2012-06-24, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men vi behöver ju inte sitta här och ge ledtrådar till de som pysslar med måluttagning för bl a Iskander så jag nöjer mig med detta.
Haha, det vet dom redan. Om du visste så mycket man får se när man paddlar på senhösten i skärgården då båtfolket lämnat den och det fortfarande är varmt i vattnet, långa mörka nätter och lite lagom vågor för att lätt kunna försvinna med en kajak därute.

Förresten är en KFP idealisk att tälta på, det finns alltid en plan, användbar yta att slänga upp tältet på i både skydd för vädret och skyl om man nu skulle behöva det. Oftast så finns det också en lämplig stig ner till vattenbrynet där man kan dra upp kajaken och föra den också i skyl.
Citera
2012-06-24, 18:25
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouAgain
Fakta visar precis som alla utredningar kommit fram till att S-363 gick in medvetet på svenskt skyddsområde. Har du andra teser så lägg fram dem istället för att hoppa på alla andra användare på forumet.
Jag börjar med att upprepa mig, hänvisa till åtminstone några utredningar som styrker detta.

Citat:
Ville inte bli personlig men när du öppnar den dörren så..

Antingen är du en mytoman eller så är du en tangentbordsflottist utav största klass.

Enligt dina egna ord så är du 43 år och gjorde du lumpen i slutet av 80-talet och har efter det jobbat med Customer Service på europeiskt systerföretag till ett amerikansk läkemedelsföretag under minst 20 år och du har under den tiden besökt ett 70 tal länder.

Så hur många dagar kan du varit till sjöss de senaste 30 åren?

Gissar på att du har någon släkting som varit vid flottan och det är därifrån du får att dina tokiga idéer.
Du har verkligen kollat upp mig, och nu när du börjar använda mina epitet som tex tangentbordsflottist så anar jag nästan lite idoldyrkan?

Som kort kommentar till mitt resumé så är det riktigt att jag gjorde en vända i läkemedelsbranschen under några år, dock inte 20 år. Jag är numera tillbaka som marknadschef inom en bransch där mina kunder nästan uteslutande finns inom den marina sektorn och kunderna finns framförallt i de stora skeppsbyggnadsnationerna och där man bygger offshore-plattformar. Med denna information så inser du förmodligen att det är få andra som visas så mycket på sjön som jag. Så lägg ner snacket om mytomani…
Mina tidigare kopplingar till svenska marinen är jag dessvärre förhindrad att gå närmare in på, båda av lag och enskilda avtal.

Citat:
Argument?

Nej fakta talar i alla fall jag om, dina luddiga argument kan du hålla för dig själv.
Talar du om fakta??? Herregud vad naiv du är…
Ser du inte det ologiska i detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Pelge

Sovjets flotta får för sig att i Gåsefjärden finns underrättelser att hämta, dessa är så viktiga att de är värda den politiska förlusten man riskerar vid eventuell upptäckt.
Man bestämmer sig för att skicka en ubåt av whiskey-klass, inte för att den är mest lämpad utan för att man har råd med förlusten vid eventuell upptäckt. Man bestämmer sig för tidspunkten då det råder omfattande militär marin aktivitet i inträngningsområdet då målnationen håller på med en torpedtest, och enda sättet att nå slutmålet är att, med en bullrig ubåt, passera dessa svenska örlogsfartyg för att slutligen penetrera en liten fjärd i en bit från en marinbas. På väg mot sin destination gör man ett antal kursändringar på öppet vatten men i sista minuten bestämmer man sig för att med tomma trimtankar dundra fram i 7 knop, i övervattensläge och dimma, rakt in i Gåsefjärden. Att man på plats, i ett kort fönster av mörker, varken kunde vända, dyka eller skydda det egna fartyget brydde man sig inte om.
Att det förekom tester av ny typ av torped utanför det militära skyddsområdet men inom den territoriella gränsen för målnationen är en ren slump. Istället för att inta en trygg position i övningsområdet och samla underrättelser om torpedtesterna var ett intrång i Gåsefjärden det verkliga syftet. Att man riskerar att behöva “flytta lera” är inget som får dem att avstå från ett dödsdömt projekt

Citat:
Så vad är det för erfarenhet och kunskap om händelsen som du anser dig besitta?
Se tidigare i mitt svar.

