2011-02-21, 03:49
Medlem
Jag bor i lägenhet, men det är mer en radhusliknande byggnad. Då vi saknar vanliga allmänna utrymmen såsom gemensam entre samt trappuppgångar. Våra ytterdörrar går rakt ut, så att säga. Vi kommer direkt utomhus (eller så är vi utomhus när vi går in i våra lägenheter). Det är visserligen tvåvåningsbyggnad, men dessa trappor är utomhus.

Jag har många grannar som tyvärr kedjeröker och bolmar värre än en skorsten. Några av dem röker inomhus (vilket jag vet med säkerhet då jag varit hemma hos dem), andra röker utomhus. Oavsett vilket så blir röken väldigt påtaglig. Det kommer in i min lägenhet. Trots att jag har stängd ytterdörr samt stängda fönster. Nu vet jag inte om det beror på grannarna intill som röker inomhus (dålig ventilation?), eller de som röker utomhus vars cigarettrök kan spridas med luften och komma in till min lägenhet. Så det blir svårt att anklaga någon speciell.

Hyresvärden har endast förbjudit rökning i allmänna utrymmen (tvättstugor, soprum, bastun och den gemensamma aktivitetssalen). Och denne kan knappast förbjuda folk att röka utomhus. Dock uppmanas man låta bli att röka inomhus i sin egen lägenhet, men det finns inget förbud.

Så finns det något jag kan göra, eller ska jag helt enkelt stå ut med mina rökande grannar och den vidriga stanken som kommer in i min lägenhet? Notera att det inte handlar om några minuters stank per dag. Utan det sker regelbundet under alla möjliga tider på dygnet, vilket är störande. Det är bara detta som jag stör mig på. Grannar som smäller i dörrar, verkligen stampar i golvet, spelar hög musik etc är inte lika störande (och dessa moment är lättare att acceptera).
Citera
2011-02-21, 04:06
Medlem
Hade en granne som tjatade om att jag skulle ta livet av mig (var sjukskriven för depression). Samt att han kallade mig allt möjligt otrevligt. Samt skickade massa anmälningar till hyresvärden. Som bara skrattade och sa att jag skulle skita i honom. Han är en 60 årig man, alltid svartklädd och bär runt på sin gamla yorkshireterrier.
Så ja. Jag tömde en flaska liquid ass i hans brevinkast när han var ute. stank i hela trappuppgången. Haha. Han skickade polisen på mig. Men dom bara skrattade när dom kände stanken. (han ringer polisen väldigt ofta för allting.)

Just ja. min morbror hällde några liter grus i hans brevinkast dagen då jag flyttade. Vi såg hans fötter i brevinkastet. Där var han inte så tuff längre :P
Citera
2011-02-26, 21:50
Medlem
Spyrrans avatar
Jag har några partyprissar som grannar. De spelar verkligen hög musik, så pass högt att man känner vibrationer/skakningar i hela min lägenhet. Spelar ingen roll om jag befinner mig nära en vägg, på golvet eller i tex sängen. Det brukar vara hög musik hela helgerna (från förmiddagen till sena nätter/tidiga morgnar, samt under veckodagar. De är tydligen studenter och när de har egen studietid så sitter de hemma och spelar hög musik större delen av dan, fram till kl. 21-22 ungefär.

Så det är hög musik stora delar dygnet, varje dag! Med dessa skakningar och vibrationer.

Det går verkligen inte att prata med dem. Det är två st tjejer som bor där. Har gått dit vid ett tillfälle och de blev såpass hotfulla och aggressiva så att polisen tillkallades (inte av mig, utan av en granne som hörde bråket). Dessa tjejer valde sedan att "hämnas" pga det faktum att polisen kom dit. De blev såpass våldsamma att de förstörde mitt köksfönster, glasrutan i min ytterdörr och en del annat som tillhör min lägenhet. Denna hämnd skedde några dagar senare.

Sedan dess vågar jag inte gå och säga till tjejerna. Jag vet inte hur de kommer att reagera. Vi har heller ingen störningssjour så måste ringa polisen i så fall. Om det sker, så kommer väl tjejerna bli våldsamma igen och syssla med skadegörelse.

