Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2017-06-02, 15:22
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Vilken groteska behandling? Allt är självförvållat mig veterligen.
I helvete heller. Det är Marianne Ny som står för obstruerandet och förhalandet. Ingen annan.
Citera
2017-06-02, 16:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
I helvete heller. Det är Marianne Ny som står för obstruerandet och förhalandet. Ingen annan.

Hur menar du, har hon gömt sig på nån ambassad eller?
Citera
2017-06-02, 16:21
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Gömt sig!? Är det något JA inte gjort, så är det väl att "gömma" sig.
Citera
2017-06-02, 16:24
Medlem
Anonymares avatar
Citat:

Bra rutet farfar! Mig veterligen är det JA som:

1. Hamnat i klammeri med rättvisan efter sexuella aktiviteter
2. Undanhållit sig polisen och rest till UK
3. Överklagat beslut om häktning i UK
4. Flytt undan rättvisan in på Ecuadors ambassad i UK
5. Valt att stanna på ambassaden i snart 5 år.

Mig veterligen har alltså JA själv tagit dessa beslut och har kunnat ta nya löpande, exempelvis att i vilken sekund som helst kliva ut från ambassaden. Han har tagit beslutet att sitta inne utan solljus på ambassaden, eller gå ut på balkongen i solljus när det passar hans syften bättre. Etc. Han har en egen fri vilja men han utnyttjar den på ett extremt korkat sätt.
Citera
2017-06-02, 16:36
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jag försvarar inte JA om du tror det. Jag ondgör mig bara över kossan MN.
Citera
2017-06-02, 17:21
Medlem
Citat:
Bra rutet farfar! Mig veterligen är det JA som:

1. Hamnat i klammeri med rättvisan efter sexuella aktiviteter
2. Undanhållit sig polisen och rest till UK
3. Överklagat beslut om häktning i UK
4. Flytt undan rättvisan in på Ecuadors ambassad i UK
5. Valt att stanna på ambassaden i snart 5 år.

Mig veterligen har alltså JA själv tagit dessa beslut och har kunnat ta nya löpande, exempelvis att i vilken sekund som helst kliva ut från ambassaden. Han har tagit beslutet att sitta inne utan solljus på ambassaden, eller gå ut på balkongen i solljus när det passar hans syften bättre. Etc. Han har en egen fri vilja men han utnyttjar den på ett extremt korkat sätt.

Jag hoppas du skojar nu. eller har du fått någon kortslutning i tänkandet?

På vilket sätt menar du att han skulle flytt undan rättvisan eller undanhållit sig polisen???

Han har väl varit helt perfekt tillgänglig för rättvisan så gott som hela tiden.

Med vetskap om att det inte finns någonting i svensk lag som kräver att förhör i en brottsutredning måste ske inom Sveriges gränser har Assange gjort en helt naturlig och mänsklig prioritering som vem som helst hade gjort. Hade jag blivit kallad terrorist av USA:s vicepresident Joe Biden och om senatorn Dianne Feinstein, styrelseledamot i den amerikanska senatens underrättelsekommitte hade sagt att jag skulle åtalas för spioneri och om Mike Huckabee, tidigare republikansk presidentkandidat, hade ansett att den som var ansvarig för den läcka jag publicerat skulle avrättas, då skulle jag också känna att förhör på Ecuadors ambassad vore att föredra framför att överlämna mig till total ovisshet i ett svenskt häkte. Newt Gingrich, primärvalspresidentkandidat 2012, har hävdat att Assange har ägnat sig åt terrorism och att han ska behandlas som en "enemy combatant". Ytterligare en handfull andra tongivande röster i den amerikanska debatten har uttalat rena dödshot mot Assange. I ljuset av detta blir det fullkomligt solklart att Assange av ren självbevarelsedrift väljer att inte ge upp sin politiska asyl för att svenska åklagare bara vill genomföra ett förhör. Andra svenska åklagare har vid 44 tillfällen sedan 2010 arrangerat förhör med misstänkta och vittnen i England.

