2017-06-07, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Det är vissa som uttrycker sin övertygelse om att bröderna är skyldiga. Jag har letat, men inte hittat nåt bra förslag på exakt VAD bröderna ska ha gjort (och VARFÖR man tror det). De påståenden som förekommer är lite motstridiga, men här har jag försökt beskriva det händelseförlopp som den genomsnittlige skyldig-utpekaren verkar tro på:

1. Klockan är efter 17:30 och bröderna sammanstrålar med Kevin efter att obemärkt ha avvikit från sitt sällskap.

2. Men leker bla längdhopp med Kevin.

3. Under leken blir man osams med Kevin och dödar honom avsiktligt.

4. Med snäv tajming dyker NN upp på brottsplatsen – inte så tidigt att han har chans att avbryta eller medverka i dödandet – inte så sent att bröderna redan har hunnit lämna platsen eller själva börjat försöka flytta kroppen. (Alternativt; bröderna stöter ihop med NN på väg från brottsplatsen och förklarar situationen.)

5. NN erbjuder sig att flytta kroppen till vattnet. NN tar viss hjälp av äldre brodern som därmed blöter ner sina kläder.

6. Efter att kroppen är flyttad går NN och bröderna åt var sitt håll.

7. Bröderna kommer hem med blöta kläder och försöker berätta för sina föräldrar att Kevin ligger i vattnet. Föräldrarna vägrar dock tro ett ord av detta.

8. I ett sista försök att övertyga föräldrarna om att Kevin verkligen ligger i vattnet tar man fram papper och penna och ritar en liggande Kevin. Pappan river dock sönder teckningen och kastar den.

9. Klockan är nu 17:50 och man struntar i Kevin och åker och fiskar.

Själv tänker jag att om man försökte göra en rekonstruktion av allt det här så skulle det framstå som rena pajasnumret.

Det är svårt att inte skratta - och du glömde att barnen planerade mordet
Vet inte när planeringen av mordet skulle ha ägt rum men det måste väl varit före 17.30?
Citera
2017-06-07, 08:06
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013

Det är svårt att inte skratta - och du glömde att barnen planerade mordet
Vet inte när planeringen av mordet skulle ha ägt rum men det måste väl varit före 17.30?

Lägg även till föräldrarnas beteende. Trots att de var oerhört måna om att hjälpa polisen så glömde de att berätta just dessa fantastiska uppgifter. Det krävdes pyskvård och pressande förhör i efterhand för att de skulle "minnas" hur pojkarna hade betett sig när de kom hem.
Citera
2017-06-07, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Salzsalino, kan du inte bara lägga av nu. Vi är många som följer tråden även om vi inte skriver själva, och vi tycker att det förs intressanta diskussioner här. Du kan väl fortsätta i någon skvallertråd i stället om du nu gärna vill misstänkliggöra de här grabbarna?

De intressanta frågorna här är hur Kevin dog, och hur den här utredningen sedan hanterades av staten. Du stör bara diskussionen med dina konstiga inlägg.

Exakt vad var konstigt? Skrevs att det va 17:30, då undrar jag vilken källa det är som säger det va 17:30?
Citera
2017-06-07, 09:03
Medlem
p.norths avatar
http://nwt.se/arvika/2017/05/12/dotteviksbo-jag-tror-inte-det-ar
Citera
2017-06-07, 10:19
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Källa på att det va 17:30?

Jag skrev vad jag tror att skyldig-utpekarna tror. (Eftersom de själva aldrig skriver något.)

Hur dags Kevin sågs vid liv – eventuellt kl 17:30 – tycks vara omtvistat, så vi skiter i det.

Kl 16 sitter bröderna och äter med sin familj och en annan familj. Därefter ska de åka ut och fiska, men i Kevin-rapporten anges ”men innan dess hann barnen springa ut och leka en stund, mellan ca 17.15-17.45”.

