2017-03-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Jag har faktiskt hört teorier om att det kunnat vara så. Mini-ubåtar samt dykare opererade bland öarna, men vad den egentliga uppgiften var vet nog ingen förutom ryssarna själva.
Att (som var vanligt förekommande i diskussionerna efter "u137") anta att inträngningen i Gåsefjärden bara var en nav.övning vilken som helst , det tror jag iaf är bra naivt att tänka sig.
Det fanns ju flera riskfaktorer med i bilden, när de gick in som dom gjorde, i mörker.
Dessutom med ballasttankar blåsta och kanske bara med en prop. som drivande.
Bättre upp då, att de övade för ett mycket specifikt scenario: Att i inledningen av ett storkrig kunna ta sig in halv-vägs i Gåsefjärden, "lasta av" mini-ubåtar och eller andra mindre enheter - för att dessa skulle föra in kärnvapen i Karlskrona-bassängen, via Möcklösundet.
Och sedan - fjärrstyrt - kabaaang, Kalle Andersson och de andra flottisterna hade snabbt flugit till en ny dimension.

Och det där med flyttade "ryska" Nav-bojar och missade girpunkter (ej synliga i mörkret) som det ibland har ordats om, det tror då inte jag så mkt på....
Citera
2017-03-12, 23:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Kanske var uppdraget för u137 att föra in en mini-ubåt i inre G-fjärden? Vilken sedan skulle prova utslagning av örl.basen? Prövades det scenariot?
Då en större ubåt agerar moderskepp åt en miniubåt så brukar inte miniubåten bogseras utan den åker fastsatt på "ryggen" på den större utbåten, normalt bakom tornet. Några sådana fästanordningar fanns inte på U-137 så det är inte troligt att de hade med sig någon miniubåt.
Citera
2017-06-05, 16:50
Medlem
Varför tystar man ned uppgifter om att 1 eller flera västtyska ubåtar hittats på botten - med västtysk besättning på flera döda? Jag satt själv som passagerare i en taxi våren 1983 i Malmö när jag hörde på taxins radio (ovisst vilken kanal, polisradio eller nåt?) att man bärgat åtminstone en västtysk ubåt med flera döda, och detta skulle ha hänt i svenskt vatten utanför Malmö. Jag har inte någonstans läst om detta, eller har jag missat nåt? Finns det nån annan som känner till detta?
Citera
2017-06-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanness
Varför tystar man ned uppgifter om att 1 eller flera västtyska ubåtar hittats på botten - med västtysk besättning på flera döda? Jag satt själv som passagerare i en taxi våren 1983 i Malmö när jag hörde på taxins radio (ovisst vilken kanal, polisradio eller nåt?) att man bärgat åtminstone en västtysk ubåt med flera döda, och detta skulle ha hänt i svenskt vatten utanför Malmö. Jag har inte någonstans läst om detta, eller har jag missat nåt? Finns det nån annan som känner till detta?
Att bärga en ubåt på 1000-1300 ton är rätt avancerat och kräver stora förberedelser.
Så att man skulle kunna hemlighålla det är inte troligt.
Att man dessutom skulle prata om det på polisradion är helt osannolikt.
Sen kan du väl berätta vilka Västtyska ubåtar som försvann under 80 talet?
Citera
2017-06-05, 17:41
Medlem
1. Jag vet bara vad jag och taxichaffisen helt klart hörde! Inte den minsta tvekan!
2. Polisradio eller inte? Jag är ingen tekniker. Däremot var det någon slags radiosändning - helt klart! Den avbröts/tystnade också efter några minuter.
3. Jag berättade om det hela när jag kom till min dåvarande arbetsplats. Så, helt klart har fler hört om detta.
Citera
2017-06-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Att (som var vanligt förekommande i diskussionerna efter "u137") anta att inträngningen i Gåsefjärden bara var en nav.övning vilken som helst , det tror jag iaf är bra naivt att tänka sig.
Det fanns ju flera riskfaktorer med i bilden, när de gick in som dom gjorde, i mörker.
Dessutom med ballasttankar blåsta och kanske bara med en prop. som drivande.
Bättre upp då, att de övade för ett mycket specifikt scenario: Att i inledningen av ett storkrig kunna ta sig in halv-vägs i Gåsefjärden, "lasta av" mini-ubåtar och eller andra mindre enheter - för att dessa skulle föra in kärnvapen i Karlskrona-bassängen, via Möcklösundet.
Och sedan - fjärrstyrt - kabaaang, Kalle Andersson och de andra flottisterna hade snabbt flugit till en ny dimension.

