2017-06-07, 23:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, han känns så äkta. Fantastiskt att han vågar gå sin egen väg i förhören.
Editerade:
Han hänvisar till vad hans pappa har lärt honom:
"(..) berättar man sanningen så behöver man inte komma ihåg vad man har sagt."
"För då är det ju alltid sanningen det har, det vet man ju alltid."
Citera
2017-06-07, 23:46
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
ett krast sätt att se hur barn väljer, men du har en poäng och antagligen rätt att det är så i många vårdnadstvister.
Låt oss hoppas att AG inte har något sådant bakom ryggen utan verkligen vill göra rättrådiga saker nu. Undrar var han har fått sin rättrådighet från, imponerade tydlig i förhören.
Inte kommer detta från JM i alla fall!

Jag har själv erfarenhet av det i en separation, att barn ( mitt barn i detta fall ) väljer sitt ''bästa'' utifrån min erfarenhet.

AGs. rättrådighet kommer säkerligen från hans far, möjligtvis från mormor och morfar.
Citera
2017-06-07, 23:49
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
En tolvåring blir tillfrågad i en vårdnadstvist hos vilken förälder hen vill bo. Men det betyder inte att han "får bestämma". Tvisten avgörs av rätten där hens önskad vägs mot andra faktorer. Om rätten anser att en förälder är olämplig ex.för att denne har saboterat avtalat umgänge, väljer rätten att barnet ska bo hos den andre föräldern.

Dessutom kan ett barn som uppger att hen vill bo hos en förälder alltid ångra sig och flytta till den andre. Det är inte ett permanent beslut som gäller för all framtid.

Försök förstå att ett barn inte är en liten vuxen. Om AG uppger att han vill vittna nu är det inte säkert att han fortfarande tycker detta var bra när hans mamma blir dömd.
Han är ett barn och förstår inte allt som vi vuxna begriper. Om detta skulle handla om JMs äldre myndige son, vore det självklart att han skulle vittna om han vill - för han har som vuxen förutsättningarna att förstå konsekvenserna.

Men nu är det ju klart att AGs vittnesmål ska spelas upp i TR och då får det bli så.
Förhoppningsvis mår han bra av att det görs och får allt stöd han behöver framöver. För JMs del är det riktigt rätt åt henne att hon misslyckas att förhindra det. Men det gör nog inte hennes situation sämre - hon sitter upp till hjässan i skit redan.
Fetade nr 1. Försök förstå att Alex är inte en "liten gosse". I mina ögon verkar han vara ett moget barn eller en "rejäl unge", som jag hellre vill benämna honom.

Fetade nr 2. Tyvärr är nog den äldre sonen förlorad som vittne. Han har varit med saker tidigare som medför att han inte kan framträda i den här delen av rättegången. Men han skulle förmodligen må bäst av att lätta sitt hjärta, precis som lillebrorsan gjorde.
Citera
2017-06-07, 23:54
Medlem
Jag har nu i ca 2 h suttit och läst förhör med barnen. Och är förvånad över varför JM äldste son inte har ett alibi för morddagen? Varför minns han dagarna innan, dagarna efter men inte har ett alibi för självaste mordnatten?
Citera
2017-06-07, 23:59
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
ett krast sätt att se hur barn väljer, men du har en poäng och antagligen rätt att det är så i många vårdnadstvister.
Låt oss hoppas att AG inte har något sådant bakom ryggen utan verkligen vill göra rättrådiga saker nu. Undrar var han har fått sin rättrådighet från, imponerade tydlig i förhören.
Inte kommer detta från JM i alla fall!
Tvivlar du? Det gör inte jag.
Citera
2017-06-08, 00:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Fetade nr 1. Försök förstå att Alex är inte en "liten gosse". I mina ögon verkar han vara ett moget barn eller en "rejäl unge", som jag hellre vill benämna honom.

Fetade nr 2. Tyvärr är nog den äldre sonen förlorad som vittne. Han har varit med saker tidigare som medför att han inte kan framträda i den här delen av rättegången. Men han skulle förmodligen må bäst av att lätta sitt hjärta, precis som lillebrorsan gjorde.

Ja jag tycker också att AG framstår som en "rejäl unge" ett rekorderligt barn med mycket sunda värderingar. Det är väldigt glädjande! Trodde nog att han skulle vara mycket mer skadad och skör av situationen och uppväxten med JM. Riktigt skönt att se att det kan komma upp en blomma ur askan efter detta!

Vad tänker du på ang äldste sonen som gör att han inte kan delta i den här delen av rättegången? Ligger polisens misstankar om delaktighet i Akis död honom i fatet? Eller hans missbruk? Eller finns det ännu mer?
Citera
2017-06-08, 00:08
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det är möjliga att de får träffa Alexander som de verkar ha närmast band med förutom mamman.