Leken kl 17.15-17.45 ger bröderna alibi, men utredningen försöker spräcka alibit genom att påstå att man vid någon tidpunkt har smitit ifrån leken. (Det hade varit intressant att få se en rekonstruktion av smitningen och återkomsten!)

I rapporten beskrivs detaljer om hur bröderna vid hemkomsten försöker övertyga en hutlöst ointresserad pappa om att Kevin ligger död: ”[Han] tog fram ett papper som han ritade på för att beskriva hur det såg ut. Han ritade teckning över hur de busbråkade, när Kevin inte orkade andas längre och när bröderna satt och vilade. Pappan knycklade ihop papperet och slängde det. Sjuåringen bytte kläder, de skulle ha varit blöta.” (Även här önskas rekonstruktion!)

SJÄLV tror jag Kevin dog strax efter kl 18, eftersom jag uppfattat att Leif GW anser det, vilket han baserar på kroppstemperatur. Det passar också ihop med skrik som ett antal personer har vittnat om vid den tiden.
Citera
2017-06-07, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Bättre men fortfarande saknar du en klar gränsdragning i dina resonemang vad avser oskuldpresumtionen för den misstänkte. Dvs mellan skyldig/misstänkt.

Har du någon gång framfört något som talat för brödernas oskuld? Dvs någon gång visat prov på objektivitet.

Bröderna är idag vilket jag skrivit misstänkta för mord. De har till och med tilldelats offentlig försvarare i Thomas Olsson.

[//]

Mordet kommer nog att lösas och bröderna blir därigenom bevisade oskyldiga. Att någon med skolning sätter igång detta utan konsekvensanalys ser jag inte som särskilt troligt.

[//]

Det du kommenterade är:
Ämnet för tråden är ju faktiskt mordet på Kevin. Vi har bland andra MGP:er [misstänkta gärningspersoner] en som senare har dömts för 'sexuellt övergrepp mot barn'. Har du ett bättre spår?
Exakt var i ovanstående ser du utrymme för tolkning avseende juridisk skuld?

Jag undrar även vad du efterlyser i form av 'objektivitet'. Jag uttrycker mig mer nyanserat i skuldfrågan än vad du gör i samma inlägg du kritiserar mina formuleringar?
Citera
2017-06-07, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severus
DÅ det är uppenbart att du vilket dina svar, i synnerhet det senaste som jag citerar, visar hittar på egna tolkningar av vad andra skriver har jag för avsikt att ignorera dig hädanefter.

Citat:
EDIT Vad har något som hände 2013 att göra med mordet 1998? Det är ju så off-topic att du borde förklara det grundligt.

1. severus: Exakt var i det av dig citerade menar du att jag 'hittar på egna tolkningar av vad andra skriver'?

2. Jag var upprörd när inlägget författades -- hade jag skrivit inlägget idag hade jag utelämnat stycket om läkare.

3. Eftersom begreppet 'våldtäkt' är känsligt för vissa har jag övergått till att använda 'sexuellt övergrepp mot minderårig'. Att en man i 22-årsåldern -- hjälplärare eller inte -- försöker få till samlag med en 13-årig flicka skulle jag inte beskriva med Solglittrets ord. Ditt ordval 'en bagatellartad förseelse' är inte bättre, enligt mig.

