2017-04-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Vällingby tillhör väl visst Stockholm?
Vällingby är en stadsdel i Västra Stockholm.
Citera
2017-06-02, 14:24
Medlem
Hur snabbt blir man avdelningschef och mellanchef i en stor mataffär?

Vi säger att jag jobbar 48h/vecka, vad tror ni om hur länge det tar?

Inget "hur långt är ett snöre" svar.

Som vi vet jobbar ca 80-90% av alla anställda inom handels deltid, resten heltid.
Citera
2017-06-02, 14:42
Medlem
För det första så måste en ledig plats som Teamchef/stf butikschef uppstå. Har du talang för butiksarbete och ledarskap (inte chefskap, jag sa ledarskap, du ska stå i fronten och inspirera andra med hårt arbete) så kan det gå väldigt fort.
Du skall även visa intresse för chefen att du vill gå kurser och göra karriär inom handel.

Jag blev själv stf butikschef (Willys) efter ca 1.5 år av hårt slit när jag va i 23 årsåldern. Gick dock vidare med annat sen.
Citera
2017-06-02, 16:32
Medlem
Jernmaskens avatar
Anmäl din nuvarande chef för sexuella-trakasserier så är saken biff.
Citera
2017-06-02, 16:58
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk

Vi säger att jag jobbar 48h/vecka, vad tror ni om hur länge det tar?

Inget "hur långt är ett snöre" svar.

Som vi vet jobbar ca 80-90% av alla anställda inom handels deltid, resten heltid.

Vill räta ut en del oklarheter här:
Avdelningschef = chef för en enskild matavdelning (frukt och grönt tex)
Ställföreträdande butikschef = assisterar butikschefen + tar operativt ansvar
Butikschef = ytterst ansvarig för butiken

Det är alltså rätt stora skillnader i befattningarna och därmed också i vägarna att nå dit. Avdelningschef kan du bli väldigt snabbt, räcker ofta med ett par månader eller max ett år som "vanlig" medarbetare. Dock är det svårare i större butiker (typ ICA Maxi) än i en liten närbutik. Du får i princip samma lön som vanliga medarbetare.

Ställföreträdande butikschef kan man också bli hyfsat snabbt, känner flera som blivit det efter 2-3 års heltidsjobb. Du ansvarar främst för personalen samt att det ständigt är ngn i butiken (vilket innebär att du måste rycka in själv ganska ofta). Din lön är enbart marginellt högre än en vanlig butikslön.

För att bli butikschef krävs lite längre erfarenhet, för många matbutiker är ju dessutom franchise affärsidén vilket gör att ägaren och butikschefen är densamme. Därför måste man i regel öppna en egen ICA-butik / Willys-butik etc. för att nå denna position. Ersättningen är bättre än för de andra jobben men du tar ju också en del av den ekonomiska risken att butiken går dåligt. För att starta en egen butik krävs kanske 10-15 års erfarenhet, mkt beror på hur du hanterar dina pengar själv, om du sparar går det fortare och vice versa. Det krävs ju även betydligt mindre startkapital att öppna en butik på en mindre ort än i en storstad, vilket gör att det går fortare att få ihop summan som krävs. Om du inte startar eget krävs också ett antal års erfarenhet innan du blir butikschef.
Citera
2017-06-02, 17:41
Bannlyst
Har inget att göra med hur länge du jobbat.

Följande två kriterier gäller:
1. Du måste utmärka dig när det gäller att ta initiativ och ansvar.
2. Du måste vara god vän med butikschefen.
Citera
2017-06-02, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verum.ariolum
Har inget att göra med hur länge du jobbat.

Följande två kriterier gäller:
1. Du måste utmärka dig när det gäller att ta initiativ och ansvar.
2. Du måste vara god vän med butikschefen.
Man kan ju söka avdelningschefstjänsten eller mellanchefstjänsten på alla andra mataffärer i hela Sverige.

Jo, det gör stor skillnad bara att jobba heltid utan några sjukdagar... Som skrivet, 80-90% jobbar deltid.

Bara att man skriver på CVt att man har jobbat 48h/vecka senaste 1-3 åren kommer många vilja ha mig om jag söker tjänsten.
Citera
2017-06-02, 20:13
Medlem
Vad är stegen i hierarkin inom stora mataffärer?

Vad är stegen i hierarkin inom stora mataffärer?

Jag börjar tveka ifall det finns något som heter mellanchef, jag är ganska säker att det finns, men blir man det först efter man har varit avdelningsansvarig? Vad tjänar avdelningschef och mellanchef?

Butikschef kan väl betyda massa olika saker som mellanchef och högre chef som sitter på kontoret och beställer hem varor & skit?

