2018-05-01, 17:42
Medlem
Luxuss avatar
Jag tycker TS ska sluta upp med att sitta å smygglo på grannen när han sitter på sin balkong.

Som flera varit inne på är det på intet sätt straffbart att från sitt eget hem titta mot grannens fönster. I flera timmar om man så vill. Köper du en stjärnkikare å börjar lysa med strålkastare för att få böttre bilder är det sånlart en annan sak
Citera
2018-05-01, 18:23
Medlem
Alanas avatar
Jag skaffade insynsskydd till mina fönster när jag flyttade till en lägenhet där grannen såg rätt in i min lägenhet. Tycker att det funkar bra. Finns ju olika varianter av insynsskydd så föreslår att du spanar runt och hittar några som du tycker om.
Citera
2018-05-01, 18:38
Medlem
Skaffa insynsskydd, persienner eller rullgardin. Annars kan du dra för gardinerna när du vet att du ska vara naken eller vira en handduk runt kroppen som man gör på badstranden.
Citera
2018-05-01, 18:41
Medlem
godboys avatar
Men för helvete!

Nu vet jag ju inte hur det ser ut där TS bor men är det ett nybygge så har ju de ofta mycket stora fönster. Dessutom kan det vara tätt mellan husen eller att det är byggt så att det är svårt att inte "se in" grannens lägenhet. Visst ska ju inte grannen sitta och "glo in", men att bevisa att vederbörande gör det är mycket svårt. Men om TS nu har svårt med detta så skaffa insynsskydd! Hur svårt kan det vara! Finns ju hur många varianter som helst. Har du en 50-60-70 tals lägenhet så har du "normalstora" fönster och då kan du komma riktigt billigt undan på IKEA med olika varianter.

Nu har vi mycket lite insyn i våran lägenhet men det var mycket insyn i en av mina förra lägenheter. Men jag kan gå runt i kalsongerna och vill någon glo, så varsågod! Passar det inte så glo inte då!

Men mitt råd till TS: Skaffa insynsskydd!!!!
Citera
2018-05-01, 18:51
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuicideNorge
Man får inte stå naken i sitt fönster så andra kan se. Det kallas blottning.

Hade gubben stått naken och TS suttit på balkongen så hade tråden handlat om "min granne blottar sig när jag sitter på balkongen"

Men kvinnor är ju alltid offer.

Hah klockrent. En ren paradox.
Citera
2018-05-01, 18:58
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverigedemokraat
Det har hänt att jag står naken och klär på mig i närheten av fönstret, då kommer jag på grannen med att glo in i min lägenhet från sin balkong (alla rum utom badrummet har fönster i min lägenhet, så jag kan ju inte gömma mig från hans blick direkt). Jag känner mig obekväm (dessutom är jag kvinna, så jag misstänker ju ett och annat).

Jag kommer ständigt på honom med att han tittar in i min lägenhet, som om det vore någon sorts TV-show för honom där han sitter på balkongen.

Så olämpligt. Jag tycker inte att man tittar in i andras lägenheter. Det här är min privata bostad och mitt privata liv!

Borde jag anmäla honom eller hur ska jag gå tillväga med det här?

Vill dra mig till minnes ett liknande fall där en man stod naken i sin lägenhet och blev dömd för förargelseväckande beteende. I det fallet hade han iofs något fel i huvudet, och det handlade nog om att han njöt av detta, men ändå.

Tror det blir svårt att anmäla. Dra för gardinerna när du klär av dig istället.
Citera
2018-05-01, 21:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Det finns inget allmänt förbud utan det beror på omständigheterna.
Citera
2018-05-01, 23:30
Medlem
''Barnen från helvetet''

Grannarnas jävla ungar. Det börjar varje vår. De har bara en talvolym, och det är att skrika. Det låter som att barn mördas dagligen. De hoppar över min veranda, trots att jag upprepade gånger har bett föräldrarna att berätta för dem att inte springa över verandan. De springer ständigt upp och ner för trappan på min veranda. Jag väntar bara på att man blir allvarligt skadad och då är det mitt fel. Jag har en smal uppfart och förra sommaren cyklade han mellan mitt hus och min bilars passagerardörr, repade skiten ur den. I grund och botten går de bara vilda och föräldrarna bryr sig inte heller, eller är för berusade att märka ibland.
Citera
2018-05-02, 06:35
Medlem
borrizs avatar
Citat:

Hade gubben stått naken och TS suttit på balkongen så hade tråden handlat om "min granne blottar sig när jag sitter på balkongen"

Men kvinnor är ju alltid offer.

Du har rätt att gå naken i din lägenhet, otillåtet blir det först när när nakenheten blir för provokativ eller riktas utåt.
Att aktivt kika in i ett av lägenhetens fönster räknas som ofredande.

