Om man läst alla öppna böcker i ämnet inklusive boken "Sanningen om Ubåtsfrågan" av f.d ÖB Bengt Gustavsson.
Tycker jag man kan få en bra bild.
Jag har personligen träffat han då jag var på samma regemente under en tid, en ovanlig sansad person som alltid lyssnade på folk oavsett värnpliktigt som högre befäl.
Han precenterade ofta ledande frågor för att personen själv skulle få fram och inse det bästa ur situationen hen befann sej i.
B. Gustavsson har gjort noggrann analys med massor av hänvisningar och jag får väl två uppfattningar efter att läst boken.
Han anser tydligt att ryssen är den onda makten, dessutom stämmer ju ryska ubåtar med deras strategi som man har haft i flera decennier vilket MUST tydligt påtalar skriver ÖB
samt att det vore en enorm prestige förlust för Tyskland om man lyckat få fram att det vore en västtysk ubåt.
Men jag får personligen en uppfattning av att det marinen vet inte behöver betyda att ÖB vet.
Är den gamla ryktena kvar där marinen är en enhet helt för sej o vad armén gör får de sköta själva.
Alla armé chefer/ÖB har inte tyckt att marinen skall prioriteras.
Vi får hoppas jag har fel men den info jag fått från de som jobbar i flottan inte alltid har samma uppfattning. Rätt eller fel får fakta ge framöver.
Jag fick en god uppfattning av att de svenska ubåtarna har bra koll på vad som sker under vattnet även om man sällan får fram info till pressen den vägen.
Deras fredsuppgift är att lyssna, spana och lämna info till bl.a MUST.
Vi hade en ubåtskapten, en hydrofonkille och en torpedmästare samt div besättning från övriga ytfartyg på bärgningsdyk. utb i Berga -83.
Alla kursare var välkomna ombord på en av de 4 ubåtar som fanns i Västergötland-klass en kväll för ett studiebesök och frågorna var ju givna på den tiden.
Inget med sekretess läckte såklart, konstigt vore det annars. Dock fick jag efter tipps att noga se hur botten ser ut vid nästa dyk.
Där vid norra delen av hamnbassängen gjorde vi ett 40m dyk och det fanns spår i lerbotten av något bandgående fordon/robot eller vad... inget ankare, utan som en bandvagn som kör i snö eller hård lera.
Det som gör frågan tveeggad och märklig är hur en bevislig en ubåt tog sej ut vid Mälstens minstation Hårsfjärden 1982.
Man bör nog ha läst de flesta böcker i ämnet så finns rätt tydlig info om man väver ihop vissa förlopp. Även TV intervjuer ger en hel del fakta -även skyddad sådan då en reporter ljuger rakt av att "-ni spelar väl inte in detta, för det här är känsligt" säger C. för en minstation.
Kort om sveket
Vid Danziger gatt o minstationen har Chefen Överstelöjtnant Sven-Olof Kviman fått klart för eldgivning med sjunkbomber samt att få avfyra minor OM sikten/ljuset medgav detta. Detta tar flera timmar och manfår ELD tillstånd resp ELD förbud flera gånger. Ibland löjliga krav som en chef löser utan att ankmamman måste styra upp.
Man får indikation på att en ubåt närmar sej och man utför sjunkbombning från mindre båt som har en tillfällig fällanordning monterad.
Man får uppfattning att ubåten är skadad men nu närmar den sej minlinjen och till slut är 3 eller 4 lampor tända och exakt när C minstationen skall utlösa minorna kommer ett eldförbud!!!
Efteråt påstås att ingen från land har gett denna order men fler har hört den. Resultatet blir att ubåten får löpa.
Vad skedde o hur. Min tanke är att ryssen liksom FRA spelar in allt man hör i etern och möjligen i det flyg som fanns över Östersjön ett signalspaningsflygplan, eventuellt ett IL-20 Coot-A, där man givetvis har pers. som kan svenska. Man klipper o klistrar de svenska sändningarna som alla pc kunniga kan idag.
Vid exakt rätt tillfälle sänder det ryska planet en utsändning med den chef som tidigare har gett order om eldtillstånd eller eldförbud. Alltså ingen rysk som sänder sitt tal. -ni är nog med.
Om vi vill så kan givetvis annat land göra motsvarande.
Detta är inget påstående utan en tanke jag haft utanför ramen.
se sjökortet
http://kartor.eniro.se/m/nCL5E zooma in för att finna Mälsten.
Författaren/stridspiloten/attack? dykaren Anders Jallai spelar ett intressant spel när han någonstans mellan sanning och underrättelsefakta beskriver saker i böckerna som när man kontrollerar de med andra eftersökningar är hela tiden på knivsudden. Helt klart att Anders vet betydligt mer än han kan skriva. Läs gärna några stycken o skaffa dej ytterligare uppfattningar som garanterat kommer att ge dej än fler frågor.
Anders Jallai skriver:
Det är en intervju jag gjorde för några år sedan med chefen för Mälstens minstation, Sven Olof Kviman. Mälstens minstation ligger i inloppet till Mysingen och Hårsfjärdenområdet i Stockholms södra skärgård och en kränkande ubåt måste ta sig förbi där för att komma ut från Hårsfjärdenområdet söderut. Sänktes eller skadades en ubåt i oktober 1982? Och släpptes en ubåt medvetet ut med hjälp av en Natoagent i den svenska försvarsledningen? Två viktiga frågor att få svar på om vi vill ha en korrekt analys av ubåtskränkningarna i Sverige på 1980-talet.
Min fråga till er är, finns det mer info om radiokommunikationen vid Mälsten.
FRA har ju svaret såklart men finns det andra tankar runt just detta?