Lägger du därtill det faktum att hela ärendet från början tycks framforcerat av politiska orsaker och fabricerat av polisen så finns det ytterligare anledning att inte lite på att rättsfallet skulle skötas på ett rättssäkert sätt inom Sveriges gränser.

Läser du de läckta SMS:en från kvinnorna så framstår det som löjligt uppenbart att fallets framdrivande inte har ett skit med något eventuellt brott eller eventuella brottsoffer.

Enligt den ena kvinnans (SW:s) SMS (20 augusti 14:46) så skriver hon att hon inte ville anklaga Julian Assange för något men att polisen var ivriga att få tag på honom.
17:06 samma dag säger hon att hon är chockad över att de arresterade honom eftersom hon bara ville att han skulle testa sig [för HIV]
Nästa dag den 21 augusti 2010 07:27 SMS:ar SW att hon inte ville anmäla Julian Assange för något. Senare samma dag (22:25) skriver hon att det var polisen som satte ihop anklagelsepunkterna.

Man kan resonera kring att de båda kvinnorna skulle kunna tänkas ha någon slags moralisk rätt till skadestånd men vi kan vara tämligen säkra på att det inte har något med Julian Assanges agerande att göra. Det enda övergreppet man rimligen kan argumentera för att kvinnorna utsatts för, svarar i så fall stockholmspolisen och åklagaren för. De är de mest uppenbart ansvariga för rättsskandalen. Sen finns det förstås många indikationer som tyder på att det yttersta ansvaret står att finna högre upp i maktens korridorer, på departementsnivå.
Citera
2017-06-02, 18:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gugge-B
På vilket sätt menar du att han skulle flytt undan rättvisan eller undanhållit sig polisen???

Han har väl varit helt perfekt tillgänglig för rättvisan så gott som hela tiden.

Ursäkta, men enda anledningen att polisen inte gått in på ambassaden är att det hade orsakat en diplomatisk kris. Det är inte så att de stått där utanför bara för att han ska känna sig trygg. Han fortsätter dessutom att hålla sig undan från den brittiska polisen.
Citera
2017-06-02, 20:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Först måste du belägga att så har skett och det känner jag inte till något om.

Vem ger Ecuador rätt att förhindra delgivande om misstanke om våldtäkt när det påstås att det inte är sexualbrotten som ligger till grund för asylen och att Ecuador inte säger sig stå i vägen för svensk rättsprocess? När Ecuador i själva verket ligger bakom att förundersökningen nu är nedlagd, detta är dock bara en lek med ord då brittisk polis lär kontakta åklagaren sekunden efter att JA grips för borgensbrottet så att förundersökningen kan återupptas. Häktningen och EAW:n är dock hävd som resultat av Ecuadors agerande.

Den förklaring jag minns var att det var Marianne som var ansvarig för att göra en lista på vilka från Sverige som fick närvara. Att den ecuadorianske åklagaren inte tillät PES närvara (se nedan) bör bero på att PES inte fanns med på Mariannes lista. Ecuador verkar ju vilja göra saker korrekt, enligt regelverket, och om Marianne inte tillät PES närvao så var det inte mycket de kunde göra om de inte ville framstå som en bananrepublik som likt Sverige ruckar på alla regler. Det var alltså storsint av Assange att ändå ställa upp, trots den rättsosäkra situation banan-Marianne skapat för honom.

https://eblnews.com/news/europe/assange-lawyer-barred-questioning-alleged-rape-44532

DPA
Assange lawyer barred from questioning on alleged rape

Tuesday 15 November 2016 18:17 CET

A Swedish lawyer for Julian Assange said he was not allowed to be present during the questioning of the WikiLeaks founder over a rape allegation, as Swedish prosecutors completed a two-day interview inside the Ecuadorian embassy in London.

Lawyer Per E Samuelson told dpa he left London early on Tuesday after his client, an Australian citizen, was denied "the right to have attorney present."

Assange, 45, who has been living in the embassy in London for four years, denies the rape allegation and claims it is politically motivated, but has agreed to be questioned.

Both Assange and his Ecuadorian attorney had requested Samuelson's presence, but the Ecuadorian prosecutor did not agree.
"Assange faced the choice not to participate, which was my advice, or to proceed without me," Samuelson said. "He felt at the time it was necessary to proceed as best he could."