Jag har läst nånstans att de är hos sina andra syskon ibland.
Citera
2017-06-08, 00:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Vi har ju jämför JM med Schürrer förut. Jag tror JM skulle vilja ta över advokatens roll. Jag är lite förvånad att hon inte redan gjort det.
Observera att Schürrer själv inte gjorde det förrän i hovrättsförhandlingen, efter att hon hade åkt på livstid i tingsrätten.
Citera
2017-06-08, 00:10
Medlem
Citat:
Ok. Tack för klargörande. Och att "behålla makten" i förhör med en person som JM är förmodligen inte lätt.

Tycker Du att Fhl oftast tappar makten? Personligen har jag varit lite imponerad över hur de lyckats med konststycket att förhöra henne. Men jag har, som sagt, inte stor erfarenhet av sådana här förhör. Och, om vi ska vara ärliga, hur många har erfarenhet av en person som JM... ? Ingen, vill jag påstå.
Uppriktigt sagt har jag inte haft tid att läsa så mycket och så ingående att jag kan ha någon välgrundad uppfattning. Men jag själv hade nog haft svårt att behålla humöret, känner jag.
Citera
2017-06-08, 00:10
Medlem
afKnollentotts avatar
Jag hoppas det går bra för AG (och hans pappa)... (ja, alla andra inblandade också, givetvis) i framtiden, efter det, att DESSA (plural) bisarra och komplexa historier har fått sitt slut (?). Efter förhandlingarna i tingsrätten, är jag dock "rädd" för att det blir hovrättsförhandlingar...

Kommer "blodspengarna" och "kittet" att räcka till ?

Livet, går vidare,.... var det nån som sa....
Citera
2017-06-08, 00:23
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Uppriktigt sagt har jag inte haft tid att läsa så mycket och så ingående att jag kan ha någon välgrundad uppfattning. Men jag själv hade nog haft svårt att behålla humöret, känner jag.

Att behålla humöret när fhl förhör JM kan inte ha varit lätt, ( jag ska inte säga vad jag hade gjort.) Fhl är vana att alla som sitter häktade ljuger, ett fåtal som öppnar sig, och erkänner, även om de blir överbevisade med teknisk bevisning så erkänner de inte, MR ifrågasatte ju DNA under fingrarna på GM även om det var hans DNA jag tror inte MR har helt klart för sig hur en polisutredning går till i Sverige, eller så spelar han dum.
Citera
2017-06-08, 00:27
Medlem
Citat:
En vuxen person anses kunna fatta beslut och överblicka konsekvenser av besluten.
Typ "som man bäddar får man ligga".

Barn har inte utvecklat detta konsekvenstänk ännu. De anses inte vara mogna nog att alltid kunna se framåt och förstå vilka handlingar som kan ge vilka konsekvenser.

Vid 15 år passeras en juridiskt gräns där man anser att mognad för viss konsekvensanalys finns.
Därför blir man straffmyndig och byxmyndig vid 15 år. Men man anses inte kunna överblicka konsekvenser av att ingå avtal, ta ett banklån eller köpa på avbetalning. Man får inte skönhetsoperera sig eller låta tatuera sig - just för att man kanske inte kan förstå vad såna saker kan betyda i långa loppet och påverka en i framtiden.

I min proffesion delas tonåriga barn in två grupper: minderåriga barn under femton år och gruppen femton år fyllda, men som fortfarande inte blivit myndiga.
Juridiskt sett måste målsman vara med om beslut som gäller ett minderårigt barn under femton - men får inte utan barnets godkännande delta eller informeras om samma beslut och åtgärder om barnet är över femton år. Det är en väldigt distinkt skillnad - därav min (ovana) att kalla en trettonåring för minderårigt barn.

AG är bara tretton år, hans förmåga att överblicka konsekvenser av sina handlingar är inte utvecklad i den åldern. Juridiskt sett anser vi honom inte ha den mognaden vilket överensstämmer med den medicinska bedömning av psykets och hjärnans utveckling hos 13-åringar.

Därför blir det fel att tycka att AG ska vittna - för att han nu säger att han vill det. Han är för ung för att förstå vad det kan betyda för honom med eventuella grubblerier och ångest i framtiden.
jag tycker att det därför kanske vore bäst för honom om han slapp detta och slippa ha funderingar framöver vad detta kan ha haft för effekter.
Dilemmat - du glömde dilemmat. Jag har ingen för denna frågeställning relevant profession, men jag har mycket lång livserfarenhet inkluderande den av mig själv och mitt liv. Jag har fått/fått lov att fatta livsavgörande beslut vid knappt 10 års ålder (med stöd av en mycket klok mor) och det är jag tacksam för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in