2017-06-06, 22:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
"Äntligen var det klart", det hon (JM) burit på så länge. Fattade GM / AM vad det var frågan om, i sina druckna tillstånd. Anledningen ? Förstod dom språket ? En bisarr historia
Tydligen förstod inte AM till en början alls vad det var fråga om; sedan trodde hon att någon trängt sig in och dödat/skadat dem. Hon var väl både chockad och förvirrad när hon larmade, men redan i ambulansen riktades hennes tankar åt ett visst håll. - MR sade nog inte ett enda ord, men GM kan ha hunnit känna igen MR; han befann sig närmare ljuset från hallen än AM - Ja, en i sanning bisarr historia: Dottern manipulerar och mutar en drogberoende afghan för att få honom att döda hennes föräldrar - och lyckas till hälften varpå hon sticker i väg till T-land men inte hinner längre än till Arlanda där hon och så småningom afghanen sys in ett tag, för att JM sedan lyckas komma i väg till T-land och beordrar afghanen att ta sig över gränsen till Norge - där de avlyssnas av polisen, osv. - Och det är bara en bråkdel av hela historien - som långtifrån är slut.
Citera
2017-06-06, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
En släkting till mig har det. Det är en larmdosa som man bär med sig som har en larmknapp som går direkt till polisens utryckningsstyrka. Du får absolut bara larma om du utsätts för attack relaterat till brottet du fått dosan för, inget annat. Larmet går direkt och kan tydligen inte stoppas. Polisen kommer direkt till platsen där du och dosan befinner sig.
Ett bra larm, men lite otympligt att alltid gå och bära på.

I vilket land lever du? Snuten kommer inte alls på ett sånt larm. De som kommer är personalen på det äldreboende där larmet kommer ifrån,

Min farsa har ett sånt, 87 bast. Men har det inte på sig. Och jag tvingar honom inte.

Ursäkta OT. Jag följer tråden, men bara på avstånd.
Citera
2017-06-06, 22:47
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Vem hade stått kvar i ca.40 minuter i väntan på att någon skulle utföra ett mord?
Så känslokall som JM beskrivs hade hon dragit efter max 10 minuter. Hon kan inte haft någon koll om MR hade blivit övermannad och polisen varit på väg.

MRs historia håller inte rent praktiskt.

Johanna, thats who. Hon tog ju sig en tupplur. Dragit efter max 10 min eftersom hon är känslokall? Hur får du ihop den ekvationen?

Nej.. han fabulerar givetvis.
Citera
2017-06-06, 22:53
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
I vilket land lever du? Snuten kommer inte alls på ett sånt larm. De som kommer är personalen på det äldreboende där larmet kommer ifrån,

Min farsa har ett sånt, 87 bast. Men har det inte på sig. Och jag tvingar honom inte.

Ursäkta OT. Jag följer tråden, men bara på avstånd.

Snurrig??
Vi pratar om ett polislarm som personer utsatta för en hotbild kan få låna av polisen. JMs syster har tydligen ett sånt larm. Frågan gällde hur larmet fungerar.
Eftersom jag både burit ett och har en släkting som haft det länge kan jag upplysa dig om att det är polisen som dyker upp när du trycker på knappen, inte undersköterskan som ska ta dig till toaletten om du håller på att göra på dig. Men kanske bara en subtil skillnad för dig?
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-06 kl. 23:16.
Citera
2017-06-06, 22:56
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
I likhet med AM tror jag inte heller att MR berättat hela sanningen – men då på grundval av att JM in i det sista lurade den med droger fullproppade MR; att hon smög sig fram och låste upp ytterdörren; gömde sig bakom knuten, för att sedan; så fort hon såg MR smita in i huset, smyga sig fram; intensivt lyssnande, och sedan fort ila uppför trappan för att med egna ögon få en glimt av när hennes förhatliga föräldrar knivskars till döds.
Nu har jag klippt ut en del av hela Din text (som för övrigt, som vanligt, var väldigt bra).