Citat:
Nu har du chansen att höja debatten så svara på frågorna nedan.

Hur förklarar du att enligt Karl Andersson så tog en besättningsman först tog upp ett mycket detaljerat Decca sjökort över området. Och då det ryska befälet upptäckte misstaget så skickades besättningsmannen att hämta ett betydligt mindre detaljerat sjökort över hela södra Östersjön?
Du menar alltså att besättningen skulle visa sina sjökort med alla detaljer om uppdraget för Kalle? Och när de inte gjorde det så tar du det som intäkt för att det var just Gåsefjärden som var målet? Det slår dig inte att det fanns annan känslig information på sjökortet som man gärna ville dölja? Att de befann sig i Gåsefjärden var ju redan ett faktum
Hur är det ställt med din slutledningsförmåga?

Citat:
Hur förklarar du att ryssarna säger att man navigerade fel trots fungerade:

* Decca
* Djuplogg
* Gyrokompass
* Och troligen ett helt fungerade tröghetsnavigeringssystem?

Enligt förhör med fartygschefen så gick ubåten i sk. mellanläge, dvs. med ballasttankarna delvis fyllda. Inte med helt tomma tankar som du hela tiden felaktigt försöker hävda.
Menar du att de siktade in sig på att grundstöta där de gjorde det? Helt uppenbart så var det något som inte fungerade, inte sant? Och snälla du, ge ETT ENDA hållbart argument som visar att det var på väg in i Gåsefjärden, eller ens fann ett syfte att göra intrånget där då man inte gärna kan samla underrättelser därifrån.

Citat:
Hävdar du tvärtemot SOU 2001:85 av Rolf Ekéus & Mathias Mossberg att en ubåt av Whiskey-klass inte kan vända i Gåsefjärden med rimlig säkerhet?
Det hävdar jag bestämt. Det gör även alla andra som vet hur fjärden är beskaffad och vet hur en ubåt av U137’s storlek uppför sig i vatten. Är man dessutom klyftig nog att förstå att det råder mörker på natten så kommer man ganska snabbt till den slutsatsen. Dock inte du!

/P
Citera
2012-06-24, 19:10
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jag börjar med att upprepa mig, hänvisa till åtminstone några utredningar som styrker detta.

Du har verkligen kollat upp mig, och nu när du börjar använda mina epitet som tex tangentbordsflottist så anar jag nästan lite idoldyrkan?

Som kort kommentar till mitt resumé så är det riktigt att jag gjorde en vända i läkemedelsbranschen under några år, dock inte 20 år. Jag är numera tillbaka som marknadschef inom en bransch där mina kunder nästan uteslutande finns inom den marina sektorn och kunderna finns framförallt i de stora skeppsbyggnadsnationerna och där man bygger offshore-plattformar. Med denna information så inser du förmodligen att det är få andra som visas så mycket på sjön som jag. Så lägg ner snacket om mytomani…
Mina tidigare kopplingar till svenska marinen är jag dessvärre förhindrad att gå närmare in på, båda av lag och enskilda avtal.

Se tidigare i mitt svar.

Du menar alltså att besättningen skulle visa sina sjökort med alla detaljer om uppdraget för Kalle? Och när de inte gjorde det så tar du det som intäkt för att det var just Gåsefjärden som var målet? Det slår dig inte att det fanns annan känslig information på sjökortet som man gärna ville dölja? Att de befann sig i Gåsefjärden var ju redan ett faktum
Hur är det ställt med din slutledningsförmåga?

Menar du att de siktade in sig på att grundstöta där de gjorde det? Helt uppenbart så var det något som inte fungerade, inte sant? Och snälla du, ge ETT ENDA hållbart argument som visar att det var på väg in i Gåsefjärden, eller ens fann ett syfte att göra intrånget där då man inte gärna kan samla underrättelser därifrån.

