2012-09-29, 20:58
Medlem
Somethingroyals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesan
Jag har en matbutik. Läs på innan du skriver att lönen suger, sätter jag en nyanställd finnig 18-åring utan någon som helst erfarenhet i tex kassan får de ca 110:-/Tim enligt avtal. Är det dåligt tycker du? För en person som inte kan någonting och måste jobba ca 3 månader för att behärska jobbet hyfsat.

Vad gäller könsfrågan är det helt enkelt så att tjejer jobbar bättre, tar mer ansvar och har lättare att ta "order". Jag är dock ingen stumbaum, men vill att alla ska göra skäl för mödan.

Jag föredrar att anställa tjejer pga ovan nämnda, men då & då träffar jag killar på intervjuer som är guld värda med.

Jag tippar på att 60% av alla CV-N jag får är från tjejer.
Jag tycker att det är dåligt. Sen undrar jag lite över vilka du anställer, 3 mån för att lära sig jobbet?
Citera
2012-09-29, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somethingroyal
Jag tycker att det är dåligt. Sen undrar jag lite över vilka du anställer, 3 mån för att lära sig jobbet?

Jag sållar inte ut killar på rak arm, men efter att ha läst cv-n och intervjuat dem så känns tjejer mer seriösa och mogna. Jag talar dock om extrapersonal som även studerar. Det har väl att göra med att tjejer mognar snabbare än män, dock inte alla, jag vet.

Då jag skrev 3 månader menade jag att de ska kunna båda kassa & golv på ett ok sätt. En bra allround anställd tar minst 3 månader att lära upp, speciellt om de endast jobbar 2-3 pass/vecka.
Citera
2012-09-29, 21:14
Medlem
Somethingroyals avatar
Citat:
Jag sållar inte ut killar på rak arm, men efter att ha läst cv-n och intervjuat dem så känns tjejer mer seriösa och mogna. Jag talar dock om extrapersonal som även studerar. Det har väl att göra med att tjejer mognar snabbare än män, dock inte alla, jag vet.

Då jag skrev 3 månader menade jag att de ska kunna båda kassa & golv på ett ok sätt. En bra allround anställd tar minst 3 månader att lära upp, speciellt om de endast jobbar 2-3 pass/vecka.
Jag kan tänka mig att tjejerna stannar längre än killarna?
Citera
2012-09-29, 21:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Hahaha, jag har slutat diskutera saker med idioter som du. Tyvärr finns många av dina jämnlikar på Flashback.

I kina är man mer ärlig, där säger man rakt ut att kvinnor är mer fogliga. Det är männen som tar strid för sina rättigheter och det är klart att sådant går väl inte för sig?
Citera
2012-09-29, 21:33
Medlem
dwgs avatar
Många tjejer nästan 95% i min lokal butik men inte klagat jag för det
Och så är 90% av om riktigt vackra så svårt att inte fastna med blicken, får alltid arg blicken från frun
Citera
2012-09-29, 21:40
Medlem
Min uppfattning är att anställningstiden ej diffar speciellt mkt mellan könen.

Det är inte för att tjejer ev är något mer fogliga som jag föredrar dem, utan för att de är mer ansvarstagande, och det är en jävligt viktig egenskap då jag inte jobbar 24/7. Det är endast män jag kommit på med att fiffla pengar & varor, endast män som spelat mobilspel etc på arbetstid mm mm.
Citera
2012-09-29, 21:48
Medlem
Vill dock tillägga att jag har en kille som är anställd som extrapersonal som är KANON. Det gäller bara att hitta pärlorna, men det är ganska svårt då 90% mer eller mindre ljuger på intervjuer för att få jobbet.

Tips på hur man genomskådar folk som inte är helt genuina på intervjuer mottages varmt!!!
Citera
2012-09-29, 21:52
Medlem
Halmbals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somethingroyal
Lönen är skit, dessutom jobbar de flesta deltid. Fler tjejer än killar accepterar såna arbetsvillkor.

Sambon jobbar i en större matbutik, i flera olika avdelningar. Hon är deltidsanställd men jobbar mellan 150-180 timmar per månad, vilket borde ses som rätt okej. Så en bra månad får hon ut en bra bit över 20k, vilket är helt klart acceptabelt. Bra OB också.

Dock är lönen väldigt låg, 110 kr/timmen. Men det är ju tillsvidare för henne, hon trivs inte alls med cheferna. Men bättre än ingenting alls.

Förstår inte varför inte killar skulle acceptera, ett jobb är ett jobb, och ett sådant jobb är mycket bättre än ingenting alls. Och lite högre status än telefonförsäljare.
Citera
2012-09-29, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal
Sambon jobbar i en större matbutik, i flera olika avdelningar. Hon är deltidsanställd men jobbar mellan 150-180 timmar per månad, vilket borde ses som rätt okej. Så en bra månad får hon ut en bra bit över 20k, vilket är helt klart acceptabelt. Bra OB också.

Dock är lönen väldigt låg, 110 kr/timmen. Men det är ju tillsvidare för henne, hon trivs inte alls med cheferna. Men bättre än ingenting alls.

Förstår inte varför inte killar skulle acceptera, ett jobb är ett jobb, och ett sådant jobb är mycket bättre än ingenting alls. Och lite högre status än telefonförsäljare.

110:-/Tim är ingångslön för de utan erfarenhet. Har man jobbat några år tjänar man 125-150:-/Tim + OB
Citera
2012-09-29, 22:05
Medlem
LittlePerverts avatar
Jag håller nog inte med. Tycker det jobbar rätt många män i matbutiker, men de kanske mer jobbar på lagret än i kassan.
Citera
Medlem
Muppers avatar
Jag är kille, 20-22 år och jobbar som extra. Plockar ut 26000 innan skatt nästa månad.
Grymt bra OB på helger, love it.

I vår butik är majoriteten kvinnor, totalt ca 70 anställda. Minst 50 kvinnor.

3 av 4 chefer är även där, kvinnor. Lite roligt ändå

Och det här med "lagerjobb", allvarligt...det finns EN på lagret och ja det är kille.
Alla som jobbar är inne på lagret då och då, man hämtar varor ur kylen/frysen, man slänger kartonger osv osv.
Men annars...1 snubbe på lagret.

Och ja, det tar ungefär 3 månader att bli fullt medveten (om ens det) om det som händer och sker.
Att veta vart allt är, att kunna alla PLU nummer, att veta vad som ska plockas när osv osv.
Senast redigerad av Mupper 2012-09-29 kl. 22:07.
Citera
Medlem
Somethingroyals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal

Jag tänker mest på att det är svårt att klara sig på ett deltidsjobb. Att hela tiden jaga fler timmar. Typiskt kvinnojobb=deltider. Typiskt mansjobb=heltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in