Kan det vara så att AM så starkt misstänker att hennes egen dotter även var aktiv i dådet, och därför vill hon att MR skulle vittna om detta ("HELA sanningen"). Men han kan inte vittna om något han själv inte har en susning om ?
Citera
2017-06-06, 23:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Trams. Vad kommer dessa uppgifter ifrån, att AM skulle göra AG arvslös? Han gick ju själv till polisen pga "sin klump i magen" (som han efter erkännandet sket ut när han bad om att gå på dass.) Bra så.
Dessutom ärver inte barnbarn per se. AG har nåt ovanligt som inte kan och inte skall bytas mot pengar och det är heder. Kudos, yes.

För att förklara för dig och undvika trådsanningar:

Det finns uppgifter i tråden att AM inte varit en så varmhjärtad och förstående mormor mot de barnbarn som inte tagit tydligt avstånd från sin mor JM.

"Mormor Anki sitter som vittnesstöd till alla vittnen som tycker som hon, resten tittar hon inte ens åt som barnbarn etc."

En postare tyckte att detta var helt rimligt och bra gjort av mormor Anki och la för säketsskull också till att Anki borde göra dessa barnbarn arvslösa.

Detta diskuterat apropå hurvida Anki kan tänkas ha påverkat AG på något sätt så han vill vittna.

Jag delar inte den postarens åsikt att detta är bra gjort av Anki, men man kanske får respektera Ankis känslor efter vad hon varit med om.
Dock tror jag att barnbarnen påverkas av vad Anki gör och säger och inte är helt opåverkade av att hon "aldrig kommer att förlåta JM". Det är lätt att man som barn då inte vill stöta sig med mormor och inte säger emot när mormor vill att man ska vittna mot mamma. Svårt att som minderårig stå emot - och Anki verkar visa tydligt vad hon tycker.
Citera
2017-06-06, 23:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
/.../ Kan det vara så att AM så starkt misstänker att hennes egen dotter även var aktiv i dådet, och därför vill hon att MR skulle vittna om detta ("HELA sanningen"). Men han kan inte vittna om något han själv inte har en susning om ?
Ja, jag fick en stark känsla av att hon misstänkte att även JM medverkat vid dådet. Hon var t.ex. i förhör inne på att hon sett som en silhuett i hallen plus att hon talade om sina "duttiga" skador, dvs mindre skador som åsamkats henne av någon som använt kniven med mindre kraft. - Hon ville absolut ha reda på hela sanningen här. - Men jag tror att MR bör ha sett (och i så fall berättat) om JM kommit in i rummet, och jag tror inte att hon vågade sig in. Däremot så kan hon ha stått utanför en kortare stund (halv minut, eller så) och gluttat in; lyssnat. - De här mindre skadorna på AM:s armar (tror jag det var) kan MR från sin position: sittande över GM, ha utdelat när han såg att AM började röra på sig. Dels fick han då måtta stick på ett längre avstånd, och dels var han fortfarande koncentrerad på GM; hade också mindre kraft i armen efter att redan ha utdelat många hugg. - Att AM överlevde kan ha berott på att inte bara hon, utan även MR vaknade; i MR:s fall att han väcktes till sans.
Citera
2017-06-06, 23:20
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Begriper inte hur hon klarat tentor, men de flesta är väl hemtentor och money talks. Att hon bara spelar dum finns inte på kartan, hon är vansinnigt pantad i sitt resonemang, sitt barnsliga sätt att skriva. Hon kan ju inte ens använda rösten/gråt så det låter trovärdigt. Hon måste ha varit mer "normal"/dämpad/haft kontroll innan och flippat. Kan inte se annars hur hon kunnat bedra folk så länge. Gällande afganer är det väl språkförbistring som blir till fördel. Barnen är väl för nära, ser inte om det smyger på över tid...
Nu sitter hon väl och gräver överallt, RB etc och och plockar hej vilt. Undrar hur många block hon gjort över med.
Ja, hon kan ju inte änns stava (!) Hennes brev, mindmaps och lappar talar sitt tydliga språk. Jag har förstått att många unga idag inte kan skilja på när man använder de - eller - dem. Det kan tyvärr inte 42-åringen heller.
(Har inget med fallet att göra, men kanske med JMs historik och personliga utveckling ? Hon efterlyste sitt examensdokument någonstans i FUP. Var det när hon ansåg sig behöva skyddat identitet?) Jag kommer tyvärr inte ihåg, men det är inte viktigt för tråden.
Citera
2017-06-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Jag får inte länken att funka. Kan du posta den på nytt?