Det hävdar jag bestämt. Det gör även alla andra som vet hur fjärden är beskaffad och vet hur en ubåt av U137’s storlek uppför sig i vatten. Är man dessutom klyftig nog att förstå att det råder mörker på natten så kommer man ganska snabbt till den slutsatsen. Dock inte du!

/P

Vad säger ni om min teori om att de gick in i fel fjärd då? Att det var klantskallar till navigatörer på ubåten kan ju fastslås med 100% säkerhet hursom.
Citera
2012-06-24, 20:41
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Vad säger ni om min teori om att de gick in i fel fjärd då? Att det var klantskallar till navigatörer på ubåten kan ju fastslås med 100% säkerhet hursom.

Inte otänkbart.

Jag är först och främst benägen att hålla med dåvarande majoren Lindéns beskrivning - att man gav sig inåt skärgården för att ladda batterierna. Vänner som tjänstgjort inom ubåtsvapnet ger honom dessutom stöd i den teorin.
Och det är ju en no-brainer - att ge sig in där det är svårt att bli upptäckt, för att ladda batterierna under natten, istället för att vara en sittande fågel (eller i alla fall simmande) utomskärs, där risken för att bli lokaliserad vore åtskilligt större.

- - - - - -

Angående teorin som Eerieye lanserar - att man helt enkelt tagit 'fel infart'?
Öppna sjökort visar att Kållefjärden vore en bättre plats att ge sig in på. Och avståndet mellan fjärdarna är bara runt en nm.

Samma sjökort ger djupet 13-15 meter in i Gåsefjärden. Men den militära farleden in i Gåsefjärden är betydligt djupare. Detta lär ryssarna långt innan 1981 ha kontrollerat medelst lodmätning (gänget från ambassaden är svaga för att pilka strömming, har jag hört).

Då sätter vi igång spekulerandet:
Ryssarna kan förvisso ha haft ett sekundärt spaningsmål - att kartlägga den nya svenska mineringen i inloppet till Gåsefjärden - men jag sätter ändå mina slantar på att batterierna var den kritiska faktorn.
Och då vore Kållefjärden ett långt bättre alternativ, vilket ger stöd för Eerieyes teori.

Bottentopografin från Inlängan till Kålleskär är dessutom tämligen lik den vid Flakskär till Torumskär.
Den som väljer Kållefjärden har, undantaget inloppet (dra en linje mellan Vingleskär och Handskarna) och några grundklackar strax innanför, ett antal hundra meter att vända på i Kållefjärden - ett bra mycket mer generöst utrymme att navigera på än Gåsefjärden.

Så, rätt taktiskt tänkt av befälet men fel inlopp av navigatören är inte alls otänkbart.
Citera
2012-06-24, 20:50
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Inte otänkbart.

Jag är först och främst benägen att hålla med dåvarande majoren Lindéns beskrivning - att man gav sig inåt skärgården för att ladda batterierna. Vänner som tjänstgjort inom ubåtsvapnet ger honom dessutom stöd i den teorin.
Och det är ju en no-brainer - att ge sig in där det är svårt att bli upptäckt, för att ladda batterierna under natten, istället för att vara en sittande fågel (eller i alla fall simmande) utomskärs, där risken för att bli lokaliserad vore åtskilligt större.

- - - - - -

Angående teorin som Eerieye lanserar - att man helt enkelt tagit 'fel infart'?
Öppna sjökort visar att Kållefjärden vore en bättre plats att ge sig in på. Och avståndet mellan fjärdarna är bara runt en nm.

Samma sjökort ger djupet 13-15 meter in i Gåsefjärden. Men den militära farleden in i Gåsefjärden är betydligt djupare. Detta lär ryssarna långt innan 1981 ha kontrollerat medelst lodmätning (gänget från ambassaden är svaga för att pilka strömming, har jag hört).

