2019-07-03, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Först tänkte jag idiot kommentar. Sen tänkte jag till igen och inser att du har rätt. Handels är bara massa mångakulturella personer utan utbildning från alla möjliga snuskiga ställen. Alla som har sina egna åsikter och religioner och ideologier och vad fan som helst. Jävla cluster fuck till arbetsplats.

Ja det är möjligt att det är så om du går till en ”Pris extra” inne i Husbys djungel, men går du till en vanlig Ica i ett vanligt område är det bara WT kids eller gamlingar. fittunge
Citera
2019-07-03, 13:21
Medlem
killawifes avatar
Jag har varit med om detta ett par gånger. Första gången var på mitt absolut första butiksjobb. VD:n för företaget står och verkligen gallskriker mitt i butiken på en golvläggare som tydligen gjort nåt misstag. ALLA kunder och anställda stannade upp och glodde. Sjukt genant.
Andra gången var på mitt andra butiksjobb. Vi jobbade på nyårsafton och chefen, som är ledig kommer in och skriker och gapar om obetydliga saker. Vi som jobbade blev jävligt irriterade över detta och en tjej började gråta och funderade på att säga upp sig men inget blev av det. Ett par månader senare hände det igen när chefen hoppade på mig och en annan anställd utan anledning. Då sa jag, vi går till kontoret, sen sa jag till henne på allvar vad jag tyckte om hennes beteende och att hon ALDRIG skulle tilltala mig med den tonen igen och sen blev det lugnt. Sen fick vi en annan, bättre chef.
Jag tror att det beror på att de som blir chefer i butiker som regel inte har nån annan erfarenhet än att vara just chef i butik och att de som jobbar i butik sällan vågar säga ifrån.
Senast redigerad av killawife 2019-07-03 kl. 13:25.
Citera
2019-07-03, 17:26
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najkou
Ja det är möjligt att det är så om du går till en ”Pris extra” inne i Husbys djungel, men går du till en vanlig Ica i ett vanligt område är det bara WT kids eller gamlingar. fittunge

Här har vi en handels person i sitt natuliga habitat, lättkränkt och svin förbannad, trolitgvis fet och finning. Färga håret rosa och forsätt vara homosexuel med hat mot judar grabben
Citera
2019-07-03, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Har ett gäng kompisar som jobbar i matbutik. Ett gemensamt tema som alla drar upp är chefer som kan ilskna till ordentligt, och verkligen stå och gallskrika på dem när de har gjort något fel, eller kollegor som också skäller på varandra. Det känns som att det är något, inte nödvändigtvis med mina kompisar utan nån annan kollega på samma ställe, varje vecka.

Nu kan jag givetvis inte säga att "så här är det på alla matbutiker i hela Sverige"; men av alla kompisar jag har som jobbar, så är det verkligen BARA inom matbutik som det är så här mycket drama med gråt, skrik och tjafs.

Känns så sjukt främmande för mig som jobbar inom IT, där min värsta "utskällning" var att chefen inte ville att jag skulle göra en typ av jobb än för jag var inte utbildad nog för det, men han sa det respektfullt och bjöd mig på kaka samtidigt som han frågade om jag var ok och om jag tog det bra.

Ni som jobbar inom handels, känner ni igen er i den toxiska arbetsmiljön? Tjafsas och skriks det lika mycket i er butik? Om ja, varför tror ni att just Handels är ett sånt bråkträsk?
Nu känner jag inte igen detta från matbutiker men däremot vården.
I vården beror det på stress. Inte bara pga stressig arbetssituation utan även från inkompetenta chefer o kollegor.
Citera
2019-07-03, 19:21
Medlem
Aigiss avatar
Har jobbat inom både detalj- och dagligvaruhandel i många år och på ett antal arbetsplatser och aldrig sett en rejäl avhyvling offentligt. Har nån gjort något fel så tas det enskilt, är det allvarligt så får man en skriftlig varning på köpet. Man har ju sett både en och två tjejer gå ut och gråta på lagret efter det.

