2017-05-31, 21:18
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hur arbetet fördelades och leddes mellan åklagare och polis i detta fall kan säkert vara en uppgift för en tillsynsmyndighet att granska Jag känner inte till arbetsordning mm inom rättsväsendet så noga att jag vill uttala mig tvärsäkert om dina allusioner till näringsliv eller kungar skulle kunna vara relevanta.

Myndighetssvenska brukar snarare vara både knastertorra och exakta.

Här får du en länk till Åklagarmyndighetens rättsliga tillsyn.

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rapporter/ovriga-rapporter/2010_-_aklagarmyndighetens_rattsliga_tillsyn.pdf&ved=0ah UKEwjurp6uw5rUAhWE_iwKHaPgDpkQFggrMAI&usg=AFQjCNF1 LJv3n8r6s4G1bMZdc7PPjRSM4g&sig2=OG19h-GBGVz6chyhDBvK-w

Sen tror jag nog att anmälan redan blivit inlämnad av behöriga.
Om du läser Hjelmgrens rapport, hade man utarbetat en ny modell att användas vid grova brott, där en polis blev förundersökningsledare. Hur högt upp den var förankrad vet jag inte. I efterhand kan väl konstateras att det inte var någon bra modell
Citera
2017-05-31, 21:22
Medlem
Ponera att några priv. grävare "hade knäckt nöten" runt den rättsvidriga hanteringen av "MGM" i kevinfallet?!
Och sedan gått till era KÄRA instanser JK JO plus åklageriet?!
Inte ett enda skit hade hänt sedan. Det kan det inte göra, i detta absurda rike av syltryggar o rättsteoretiker. Never.
Allt och alla borde "outas"! Hela tiden...
Citat:
Jo, jag förstår vad du menar. Om du sedan hade reflekterat över min formulering i ett av mina inlägg som jag gjorde för en stund sedan.

Sveriges jurister är inte ett pålitligt släkte.

kanske du hade formulerat dig annorlunda.

Ofta är nog inte problemet att upptäcka att fel har begåtts utan att kunna beivra det. Dvs få sin rätt när man har rätt.

Eftersom vi inte vet hur beivrandet i detta fall gick till så tillskrivs än den ene än den andre äran av att vara den som "gjorde det". Och visst varje inblandad från journalist, tipsare och andra har sin del men när det kommer till det formella så måste de behöriga gå med på och skriva under för att processen skall starta.

Sen är det beklagligt vis så att brott inom rättsväsendet begås utan att beivras vilket är en försvårande faktor för de som berövats sin rätt.
Citera
2017-05-31, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Om du läser Hjelmgrens rapport, hade man utarbetat en ny modell att användas vid grova brott, där en polis blev förundersökningsledare. Hur högt upp den var förankrad vet jag inte. I efterhand kan väl konstateras att det inte var någon bra modell

Utan att gå in på kompetens eller förankring som du kallar det så är det väl tvärtemot vad Åklagarmyndigheten skriver

Polis eller åklagare

Eftertankens kranka blekhet hade sluppits om de följt vad som säkert funnits som anvisningar.

Sen om det är ett brott är en sak för tillsynsmyndigheten att utreda och anmäla till rätt instans.

Det är sådana brott som jag bla anser inte utreds eller beivras.
Citera
2017-05-31, 21:32
Medlem
Vilka är det då som borde (kunnat) ha outats då?
Med namn&nr&allt.
Hur många "rättens tjänare" är det som de senaste åren har haft god vetskap om "tortyrförhören" med R o C 1998? Och som har tigit - av det enda skälet att dom råkar vara billiga svenska syltryggar!
Borde inte deras tigande vara straffbelagt?
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Så man skall outa namn på barn i en sekretessbelagd förundersökning för att få till en granskning?

Tänk till en gång till. Flashback är ingen instans för granskning.

Det är myndigheter som haft insyn i detta som felat. DÄR skulle det ha skötts korrekt vilket nu uppdagats efter dokumentären.

Det finns skvallertrådar för den som är intresserad av det. Att outa är lätt, att stå emot tyder på karaktär.
Citera
2017-05-31, 21:33
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det finns en anledning till att förundersökningar sedan länge varit offentliga i Sverige. Det är gör att rättsprocessen skall kunna granskas. Jag vill inte ha ett annat system än att detta skall få fortsätta, vilket är essentiellt.