Då sätter vi igång spekulerandet:
Ryssarna kan förvisso ha haft ett sekundärt spaningsmål - att kartlägga den nya svenska mineringen i inloppet till Gåsefjärden - men jag sätter ändå mina slantar på att batterierna var den kritiska faktorn.
Och då vore Kållefjärden ett långt bättre alternativ, vilket ger stöd för Eerieyes teori.

Bottentopografin från Inlängan till Kålleskär är dessutom tämligen lik den vid Flakskär till Torumskär.
Den som väljer Kållefjärden har, undantaget inloppet (dra en linje mellan Vingleskär och Handskarna) och några grundklackar strax innanför, ett antal hundra meter att vända på i Kållefjärden - ett bra mycket mer generöst utrymme att navigera på än Gåsefjärden.

Så, rätt taktiskt tänkt av befälet men fel inlopp av navigatören är inte alls otänkbart.

Se det fetade.

Utlängans fyr växlar dessutom sektor på båda de ställena där bottentopografin är liknande. Radiopejl är inte tillräckligt noggrann att använda här. Återstår DECCA. Har inte kunnat hitta något gammalt DECCA-kort sedan den tiden. (DECCA är nedstängt sedan 1990-talet).
Citera
2012-06-24, 23:05
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Felen börjar staplas på varandra. Uppgifter om uppdraget och vad som gick fel är vidare känt utanför besättningen ombord på U137, det borde du väl förstå?
Och så skriver DU om svammel??

/P
Det enda du i din dumdryghet för fram som argument är att du minsann varit flottist och nu säljer ?? till offshoreindustrin och du därigenom vett allt som finns att veta om Sovjets flotta, deras hemliga uppdrag och vad exakt som hände i oktober 1981.

Svara på varför man av alla jävla ställen lyckas dyka upp i närheten av en svensk marinbas och gå i en militär farled istället för att köra upp på en skånsk sandstrand, Karlshamn, eller ölands södra udde?
Varför man trots visuella indikationer mm rimligtvis borde inse att man befann sig i svensk skärgård ooch inte vid bornholm/land och inte slog fullback och försökte lokalisera sig?? istället tuffade på längre in i skärgården?
Av en händelse så bedrevs det hemliga vapenprov i närheten?

Ubåten var bullrig påstår du?? i jmf med vad?? vilka typer, visst hade ryssarna modernare ubåtar men det fanns rätt många västubåtar av motsvarande ålder i tjänst vid tillfället inklusive svenska.
Citera
2012-06-25, 00:01
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det enda du i din dumdryghet för fram som argument är att du minsann varit flottist och nu säljer ?? till offshoreindustrin och du därigenom vett allt som finns att veta om Sovjets flotta, deras hemliga uppdrag och vad exakt som hände i oktober 1981.

Svara på varför man av alla jävla ställen lyckas dyka upp i närheten av en svensk marinbas och gå i en militär farled istället för att köra upp på en skånsk sandstrand, Karlshamn, eller ölands södra udde?
Varför man trots visuella indikationer mm rimligtvis borde inse att man befann sig i svensk skärgård ooch inte vid bornholm/land och inte slog fullback och försökte lokalisera sig?? istället tuffade på längre in i skärgården?
Av en händelse så bedrevs det hemliga vapenprov i närheten?

Ubåten var bullrig påstår du?? i jmf med vad?? vilka typer, visst hade ryssarna modernare ubåtar men det fanns rätt många västubåtar av motsvarande ålder i tjänst vid tillfället inklusive svenska.

Tja, sicket skitsnack. Självklart var ubåten ute på något olovligt. Det "känns" när man går in i en skärgård. Båten rör sig annorlunda i sjön, lukterna blir annorlunda, det blir vindstilla och motorljudet ändras. Dessutom, vet inte om det är inbillning, så blir det varmare också.

Ovanpå ovanstående så finns även alla konstigheter i den av ryssen beskrivna förhistorien. Det stämmer helt enkelt inte, jag menar loggar, kurser och uppgifter från befälen ombord.
Citera
2012-06-25, 00:19
Medlem
Citat:
Tja, sicket skitsnack. Självklart var ubåten ute på något olovligt. Det "känns" när man går in i en skärgård. Båten rör sig annorlunda i sjön, lukterna blir annorlunda, det blir vindstilla och motorljudet ändras. Dessutom, vet inte om det är inbillning, så blir det varmare också.

