Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Så vadå? Kan ni övertyga honom om att bryta mot sina moraliska principer? Storartat.
Vilken moraliska övertygelse?
(FB) 24 år gammal okysst oskuld
Om du läser så är problemet att det är olagligt i Sverige, att Markus inte vet vad han ska säga till sin familj och att han inte kan resa själv till Tyskland. Om flatratebordeller i Tyskland säger han "Det där låter faktiskt väldigt lockande". Det är också möjligt att det finns gånger då han sagt att ha n tycker att det är fel, jag bara konstaterar att hans åsikt inte tycks vara skriven i sten och knappast är att betrakta som en "moralisk övertygelse". Det är DIN moraliska övertygelse.
Citat:
Och det här stärker bara min bild av att dina uppfattningar i frågan är dåligt överensstämmande med verkligheten. Att en överväldigande majoritet av Sveriges befolkning stödjer den nuvarande sexköpslagen är inte bara något som jag baserar på personliga erfarenheter, utan visas också i åtminstone en opinionsundersökning (om jag inte missminner mig finns det att läsa i SOU 2010:49).
Ja? Finns massa personer som stödjer en massa saker om de får frågan, det gör inte att de bryr sig så mycket. För många är det ingen viktig fråga. Vidare, jag är också för den svenska lagstiftningen, men det innebär inte att jag tycker att alla fall av prostitutionsköp är dåliga. Jag är för övrigt också för ett lagstiftning som förbjuder tiggeri, det innebär inte att jag tycker att tiggeri alltid är fel, utan bara att jag ogillar följderna av lagstiftningens avsaknad (dörren har öppnats för kriminella gäng som driver detta, människohandel etc. Är samma anledning som att jag är för rådande sexköpslag). Shit, jag är för att det är straffbart att hämnas på någon som våldtar din sjuåriga dotter, men jag tycker inte att det är fel att hämnas.
Citat:
Och då återkommer vi till budskapet i mitt ursprungliga inlägg - Det finns inga genvägar. Förändring är inget som sker ögonblickligen för att man flyttar hemifrån, för att man går på någon fest i Linköping, eller för att man köper sex från en prostituerad. Du fortsätter däremot argumentera för de här enkla lösningarna trots att du inte ens själv verkar tro på dem på riktigt längre.
Har du ens läst tråden? Jag har sagt detta gång, på gång, på gång. Jag har även påtalat att både i tråden till Gertrud och i PM till Markus att ett besök i Linköping inte skulle "lösa" något. Det skulle ge mig information om var hans sociala nivå låg, vilket jag tack vare detta nog faktiskt vet mest om av oss två, vilket då skulle vara till hjälp för att föreslå saker som kan hjälpa. Att det är ett långsiktigt och hårt jobb som kanske aldrig ens betalar sig i form av sex har jag sagt hela tiden. Linköpingsgrejen handlade för övrigt också om att utmana sig själv, resa ensam, gå utanför comfort zone etc. Jag håller fast vid att Markus i och med det uppvisade en fighting spirit och beslutsamhet som om han orkade hålla i den skulle vara nyckeln till mer framgång. Det krävs inte en Linköpingsresa, det krävs tusen grejer. Resa ofta så man blir mer säker på det, börja utmana sig själv och laga mat, aktivt försöka anstränga sig och göra saker som jobbsök, gå hos habilitering även om det är 1h bort, osv osv osv.
Citat:
Nej, det är möjligt att Markunator inte har drivet som krävs för att faktiskt förbättra sin tillvaro, men att tjata på honom om att han borde köpa sex kommer i alla fall inte hjälpa honom. Om du faktiskt lyssnade på vad han vill, så hade du märkt att han i tråden är konsekvent med att nej, han vill inte köpa sex. Du kan förstås argumentera för att sexköp är den lättaste vägen till hans mål detta till trots, men när du gör det så har du lyssnat selektivt för att kunna argumentera för din personliga agenda.
Jag har egentligen redan besvarat detta. Han sa för övrigt konsekvent nej till att ha vax i håret, städa mer och åka till Linkan också. Inget av det dog han av (men det gjorde inga mirakel, något jag aldrig utlovat heller).
Citat:
Jag tror verkligen inte att sexköp kommer hjälpa honom att må bättre. Jag tror rentav att en kombination av besvikelse och skuldkänslor över att ha förlorat oskulden på ett sådant sätt mycket väl kan få honom att må sämre. Jag tror också att han kan må sämre när han inser att han blivit lurad och att kvinnor i allmänhet inte tycker att det är helt okej att han köpt sex.
Jag misstänker att du tillskriver din egna syn på sexköp och hur du själv hade resonerat på Markus. Kanske skulle han må sämre, kanske skulle han inte göra det. Varken du eller jag vet, sex hade han iaf haft.
Citat:
Det exemplifierar en viktig poäng, allsköns moraliskt förkastligt beteende går inte att rättfärdiga med att en person kanske kommer ta livet av sig. Att begå en våldtäkt skulle också innebära att TS fick prova på hur det är att ha sex. Alltså verkar hela ditt argument bygga på din personliga moraliska uppfattning att sexköp är acceptabelt, i alla fall i situationer som denna. För någon som betraktar sexköp som avskyvärt oavsett omständigheter framstår liknelsen som rimlig, och det enda argument du kan formulera mot detta är att sexköp faktiskt inte är så dåligt egentligen.
Som jag redan påtalat så verkar Markus inte dela din syn på sexköp.
Citat:
Som jag ser det argumenterar du för ett förslag som du inte ens själv tror kommer lösa TS:s problem på riktigt, baserat på dina personliga moraliska uppfattningar. Jag anser då att jag bör informera om att nej, de flesta människor delar faktiskt inte din moral. Du är knappast lösningsinriktad, utan du argumenterar just för dina privata politiska uppfattningar trots att de inte alls kommer lösa några problem. Då kommer jag antagonisera dig bäst jag vill.
Mina privata politiska uppfattningar? Att sexköpslagen ska fortsätta? Hur menar du att man inte är lösningsinriktad om man på frågan "Hur får jag sex?" svarar "gå till en prostituerad", mot att svara "gör en genomgående mångårig superhård personlig förändring som kanske inte ens resulterar i sex och som du för övrigt inte verkar ha någon ork att genomföra".