2017-06-07, 22:27
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mycket bra formulering i tingsrättens utslag "närmast stötande" det är exakt vad det är när en sådan som JM åberopar FN,s barnkonvention som argument, det är fan anamma stötande att en sådan kvinna som JM åberopar något som helst angående barns rättigheter med tanke på hur hon försökt att använda dem (barnen) som verktyg för sina gärningar eller som syndabockar om så passar bättre för hennes syften, mycket bra att tingsrätten beviljade och dessutom formulerade sig på det sätt som de gjorde.

Hmm, vad "beviljade" tingsrätten och vem ?
Citera
2017-06-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Ja, det hade varit önskvärt. Men jag tycker ändå att förhörsledarna sköter den här delen hyfsat bra. Men jag har inte jättestor erfarenhet av att läsa förhörsprotokoll. Vad hade Fhl kunnat kontra med? JM är i min värd bortgjord, genom att beskriva detaljer från mordkvällen. Hon säger senare i förhöret att det har MR berättat för henne. Men hon har också sagt att hon inte vet så mycket vad som hände, eftersom hon inte frågat MR. Hon vill inte veta.
Jag är inte expert, men generellt gäller det att inte inlåta sig i metaresonemang och retoriska uttryck utan benhårt hålla sig till kärnfrågan och att behålla makten ("här är det jag som bestämmer vad vi ska prata om och hur, jag frågar och du svarar"), som tillkommer utfrågaren. Det finns en intressant teori för det här, som jag lämnar därhän som OT. Men jag vill inte kritisera Fhl. Det är ju lätt att som vi sitta i godan ro som kritiska åhörare.
Citera
2017-06-07, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ytterligare ett litet exempel på hur hon sätter sig över lag och moral - hon gör som hon tycker och det hon tycker, det är rätt (av detta skäl).

Det handlar mer om vad som gagnar henne. Hon skiter i petitesser som lag och moral så länge något gagnar hennes syften. Om det sen är barn eller någon annan som hamnar i kläm spelar mindre roll. Det är nämligen så en psykopat fungerar. Även när de exempelvis ger dig pengar är det i slutändan för deras egna syftes skull.
Citera
2017-06-07, 22:31
Medlem
Imorgon får JM stå i centrum hela dagen! Dock inte på sina villkor. Hon skall endast svara på ställda frågor av Åklagaren.

Förmodligen har JM fyllt sitt kollegieblock med lämpliga frågor som AH skall framföra åt JM. Vilken mardröm för en advokat att ha JM som klient. Under natten kommer säkert de flesta att bytas ut mot nya till imorgon. JM är ju så kreativ på småtimmarna!

Intressant skall det bli.
Citera
2017-06-07, 22:32
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymanonym1313
Nån som vet vem hennes tvillingar är hos? Vem som tar hand om de? Stackars barn...

de är i goda händer kan vi säga...
Citera
2017-06-07, 22:34
Medlem
Smhfs avatar
När jag hör JM:s röst så låter hon som en förtryckt kvinna, misshandlad, styrd, gråten sitter inte långt inne, gråt-knappen är aktiverad ifall den skulle behövas, JM har lärt sina ord från sitt jobb, där hon ska hjälpa barnen som ska omplaceras, självklart har JM haft en störd utveckling som en del i familjen sätt och ibland blundat för tyvärr, alla hennes inlärda nya ord kommer från utbildningen.

JM vill verka bildad inför polisen och åkl/advokater, hon kan och vet bäst, sätt inte JM på plats då riskerar ni era knäskålar.
Senast redigerad av Smhf 2017-06-07 kl. 22:55.
Citera
2017-06-07, 22:34
Medlem
Citat:
Nån som vet vem hennes tvillingar är hos? Vem som tar hand om de? Stackars barn...

Stackars dem? De har dragit högvinsten och får nu växa upp hos en fosterfamilj som alla gånger är bättre än hos Johanna.
Citera
2017-06-07, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Stackars dem? De har dragit högvinsten och får nu växa upp hos en fosterfamilj som alla gånger är bättre än hos Johanna.

Så långt tänkte jag inte. Du har ju självklart rätt, tänker bara på situationen de befinner sig i, undrar vart mamma och syskon är
Citera
2017-06-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jösses, det är alltså tingsrätten (domaren + nämndemännen) som kallar Johannas begäran för stötande?

Det känns som utgången i detta fall är rätt klar. De tycker nog precis likadant som de flesta övriga i Sverige när de sitter där och lyssnar på spektaklet. JM kommer nog överklaga till hovrätten sen så någon slutgiltig fast dom har vi kanske inte förens i slutet av året.

Det ordvalet kan göra att domstolens objektivitet kan ifrågasätts. Inte första gången det händer att domare och/eller nämndemän trampar i klaveret. Och att målet får tas om från början.

Rätten får ABSOLUT inte på något sätt uttala sig om skuld innan målet är avgjort.
Citera
2017-06-07, 22:44
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag är inte expert, men generellt gäller det att inte inlåta sig i metaresonemang och retoriska uttryck utan benhårt hålla sig till kärnfrågan och att behålla makten ("här är det jag som bestämmer vad vi ska prata om och hur, jag frågar och du svarar"), som tillkommer utfrågaren. Det finns en intressant teori för det här, som jag lämnar därhän som OT. Men jag vill inte kritisera Fhl. Det är ju lätt att som vi sitta i godan ro som kritiska åhörare.
Ok. Tack för klargörande. Och att "behålla makten" i förhör med en person som JM är förmodligen inte lätt.

Tycker Du att Fhl oftast tappar makten? Personligen har jag varit lite imponerad över hur de lyckats med konststycket att förhöra henne. Men jag har, som sagt, inte stor erfarenhet av sådana här förhör. Och, om vi ska vara ärliga, hur många har erfarenhet av en person som JM... ? Ingen, vill jag påstå.
Citera
2017-06-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Arbogakvinnan jobbar iskallt för att slippa livstid
"I det hon sen säger urskiljer jag tre linjer hon arbetar efter. Hon säger sig värna om de nära anhöriga som valt att stötta henne och inte vittna emot henne, hon skickar i väg pilar av kärlek mot Mohammad Rajabi, som sitter framför henne, och hon förtalar sina föräldrar.
Hon försöker manipulera andra, som det sagts att hon gjort fram till morden och mordförsöket."

http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/arbogakvinnan-jobbar-iskallt-for-att-slippa-livstid/

"På åklagare Jessica Wennas frågor sa 42-åringen först att det inte var äkta kärlek, utan bara en överenskommelse om att de skulle gifta sig så han skulle få uppehållstillstånd och kunna ta hit sina föräldrar och flickvän.
En halv minut senare tycks hon har glömt vad hon just sagt och säger "en del av mitt hjärta älskar honom, och kommer alltid älska honom, det är en fin kille"."

"Kanske är hennes försvar för iskallt?"

Britta Svensson, som skrivit detta, har även tidigare framstått som klarsynt, IMO. Jag rekommenderar hela artikeln.

Vad är det för nytt i den krönikan som inte de redan harvats? Det är ju bara ett personligt känslomässigt tyckande. Ungefär som här.

Det är alldeles för mycket känslor (och kvinnohat) i det här fallet från "olika" håll. När känslor går in går objektiviteten och analysen ut. Till slut blir det en fråga om prestige.
Citera
2017-06-07, 22:47
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Så långt tänkte jag inte. Du har ju självklart rätt, tänker bara på situationen de befinner sig i, undrar vart mamma och syskon är

Det är möjliga att de får träffa Alexander som de verkar ha närmast band med förutom mamman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in