Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Vad man än anser om Marianne Ny verkar det konstigt att det var svenska åklagare som inte ville ha Samuelsson närvarande givet att det ändå var ecuadorianska åklagare som uttryckligen förvägrade honom tillträde, enligt uppgifterna.
Men varför? Jag tror att de vägrade för att det var Marianne som hade makten att bestämma vilka svenskar som fick närvara, och om Marianne (som inte var närvarande) inte tagit med PES på listan så skulle Ecuador ha brutit avtalet om de ändå släppt in honom. Det verkar alltså ha varit en formalitet att PES inte kunde släppas in, och inte för att Ecuador (deras åklagar) själv ville ha det så.
Jag vet att jag läst den förklaringen någonstans, att det var svenska ÅM som bestämde vilka svenskar som fick släppas in. Det visar i så fall hur lite makt Isgren har. Hon var närvarande men kunde (eller ville) inget göra för att ändra på det beslutet.
Av Assanges utlåtande framgår att den svenska åklagaren, som han verkar rikta sig till, inte låtit hans advokat närvara.
Men visst skulle det vara bra att kunna verifiera uppgiften ytterligare.
Man undrar om det var slarv av Marianne att inte ta med PES. Det inger ju inget vidare förtroende för hennes sätt att bedriva förundersökningen att avsiktligt porta PES. Å andra sidan hon kanske inte tyckte det spelade någon roll eftersom hon hela tiden visste att efter förhöret skulle hon vara tvungen att lägga ner. Hon försökte bara dra ut på tiden ... som vanligt.
Hon tog alltså inte förhöret på något vidare allvar.