2017-05-31, 22:20
Medlem
BubbaMnungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Det är ju regel nr 1 A inom området konflikthantering att man inte ska trappa up konflikten i det inledande skedet för mycket. M.a.o. så är det lika bra att låta fanskapet till kärring få rätt, särskilt om hon är innästlad i hyresgästföreningar och annan gemenskap. Be om ursäkt och var försiktig med spolning i några veckor åtminstone, skramla inte och tappa upp vatten i nån plastdunk i förväg. Som sagt så är det många års bostadskö i hela landet så om man inte har planet på att bo i husvagn eller flytta utomlands så är det lika bra att vara diplomatisk och försiktig.

Men självfallet så är ju kärringen i verkligheten helt dum i huvudet så spontant så skulle man ju vilja be fågelskrämman att dra åt helvete. Och man skulle även kunna dra på samtliga kranar på fullt flöde varje natt kl 01-06 bara för att jävlas tillbaka om man hade råd med det.
TS har väl någon grad av självrespekt? Man ska inte be om ursäkt över något man inte gjort. Bättre att bara lugnt och trevligt förklara att man inte ska bullra medvetet, men att man ibland såklart kommer att använda köket senare på kvällen osv. som en normal människa.
Citera
2017-05-31, 22:58
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Man får göra vad man vill i sin lägenhet dygnet runt. Med det menar jag inte att man får sitta och banka på kastruller eller spika upp tavlor efter 22 men att laga mat eller kolla på tv. Är det så lyhört så får väl hyresvärden sätta upp någon ljuddämpning.
Citera
2017-05-31, 23:31
Medlem
Känns som att TS är något partisk i sin uppfattning om hur mycket det stör. Tror inte någon klagar på att någon använder kranen. Troligen så slamrar TS med glaset, skåpluckorna mm så grannen vaknar.
Frågar vi grannen så kommer vi nog komma närmare sanningen, dock är även det en partsinlaga precis som TS påstående är.

Det normala är att dämpa sig efter 22. Visst kan man använda kranen, men man får visa hänsyn. Särskilt om grannen har påtalat att de stör, då bör man (såvida man inte är en söndercurlad jävel) anpassa sig.
Citera
2017-06-01, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Hon hör allt jag gör. Jävla pappväggar uppenbarligen.
Säg åt henne att använda öronproppar!!! Du måste ju kunna få använda ditt eget kök!! Herregud!!
Citera
2017-06-01, 05:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Man får göra vad man vill i sin lägenhet dygnet runt. Med det menar jag inte att man får sitta och banka på kastruller eller spika upp tavlor efter 22 men att laga mat eller kolla på tv. Är det så lyhört så får väl hyresvärden sätta upp någon ljuddämpning.

Du får titta på tv eller laga mat så länge det inte stör, men på natten gäller nattro.

Det verkar vara otaliga i den här tråden som tror att man får göra lite vad fan man vill både under dag och natt eftersom man "betalar för att bo i lägenheten", men det stämmer inte. Du får inte störa dina grannar. Nattskiftsarbete och annat tas inte hänsyn till.
Under morgonen och dagen är det rimligt att man ska behöva leva med att det slamras med kastruller och i skåp, eller att någon lyssnar på musik eller tittar på film, men nattetid är något annat. Då ska käften vara stängd, TVn nedskruvad och kanske borde var och en fatta att det är fel läge att leka Attila i köket.
Senast redigerad av OldFashioned 2017-06-01 kl. 06:00.
Citera
2017-06-01, 08:31
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du får titta på tv eller laga mat så länge det inte stör, men på natten gäller nattro.

Det verkar vara otaliga i den här tråden som tror att man får göra lite vad fan man vill både under dag och natt eftersom man "betalar för att bo i lägenheten", men det stämmer inte. Du får inte störa dina grannar. Nattskiftsarbete och annat tas inte hänsyn till.
Under morgonen och dagen är det rimligt att man ska behöva leva med att det slamras med kastruller och i skåp, eller att någon lyssnar på musik eller tittar på film, men nattetid är något annat. Då ska käften vara stängd, TVn nedskruvad och kanske borde var och en fatta att det är fel läge att leka Attila i köket.

