Citat:
Ursprungligen postat av
Markunator
Jag vet inte, jag... Måste jag verkligen lära mig att dricka?
Jag skulle säga att du inte behöver lära dig att GILLA att dricka, men att du i alla fall bör lära dig att tolerera det. Det kommer dyka upp situationer där det, tyvärr, inte är särskilt acceptabelt att be om en läsk istället, då det helt klart ses som något som barn eller på sin höjd tonåringar dricker på högtider.
Ett exempel: Du är 60 år och är på en kompis 50-årsfest. Du blir först erbjuden ett glas champagne och sedan ett glas vin eller öl till maten.
Det finns ursäkter du kan använda dig av för att kunna neka, men använder du dig "Nej jag tycker alkohol är äckligt" eller liknande kommer folk att, återigen tyvärr, se lite granna snett på dig.
Du kan visserligen skylla på att du är en nykter alkoholist (vem skulle ens tänka på att ifrågasätta?), men då är chansen stor att du får något alkoholfritt som fortfarande smakar "vuxet" istället för läsk. Till exempel en/ett alkoholfri öl eller vin.
Så även om det inte är ett måste skulle jag verkligen rekommendera att du lär dig tolerera det i alla fall.