Journalister är genom sin position de bästa att granska rättsfall, men det är inte så att de arbetar i ett vakuum. De är beroende av tips och material som visar att något är fel och tar man bort allmänhetens granskning av rättsprocessen kommer dessa tips och krav att bli för få.

Kevinfallet är ett exempel på det. Det var ett tips från Rickard L Sjöberg som fick igång granskningen efter många år. En större öppenhet i Kevin- och Quickutredningarna hade inte säkert lett till en tidigare granskning, men chansen hade ökat betydligt.

Nej, integritet kan inte gå före möjligheten att granska rättsfall. Hemlig rättvisa där "experter" i godan ro utövar perfekt rättvisa är en farlig myt. Det finns väldigt många exempel på hur förkastligt det är.
FUP har aldrig varit offentliga när det gäller straffomyndiga. En FUP som inte leder till åtal är också sekretessbelagd.
Jo, integritet när det gäller barn går alltid först. Quickutrednigarna låg helt öppna för granskning av alla som hade lust. Det fanns ingen hemlig FUP bortsett från de pärmar Penttinen förvarade på sitt kontor.
Än en gång Gud bevare mig för allmänhetens granskning. Istället ska vi slipa de instrument vi redan har i form av olika tillsynsmyndigheter, möjlighet att få resning etc.
Quick-fallet byggde på att Bergwall tog tillbaka sina erkännanden och berättade för Råstam. Kevin-fallet byggde på att Dan Josefsson fick Christian och Robin att ställa upp.
Sedan kan jag tycka att den misstänkte skulle kunna få ut FUP under vissa omständigheter, även om det inte blivit åtal
Citera
2017-05-31, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ponera att några priv. grävare "hade knäckt nöten" runt den rättsvidriga hanteringen av "MGM" i kevinfallet?!
Och sedan gått till era KÄRA instanser JK JO plus åklageriet?!
Inte ett enda skit hade hänt sedan. Det kan det inte göra, i detta absurda rike av syltryggar o rättsteoretiker. Never.
Allt och alla borde "outas"! Hela tiden...

Hej på dig Niklas.

Om alla borde outas kan du ju börja med dig själv.

Jo, det går att få fart på både JK, JO och åklagaren men du är inte mannen/kvinnan att göra det. Men det gäller att ha på fötterna och det tar tid.

Det behövs en flicka som Lisbeth Salander till det.
Citera
2017-05-31, 21:45
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Jo, jag förstår vad du menar. Om du sedan hade reflekterat över min formulering i ett av mina inlägg som jag gjorde för en stund sedan.

Sveriges jurister är inte ett pålitligt släkte.

kanske du hade formulerat dig annorlunda.

Ofta är nog inte problemet att upptäcka att fel har begåtts utan att kunna beivra det. Dvs få sin rätt när man har rätt.

Eftersom vi inte vet hur beivrandet i detta fall gick till så tillskrivs än den ene än den andre äran av att vara den som "gjorde det". Och visst varje inblandad från journalist, tipsare och andra har sin del men när det kommer till det formella så måste de behöriga gå med på och skriva under för att processen skall starta.

Sen är det beklagligt vis så att brott inom rättsväsendet begås utan att beivras vilket är en försvårande faktor för de som berövats sin rätt.

