Citat:
Ursprungligen postat av
OldWolf
FUP har aldrig varit offentliga när det gäller straffomyndiga. En FUP som inte leder till åtal är också sekretessbelagd.
Jo, integritet när det gäller barn går alltid först. Quickutrednigarna låg helt öppna för granskning av alla som hade lust. Det fanns ingen hemlig FUP bortsett från de pärmar Penttinen förvarade på sitt kontor.
Än en gång Gud bevare mig för allmänhetens granskning. Istället ska vi slipa de instrument vi redan har i form av olika tillsynsmyndigheter, möjlighet att få resning etc.
Quick-fallet byggde på att Bergwall tog tillbaka sina erkännanden och berättade för Råstam. Kevin-fallet byggde på att Dan Josefsson fick Christian och Robin att ställa upp.
Sedan kan jag tycka att den misstänkte skulle kunna få ut FUP under vissa omständigheter, även om det inte blivit åtal
Jag förstår dig inte riktigt. Bevara oss för allmänhetens granskning?
Menar du att offentlighetsprincipen saknar värde i allmänhet och att allmänhetens granskning är onödig eller rent av skadlig och bör avskaffas. Eller bara i brottsfall? Eller bara att försynen skall bevara oss från den i fall liknande Kevinfallet?
Journalistens granskning är ju bara ett specialfall av allmänhetens granskning då han utför den på allmänhetens uppdrag.
Alla är överens om att det juridiska systemet är väldigt dåligt på att erkänna och korrigera misstag. Det sker ju i princip aldrig och det kommer oavsett om man förbättrar detta med resningsförfarande att finnas starka incitament mot självkorrigering. Allmänhetens granskning behövs och det är bara bra om den blir ännu mer omfattande och lättare att utföra.