Precis. Bara för att man betalar för att bo i sin lägenhet ger det ju en inte rätt att bete sig hur som helst.
Det finns anledningar till att t.ex. hantverkare etc inte börjar innan 07 ty det är tider då dom flesta är vakna, sedan att det finns en minoritet av nattarbetare etc som sover på dagen tas ingen hänsyn till. Man anpassar helt enkelt regler och "oskrivna regler" efter hur en majoritet lever.
Det finns ju gränser för vad man klaga på dock, vi hade i huset en som gnällde på att det lät för mycket på kvällar/nätter när hissen bromsade in på varje våning då denne sov mot hisstrumman men det var ju bara löjligt ty det är inget att göra något åt, hissen måste givetvis få användas oavsett tidpunkt.

Att väsnas med att tappa upp ett bad/en dusch etc efter 22 är givetvis inget som vräker en om man inte gör det varenda kväll och onödigt högt, likaså med matlagning.
Man får ju som en som arbetar så man kommer hem sent/på natten anpassa sig efter majoriteten.

Att det inte blir helt tyst i ett sjuvåningshus med typ 50 lägenheter är ju logiskt men ingen ska ju springa över golven, slå med kastruller etc efter 22. 22 må inte vara en lagstadgad regel men iom att den är en sådan välkänd "oskriven regel" bör man ju med lite vett anpassa sig efter den.
Citera
2017-06-07, 00:47
Bannlyst
Nu knackade hon i väggarna.. Jag stekte ägg och lade undan plattan (försiktigt på en annan platta). Gjorde inte något väsen övh. På nationaldagen. Utan mat i hemmet beslutade jag mig för att steka ett ägg. Jag vet inte ens vad hon reagerade på. Krockade inte med något,,.

Det kommer bli strid om den här frågan. Jag börjar nämligen bli trött på henne. Så länge jag inte för väsen kan hon inte säga ett piss. Jag kunde lika gärna jobba natten. Principiellt får jag steka ett ägg när fan jag vill.
Senast redigerad av Acerbic 2017-06-07 kl. 00:53.
Citera
2017-06-07, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Känns som att TS är något partisk i sin uppfattning om hur mycket det stör. Tror inte någon klagar på att någon använder kranen.

Tro du vad fan du vill. Det gör det inte mer sant.
Citera
2017-06-07, 01:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Principiellt får jag steka ett ägg när fan jag vill.
Principiellt får du göra vafan du vill sålänge du inte stör grannarna vilket i praktiken kan innebära ett förbud mot att steka ägg förutsatt att du för ett djävla oväsen, använder du sunt förnuft och inte slänger ned stekpannan på spisen så ska det däremot väldigt mycket till.
Citera
2017-06-07, 01:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Principiellt får du göra vafan du vill sålänge du inte stör grannarna vilket i praktiken kan innebära ett förbud mot att steka ägg förutsatt att du för ett djävla oväsen, använder du sunt förnuft och inte slänger ned stekpannan på spisen så ska det däremot väldigt mycket till.

Hon knackade i väggen. Uppenbarligen krävs inte mycket. Jag är spiknykter och har inte bangat i något. Visst är den här kvinnan sannolikt sjuk?
Citera
2017-06-08, 23:11
Medlem
Mina grannar verkar ha skåp på andra sidan som det låter som en mindre bomb hos oss när de stänger det (de är nyinflyttade). Vi har pratat med paret som bodde där innan dem som iofs sade att de hade förståelse och bla, bla, bla men de verkar inte ha gjort ett skit åt problemet.
Vem vänder man sig till i sådana här fall? Att det ska låta någon dag då och då skulle man kunna leva med men inte när det låter i ens lägenhet som en bergsprängning varje dag.
Citera
2017-06-09, 05:32
Medlem
Angerods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Mina grannar verkar ha skåp på andra sidan som det låter som en mindre bomb hos oss när de stänger det (de är nyinflyttade). Vi har pratat med paret som bodde där innan dem som iofs sade att de hade förståelse och bla, bla, bla men de verkar inte ha gjort ett skit åt problemet.
Vem vänder man sig till i sådana här fall? Att det ska låta någon dag då och då skulle man kunna leva med men inte när det låter i ens lägenhet som en bergsprängning varje dag.

Beroende på vad det är för skåp kan man ju montera mjukstängande (?) gångjärn. Om de är nyinflyttade är det väl bäst att prata med dem om problemet på ett lugnt att sansat sätt. Om det stör väldigt mycket skulle jag tom kunna erbjuda att betala hela eller delar av summan för gångjärnen, bara för att få slippa oljudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in