2017-06-03, 00:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b-bist
...gå och lägg dig.

Knip igen.

Många stora livsmedelsbolag är franchise. Man kan ju även undra vad du syftar på "inflation av ICA-handlare", vilket du inte preciserar. Att företagen anställer sina chefer innebär alltså, enligt ditt resonemang, att ingen har möjlighet att bli chef? Av ditt inlägg att döma har du inte orkat läsa min kommentar ordentligt, alternativt har du rätt dålig läsförståelse.
Citera
2017-06-03, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Det skiftar. Vilket företag, övre chef, dina kunskaper och ditt arbete.

Att slänga runt finare namn behöver inte betyda att det blir någon större förändring. Saker skiftar om vartannat, speciellt i mataffären eftersom ny personal kommer och går i en rasande takt. Så att klättra specifika steg är inget man ska stirra sig blind på.
ICA Maxi & Supermarket, Lidl, Willys, Coop till exempel?

Stora affärer helt enkelt.
Citera
2017-06-04, 16:20
Medlem
ICA butiker brukar i grova drag ha följande organisationshierarki:

- Anställd (golv, kassa, deli etc)

- Säljledare (ansvarig för avdelning med inköp och planering)

- Försäljningschef (personalansvar och övergripande ansvar tillsammans med sina säljledare, kan finnas flera i butiken som ansvarar för olika avdelningar. Tex kassa, färskvaror, frukt, kolonial etc). Troligen med i butikens ledningsgrupp.

- butikschef (handlarens höger hand)

- handlare
Citera
2017-06-04, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a4ca
ICA butiker brukar i grova drag ha följande organisationshierarki:

- Anställd (golv, kassa, deli etc)

- Säljledare (ansvarig för avdelning med inköp och planering)

- Försäljningschef (personalansvar och övergripande ansvar tillsammans med sina säljledare, kan finnas flera i butiken som ansvarar för olika avdelningar. Tex kassa, färskvaror, frukt, kolonial etc). Troligen med i butikens ledningsgrupp.

- butikschef (handlarens höger hand)

- handlare
Vad är skillnaden på en säljledare och en försäljningschef i arbetsuppgifter? Säljledare har också enda ansvaret över en viss avdelning.
Citera
2017-06-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Knip igen.

Många stora livsmedelsbolag är franchise. Man kan ju även undra vad du syftar på "inflation av ICA-handlare", vilket du inte preciserar. Att företagen anställer sina chefer innebär alltså, enligt ditt resonemang, att ingen har möjlighet att bli chef? Av ditt inlägg att döma har du inte orkat läsa min kommentar ordentligt, alternativt har du rätt dålig läsförståelse.

Nej i Sverige är i stort sett alla stora butiker där du kan göra karriär drivna av ett stort bolag...(tex axfood, bergendahl) enbart ica av dom störra aktörerna har franchise. Men du kanske räknar att göra karriär från praktikant till anställd på seven eleven som en karriär? ....eller på Tempo...dom dom små butikerna finns det inte såna möjligheter jag prata om...där finns inga mellanchefer, "steg att gå" då antalet anställda kan räknas på dina hjärnceller.
Citera
2017-06-06, 23:44
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Man kan ju söka avdelningschefstjänsten eller mellanchefstjänsten på alla andra mataffärer i hela Sverige.

Jo, det gör stor skillnad bara att jobba heltid utan några sjukdagar... Som skrivet, 80-90% jobbar deltid.

Bara att man skriver på CVt att man har jobbat 48h/vecka senaste 1-3 åren kommer många vilja ha mig om jag söker tjänsten.

De som kollar ansökningar skiter i om du jobbat 48h eller 30h. De kollar VAD du har jobbat med, vad du har för bakgrund och om du haft några tidigare ansvar i ditt arbetsliv. Just timmar jobbade per vecka är ingen merit. Men en sak som kan löna sig är att byta jobb när man fått lite ansvar i en butik då det oftast tar tid att komma upp i rank inom samma butik men man kan hoppa in direkt på en högre position om man har den relevanta kunskapen med sig.
Jag tror att jag förklarade detta i en annan tråd förresten?
Citera
2017-06-07, 19:58
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b-bist
Nej i Sverige är i stort sett alla stora butiker där du kan göra karriär drivna av ett stort bolag...(tex axfood, bergendahl) enbart ica av dom störra aktörerna har franchise. Men du kanske räknar att göra karriär från praktikant till anställd på seven eleven som en karriär? ....eller på Tempo...dom dom små butikerna finns det inte såna möjligheter jag prata om...där finns inga mellanchefer, "steg att gå" då antalet anställda kan räknas på dina hjärnceller.

Om du har driv och en smula intelligens finns möjligheter att göra karriär inom vilken bransch som helst. Av dina slappa och omotiverade svar att döma drar jag slutsatsen att du oavsett vilket yrke du väljer är alldeles för slö/ointelligent för att ifråga göra karriär dessvärre.
Citera
2017-06-08, 22:17
Medlem
Någon som kan svara sista inlägget ovan?
Citera
2017-06-08, 22:39
Medlem
godboys avatar
För mig är en säljledare underställd en försäljningschef. Chefen kan ha flera säljledare under sig som har mindre ansvarsområden, t ex någon har kanske hand om elektronik en annan köksutrustning. Sen kan det ju vara så att den ena eller andra funktionen saknas.

Olika butiker har olika upplägg. Men i stort borde man väl kunna tänka att ju större butik desto mer personal och troligen desto fler med olika ansvarsområden.

Du har ju redan en likartad tråd, varför använder du inte den ? (FB) Hur snabbt blir man avdelningschef och mellanchef i en stor mataffär?
Citera
2017-06-09, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
För mig är en säljledare underställd en försäljningschef. Chefen kan ha flera säljledare under sig som har mindre ansvarsområden, t ex någon har kanske hand om elektronik en annan köksutrustning. Sen kan det ju vara så att den ena eller andra funktionen saknas.

Olika butiker har olika upplägg. Men i stort borde man väl kunna tänka att ju större butik desto mer personal och troligen desto fler med olika ansvarsområden.

Du har ju redan en likartad tråd, varför använder du inte den ? (FB) Hur snabbt blir man avdelningschef och mellanchef i en stor mataffär?
Ja men i själva arbetsuppgifterna, vad skiljer en försäljningschef från en säljledare?
Citera
2017-06-20, 13:12
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
I vilken butik får man högst timlön om man precis ska börja jobba i kedjan och bara har erfarenhet från andra butiker?

En annan sak, om man angivit en annan matbutik i sitt CV, är det ofta som butikschefen kontaktar den angivna butiken för att kolla om man verkligen har jobbat där?

Man har samma timlön i alla butiker som är anslutna till handels.
Allting handlar om erfarenheten; timmar/år.

När jag började på Biltema hörde de inte av sig till min förra chef, men det berodde på att de hade fått bra intryck från mig och att jag kände folk som jobbade där (de gav mig bra vitsord).
Citera
2017-12-28, 16:54
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmiss
Man har samma timlön i alla butiker som är anslutna till handels.
Allting handlar om erfarenheten; timmar/år.

När jag började på Biltema hörde de inte av sig till min förra chef, men det berodde på att de hade fått bra intryck från mig och att jag kände folk som jobbade där (de gav mig bra vitsord).

Så det finns ingen ytterligare lönetrappa för den som arbetar på golvet, även om du har charkerfarenhet och så vidare? Högsta lönen är alltså 138,34 kr (3 års erfarenhet) + OB?

https://handels.se/lon-och-villkor2/lagstaloner/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in