Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
Det är ingen större skillnad. Att det finns sannolika skäl för misstanke innebär med självklarhet också att domstolen gör en bedömning om att det är sannolikt att han har begått brott. Dock finns det ingen kvantifiering i sannolikheten men innebörden är givetvis att sannolikheten, alternativt chansen (mer korrekt statistisk term) är så pass stor att man valt att fatta beslut om häktning.
Det är du som tycks ha svårt för det svenska språket. Borgström hävdar detta och han är erfaren advokat och vet givetvis betydligt mer om det här än både du och jag gör. Du hakar upp dig på ord då innebörden ogillas. Men det är verkligheten som den ser ut, oavsett ordval.
Man kan bara konstatera att den som hakar upp sig på ord (ordvrängeri), är den som sa det.
Du kommer inte undan med att prata om "kvantifiering", "chans", etc.
Faktum kvarstår, en sannolik misstanke är inte samma sak som en sannolik gärning.
En misstanke är en misstanke. En gärning är en gärning.
Behöver jag säga det tydligare?
P.S. För att om möjligt uttrycka mig ännu tydligare:
Att häktas på "sannolika skäl", innebär att åklagaren anser att det finns omständigheter som gör att
häktning kan ske. Inget annat. Detta innebär naturligtvis inte att åklagaren kan spå i stjärnorna om vad domstolen faktiskt till slut, kan komma fram till i skuldfrågan.
Men det visste du.