2017-06-02, 19:54
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Nej av en dokumentär. Förstår du skillnaden? Och under dessa tilmmar visades just de frekvenser som skulle innehålla bevisen.
Fel. Vad SVT visade var något av försvarets slutplädering i en melodramatisk snyftversion avsedd för den ytterst lättledda delen av pöbeln.
Citera
2017-06-02, 19:59
Medlem
hur kan någon tro att bröderna är skyldiga nu när förhören blivit synliga för allmänheten?? De har ju blivit utsatta för övergrepp !!. Måste vara egenintressen?? El psykopater ?? Men visst en del människor vägrade ju att tro att jorden är rund när det begav sig..
Citera
2017-06-02, 20:03
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Hur vet du de är oskyldiga? Du har sett 3 timmar av en dramaserie?

Citat:
Nej av en dokumentär. Förstår du skillnaden? Och under dessa tilmmar visades just de frekvenser som skulle innehålla bevisen.

Jag tror jag vet skillnaden. En dramaserie lägger på extra musik i bakgrunden så man inte skall missta sig på vad som är ont och gott, medan en dokumentär mer försöker lägga fram fakta på ett balanserat och representativt sätt.
Citera
2017-06-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Jag tror jag vet skillnaden. En dramaserie lägger på extra musik i bakgrunden så man inte skall missta sig på vad som är ont och gott, medan en dokumentär mer försöker lägga fram fakta på ett balanserat och representativt sätt.
Nej du har fel.Det grundläggande är att fakta redovisas och på ett korrekt sätt. Kritik mot fakta, balans och representativitet måste underbyggas med argument. Vi väntar fortfarande.
Citera
2017-06-02, 21:18
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Nej du har fel.Det grundläggande är att fakta redovisas och på ett korrekt sätt. Kritik mot fakta, balans och representativitet måste underbyggas med argument. Vi väntar fortfarande.

Ok, du har rätt till din åsikt. En del skulle nog dock mena att balanserat och representativt ingår i begreppet "korrekt". Men visst, vi väntar fortfarande eftersom utredningen är upptagen.
Citera
2017-06-02, 22:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det är bra beskrivet. Om det ges information i förhör med barnen, så blir det förstås knepigare att avgöra, men inte säkert omöjligt.

Utmaningen blir att avgöra om mer detaljer kommer från de som förhörs, än vad som ges till dem. Sedan bedöma om denna extra mängd detaljer som kommer fram är av sådan art att den är osannolik att få fram från en som inte upplevt situationerna själv.

Det blir en utmaning, eftersom man då måste ha full koll på var och när olika detaljer har givits och när och var olika detaljer kommer ut från förhören. Sedan då avgöra vad som är överskjutande detaljer som inte givits.

I teorin kan man kanske skilja ut sanna avslöjande från falsk mottagen information, men i praktiken tror jag inte man på ett betryggande sätt längre kan avgöra det säkert om förhören väl har gått till på det sättet.
Citera
2017-06-02, 22:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
FUP har aldrig varit offentliga när det gäller straffomyndiga. En FUP som inte leder till åtal är också sekretessbelagd.
Jo, integritet när det gäller barn går alltid först. Quickutrednigarna låg helt öppna för granskning av alla som hade lust. Det fanns ingen hemlig FUP bortsett från de pärmar Penttinen förvarade på sitt kontor.
Än en gång Gud bevare mig för allmänhetens granskning. Istället ska vi slipa de instrument vi redan har i form av olika tillsynsmyndigheter, möjlighet att få resning etc.
Quick-fallet byggde på att Bergwall tog tillbaka sina erkännanden och berättade för Råstam. Kevin-fallet byggde på att Dan Josefsson fick Christian och Robin att ställa upp.
Sedan kan jag tycka att den misstänkte skulle kunna få ut FUP under vissa omständigheter, även om det inte blivit åtal

Jag förstår dig inte riktigt. Bevara oss för allmänhetens granskning?

Menar du att offentlighetsprincipen saknar värde i allmänhet och att allmänhetens granskning är onödig eller rent av skadlig och bör avskaffas. Eller bara i brottsfall? Eller bara att försynen skall bevara oss från den i fall liknande Kevinfallet?

Journalistens granskning är ju bara ett specialfall av allmänhetens granskning då han utför den på allmänhetens uppdrag.

Alla är överens om att det juridiska systemet är väldigt dåligt på att erkänna och korrigera misstag. Det sker ju i princip aldrig och det kommer oavsett om man förbättrar detta med resningsförfarande att finnas starka incitament mot självkorrigering. Allmänhetens granskning behövs och det är bara bra om den blir ännu mer omfattande och lättare att utföra.
Citera
2017-06-02, 22:52
Medlem
Citat:
Ok, du har rätt till din åsikt. En del skulle nog dock mena att balanserat och representativt ingår i begreppet "korrekt". Men visst, vi väntar fortfarande eftersom utredningen är upptagen.
Det är ingen åsiktsfråga. Du som hävdar att det var obalanserat och inkorrekt har att förklara varför.
Citera
2017-06-02, 23:00
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag förstår dig inte riktigt. Bevara oss för allmänhetens granskning?

Menar du att offentlighetsprincipen saknar värde i allmänhet och att allmänhetens granskning är onödig eller rent av skadlig och bör avskaffas. Eller bara i brottsfall? Eller bara att försynen skall bevara oss från den i fall liknande Kevinfallet?

Journalistens granskning är ju bara ett specialfall av allmänhetens granskning då han utför den på allmänhetens uppdrag.

Alla är överens om att det juridiska systemet är väldigt dåligt på att erkänna och korrigera misstag. Det sker ju i princip aldrig och det kommer oavsett om man förbättrar detta med resningsförfarande att finnas starka incitament mot självkorrigering. Allmänhetens granskning behövs och det är bara bra om den blir ännu mer omfattande och lättare att utföra.
Det finns mycket att göra när det gäller rättssäkerhet. De verktyg som finns idag måste slipas, där är vi nog alla överens. Men lösningen är inte någon form av "folkets domstol", vilket är det jag tycker du lägger i begreppet "allmänhetens granskning"
Citera
2017-06-02, 23:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Det finns mycket att göra när det gäller rättssäkerhet. De verktyg som finns idag måste slipas, där är vi nog alla överens. Men lösningen är inte någon form av "folkets domstol", vilket är det jag tycker du lägger i begreppet "allmänhetens granskning"

Vad jag lägger i allmänhetens granskning är att man som i dag - vare sig man är journalist eller privatperson - skall ha möjlighet att granska häktningar genom att bevista öppna häktningsförhandlingar, granska rättegången genom att vara där som åhörare och läsa förundersökningen, granska domen genom att läsa domskälen och kunna diskutera detta öppet med andra på exempelvis Flashback. Detta utgör allmänhetens granskning och är essentiellt för rättssäkerheten och för att fel skall kunna undvikas och skälet till att öppna rättegångar och offentlighet existerar.
Citera
2017-06-03, 00:11
Medlem
Citat:

EXAKT! En dokumentär ska inte behöva ha massa filter och sorgsen musik.
Citera
2017-06-03, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
EXAKT! En dokumentär ska inte behöva ha massa filter och sorgsen musik.
Jag har faktiskt sett många mycket bra med musik. Dina påstående om filter är mer intressanta. Om du kan backa upp dem så klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in