Ovanpå ovanstående så finns även alla konstigheter i den av ryssen beskrivna förhistorien. Det stämmer helt enkelt inte, jag menar loggar, kurser och uppgifter från befälen ombord.

Om det är proffs som framför farkosten, så borde detta precis som du säger inte kunna inträffa. Om det däremot är så att ubåten framförs av exempelvis en osäker 18-årig värnpliktig, och de som vet hur man gör har gjort sig oanträffbara, så skulle kanske vad som helst kunna hända...

När det gäller ifall ubåten gick i övervattensläge eller undervattensläge innan den nådde Blekingekusten är jag osäker på. Historien från besättningsmannen beskriver att man fick "gå upp" med jämna mellanrum för att kontrollera kursen. Om detta innebär att man "gick upp" och ställde sig i tornet, eller att man "gick upp" från undervattensläge vet jag inte.
Citera
2012-06-25, 00:35
Medlem
Citat:

Vad är det som inte stämmer? Enligt loggarna gick man väl i princip på rak kurs från Bornholm till Blekingekursen? Befälen ombord har väl lämnat olika uppgifter om jag minns rätt och även ändrat sig efterhand. Från början skyllde man på navigeringsutrustningen som ju var defekt (men inte tillräckligt defekt för att orsaka denna grova felnavigering). På senare tid har istället exempelvis Besedin sagt att det var navigatörens fel att det hela inträffade.

Om man tror att besättningsmannens historia stämmer så skulle det kunna vara så att det var navigatören som egentligen hade befälet ombord vid det aktuella tillfället, men att han lämnade över detta till en värnpliktig och själv lade sig att sova eller gick för att fira med de andra befälen. Inte helt orimligt i Sovjetunionen på 80-talet där man hade enorma problem med alkoholmissbruk inom det militära och på arbetsplatserna. Uppenbarligen fanns det Vodka ombord på ubåten. Bara det är ju märkligt. Det lär väl inte vara tillåtet på en svensk ubåt?
Citera
2012-06-25, 00:45
Medlem
Citat:
Så skulle det kunna vara. S363 var en av flera ubåtar som följde de svenska militära aktiviteterna. Så missbedömde man batteritiden och behövde köra dieslarna. Dumheten de då gjorde var att dra sig sakta inåt land, kanske hade man tänkt sig att ligga och köra med en diesel i Kållefjärden och därefter smyga ut igen. Så hade tröghetsnavigeringssystemet lurat dem så att de låg på fel ställe. När de stack upp periskopet kollade de Utlängans fyrsektorer, landprofilen och loggade djupet. Och då gick de in i Gåsefjärden istället, förväxlingsmöjligheten är stor mellan de två positionerna. Så kan det nog vara...

Jag har också läst teorin om att ladda batterierna. Det skulle ju kunna förklara varför man gick in, men återigen:

Då hade man väl smugit in efter midnatt på eldrift med maximalt djupgående. Därefter hade man lagt sig i närheten av en klippa med fören vänd söderut (fortfarande på eldrift och så djupt som möjligt) och när man hade känt sig säker så hade man startat dieseln på tomgång.

Minst 7 knop med blåsta trimtankar klockan 2000 på kvällen känns väldigt modigt/dumdristigt för ett proffs.
Citera
2012-06-25, 08:44
Medlem
YouAgains avatar
Citat:

http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/3738

Citat:

Jag sökte bakåt då jag fick känslan utav att du är en mytoman som möjligen äger en styrpulpet båt som han besökt platsen med och du bekräftade ju detta när man läste dina gamla inlägg.

Dina kopplingar till Marinen

Tror alla som läst dina inlägg insett att du inte har några kopplingar till någon marin verksamhet mer än att du hört skrönor från någon som varit med.

Citat:

Så du bortser från fakta och lyssnar hellre på vad du hört från någon polare till din far?

