2017-05-21, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Varför då? Duger utmärkt att dricka alkoläsk så länge du har något i handen.
Helt ärligt så räcker allt som inte är vatten men så länge det är lite alkohol i är det också en "safe zone".

Är du orolig att folk kommer att se ner på dig kan jag lugna dig med att folk inte tenderar att bry sig. Folk är för upptagna med sig själva. Och även om så blir det bättre med åldern. Du är 25 (26?) och har förhoppningsvis lämnat åldern med "Hahaha dricker du xide? jävla bög!"-fasoner bakom dig. Det minns jag att folk slutade med när jag var 20.

Så visst. Det är bara bra om du i alla fall lär dig tolerera öl eller vin, då det förmodligen kommer komma andra mer formella scenarion där det är mer acceptabelt, men bara för vanligt vardagsfestande duger ärligt talat alkoläsk. Man kan bli full på det också, speciellt på tom mage (jag vet av egen erfarenhet ).

Herregud vilket tragiskt folk svenskar är.. För att passa in i en grupp så måste man alltså dricka, eller ge ett sken av att dricka, alkohol?
2017-05-22, 08:26
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Herregud vilket tragiskt folk svenskar är.. För att passa in i en grupp så måste man alltså dricka, eller ge ett sken av att dricka, alkohol?

Nej, det är inte därför. Det är för att den som dricker skall få en känsla av att passa in. Genom den känslan släpper spärrarna - på gott och ont.

Varför är just svenskarna så tragiska när det gäller alkohol? I vilka kulturer används alkohol inte som lösningsmedel?
2017-05-29, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Det handlar inte om allt eller inget. Om du t.ex. kan dricka mjölkdrinkar eller alkoläsk (dock kolsyra i det) så är ju det en god start.

Dricka alkohol är ett kortsiktigt mål du har. Att lära dig dricka säg öl och vin är ett långsiktigt.

Jag vet inte, jag... Måste jag verkligen lära mig att dricka?

Citat:
Ursprungligen postat av syntaxxxerror
Ett tips apropå mat- och hushållsinköp är att handla via Mathem (eller någon annan sida) istället för att gå runt på ICA. I alla fall till en början. Då kan du handla i lugn och ro på nätet, helt i din egen takt, och få hem grejerna. Eller testa någon matkasse? Då får du även med dig recept.

Nej tack. Jag har redan börjat handla på ICA och tänker fortsätta med det också.

Citat:
Ursprungligen postat av Studenten19
Medveten att TS skrev första inlägget för ett bra tag sen.
Men du är inte ensam, själv är jag 19 och okysst.

Det hade inte varit så illa, men dessvärre är jag nästan 26.
2017-05-30, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator

Men det förstår du väl själv att ingen kan svara på. Ingen vet hur ditt liv skulle sett ut idag om du lärde dig att dricka för några år sedan och ingen vet hur ditt liv kommer se ut om säg ett år. Måste du lära dig dricka? Kanske, kanske inte. Du får själv avgöra om det är värt det eller inte.

Hade jag varit du så hade jag nog tagit beslutet att lära mig dricka ändå. Det kan mycket väl öka dina liggchanser, men det kan också vara utan verkan alls. Varför ta en risk när du kan ta en chans? Suck it up och testa säger jag.
2017-05-30, 11:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malikbananas
Men det förstår du väl själv att ingen kan svara på. Ingen vet hur ditt liv skulle sett ut idag om du lärde dig att dricka för några år sedan och ingen vet hur ditt liv kommer se ut om säg ett år. Måste du lära dig dricka? Kanske, kanske inte. Du får själv avgöra om det är värt det eller inte.

Hade jag varit du så hade jag nog tagit beslutet att lära mig dricka ändå. Det kan mycket väl öka dina liggchanser, men det kan också vara utan verkan alls. Varför ta en risk när du kan ta en chans? Suck it up och testa säger jag.