Och det där med flyttade "ryska" Nav-bojar och missade girpunkter (ej synliga i mörkret) som det ibland har ordats om, det tror då inte jag så mkt på....

Ptja, ryska atomubåtar hade ju som "övning" att åka både hit och dit dom inte fick på eget bevåg, för att testa besättning osv. Sen passade man säkert på att släppa av någon form av navigeringsboj för att underlätta för nästkommande.

Det sista är egen spekulation, men det verkar troligt att verksamheten har sett ut så i östersjön i varje fall. Skulle bli förvånad om de andra länderna med tillgång till östersjön inte gjorde motsvarande, även Sverige.
Citera
2017-06-05, 18:34
Medlem
Det har ju hela tiden spekulerats om att det rör/rört sig om ryska (eller sovjetiska på den tiden) ubåtar. Det har väl även funnits någon teori om att det skulle röra sig om amerikanska sådana och i något fall har holländska ubåtar nämnts, MEN jag har aldrig hört ett ord om just västtyska, trots att det här finns "bevis" för att man plockat upp döda västtyska kroppar från åtminstone en ubåt... Märkligt, tycker jag!?
Citera
2017-06-05, 22:23
Medlem
Citat:
Det har ju hela tiden spekulerats om att det rör/rört sig om ryska (eller sovjetiska på den tiden) ubåtar. Det har väl även funnits någon teori om att det skulle röra sig om amerikanska sådana och i något fall har holländska ubåtar nämnts, MEN jag har aldrig hört ett ord om just västtyska, trots att det här finns "bevis" för att man plockat upp döda västtyska kroppar från åtminstone en ubåt... Märkligt, tycker jag!?
Fast och andra sidan har vår kvällspress skrivit om sänkta ubåtar från andra världskriget med rubriker som försökt göra det gällande att man skulle gjort färska fynd. Kvällspressen är rätt duktiga på desinformation.
Citera
2017-06-06, 00:06
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Tysta ner är nog inte rätta ordet, det är snarare du som yrar. Att det skulle ha hänt och att korrekt information om saken gick ut på radio som snappas upp i en jäkla taxibil låter mindre trovärdigt än det där med Rödluvan och vargen.
Citera
2017-06-06, 14:27
Medlem
SebastianFlytes avatar
Har precis läst Mikael Holmströms bok "Den dolda alliansen" och där refererar han till ett rykte att misstankar fanns om västtyska ubåtar hade kränkt svenskt vatten och efter Utöincidenten 1980 åkte Chefen för kustflottan, Bror Stefensson, till dito Gunter Fromm i Västtyskland med budskapet "att de ska akta sig", efter det märktes en försiktigare aktivitet från dem, allt enligt Stefensson. Sid 534 i pocketupplagan.
Citera
2017-06-06, 16:59
Medlem
Släng dig i väggen, Skunkjobb! Jag säger bara vad jag och taxichaffisen hörde, OCH har äntligen fått bekräftelse - i Mikael Holmströms bok "Den dolda alliansen" refereras alltså om ett rykte om att västtyska ubåtar kränkte svenskt vatten under 1980-talet (se ovan!)!!!
Citera
2017-06-06, 17:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Släng dig i väggen, Skunkjobb! Jag säger bara vad jag och taxichaffisen hörde, OCH har äntligen fått bekräftelse - i Mikael Holmströms bok "Den dolda alliansen" refereras alltså om ett rykte om att västtyska ubåtar kränkte svenskt vatten under 1980-talet (se ovan!)!!!
Jag tycker det är du som kan slänga dig i väggen om du tror på sådana amsagor. Fram med bevisen så kan vi snacka men att du skulle ha hört något på taxiradion är inte särskilt trovärdigt. Och ingen, varken svenskar eller tyskar skulle ha avslöjat en sådan här händelse efter alla dessa år, det är ju orimligt.

Om du tolkar Holmströms bok som en bekräftelse på att Sverige bärgade en eller flera sjunkna (sänkta?) västtyska ubåtar på svenskt vatten så har du livligare fantasi än vad som är optimalt för att få en korrekt uppfattning om omvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in