Varit borta från tråden ett tag så jag kan ha missat en del. Jag tror inte heller att jurister är ett pålitligt släkte, men det finns ett regelverk som de känner till eller ska känna till och respektera. Här har det begåtts många tjänstefel. Vad som är rena systemfel och vad som är misstag begångna inom systemet är väl inte helt klart - t.ex var det väl inte lagstadgat att minderåriga skulle ha juridiskt ombud med sig 1998, som jag fattat det. Ett systemfel. Däremot var det väl redan då lag på att det borde ha blivit bevistalan. Att det inte blev så kanske inte är ett direkt systemfel, utan snarare försumlighet eller fusk. Vem ska kontrollera att det går rätt till och upptäcka misstag eller rättsövergrepp? Journalister är inte heller ett pålitligt släkte men seriösa journalister kan göra ett viktigt jobb, som SvT:s och DN:s. Journalister kan också vara sensationslystna och okunniga om juridik. OK, när det gäller sekretessbelagda FUP:ar så borde det finnas ett mellanting mellan att det bara kan vara JK och liknande som granskar - eller att det måste till envisa journalister som på något sätt lyckas komma över FUPen trots att det inte är lagligt (vet inte om det är lagbrott, men om anhöriga ger klartecken kanske det är ok?) Eller totalt upphävande av sekretessen så att även processer där minderåriga är inblandade kan granskas av precis vem som helst. Det senare tror inte jag på. Visst, det kanske är bra i fall där det förekommit justitiemord, men när det inte gjort det - då kan det bli hur mycket uthängning med snaskiga detaljer som helst, t.ex här på Flashback.
En mellanväg kunde väl vara att sådana känsliga FUPar kan granskas av journalister och jurister med tystnadsplikt tills att man upptäcker något oegentligt, då kan det med anhörigas medgivande bli offentligt.
Äsch jag vet inte vad jag pratar om riktigt. Men jag tror inte på full insyn av vem som helst i precis alla rättsprocesser.
Citat:
Eftersom vi inte vet hur beivrandet i detta fall gick till så tillskrivs än den ene än den andre äran av att vara den som "gjorde det".
Nej, det där är ju lustigt att se, nu spelar det väl inte så stor roll vem som ska ha äran men det är väl en del prestige i det här också. Det verkar ha varit rena kapplöpningen mellan DN och SvT. Och visst lät det lite surt när DJ påpekade att han hade fått "ett väldigt ytligt och oinitierat tips", av Richard L Sjöberg...
Citera
2017-05-31, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Varit borta från tråden ett tag så jag kan ha missat en del. Jag tror inte heller att jurister är ett pålitligt släkte, men det finns ett regelverk som de känner till eller ska känna till och respektera. Här har det begåtts många tjänstefel. Vad som är rena systemfel och vad som är misstag begångna inom systemet är väl inte helt klart - t.ex var det väl inte lagstadgat att minderåriga skulle ha juridiskt ombud med sig 1998, som jag fattat det. Ett systemfel. Däremot var det väl redan då lag på att det borde ha blivit bevistalan. Att det inte blev så kanske inte är ett direkt systemfel, utan snarare försumlighet eller fusk. Vem ska kontrollera att det går rätt till och upptäcka misstag eller rättsövergrepp? Journalister är inte heller ett pålitligt släkte men seriösa journalister kan göra ett viktigt jobb, som SvT:s och DN:s. Journalister kan också vara sensationslystna och okunniga om juridik. OK, när det gäller sekretessbelagda FUP:ar så borde det finnas ett mellanting mellan att det bara kan vara JK och liknande som granskar - eller att det måste till envisa journalister som på något sätt lyckas komma över FUPen trots att det inte är lagligt (vet inte om det är lagbrott, men om anhöriga ger klartecken kanske det är ok?) Eller totalt upphävande av sekretessen så att även processer där minderåriga är inblandade kan granskas av precis vem som helst. Det senare tror inte jag på. Visst, det kanske är bra i fall där det förekommit justitiemord, men när det inte gjort det - då kan det bli hur mycket uthängning med snaskiga detaljer som helst, t.ex här på Flashback.
En mellanväg kunde väl vara att sådana känsliga FUPar kan granskas av journalister och jurister med tystnadsplikt tills att man upptäcker något oegentligt, då kan det med anhörigas medgivande bli offentligt.
Äsch jag vet inte vad jag pratar om riktigt. Men jag tror inte på full insyn av vem som helst i precis alla rättsprocesser.

Nej, det där är ju lustigt att se, nu spelar det väl inte så stor roll vem som ska ha äran men det är väl en del prestige i det här också. Det verkar ha varit rena kapplöpningen mellan DN och SvT. Och visst lät det lite surt när DJ påpekade att han hade fått "ett väldigt ytligt och oinitierat tips", av Richard L Sjöberg...

Tack för att du tog dig tid att titta lite i backspegeln. Att i juridiska sammanhang peka på varför det blev som det borde är vanskligt. Ändrade rutiner, lagar mm gör att man får svårt att se igenom den bild som MSM skapat utifrån sina källor.

