2017-05-31, 20:02
Medlem
Har för mig att man inte får spola vatten eller spola toaletten efter kl 22 i hyreslägenheter.
Citera
2017-05-31, 20:06
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Vad har en affidavit med det här att göra? "En affidavit är en skriftlig utsaga i rättslig angelägenhet. Den betraktas som ett vittnesmål och äger rum under ed, ofta inför notarius publicus."
Länka till något som har med fallet att göra, om inte så är det ett TROLL!
Vi har lagar i det här landet som skyddar hyresgäster och en hyresvärd kan inte göra hur som helst.

Klart affidavit kan användas vid tvistemål i hyresnämnden! Nu hade han både hyresvärden och grannen emot sig och hyresnämnden gick på deras linje eftersom den var partisk (tanten kände ledamöterna). Men han behövde som sagt bara betala en liten del av skadeståndskravet (och på så sätt slapp han gå vidare till tingsrätten).
Citera
2017-05-31, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clida
Har för mig att man inte får spola vatten eller spola toaletten efter kl 22 i hyreslägenheter.
Det finns ingen sån regel eller lag. Självklart får du spola toaletten precis när som helst på dygnet. Däremot får man inte onödigt störa, exempelvis om du spolar toaletten utan att den behöver spolas och gör det så ofta att det blir störande.
Citera
2017-05-31, 20:41
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Min granne sover vid väggen intill köket. Hon klagar om jag gör så lite som kranar vattten efter 22 när hon lägger sig.

Jag känner att jag ska ha friheten att använda mitt kök även kl 22 och undrar om jag någonsin kan bli vräkt på detta? Jag måste väl ha lagen på min sida?

SKITtråkigt att behöva gå på tår bara för min granne.

Hon kan väl inte anmäla mig för detta eller? Jag har rätten att använda ett kök efter 22

Ju mer jag läser dina beskrivningar utav henne så låter det som att hon helt enkelt bara fått för lite kuk. Du kan absolut inte hamna i kläm för det här, att visa hänsyn för sina grannar är rätt och riktigt, men det finns för i helvete en gräns. Du betalar hyra och det är ditt kök. Drick ditt vatten när det behagar dig.
Citera
2017-05-31, 20:46
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Man får "leva" i lägenheten även på natten. Duscha, laga mat (inom rimliga gränser) etc är ok. Din granne kan absolut inte komma någonstans med att du inte får laga mat på natten. Det är sunt förnuft som gäller. Man ställer sig inte och kör köksmaskiner, tvättar, dammsuger etc. En snabb dusch eller steka lite köttfärs är ok.
Citera
2017-05-31, 20:50
Medlem
shbous avatar
Hon får väl byta rum med kidsen. Eller hålla klaffen. När jag bodde och pluggade i Lund kom en granne upp en gång som hade mage att fråga om jag var tvungen att gå över golven så mycket. Jag frågade om hon inte var riktigt klok i huvudet och gapade lite grann på henne och sa att hon aldrig knackar på min dörr igen. Och det gjorde hon inte.

Hehe nu minns jag, hon började "ge igen" genom att typ hoppa på golvet (lät dock väldigt dovt) samtidigt som jag gick, men efter en dag tröttnade hon på det och gav upp.
Citera
2017-05-31, 21:12
Medlem
Vonraks avatar
När vissa människor får för lite att göra, så börjar de att leta fel i sin omgivning, vilket med tiden kan drivas in i absurdum. Ett bra exempel är ju alla normalfungerande människor som några år efter pensionen blir gnälliga ordningspoliser som klagar på allting från bilar som "kör för fort" till att "granne X har lite ogräs i sin ena rabatt".

Nu kan det ju vara så att hon är såhär gnällig och problemsökande i grunden, så be henne köpa ett par öronproppar, eller köp ett par till henne om du känner dig generös. Herregud, människor har olika dygnsrytmer och arbetstider, det måste man acceptera. Det hade varit en annan sak om du spelade hög musik, körde tvättmaskin/diskmaskin eller levde om, men nu så gnäller hon på att du startar vattenkranen efter 22.00...

Tar mig friheten att citera ett svar från Lawline.se, där en familj hade problem med att deras grannar ringde Securitas och klagade på vardagliga ljud stup i kvarten.
Citat:
När en hyresgäst använder sin lägenhet skall hyresgästen enligt 25 § Hyreslagen dels se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar och dels iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Att ni skulle riskera att bli vräkta på grund av störningar som vardagligt prat och barnskrik är inget ni ska vara rädda för. Detta anses vanligt förekommande och acceptabelt. Rättsfallet NJA 1991 s. 574 handlade om en gammal dam som spelade piano högt dagarna i ända. En störning av detta slag ansågs ej utgöra grund för förverkande av hyresrätten.