De spelar alltså hög musik varje dag. Idag började de kl. 10:45 ungefär och har spelat musik nonstop ända sedan dess. Jag börjar lessna. Hur länge ska man behöva stå ut med deras höga musik som även leder till vibrationer och skakningar? Det är ju såhär varje dag. Under helgerna är det ofta musik nonstop från kl. 11-12 framåt kl 3-5 på morgonen. Man ska ju tydligen få väsnas mellan kl. 7-22, så jag vill inte klaga i onödan. Ska jag stå ut med deras musikspelande trots att det uppenbarligen stör mig? Vad ska jag annars göra? Säga till dem eller inga polisen fastän tjejerna troligen blir hotfulla och våldsamma igen?
Citera
2011-02-26, 23:12
Medlem
Scuttles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Man ska ju tydligen få väsnas mellan kl. 7-22, så jag vill inte klaga i onödan. Ska jag stå ut med deras musikspelande trots att det uppenbarligen stör mig? Vad ska jag annars göra? Säga till dem eller inga polisen fastän tjejerna troligen blir hotfulla och våldsamma igen?

Finns absolut ingenting som säger att man "får" väsnas hur mycket man vill på dagtid. Bor man i lägenhet måste man ta hänsyn till andra hyresgäster som bor runt en. Visst, man kan inte kräva att grannarna ska gå på tå och vara knäpptysta hela tiden, men om dom spelar musik konstant på en så pass hög nivå att det stör så ska du absolut säga till dom. Om dom sen hotar dig eller beter sig våldsamt igen är det bara att polisanmäla. Prata med hyresvärden också.

Var inte så jäkla svensk och gå med den knutna näven nedstoppad i byxfickan.
Citera
2011-02-27, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag har några partyprissar som grannar. De spelar verkligen hög musik, så pass högt att man känner vibrationer/skakningar i hela min lägenhet. Spelar ingen roll om jag befinner mig nära en vägg, på golvet eller i tex sängen. Det brukar vara hög musik hela helgerna (från förmiddagen till sena nätter/tidiga morgnar, samt under veckodagar. De är tydligen studenter och när de har egen studietid så sitter de hemma och spelar hög musik större delen av dan, fram till kl. 21-22 ungefär.

Så det är hög musik stora delar dygnet, varje dag! Med dessa skakningar och vibrationer.

Det går verkligen inte att prata med dem. Det är två st tjejer som bor där. Har gått dit vid ett tillfälle och de blev såpass hotfulla och aggressiva så att polisen tillkallades (inte av mig, utan av en granne som hörde bråket). Dessa tjejer valde sedan att "hämnas" pga det faktum att polisen kom dit. De blev såpass våldsamma att de förstörde mitt köksfönster, glasrutan i min ytterdörr och en del annat som tillhör min lägenhet. Denna hämnd skedde några dagar senare.

Sedan dess vågar jag inte gå och säga till tjejerna. Jag vet inte hur de kommer att reagera. Vi har heller ingen störningssjour så måste ringa polisen i så fall. Om det sker, så kommer väl tjejerna bli våldsamma igen och syssla med skadegörelse.

De spelar alltså hög musik varje dag. Idag började de kl. 10:45 ungefär och har spelat musik nonstop ända sedan dess. Jag börjar lessna. Hur länge ska man behöva stå ut med deras höga musik som även leder till vibrationer och skakningar? Det är ju såhär varje dag. Under helgerna är det ofta musik nonstop från kl. 11-12 framåt kl 3-5 på morgonen. Man ska ju tydligen få väsnas mellan kl. 7-22, så jag vill inte klaga i onödan. Ska jag stå ut med deras musikspelande trots att det uppenbarligen stör mig? Vad ska jag annars göra? Säga till dem eller inga polisen fastän tjejerna troligen blir hotfulla och våldsamma igen?

Fy fan, jag tycker helt klart synd om dig. Vet hur det är att ha grannar som väsnas väldigt mycket och hela tiden. Bor du i hyres- eller bostadsrätt? Kan du inte prata med hyresvärden om du nu bor i hyresrätt? Finns det någon styrelse du kan kontakta?
Citera
2011-02-27, 16:35
Medlem
Spyrrans avatar
Jag bor i hyresrätt. Problemet är att min hyresvärd är ett stort skämt. Har tidigare kontaktat hyresvärden och anmält störningar. Då vi saknar störningssjour och polisen säger att de inte rycker ut på sådana här ärenden, för det ska störningssjouren ta hand om. Problemet är att vi saknar störningssjour. Så jag har kontaktat hyresvärden som säger att man får vara högljudd under dagstid och att man endast bör vara tyst mellan kl. 22-07.