Jag försökte utan att lyckas, antar att det är meningen att det endast är tillåtet för prenumeranter, eller så misslyckades jag av egen anledning.
Citera
2017-06-06, 23:21
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
För att förklara för dig och undvika trådsanningar:

Det finns uppgifter i tråden att AM inte varit en så varmhjärtad och förstående mormor mot de barnbarn som inte tagit tydligt avstånd från sin mor JM.

"Mormor Anki sitter som vittnesstöd till alla vittnen som tycker som hon, resten tittar hon inte ens åt som barnbarn etc."

En postare tyckte att detta var helt rimligt och bra gjort av mormor Anki och la för säketsskull också till att Anki borde göra dessa barnbarn arvslösa.

Detta diskuterat apropå hurvida Anki kan tänkas ha påverkat AG på något sätt så han vill vittna.

Jag delar inte den postarens åsikt att detta är bra gjort av Anki, men man kanske får respektera Ankis känslor efter vad hon varit med om.
Dock tror jag att barnbarnen påverkas av vad Anki gör och säger och inte är helt opåverkade av att hon "aldrig kommer att förlåta JM". Det är lätt att man som barn då inte vill stöta sig med mormor och inte säger emot när mormor vill att man ska vittna mot mamma. Svårt att som minderårig stå emot - och Anki verkar visa tydligt vad hon tycker.

Jättefint, då är alla frågetecken utsuddade. Nej, men du besvarade inte mina frågor? Pladdrar om postare?
Ett rätt fick du dock, och det är att respektera AM känslor.
Citera
2017-06-06, 23:35
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ja, jag fick en stark känsla av att hon misstänkte att även JM medverkat vid dådet. Hon var t.ex. i förhör inne på att hon sett som en silhuett i hallen plus att hon talade om sina "duttiga" skador, dvs mindre skador som åsamkats henne av någon som använt kniven med mindre kraft. - Hon ville absolut ha reda på hela sanningen här. - Men jag tror att MR bör ha sett (och i så fall berättat) om JM kommit in i rummet, och jag tror inte att hon vågade sig in. Däremot så kan hon ha stått utanför en kortare stund (halv minut, eller så) och gluttat in; lyssnat. - De här mindre skadorna på AM:s armar (tror jag det var) kan MR från sin position: sittande över GM, ha utdelat när han såg att AM började röra på sig. Dels fick han då måtta stick på ett längre avstånd, och dels var han fortfarande koncentrerad på GM; hade också mindre kraft i armen efter att redan ha utdelat många hugg. - Att AM överlevde kan ha berott på att inte bara hon, utan även MR vaknade; i MR:s fall att han väcktes till sans.
Det av mig fetmarkerat.

Ja, det håller jag med om. Om JM varit med i rummet, hade MR berättat det. Han är trovärdig hela vägen efter han erkände fullt ut. Om han missat det beror det på drogruset.

Detta kan vi ev. få svar på om mamman väljer att svara på, det jag tror, journalisternas idoga försök att få henne att kommentera det hon uttryckte i rättssalen.
Citera
2017-06-06, 23:36
Medlem
Citat:

Kanske det men AM har säkert läst FUPet och har dragit sina egna slutsatser om olika saker. Det kan vara något annat.

Jag tycker inte heller att MRs förklaring håller riktigt. Framförallt känns den inte komplett och jag tror att den kan vara delvis missvisande och lögnaktig. Jag ska försöka sammanfatta mina tankar så snart jag lagat startsnöret till min dator.

Däremot tror jag inte att JM var i huset, åtminstone var nog inte MR medveten om något sådant. Då hade han sagt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in