Glöm inte att även om det inte blir någon rättssak av nakenhet, så kan har det förekommit att folk har mist sina hyreskontrakt.

https://www.hemhyra.se/tips-rad/sa-naken-far-du-ga-hemma/
Senast redigerad av borriz 2018-05-02 kl. 06:39.
Citera
2018-05-12, 02:04
Medlem
Bor i ett lyhört lägenhetshus och orkar inte stå ut med smällandet i dörrarna längre. Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet det är - grannen bredvid smäller igen dörren även om det är kl 1:30 på natten och senaste året har han en tendens att gå in och ut ett par gånger på nätterna. Det blir ett jävla högt ljud främst för mig som bor vägg-i-vägg. Nu har jag klagat hos min hyresvärd, efter drygt 8 år här (men problemen har blivit värre senaste 3-4 åren), då jag inte tänker säga till honom själv då han är aggressiv och har blivit dömt för grov misshandel. Hoppas idioten lär sig använda handtaget nu!
Citera
2018-05-18, 11:59
Medlem
frozenbeachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lizardangie
''Barnen från helvetet''

Grannarnas jävla ungar. Det börjar varje vår. De har bara en talvolym, och det är att skrika. Det låter som att barn mördas dagligen. De hoppar över min veranda, trots att jag upprepade gånger har bett föräldrarna att berätta för dem att inte springa över verandan. De springer ständigt upp och ner för trappan på min veranda. Jag väntar bara på att man blir allvarligt skadad och då är det mitt fel. Jag har en smal uppfart och förra sommaren cyklade han mellan mitt hus och min bilars passagerardörr, repade skiten ur den. I grund och botten går de bara vilda och föräldrarna bryr sig inte heller, eller är för berusade att märka ibland.

Jag känner igen detta snarlika problem, har bott i ett fridfullt tyst område , kunnat sitta å ta det lugnt på min uteplats , TILLS en barnfamilj flyttade in några dörrar bort! Ungjävlarna skriker å springer runt framför där jag bor, spelar frisby och bandy utanför som åker in på vårat utrymme ! Låg och solade och hux flux står det en snorunge å glor på mig å skriker för att jag ska uppmärksamma honom , morsan sitter bara å röker å bryr sig inte! Jag kokar inombords och har slutat hälsa på dom, jag har stått ut i tre veckor med detta men snart exploderar jag! Hur i helvete kan man inte säga till barn att visa hänsyn och inte leka faan utanför nån annans uteplats! Helt obegripligt ! 😡
Citera
2018-05-19, 01:16
Medlem
Vaskrenss avatar
Äcklig granne!

Till att börja med så var jag väldigt osäker på var jag skulle lägga tråden.
Så jag ber om ursäkt till Mod, om jag lagt den helt fel.
Jag kommer behöva svar på ett antal juridiska frågor, men jag tror att den lämpar sig bäst här.
Annars får Mod flytta.

Jag bor ute på "vischan" i en liten hus-samling (10-tal hus/villor) relativt nära en tätbebyggd ort i Skåne.
För något år sedan så flyttade en av mina närmsta grannar. Han köpte hus på annan ort, och istället för att sälja huset här, så valde han att hyra ut det.
In flyttar en man i, gissningsvis, 45-50 årsåldern.
Jag reagerade ganska snabbt på att hela bilskjulet/carporten fylldes med ägodelar.
Jag menar från markytan upp till tak i hela carporten, med flyttlådor, soffor medmera. Vid infarten till carporten ställdes två st sängbottnar, ut mot vägen och ett enormt matsalsbord framför dem. Allting stående på höjden och ledden i carporten.
Förutom det, så kördes där dit släpvagnar av typen du hyr på macken och ställdes. Några öppna och några täckta med "kåpa".

När hösten och vintern kom, så märkte jag av en rejäl ökning av råttor, vi snackar riktiga råttor nu, inte möss eller sorkar.
När de slår fälten häromkring på hösten så har vi fått besök av råttor förut. Så jag har några fällor ståendes ute. Vanligtvis så har det varit 2-3 råttor i fällorna från sep-april. Plus att katten säkert fångat någon.

Hösten/vintern (mild vinter) efter att han flyttade in så fångade jag 19 råttor på två veckor i fällorna.

Jag förstod snabbt att han är en "samlare" som sparar på all möjlig skit som han aldrig kommer att behöva.

Jag gick över till honom och frågade om han också hade problem med råttor, men det hade han inte, påstod han. Bad honom snällt om att röja upp bland sina grejer i carporten, då det var rena himmelriket för en flock råttor. Vilket han inte gjorde....

Ca 1 år senare, så kommer en annan granne hem till mig. Han är märkbart irriterad och undrar vad vi skall göra åt "lump-gubben" som bor tvärs över vägen.
Mitt svar blev "fan vet jag"?
Grannen fortsatte, och beskrev problemet med råttorna, som jag också upplevt.
Sen berättade han att han sparar alla sopor. Han slänger inte det i tunnan, så att det blir hämtat, som vanligt folk.
Han lägger det i sina bilar, släp och i huset.

Allt det berättade grannen för mig, att han var en "samlare" hade jag förstått, men att han inte kastade sina sopor visste jag inte.

Grannen visade mig hans bil, som stod på min närmsta grannes tomt. Hon hade varit snäll nog att låta en av hans bilar stå på hennes tomt. Men den var faktiskt full med sopor. Gamla mjölkpaket, smörpaket, fruktskal osv...... Det luktade värre än fan.

Jag och grannen som besökte mig och berättade om vidden på problemet, har pratat med honom och förklarat att det inte är ok.
Inget händer.....
Grannen har kontaktat ägaren/hyresvärden till huset, och då blev carporten städad.

Problemet nu, när det börjar bli varmt är att det luktar..... Det stinker från huset när han öppnar ytterdörren. Jag skämtar inte när jag säger att det stinker i minst tre trädgårdar här hemma om han låter ytterdörren stå öppen i 5 minuter.

Min frågeställning är således: Vad skall/kan jag göra för att kunna sitta och njuta i min trädgård en vår/sommar-kväll?
Ta kontakt med han som äger huset? Ta kontakt med kommunen (sanitär olägenhet)? Nita han, så att han fattar? Eller bara andas med munnen när jag försöker njuta av soldagarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in