4. Utredaren: Flera i tråden har uttalat sig om hur rekorderliga samhällsmedborgare bröderna varit sedan Kevin mördades, och menar att detta talar emot att de skulle ha mördat Kevin. Jag menar att 'något som hände 2013' -- domen för 'sexuellt övergrepp mot minderårig' -- emotsäger det idylliska porträttet av Christian Karlsson. Det är ju inte heller så att vartenda brott som begås också beivras. Det kan vara så att Karlsson inte vid något annat tillfälle har begått en lagöverträdelse, men jag är alltså inte övertygad om det. Säkert är att långt ifrån alla rekorderliga samhällsmedborgare misstänks för mord och döms för sexualbrott.
Citera
2017-06-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Låt mig avrunda att RS SÅC och GL är offentliga personer som kritiseras för sådant de faktiskt gjort. Robin och Christian var barn som justitiemördades för sådant de med all sannolikhet inte gjort. Det blir min sista kommentar till något du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
RS, SÅC och åkl Manholm kritiseras för vad de gjort inom sin proffesion. En kritik som de måste kunna tåla om de gjort något fel i sitt jobb. Vi måste kunna granska och kritisera felaktigheter som personer begått i uppsatta yrken med maktutövning. Det är nödvändigt i ett civiliserat samhälle - annars har vi en diktatur.

Citat:
Jag vet inte vilken bakgrund, utbildning eller livserfarenhet du har men de tre sistnämnda har verkat i arbeten med en ansenlig makt i konfliktsituationer och tar inte på sig offerkoftan i första taget.

Bröderna däremot har inte skolning för att genomgå vad de tre förmodligen skulle uppfattat som en mindre animerad offentlig diskussion.

För bröderna hetsjakt för de tre "a random day at work".

Det jag kommenterade var alltså:

Citat:
Därför är det mycket viktigt med barns rättigheter i sådana situationer. De blev utsatta för rättsövergrepp i barndomen och att de nu som vuxna tar ansvar för sin situation och inte gömmer sig är starkt gjort. Särskilt med den hetsjakt som pågår mot dem

Jag vidhåller att ingen hetsjakt pågår mot bröderna.

Att åtminstone DN har 'gått till storms mot Christianson och försök[t] få honom avsatt' har ingen mindre än den av trådmajoriteten väl ansedde Dan Josefsson sagt, som också förklarar att det är 'helt obegripligt för de hade ju inte faktiskt på fötterna' mer än 'att en forskare i Göteborg säger att något kan vara fel med Kevinfallet'. Josefsson själv har givetvis på fötterna när han facebookar om Christianson i vart och vartannat inlägg. För mig var Josefssons facebook en intressant inblick i den grävande journalistikens värld.

Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Publicistklubben: 'Krävs det journalister för att skipa rättvisa?'

[//]

DJ: Men det var faktiskt samma tipsare ... Det var Rickard L. Sjöberg ... hade ju tipsat mig julen 2013. Och det tog tid för mig innan jag kunde göra någonting och det var någon andra journalist som hade försökt sig på detta för de fick aldrig tag på familjen.

Och när jag sen sätter igång med det igen så pratar jag inte med Rickard L. Sjöberg, för jag tänker att det blir väl en glad överraskning för honom den dagen han märker att det här blir ett jobb tillslut. Men jag hade ju inte räknat med att han skulle vara så fruktansvärt ihärdig -- så han fortsatte och två- tipsa -- lyckades sälja in det här till DN [bitvis överröstad]

Det var frustrerande när de går ut och publicerar en artikel som bygger på att en forskare i Göteborg säger att något kan vara fel med Kevinfallet.

Johanna Bäckström Lerneby, kriminalreporter Aftonbladet: Det var väl inte bara det?

DJ: Jo. Det var bara det.

Och med detta går de till storms mot Christiansson och försöker få honom avsatt vilket är helt obegripligt för de hade ju inte faktiskt på fötterna.

[//]
Citera
2017-06-07, 12:58
Medlem
DikTs avatar
Citat:

3. Eftersom begreppet 'våldtäkt' är känsligt för vissa har jag övergått till att använda 'sexuellt övergrepp mot minderårig'. Att en man i 22-årsåldern -- hjälplärare eller inte -- försöker få till samlag med en 13-årig flicka skulle jag inte beskriva med Solglittrets ord. Ditt ordval 'en bagatellartad förseelse' är inte bättre, enligt mig.