Då kan en kompetent tillsynsmyndighets utredning och eventuella anmälan vara av värde. Dvs en tillsynsmyndighet som har den "uppgiften" och därmed är kompetent. Att sådana utredningar skall vara allmän handling tycker jag borde vara en självklarhet.

Att det finns en vilja till att vara först och mest högljudd bland journalister är oomtvistat. Tyvärr saknas då analytiskt djupgrävande beroende på tidsbrist. I fall som rör grova brott är det katastrofalt tycker jag.
Senast redigerad av Utredaren 2017-05-31 kl. 22:02.
Citera
2017-05-31, 22:05
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Vilka är det då som borde (kunnat) ha outats då?
Med namn&nr&allt.
Hur många "rättens tjänare" är det som de senaste åren har haft god vetskap om "tortyrförhören" med R o C 1998? Och som har tigit - av det enda skälet att dom råkar vara billiga svenska syltryggar!
Borde inte deras tigande vara straffbelagt?

Detta är ett stort problem inom allt myndighetsutövande. Här gavs Sandberg ett typ av suveränitet eftersom ingen kritiskt granskade hans utredning.
Det är en otrolig makt för en enskild person och risken för maktberusning är i högsta grad stor.

Denna suveränitet finns t ex också inom det svenska djurskyddet där en enskild djurskyddshandläggare kan besluta om ett omhändertagande av en hel djurbesättning grundat på eget tycke och smak. Detta handlar om miljonbelopp för en enskild djurägare och själmordsfrekvensen är mycket hög bland de drabbade.
Kan tyckas vara en konstig jämförelse men i sak finns det likheter.
En överklagan avgörs i förvaltningsrätten där de flesta är utan juridisk utbildning. De dömer bara om myndigheten gjort fel eller inte.

I detta fallet med Kevin så fanns heller ingen insyn från juridiskt kunniga och det är DÄR det brister i första hand.

Problemet är inte om någon läckt namn på de inblandade eller inte. Problemet är att hela handhavandet inte var rättssäkert.

Vi måste ha både livrem och hängslen för att undvika maktmissbruk och ja, ett tjänstemannaansvar är absolut välkommet.
Citera
2017-05-31, 22:08
Medlem
Citat:
Tack för att du tog dig tid att titta lite i backspegeln. Att i juridiska sammanhang peka på varför det blev som det borde är vanskligt. Ändrade rutiner, lagar mm gör att man får svårt att se igenom den bild som MSM skapat utifrån sina källor.

Då kan en kompetent tillsynsmyndighets utredning och eventuella anmälan vara av värde. Dvs en tillsynsmyndighet som har den "uppgiften" och därmed är kompetent. Att sådana utredningar skall vara allmän handling tycker jag borde vara en självklarhet.

Att det finns en vilja till att vara först och mest högljudd bland journalister är oomtvistat. Tyvärr saknas då analytiskt djupgrävande beroende på tidsbrist. I fall som rör grova brott är det katastrofalt tycker jag.
Jovisst dock är det så att dessa myndigheter redan finns men inte gör jobbet. I den mån det har gjorts så är det av journalister. Som har varit just analytiskt djupgrävande.
Citera
2017-05-31, 22:20
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:

Fast jag är inte säker på att fåfänga och viljan till att vara först behöver stå i strid med analytiskt djupgrävande. Inte i sig. SvT:s dokumentär tog ju lång tid och verkar ha varit gedigen.
Nu är det upp till de nya utredarna att gå igenom alltihop, och då kan det gärna vara sekretess igen.
Det skulle inte vara så bra om det blev pajkastning i medierna idag, mellan t.ex Sandberg som visar upp delar av FUP:en i en tidning och SvT som visar upp andra delar.
Men jag måste säga att det var bra att få se ett bemötande av Christianssons påståenden att han inte varit särskilt inblandad, det ligger på SvT Play, inte ett särskilt långt inslag men det talade sitt tydliga språk.
Alltid lika ohyggligt att se "vallningen" av C. Den som tror att han är skyldig måste vara helt blind.
Citera
2017-05-31, 22:21
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas

I detta fallet med Kevin så fanns heller ingen insyn från juridiskt kunniga och det är DÄR det brister i första hand.

Vi måste ha både livrem och hängslen för att undvika maktmissbruk och ja, ett tjänstemannaansvar är absolut välkommet.

Håller med helt och hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in