Utgångspunkten när man bedömer störningar är den allmänna uppfattningen om vad man bör tåla när man bor i ett hyreshus. Att skicka Securitas otaliga gånger till synes utan anledning torde vara mer än vad som bör tålas dock verkar deras hotfullhet inte vara särskild allvarlig. Att man som privatperson kan känna sig beklämd lär inte vara en tillräcklig grund för vräkning. Tyvärr får man till viss del stå ut med besynnerliga grannar.

Problemet är att ni måste kunna bevisa för hyresvärden att störningarna pågår och är tillräckligt allvarliga. Hyresvärden måste nämligen i sin tur kunna bevisa detta om er granne skulle motsätta sig anklagelsen. Kanske kan andra hyresgäster intyga era grannars beteende.
http://lawline.se/answers/6181#sthash.PcBKikui.dpuf

Du riskerar inte att förlora din hyresrätt bara för att någon sur ensamstående mamma klagar på att du låter när du använder kökets vattenkran efter 22.00. På sin höjd kontaktar hyresvärden dig, ber om din syn på fallet och därefter ber han eller hon dig kanske att vara lite tystare. (Inte för att du annars riskerar att vräkas, utan för att hyresvärden vill undvika ännu mer tjafsande).
Citera
2017-05-31, 21:35
Medlem
Ja du kan få problem se bara hur det gick med den kissade mannen.

http://www.expressen.se/nyheter/kissar-staende---tage-67-vraks/
Citera
2017-05-31, 21:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Ja du kan få problem se bara hur det gick med den kissade mannen.

Så hur gick det med den kissande mannen?
Enligt artikeln du länkade till så är inte ärendet avgjort.

""Ett orimligt krav"
- Det är ett orimligt krav att man ska behöva sitta ner om man går upp på natten och kissar. Därför har vi bestridit uppsägningen, säger Annica Jonsson på Hyresgästföreningen. - Nu inväntar vi kompletterande uppgifter från hyresvärden. Generellt sett gäller också att hyresgästen måste ha fått varningar innan uppsägning sker. Expressen talade i går med Tage Anderssons hyresvärd. Han ville dock inte kommentera kissärendet."

Hittar inget om hur det gick och artikeln är från 2005.
Det finns en tråd om detta kissfall här (FB) Kissar stående - VRÄKS!!

Hittade en kommentar i tråden med en länk som inte fungerar.
"En synpunkt från en läsare i Sundsvalls Tidning.....
Annat som ligger bakom
2005-09-19 [21:53]
inte är det skvalandet som är upphovet till detta, utan hyresvärdens behov av att friställa en lägenhet i huset. Denna hyresvärd är inte poppis kan jag säga. Han far inte fram i ullstrumpor precis, dessutom får man inga kvitton på hyran...kissa på du, du ska se att han får ge sig i hyresnämnden.

Goda grannar"
Citera
2017-05-31, 22:09
Medlem
BubbaMnungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Min granne sover vid väggen intill köket. Hon klagar om jag gör så lite som kranar vattten efter 22 när hon lägger sig.
Man ska naturligtvis visa hänsyn till sina grannar och inte ha på hög musik vid midnatt osv., men detta är ju löjligt. Hon kan väl flytta sängen om det är ett sånt stort problem? Eller skaffa öronproppar om hon nu har en så bra hörsel och är så lättstörd.

Citat:
Jag känner att jag ska ha friheten att använda mitt kök även kl 22 och undrar om jag någonsin kan bli vräkt på detta? Jag måste väl ha lagen på min sida?

SKITtråkigt att behöva gå på tår bara för min granne.

Hon kan väl inte anmäla mig för detta eller? Jag har rätten att använda ett kök efter 22
Såklart att du ska kunna använda ditt eget kök. Om hon anmäler dig så kommer väl folk bara skratta åt henne. Riktigt löjligt.
Citera
2017-05-31, 22:14
Medlem
Byt lägenhet/port Oftast är tolleransen rätt hög för normal störning bland dem som bor i hyresrätt. Dock verkar det finnas en med supersinnen i varje trappuppgång. Borde vara subentionerad hyra att bo brevid den individen.
Citera
2017-05-31, 22:14
Medlem
Det är ju regel nr 1 A inom området konflikthantering att man inte ska trappa up konflikten i det inledande skedet för mycket. M.a.o. så är det lika bra att låta fanskapet till kärring få rätt, särskilt om hon är innästlad i hyresgästföreningar och annan gemenskap. Be om ursäkt och var försiktig med spolning i några veckor åtminstone, skramla inte och tappa upp vatten i nån plastdunk i förväg. Som sagt så är det många års bostadskö i hela landet så om man inte har planet på att bo i husvagn eller flytta utomlands så är det lika bra att vara diplomatisk och försiktig.

Men självfallet så är ju kärringen i verkligheten helt dum i huvudet så spontant så skulle man ju vilja be fågelskrämman att dra åt helvete. Och man skulle även kunna dra på samtliga kranar på fullt flöde varje natt kl 01-06 bara för att jävlas tillbaka om man hade råd med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in