2017-06-07, 23:15
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Jag har oxå funderat vilken mardröm att ha JM som klient och försvara, jag upplever att JM helst ville försvara sig själv, jag är inte förvånad om JM har manipulerat AH i vissa fall/frågor?!
Vi har ju jämför JM med Schürrer förut. Jag tror JM skulle vilja ta över advokatens roll. Jag är lite förvånad att hon inte redan gjort det.
Citera
2017-06-07, 23:24
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det ordvalet kan göra att domstolens objektivitet kan ifrågasätts. Inte första gången det händer att domare och/eller nämndemän trampar i klaveret. Och att målet får tas om från början.

Rätten får ABSOLUT inte på något sätt uttala sig om skuld innan målet är avgjort.

Men nu är det väl varken domare eller nämndemän som har uttalat sig utan media som med egna ord har återberättat vad åklagaren har sagt?
Citera
2017-06-07, 23:26
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Vi har ju jämför JM med Schürrer förut. Jag tror JM skulle vilja ta över advokatens roll. Jag är lite förvånad att hon inte redan gjort det.

Det kommer säkert rättegången är bara i början ang mordet på GM och mordförsöket på AM för JM, hon har antecknat allt som är till fördel för henne hon sk'ter i vad AH säger till henne, hon kör över AH, som hon alltid har gjort med människor som kommit i hennes närhet och ifrågasatt henne.

Vad en advokat är till för har JM ingen aning om, eller så bryr hon sig inte, hon tycker att det går för långsamt när åkl:arna ställer frågor hon är ju van med 110%.

JM skyr inga medel men hon inser inte att hon är i statens händer och inte kan manipulera som hon alltid har gjort, ngt fel är det uppenbart, vi får se vad som kommer fram.
Citera
2017-06-07, 23:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
När du är 12 år kan du vara med och bestämma vilken förälder du vill bo hos.

Vilken rappakalja du drar fram. Banklån eller köpa på avbetalning, skönhetsoperationer, tatueringar, mm.

En tolvåring blir tillfrågad i en vårdnadstvist hos vilken förälder hen vill bo. Men det betyder inte att han "får bestämma". Tvisten avgörs av rätten där hens önskad vägs mot andra faktorer. Om rätten anser att en förälder är olämplig ex.för att denne har saboterat avtalat umgänge, väljer rätten att barnet ska bo hos den andre föräldern.

Dessutom kan ett barn som uppger att hen vill bo hos en förälder alltid ångra sig och flytta till den andre. Det är inte ett permanent beslut som gäller för all framtid.

Försök förstå att ett barn inte är en liten vuxen. Om AG uppger att han vill vittna nu är det inte säkert att han fortfarande tycker detta var bra när hans mamma blir dömd.
Han är ett barn och förstår inte allt som vi vuxna begriper. Om detta skulle handla om JMs äldre myndige son, vore det självklart att han skulle vittna om han vill - för han har som vuxen förutsättningarna att förstå konsekvenserna.

Men nu är det ju klart att AGs vittnesmål ska spelas upp i TR och då får det bli så.
Förhoppningsvis mår han bra av att det görs och får allt stöd han behöver framöver. För JMs del är det riktigt rätt åt henne att hon misslyckas att förhindra det. Men det gör nog inte hennes situation sämre - hon sitter upp till hjässan i skit redan.
Citera
2017-06-07, 23:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vilken stark kille han är. Jag känner mig stolt över honom.
Asså.. han är störtskön. Han känns som en frisk fläkt mitt i denna gränslösa, svarta sörja.

Han hänvisar till vad hans pappa har lärt honom:
"(..) berättar man sanningen så behöver man inte komma ihåg vad man har sagt."
"För då är det ju alltid sanningen det har, det vet man ju alltid."
♥ ♥
Senast redigerad av develi 2017-06-07 kl. 23:40.
Citera
2017-06-07, 23:32
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
En tolvåring blir tillfrågad i en vårdnadstvist hos vilken förälder hen vill bo. Men det betyder inte att han "får bestämma". Tvisten avgörs av rätten där hens önskad vägs mot andra faktorer. Om rätten anser att en förälder är olämplig ex.för att denne har saboterat avtalat umgänge, väljer rätten att barnet ska bo hos den andre föräldern.

Dessutom kan ett barn som uppger att hen vill bo hos en förälder alltid ångra sig och flytta till den andre. Det är inte ett permanent beslut som gäller för all framtid.