4. Utredaren: Flera i tråden har uttalat sig om hur rekorderliga samhällsmedborgare bröderna varit sedan Kevin mördades, och menar att detta talar emot att de skulle ha mördat Kevin. Jag menar att 'något som hände 2013' -- domen för 'sexuellt övergrepp mot minderårig' -- emotsäger det idylliska porträttet av Christian Karlsson. Det är ju inte heller så att vartenda brott som begås också beivras. Det kan vara så att Karlsson inte vid något annat tillfälle har begått en lagöverträdelse, men jag är alltså inte övertygad om det. Säkert är att långt ifrån alla rekorderliga samhällsmedborgare misstänks för mord och döms för sexualbrott.

Det relevanta för denna tråd är trots allt - givetvis - att de inte har visat våldstendenser varken före eller efter detta, vilket ytterligare förstärker det totalt osannolika i polisens "lösning" av fallet.
Citera
2017-06-07, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det relevanta för denna tråd är trots allt - givetvis - att de inte har visat våldstendenser varken före eller efter detta, vilket ytterligare förstärker det totalt osannolika i polisens "lösning" av fallet.

Det var ju inget våld inblandat och händelsen gör honom inte mer misstänkt för mordet, så vad är grejen med att tjata om det här?
Citera
2017-06-07, 13:26
Medlem
Citat:
1. severus: Exakt var i det av dig citerade menar du att jag 'hittar på egna tolkningar av vad andra skriver'?

2. Jag var upprörd när inlägget författades -- hade jag skrivit inlägget idag hade jag utelämnat stycket om läkare.

Så för en (1) händelse femton (15) år senare så anser du dig ha tillräckligt underlag för att göra en karaktärsbedömning?

Är du medveten att när du bedömer en persons karaktär så bedömer du implicit din egen karaktär? Visar det sig att du har fel så blir du med det omdömeslös. Och tjafsa inte då ens om misstag eller missförstånd eller "jag visste inte".

Att någon formellt misstänks för ett brott innebär inte att det är fritt fram att nedvärdera denne hur som helst. Den formellt nisstänkte skall av myndigheterna betraktas som oskyldig tills skuldfrågan avgjorts i domstol. Den formella misstanken ger åklagaren möjlighet att tillgrepipa tvångsmedel och det ger den misstänkte rättigheter som partsinsyn och offentlig försvarare.

Har någon själv sett den misstänkte begå brottet så har denne full frihet att inte bara betrakta honom som skyldig utan även vittna mot honom.

Som barnafar, dvs för många år sen, har jag själv varnat mina barn för sexualförbrytare och själv följt barnen till skolan dag efter dag då de behövde korsa en gata där 16 sk frigångare bodde. Jag brydde mig inte om kritiken från bla skolan att barnen "behövde frihet". Jag anser fortfarande att det då låg i min tillsynsplikt som förälder att skydda mina barn i en sådan situation. Detta utan att göra den minsta karaktärsbedömning av de 16 frigångarna. I övrigt bekymrade det mig inte det minsta att gå samma gata ner till torget för att handla och tillbaka vid vilken tidpunkt som helst.

Jag har själv suttit som karaktärsvittne i en förhandling i en tvist och strävade då att vara så objektiv jag bara kunde. Jag undrar hur du skulle uttrycka dig framför domarna om brödernas karaktär?

Jag har i tråden uttalat att bröderna är berömvärda då de tagit ansvar för sin situation och begärt att förundersökningen skall återupptas. De har utsatts för rättsövergrepp som barn och enda sättet att få upprättelse för dem är få misstankarna prövade för det de har utsatts för i barndomen.

De har fortfarande allt mitt stöd i denna strävan för att återfå ett värdigt liv. Att de har ansvarat för senare gärningar, som jag inte tänker värdera här, skall inte heller inverka på detta.
Citera
2017-06-07, 14:32
Medlem
Citat:
Det du kommenterade är:
Ämnet för tråden är ju faktiskt mordet på Kevin. Vi har bland andra MGP:er [misstänkta gärningspersoner] en som senare har dömts för 'sexuellt övergrepp mot barn'. Har du ett bättre spår?