"It's a major flaw that questions were posed to him without a Swedish attorney present," he said. "I can only hope it went well."

The Swedish Prosecution Authority said it completed its questioning of Assange on Tuesday and that "the results of the interview will later be reported from Ecuador to the Swedish prosecutors in a written statement."

"After this report, the prosecutors will take a view on the continuation of the investigation," the authority said.
It said Ecuadorian and Swedish authorities "cannot provide information concerning details of the investigation" before the Swedish prosecutors make their decision.

Samuelson said he met Assange on Friday to prepare for the interview but had not spoken to him on Tuesday

The Ecuadorian lawyer who was present at the embassy was not familiar with the case details, he said

"Fifty-seven questions were posed about an event in Sweden where I know the facts and know Swedish law, and he was denied that right [to representation], which is serious," Samuelson said.
Assange's lawyer said he expects the prosecution to file a request to repeal a Swedish detention order now that Assange has given his account.

DPA
The German Press Agency dpa is a trusted, accurate and independent provider of news with the digital and multimedia content to power the media at home and abroad
https://eblnews.com/author/dpa
Senast redigerad av outoftheblue 2017-06-02 kl. 20:37.
Citera
2017-06-02, 20:43
Medlem
outoftheblues avatar
Letar vidare efter källan på att det var Marianne som inte lät PES närvara, men här är ytterligare en källa på att han portades:

http://www.reuters.com/article/us-ecuador-sweden-assange-idUSKBN13910T
Citera
2017-06-02, 20:56
Medlem
outoftheblues avatar
Tydligen var det till en början dåligt med information till PES om varför han portades. Följande från The New York Times 14 november 2016:

https://www.nytimes.com/2016/11/15/world/europe/assange-wikileaks-rape-sweden.html

"For some reason that I am not aware of, I am not on the list of approved persons that Ecuador has established," Mr. Samuelsson told Radio Sweden. "Our Ecuadorean defense lawyer is trying to find out right now why I am not on the list. He thinks I will be invited, so I am on standby here at the hotel to go to the interview as soon as he gives the go-ahead."

Mr. Samuelsson added: "I, as his Swedish defense lawyer, must be present. I am the one who knows the case."
Citera
2017-06-02, 22:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det kanske var Ecuador som förbjöd PES att vara med?

En teori kring detta skulle kunna vara att pga kravet på att JA inte skulle delges misstanke om brott för att "frivilligt" medverka i förhör, så kanske man valde att inte låta vare sig svensk personal eller PES medverka under förhöret. Det är ju väldigt svårt att undvika delgivning om JA är i samma rum som personal från åklagarsidan. Jag gissar därför att arrangemanget var att svensk personal fick sitta i ett rum bredvid och möjligen lyssna, just för att inte få möjlighet till delvgivning. För att det då, enligt Ecuadors skruvade sätt att se det, skulle bli "rättvist", så kanske inte PES heller fick vara med och "regissera".

Ja, detta skulle vi gärna vilja ha klara besked om, eller hur?

Men enligt vad jag läser var åklagaren Ingrid Isegren närvarande vid förhöret tillsammans med en svensk polis och inget säger att hon satt i ett annat rum.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=6562308

https://www.theguardian.com/media/2016/nov/14/julian-assange-to-face-swedish-prosecutors-over-accusation

Åklagarmyndigheten får gärna förklara varför man inte kunde delge Assange misstanke vi detta tillfälle. Om det var för att man "lovat" Ecuador borde det löftet vägt lätt mot svensk lag. Men åklagaren har iofs inte påstått det vad jag vet.
Citera
2017-06-02, 22:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Letar vidare efter källan på att det var Marianne som inte lät PES närvara, men här är ytterligare en källa på att han portades:

http://www.reuters.com/article/us-ecuador-sweden-assange-idUSKBN13910T

Vad man än anser om Marianne Ny verkar det konstigt att det var svenska åklagare som inte ville ha Samuelsson närvarande givet att det ändå var ecuadorianska åklagare som uttryckligen förvägrade honom tillträde, enligt uppgifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in