Försök förstå att ett barn inte är en liten vuxen. Om AG uppger att han vill vittna nu är det inte säkert att han fortfarande tycker detta var bra när hans mamma blir dömd.
Han är ett barn och förstår inte allt som vi vuxna begriper. Om detta skulle handla om JMs äldre myndige son, vore det självklart att han skulle vittna om han vill - för han har som vuxen förutsättningarna att förstå konsekvenserna.

Men nu är det ju klart att AGs vittnesmål ska spelas upp i TR och då får det bli så.
Förhoppningsvis mår han bra av att det görs och får allt stöd han behöver framöver. För JMs del är det riktigt rätt åt henne att hon misslyckas att förhindra det. Men det gör nog inte hennes situation sämre - hon sitter upp till hjässan i skit redan.

Barn är inte dumma de väljer den föräldern där de kan få mest utbyte av, pengar, prylar, osv....har du aldrig tänkt på det?

Barn är egoister.

Du skriver som det är: Alla barn i Bullerbyn, det är ingen saga nu är det på riktigt.
Senast redigerad av Smhf 2017-06-07 kl. 23:39.
Citera
2017-06-07, 23:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Asså.. han är störtskön. Han känns som en frisk fläkt mitt i denna gränslösa, svarta sörja.

Vad heter Ale*ander i efternamn?
Citera
2017-06-07, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det är inte alls omöjligt. JM har inget riktigt försvar, och för att trovärdigt utradera de där nio (eller var det tio) versionerna av var hon befunnit sig, måste hon komma med en sanning, en sanning där hon implicerar sig själv. Hon körde honom motvilligt dit, han "skulle bara hota", hon var jättetrött och somnade, och så gick det som det gick. Inte alls hennes fel, språkförbistring osv. Det tror jag kan utgöra huvudfåran i försvaret. Allt var ett missförstånd. Hon erkänner sig skyldig till ha deltagit i ett "dåligt skämt" där MR "skämtsamt" skulle skrämma föräldrarna med en stor kniv. En sån kniv man använder när man bara hotar, ni vet.
Vi får se om det blir så.

Ja, kanske.
Ska i så fall bli intressant och höra hur hon tänkt sig fortsättningen,
vad skulle ske efter hoten.
Citera
2017-06-07, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vad heter Ale*ander i efternamn?

G*m*lielsson

*= a
Citera
2017-06-07, 23:36
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Hon borde - så psykopat hon är - kalkylera med att spelet är förlorat angående det egna ansvaret för mordet på pappan. Så vad har hon kvar att rädda?

- Hjälpa de äldsta barnen att undgå ansvar i ev kommande åtal. Därmed skulle de även få behålla en arvslott från sin morfar. (Vilket blir en kvotdel av efterarv efter mormors bortgång.)
- skydda ev ytterligare medhjälpare i de olika brotten och hålla dem utanför kommande utredningar, samt rädda sitt eget skinn i fängelset
- minska belopp på skadestånden
- ???

Psykopater - vad jag förstått - funkar inte så. Det är svårt för dig och mig och andra att sätta sig in i hur de är funtade. Ren ondska/likgiltighet.

Läs gärna länken som behandlar psykopati ett par sidor bak i tråden. Johanna kryssar varenda ruta i checklistan. Hon känner inget. Eller eventuellt för första gången någon slags maktlöshet, men troligen inte ens det. Hon har ändå en aning om hur hon "borde känna". Även det slår ofta fel. När man väl genomskådat henne baxnar man av fejkandet. Allt handlar om hennes egen vinning och alla andra är bara pjäser, tom sina egna avkommor. Ett annat karakteristiskt drag av psykopater. De kan döda sina barn, syskon och föräldrar enkom för att de varit "dumma", eller nånstans i sitt huvud rättfärdigar det.
Citera
2017-06-07, 23:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Ja, han känns så äkta. Fantastiskt att han vågar gå sin egen väg i förhören.
Citera
2017-06-07, 23:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Barn är inte dumma de väljer den föräldern där de kan få mest utbyte av, pengar, prylar, osv....har du aldrig tänkt på det?

ett krast sätt att se hur barn väljer, men du har en poäng och antagligen rätt att det är så i många vårdnadstvister.
Låt oss hoppas att AG inte har något sådant bakom ryggen utan verkligen vill göra rättrådiga saker nu. Undrar var han har fått sin rättrådighet från, imponerade tydlig i förhören.
Inte kommer detta från JM i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in