Jag undrar även vad du efterlyser i form av 'objektivitet'. Jag uttrycker mig mer nyanserat i skuldfrågan än vad du gör i samma inlägg du kritiserar mina formuleringar?

Du frågade:

Citat:

Mitt svar är din retoriska fråga:

Citat:
Har du ett bättre spår?

Inom polisen talar man ofta om huvudspår ("bättre spår") vilket avser den som senare blir åtalad och eventuellt friad eller fälld. De liksom åklagaren måste naturligtvis själva vara övertygade om "juridisk skuld" för denna syn. Det motsäger inte att åklagaren har en objektivitetsplikt och en absolut åtalsplikt. Polisen däremot har inte denna objektivitetsplikt och förundersökningsledare i detta fall var en polis och inte en åklagare.

När du använder begrepp som "spår" lånade från polisvärlden följer det med en mängd konnotationer, bibetydelser, som du nu svär dig fri från och som jag taktlöst upplyser dig om.

Citat:
En retorisk fråga kan syfta till att få mottagaren att omfatta en åskådning, som han annars skulle avvisa. (...) Den retoriska frågan gör att det blir svårt att säga emot talaren. En erotema kan man även använda som medel för att väcka känslor av medkänsla eller förakt.

Vilken avsikt hade du med den formuleringen? Väcka medkänsla eller förakt?

Vilken kausalitet (orsak-verkan) anser du föreligger mellan 2013 och 1998? Gå gärna bakåt i tiden år för år.

Med objektivitet efterlyser jag omständigheter som talar för brödernas oskuld? Har du stött på några sådana i tråden eller massmedia artiklar eller andra informationskällor?

Du skriver:

Citat:
Jag uttrycker mig mer nyanserat i skuldfrågan än vad du gör i samma inlägg du kritiserar mina formuleringar?

Jag antar att du menar dessa formuleringar med dina fetningar.

Citat:
Bröderna är idag vilket jag skrivit misstänkta för mord. De har till och med tilldelats offentlig försvarare i Thomas Olsson. [//]
Mordet kommer nog att lösas och bröderna blir därigenom bevisade oskyldiga. Att någon med skolning sätter igång detta utan konsekvensanalys ser jag inte som särskilt troligt.

Att bröderna är misstänkta för mord är så nyanserat det kan vara. Den juridiska definitionen lämnar inget tolkningsutrymme. Dom är misstänkta och dom är det för mord. De kan inte vara i lagens mening nästan misstänkta eller mer eller mindre misstänkta.

Misstankegraden, grunden, kan däremot variera men som en röd tråd löper det att objektivitet måste beaktas. Finns inte objektiva grunder skall inte åtal väckas. Och det får inte heller finnas någon rimlig alternativ möjlighet.

Misstankegrad
Citat:
Misstankegrad är ett begrepp inom juridiken som styr vilka tvångsmedel som polis och åklagare får använda.

Att jag skriver att mordet nog komer att lösas baserar jag på att någon egentlig prövning av alternativa gärningsperson/er inte har gjorts ur brödernas synvinkel. Jag har läst i tråden och på internet att man utrett och lagt ner spår utan att bröderna fått delta i dessa värderingar. Genom att bröderna nu genom partsinsyn får full insyn i materialet ökar möjligheten att mordet löses radikalt.

Alternativa gärningsmän kan anföras som lika troliga eller mer troliga än bröderna och utredas. På de uppgifter som finns offentligt kan bröderna inte objektivt ens betraktas som misstänkta och det skall bli intressant att se åklagarens formulering vid en slutdelgivning om det nu skulle komma en sådan. Jag tror mer på att bröderna avförs som misstänkta.

Alternativa spår kommer säkert att följas upp och lösa mordet. Det är vad jag tror men säker kan jag inte vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in