Citat:
Ursprungligen postat av Pelge
Jag börjar med att upprepa mig, hänvisa till åtminstone några utredningar som styrker detta.
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/3738
Citat:
Du har verkligen kollat upp mig, och nu när du börjar använda mina epitet som tex tangentbordsflottist så anar jag nästan lite idoldyrkan?
Som kort kommentar till mitt resumé så är det riktigt att jag gjorde en vända i läkemedelsbranschen under några år, dock inte 20 år. Jag är numera tillbaka som marknadschef inom en bransch där mina kunder nästan uteslutande finns inom den marina sektorn och kunderna finns framförallt i de stora skeppsbyggnadsnationerna och där man bygger offshore-plattformar. Med denna information så inser du förmodligen att det är få andra som visas så mycket på sjön som jag. Så lägg ner snacket om mytomani…
Mina tidigare kopplingar till svenska marinen är jag dessvärre förhindrad att gå närmare in på, båda av lag och enskilda avtal.
Jag sökte bakåt då jag fick känslan utav att du är en mytoman som möjligen äger en styrpulpet båt som han besökt platsen med och du bekräftade ju detta när man läste dina gamla inlägg.
Dina kopplingar till Marinen
Tror alla som läst dina inlägg insett att du inte har några kopplingar till någon marin verksamhet mer än att du hört skrönor från någon som varit med.
Citat:
Talar du om fakta??? Herregud vad naiv du är…
Ser du inte det ologiska i detta:
Så du bortser från fakta och lyssnar hellre på vad du hört från någon polare till din far?
Pelge, hävdar du att s363 gick med tomma tomma trimtankar?
Citat:
Du menar alltså att besättningen skulle visa sina sjökort med alla detaljer om uppdraget för Kalle? Och när de inte gjorde det så tar du det som intäkt för att det var just Gåsefjärden som var målet? Det slår dig inte att det fanns annan känslig information på sjökortet som man gärna ville dölja?
Jag hävdar det inte, din fakta hatande vän Karl Andersson hävdar det och jag hänvisade till hans vittnesmål.
Citat:
Menar du att de siktade in sig på att grundstöta där de gjorde det? Helt uppenbart så var det något som inte fungerade, inte sant? Och snälla du, ge ETT ENDA hållbart argument som visar att det var på väg in i Gåsefjärden, eller ens fann ett syfte att göra intrånget där då man inte gärna kan samla underrättelser därifrån.
Bara en idiot kan tro att en sjökapten kan missta sig på sin position på det sättet om man har alla dessa fungerade system att tillgå. Dessutom så redan när U137 rundar Utklippans fyr, som inte går att ta för en fiskeprick, vilket de säger, ser de koronan över det upplysta Karlskrona i det disiga mörka höstvädret.
Var trodde de att de var på väg?
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vad säger ni om min teori om att de gick in i fel fjärd då? Att det var klantskallar till navigatörer på ubåten kan ju fastslås med 100% säkerhet hursom.
Teorin är möjlig men själva frågan som är intressant för mig är om de visste var de var eller inte.
Citat:
Se det fetade.
Utlängans fyr växlar dessutom sektor på båda de ställena där bottentopografin är liknande. Radiopejl är inte tillräckligt noggrann att använda här. Återstår DECCA. Har inte kunnat hitta något gammalt DECCA-kort sedan den tiden. (DECCA är nedstängt sedan 1990-talet).
Jag skal kolla i båten under dagen, tror jag har DECCA kort kvar sedan tiden då vi fiskade sill i dessa vatten.
Annars kanske Pelge kan fråga några utav sina vänner inom den
"marina sektorn i de stora skeppsbyggnadsnationerna och där man bygger offshore-plattformar"
de kanske kan dessa vatten bra och är kunniga i ubåtsfrågor
Citat:
Ursprungligen postat av Kennedy1942
När det gäller ifall ubåten gick i övervattensläge eller undervattensläge innan den nådde Blekingekusten är jag osäker på. Historien från besättningsmannen beskriver att man fick "gå upp" med jämna mellanrum för att kontrollera kursen. Om detta innebär att man "gick upp" och ställde sig i tornet, eller att man "gick upp" från undervattensläge vet jag inte.
Lite fakta som inte Pelge gillar han vill hellre spekulera ger svar på frågan om övervattensläge eller undervattensläge.
Citat:
SOU 2001:85 Magnetkompassen sitter vatten- och trycksäkert i tornet och kan
endast avläsas i yt- eller mellanläge. Trots detta faktum har
magnetkompassens kurser skrivits in i bestickjournalen även då
ubåten varit i u-läge. Dessa kursuppgifter måste rimligen
härstamma från gyrokompassen.
Citat:
Ursprungligen postat av Kennedy1942
Vad är det som inte stämmer? Enligt loggarna gick man väl i princip på rak kurs från Bornholm till Blekingekursen?
Rak kurs? du har lyssnat för mycket på Pelges
argument
http://img211.imageshack.us/img211/7884/ruttermedium2ja.jpg
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Ubåten var bullrig påstår du?? i jmf med vad?? vilka typer, visst hade ryssarna modernare ubåtar men det fanns rätt många västubåtar av motsvarande ålder i tjänst vid tillfället inklusive svenska.
S363 var inte en särskilt bullrig model, inte värre än våra svenska dito vid denna tidpunkt men som sagt Pelge vill inte lyssna på fakta han vill att vi skall fabulera och hitta på egna argument.
Citat:
Tja, sicket skitsnack. Självklart var ubåten ute på något olovligt. Det "känns" när man går in i en skärgård. Båten rör sig annorlunda i sjön, lukterna blir annorlunda, det blir vindstilla och motorljudet ändras. Dessutom, vet inte om det är inbillning, så blir det varmare också.
Ovanpå ovanstående så finns även alla konstigheter i den av ryssen beskrivna förhistorien. Det stämmer helt enkelt inte, jag menar loggar, kurser och uppgifter från befälen ombord.
Exakt så är det och de vet alla som varit mycket på havet.