Jag har fått min information från ganska pålitliga källor, men sedan finns det en annan källa som skriver något helt annat och verkar ganska trovärdig.

http://www.dagenshandel.se/article/view/335218/handelns_chefsloner_kartlagda

Hur ser det ut egentligen?
Senast redigerad av Falukorvkuk 2017-06-02 kl. 20:20.
Citera
2017-06-02, 21:04
Medlem
välkommenti bups avatar
Det skiftar. Vilket företag, övre chef, dina kunskaper och ditt arbete.

Att slänga runt finare namn behöver inte betyda att det blir någon större förändring. Saker skiftar om vartannat, speciellt i mataffären eftersom ny personal kommer och går i en rasande takt. Så att klättra specifika steg är inget man ska stirra sig blind på.
Citera
2017-06-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vill räta ut en del oklarheter här:
Avdelningschef = chef för en enskild matavdelning (frukt och grönt tex)
Ställföreträdande butikschef = assisterar butikschefen + tar operativt ansvar
Butikschef = ytterst ansvarig för butiken

Det är alltså rätt stora skillnader i befattningarna och därmed också i vägarna att nå dit. Avdelningschef kan du bli väldigt snabbt, räcker ofta med ett par månader eller max ett år som "vanlig" medarbetare. Dock är det svårare i större butiker (typ ICA Maxi) än i en liten närbutik. Du får i princip samma lön som vanliga medarbetare.

Ställföreträdande butikschef kan man också bli hyfsat snabbt, känner flera som blivit det efter 2-3 års heltidsjobb. Du ansvarar främst för personalen samt att det ständigt är ngn i butiken (vilket innebär att du måste rycka in själv ganska ofta). Din lön är enbart marginellt högre än en vanlig butikslön.

För att bli butikschef krävs lite längre erfarenhet, för många matbutiker är ju dessutom franchise affärsidén vilket gör att ägaren och butikschefen är densamme. Därför måste man i regel öppna en egen ICA-butik / Willys-butik etc. för att nå denna position. Ersättningen är bättre än för de andra jobben men du tar ju också en del av den ekonomiska risken att butiken går dåligt. För att starta en egen butik krävs kanske 10-15 års erfarenhet, mkt beror på hur du hanterar dina pengar själv, om du sparar går det fortare och vice versa. Det krävs ju även betydligt mindre startkapital att öppna en butik på en mindre ort än i en storstad, vilket gör att det går fortare att få ihop summan som krävs. Om du inte startar eget krävs också ett antal års erfarenhet innan du blir butikschef.

Enbart ICA är franchise och kräver eget bolag + blu ...för att få blu kräver en del....sen har det blivit inflation på nya ica handlare...man kan inte tro att bara för jag har blu så kan jag ta över ICA maxi och bli rik....willys/ hemköp/coop är centralstyrt och anställer sina chefer...gå och lägg dig.
Senast redigerad av b-bist 2017-06-02 kl. 21:28.
Citera
2017-06-02, 22:55
Medlem
Som sagt, det varierar klart från företag till företag. Min uppfattning och som det är på min arbetsplats är det skillnad på Varuhuschef och Butikschef . Varuhuschef är högsta höns, sitter alltid på kontor osv, butikschefen skall vara ansvarig över "golvet" och vara mellanchef mellan anställda och varuhuschefen. Denna position sitter inom ledningsgruppen.

Varuhuschef är utbildad och har således en bra högre lön än butikschefen, vars lön ligger bara lite över en vanlig fastanställning. Varuhuschefen är den enda som behöver "utbildning" för att bli just det, butikschefen kan jobba sig upp.
Citera
2017-06-02, 23:47
Medlem
Jag vet inte specifikt hur det fungerar på mataffär, men jag blev avdelningschef/arbetslagsombud på en fabrik när jag var 23 efter ca en sommars sommarjobb samt några månader heltid på hösten genom att först och främst hel enkelt lära känna arbetsledarna och sen göra det klart för dom att jag var intresserad att successivt lära mig saker utför mina "vanliga" arbetssysslor, tex beställa material, felrapportera och generellt lära mig logistiken och produktionsstegen i hela fabriken (alltså utanför min egen avdelning).

Sen får man ju ha lite tur att den nuvarande avdelningschefen slutar/förflyttas. Dock så kan jag väl känna att de 2-3 extra tusenlapparna knappt var värt det extra besväret och ansvaret. Jag tror heller inte det har så mycket med att "ställer upp" och jobbar 48 timmar istället för 40 osv. Har du otur så kanske det kan verka emot dig eftersom de hellre vill ha kvar dig "på golvet" eftersom du ställer upp. Kvalitet före kvantitet typ....
Senast redigerad av EkoMargit 2017-06-02 kl. 23:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in