Vår hyresvärd struntar i det mesta (inte bara störningar, utan det kan dröja länge innan saker åtgärdas. Jag fick tex tjata i flera veckor för att min spis skulle fixas. Haft problem med badrummet sen jag flyttade in, dvs för över ett år sen. Det åtgärdas inte). Så många av mina grannar blir inte långvariga här.De flesta flyttar efter 3-6 månader. Jag borde också flytta men är för lat för det. Även om många flyttar härifrån, så tillkommer ju nya personer som kan vara störande.

Jag har tidigare haft problem med jobbiga grannar. Nej, jag gnäller inte över varenda granne. Jag har lärt mig hantera vissa personer (speciellt de som spelar instrument, har skällande och ylande hundar om dessa djur lämnas ensamma i bostaden för länge, bråkande par etc). Det handlar ofta om kortare perioder (ofta max en halvtimme då och då). Men dessa högljudda musik-grannar är vedervärdiga eftersom det pågår regelbundet.

Jag har dock inte klagat hos hyresvärden ofta, då jag har försökt prata med grannarna först och lösa situationen. Men ett par gånger har man kontaktat hyresvärden, som numera anser att jag är gnällig. Speciellt då jag klagar på att folk spelar hög musik minst 5-6 timmar i sträck under dagstid, då man tydligen får väsnas mycket (enligt hyresvärd). Det är värre på kvällarna men enda regeln är att det bör vara tyst efter kl. 22. Hyresvärden säger också att folk som ska ha fest bör meddela grannarna, och att man bör stå ut med fester då och då.
Citera
2011-02-28, 00:28
Medlem
Gu vilken rolig tråd med alla förslag man kan göra...

Men grannarna får inte störa utöver normalt beteende, har man grannar får man ta hänsyn.
Senast redigerad av songofdolphins 2011-02-28 kl. 00:57.
Citera
2011-02-28, 23:59
Medlem
Ja, över ett år sen sist TS uppdaterade, hittade tråden idag och vill fan veta hur det gick så bumpar därför. Kanske dags att uppdatera Lillen..?
Citera
2011-03-01, 03:38
Bannlyst
Ring till Polisen när det är som värst, och förklara för personen du pratar med, att denne gör nog bäst i att skicka en patrull som kan få tyst på musiken. För annars blir det mord här!
Citera
2011-03-01, 11:02
Medlem
Prodelins avatar
Säg att grannen odlar Cannabis på sin balkong så kommer Polisen garanterat.
Citera
2011-03-01, 11:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Säg att grannen odlar Cannabis på sin balkong så kommer Polisen garanterat.
och vad drömde du sen?
Citera
2011-03-02, 06:02
Medlem
mentalmindfucks avatar
ok, börjar bli lite oroad för min grannes psykiska hälsa...
när jag bott här i 2 dagar kom hon å knackade på å berättade om att det var inbrott här bland alla som bor på markplan, å eftersom polisen inte har tid så skulle vi ha grann-samverkan.
men jag frågade både grannar å bolaget som äger lägenheterna, dom hade ingen aning om det, men flera antydde att hon e rejält senil.
så är det de här att hon matar fåglar. vet inte hur många ggr jag vaknat av 15 måsar i fullt slagsmål här utanför mitt fönster.
å häromdagen så hade hon kastat ut resterna av kvällsmaten med. en stor klump med spagetti å köttfärs-sås.
ringde kvartersvärden å hon sa dom sagt till kärringen gång på gång på gång.
nu ikväll hade hon flyttat matskålarna in på hennes uteplats, men måsarna stör ju mig lika mkt där som på tomten.
vill bara ha iväg kärringen på ålderdomshem så jag slipper ha en domedagsprofet som utfodrar sjöfåglar å råttor vägg i vägg med mig.
enligt kvartersvärden e ju inte detta unikt på något vis.

vad tycker ni jag ska göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in