Ja, och hur eller hur är det allmänbildning att veta lite om olika vinsorter, ölsorter och spritsorter. Att i alla fall ha smakat så mycket på dem att man kan prata om dem. Det verkar mer vuxet också om man kommer hem till någon och värdinnan vill bjuda på ett glas vin eller champagne, att man kan dricka det och inte börjar gnälla om att man ska ha läskeblask.
2017-05-30, 11:46
Medlem
Nihennas avatar
Citat:

Jag skulle säga att du inte behöver lära dig att GILLA att dricka, men att du i alla fall bör lära dig att tolerera det. Det kommer dyka upp situationer där det, tyvärr, inte är särskilt acceptabelt att be om en läsk istället, då det helt klart ses som något som barn eller på sin höjd tonåringar dricker på högtider.

Ett exempel: Du är 60 år och är på en kompis 50-årsfest. Du blir först erbjuden ett glas champagne och sedan ett glas vin eller öl till maten.

Det finns ursäkter du kan använda dig av för att kunna neka, men använder du dig "Nej jag tycker alkohol är äckligt" eller liknande kommer folk att, återigen tyvärr, se lite granna snett på dig.

Du kan visserligen skylla på att du är en nykter alkoholist (vem skulle ens tänka på att ifrågasätta?), men då är chansen stor att du får något alkoholfritt som fortfarande smakar "vuxet" istället för läsk. Till exempel en/ett alkoholfri öl eller vin.

Så även om det inte är ett måste skulle jag verkligen rekommendera att du lär dig tolerera det i alla fall.
2017-05-31, 01:54
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:

Det är klart att du inte måste! I tråden kan du läsa olika uppfattningar om huruvida alkoholförtäring ökar eller minskar dina möjligheter att slippa vara oskuld. Som du har märkt spretar uppfattningarna och det finns ett skäl till det: Ingen vet.

Så det är lika jobbigt med detta som med allt annat, du måste bilda dig en egen uppfattning eller ignorera frågan helt och hållet.

Jag tror inte att du har någon nytta av att dricka eftersom du inte vill dricka. Den positiva effekt det skulle ha genom att dina hämningar släpper skulle vägas upp av att du finner berusningen obehaglig.

Återigen, det enda sättet att nå kunskap om huruvida alkohol hjälper dig är att testa.

Jag tycker om att vara full. Men med stigande ålder har jag börjat sky baksmälla mer och mer. Den dagen någon uppfinner den bakfyllefria fyllan står jag först i kön!! Lyckade ragg skedde i yngre år på fyllan, men så inte efter 35. Go figure.
2017-05-31, 12:42
Citat:

Nej men det underlättar ju helt klart i sociala sammanhang du kommer ju anses någorlunda udda om du inte ens kan få ner en öl på en fest.
2017-05-31, 18:46
Medlem
RetroLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Nej men det underlättar ju helt klart i sociala sammanhang du kommer ju anses någorlunda udda om du inte ens kan få ner en öl på en fest.
Helt sjukt att folk fortfarande tänker på det sättet. Jag skulle snarare lägga märke till en kille som inte faller för det grupptrycket.
2017-05-31, 20:08
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetroLover
Helt sjukt att folk fortfarande tänker på det sättet. Jag skulle snarare lägga märke till en kille som inte faller för det grupptrycket.
Det hela handlar ju om varför. Om det är för att man tycker att det smakar äckligt eller för att man är rädd så kommer det ses som barnsligt. Om det är för att man gjort ett aktivt val att inte dricka, t.ex. för att man har alkoholproblem i familjen, så ses det på ett annat sätt.
2017-05-31, 23:00
Medlem
RetroLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Det hela handlar ju om varför. Om det är för att man tycker att det smakar äckligt eller för att man är rädd så kommer det ses som barnsligt. Om det är för att man gjort ett aktivt val att inte dricka, t.ex. för att man har alkoholproblem i familjen, så ses det på ett annat sätt.
Har aldrig stött på någon som är "rädd" för alkohol. Själv är jag dock väldigt kräsen vad det gäller smaken, så det är väldigt få sorter som jag dricker. Men det kanske är "viktigare" bland killar att kunna halsa minst en flaska öl på festen.
2017-06-04, 02:22
Medlem
V-rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetroLover
Har aldrig stött på någon som är "rädd" för alkohol. Själv är jag dock väldigt kräsen vad det gäller smaken, så det är väldigt få sorter som jag dricker. Men det kanske är "viktigare" bland killar att kunna halsa minst en flaska öl på festen.

Handlar mest om att det är barnsligt att vara petig med mat och dryck. Främst att inte våga prova.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in