Däremot är det jävligt mycket skitsnack och skvaller.
Citera
2019-07-03, 20:44
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Inte upplevt det men ICA-handlare, vad är det för figurer egentligen? De kanske inte har samma bakgrund som IT-chefer får man gissa.

Kul anekdot men jag läste någonstans att den typiska Porscheägaren är ICA-ägare eller något i den stilen

https://www.svd.se/de-tjanar-mer-an-bors-vdn
Citera
2019-07-03, 22:21
Moderator
rotadents avatar
Jag har faktiskt tagit upp det här fenomenet med en bekant som har jobbat en del inom handeln, även om han inte gör det längre. Jag har själv aldrig jobbat där alls, men jag har som kund i butiken flera gånger hört chefer som gormat på sin personal, och ibland tjafs mellan anställda, som är på den nivån att jag inte tycker att det är särskilt professionellt att ta det framför kunderna. Min bekant sa att han hade haft chefer som gett liknande utskällningar, men han hade sällan eller aldrig drabbats av det själv. Enligt hans erfarenhet berodde det främst på att delar av personalen de hade i butikerna var rätt krävande. Det var svårt att få dem att komma i tid, att jobba ordentligt, följa instruktioner ordentligt etc. För att få dem att skärpa sig fick chefen sätta hårt mot hårt.
Citera
2019-07-04, 10:54
Medlem
Jobbade som matleverantör i några år till butiker. Körde till allt från Nisses livs till Ica Maxi. De flesta var rätt schyssta men det fanns också en hel del pappskallar. Var en del butiker där det märktes att personalen inte funkade ihop. Fick det också bekräftat av en bekant som jobbade på en Maxi-butik. En gång gick det ut en mycket barsk röst i högtalarsystemet att personalen skulle genast samlas på lagret för att ”vi ska prata!”. Undrar fortfarande vad det handlade om.

Det som oftast utmärkte både personal och chefer var att de ofta var oerhört stressade. Kunde vara skitsvårt att få någon att ta emot av min leverans. Då kunde jag uppleva att man var rätt kort i tonen och ibland t o m otrevlig.

Sen har jag viss förståelse för dem för ni ska veta vilka idioter till kunder det finns. Har själv råkat ut för det när det inte fans ”rätt typ av varor” på plats.
Citera
2019-10-16, 18:39
Medlem
Skullknights avatar
Vad tror ni generellt är bäst om man letar jobb på ICA-butiker? Skicka spontanansökan via butikens hemsida, mejla butiken direkt eller göra ett spontant personligt besök med CV?
Citera
2019-10-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skullknight
Vad tror ni generellt är bäst om man letar jobb på ICA-butiker? Skicka spontanansökan via butikens hemsida, mejla butiken direkt eller göra ett spontant personligt besök med CV?

Lämna CV direkt till butik. Men ge aldrig ut till deras anställda. Be någon anställd att få träffa butikschef och presentera dig. Om den anställda frågar dig "jag kan ta ditt cv" men lämna inte ut den. Fråga när chefen är plats.
Citera
2019-10-16, 20:31
Avslutad
Tycker det verkar apa jobba i livsmedelsbutik. Följande anledning: Du är extremt bakfull, sovit dåligt, partnern gjort slut, känner dig så där asocial så du vill bara krypa ihop i ensamt space. Å ja, det finns 1000 anledningar till att du inte bör/ vill vara bland folk. Nej, där ska du faca kunder, ha glatt leende, vara käck o full av energi.. ni som jobbar på stor livsmedelsbutik. Orkar man hålla masken jämt? Å hur gör man när man bara; nä nu vill jag inte höra massa ljud, vara bland kunder.Har ni nåt knep?
Citera
2019-10-19, 20:10
Avslutad
Jag har tidigare lämnat cv till dem och blir alltid hänvisad till att jag skall regga mig på deras internetsida, är det bara ett sätt för dem att visa att de inte är intresserade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in