Pelge, hävdar du att s363 gick med tomma tomma trimtankar?

Citat:
Du menar alltså att besättningen skulle visa sina sjökort med alla detaljer om uppdraget för Kalle? Och när de inte gjorde det så tar du det som intäkt för att det var just Gåsefjärden som var målet? Det slår dig inte att det fanns annan känslig information på sjökortet som man gärna ville dölja?

Jag hävdar det inte, din fakta hatande vän Karl Andersson hävdar det och jag hänvisade till hans vittnesmål.

Citat:

Bara en idiot kan tro att en sjökapten kan missta sig på sin position på det sättet om man har alla dessa fungerade system att tillgå. Dessutom så redan när U137 rundar Utklippans fyr, som inte går att ta för en fiskeprick, vilket de säger, ser de koronan över det upplysta Karlskrona i det disiga mörka höstvädret. Var trodde de att de var på väg?

Citat:

Teorin är möjlig men själva frågan som är intressant för mig är om de visste var de var eller inte.

Citat:
Se det fetade.

Utlängans fyr växlar dessutom sektor på båda de ställena där bottentopografin är liknande. Radiopejl är inte tillräckligt noggrann att använda här. Återstår DECCA. Har inte kunnat hitta något gammalt DECCA-kort sedan den tiden. (DECCA är nedstängt sedan 1990-talet).

Jag skal kolla i båten under dagen, tror jag har DECCA kort kvar sedan tiden då vi fiskade sill i dessa vatten.

Annars kanske Pelge kan fråga några utav sina vänner inom den"marina sektorn i de stora skeppsbyggnadsnationerna och där man bygger offshore-plattformar"
de kanske kan dessa vatten bra och är kunniga i ubåtsfrågor

Citat:
Ursprungligen postat av Kennedy1942
När det gäller ifall ubåten gick i övervattensläge eller undervattensläge innan den nådde Blekingekusten är jag osäker på. Historien från besättningsmannen beskriver att man fick "gå upp" med jämna mellanrum för att kontrollera kursen. Om detta innebär att man "gick upp" och ställde sig i tornet, eller att man "gick upp" från undervattensläge vet jag inte.

Lite fakta som inte Pelge gillar han vill hellre spekulera ger svar på frågan om övervattensläge eller undervattensläge.

Citat:
SOU 2001:85 Magnetkompassen sitter vatten- och trycksäkert i tornet och kan
endast avläsas i yt- eller mellanläge.
Trots detta faktum har
magnetkompassens kurser skrivits in i bestickjournalen även då
ubåten varit i u-läge. Dessa kursuppgifter måste rimligen
härstamma från gyrokompassen.

Citat:
Vad är det som inte stämmer? Enligt loggarna gick man väl i princip på rak kurs från Bornholm till Blekingekursen?

Rak kurs? du har lyssnat för mycket på Pelges argument

http://img211.imageshack.us/img211/7884/ruttermedium2ja.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod

S363 var inte en särskilt bullrig model, inte värre än våra svenska dito vid denna tidpunkt men som sagt Pelge vill inte lyssna på fakta han vill att vi skall fabulera och hitta på egna argument.

Citat:

Exakt så är det och de vet alla som varit mycket på havet.
Senast redigerad av YouAgain 2012-06-25 kl. 08:50.
Citera
2012-06-25, 12:02
Medlem
Citat:

Då hade man väl smugit in efter midnatt på eldrift med maximalt djupgående. Därefter hade man lagt sig i närheten av en klippa med fören vänd söderut (fortfarande på eldrift och så djupt som möjligt) och när man hade känt sig säker så hade man startat dieseln på tomgång.

Om jag får spekulera fritt så misstänker jag att dom gjort av med så mycket kräm i batterierna under dagen så att fortsätta köra på el hade förstört batterierna. Den som pysslat med batteridrift av anläggningar och fordon vet vad jag snackar om. Det tar ju ett bra tag att ladda och därför ville dom komma igång så fort som möjligt för att innan gryningen smyga ut på batteridrift ur den svenska skärgården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in