2017-05-31, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Jag undrar jag. Om du verkligen är nämndeman borde du definitivt känna till att det inte finns fler än en lagman på en tingsrätt (och på en hovrätt också för den delen).

Jag är inte insatt i alla yrkestitlar och behöver inte vara det heller, men givetvis har du rätt. Det jag menar är den juristutbildade domaren som är ordförande i varje förhandling. Alla dessa är inte heller färdiga domare. Jag har inte koll på alla grader inom juridiken.
Citera
2017-05-31, 14:00
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingingdick
Försökte öppna DN på nätet i morse, rubriker som var positiva till att han släpptes. Är han "helt" oskyldig?
Ja, det är han. Om jag skulle fråga dig såhär: skulle du kunna skära huvudet av en levande katt? Om svaret är Nej så saknar du s.k. 'våldskapital' (fjantigt uttryck, men rättssvenska numera, tydligen) för att begå en sådan gärning, och på samma sätt saknar Kaj Linna 'våldskapital' för att med ursinnigt våld slå ihjäl en person med sådant övervåld som använts i detta fall. Han är inte den typen av person, helt enkelt.
Om du dessutom betänker att Kaj satt sin enda och sista fot i brödernas närhet som försäljare 1999, medan Håkan och Magnus var där och mjölkade dem på 140 papp endast 2 månader innan mordet, så får du kanske viktigare saker att tänka på.
Citera
2017-05-31, 14:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
[.......] Vissa lagmän och domare verkar inte reflektera över att det många gånger finns bristfällig bevisning men man dömer ändå, till ibland ganska kännbara bötesstraff. Allra värst är det när det sitter nya förmågor som ska skolas in, då förväntar man sig att det ska vara någon mentor närvarande, någon med erfarenhet, men det finns givetvis inte, utan dessa får sitta där och resonera helt åt helvete, ibland blir det också fel paragrafer ur lagboken som vissa stödjer sig på, det är skrämmande.[.......]
Intressant rapport från insidan. Ja, man borde kunna ställa lite högre krav på resonemanget i en dom. I det här fallet har man t.ex. ansett det vara ställt utom rimligt tvivel att Kaj Linna är gärningsmannen, samtidigt som man inser att det också kan vara något som "Nils" bara har hittat på:

"Tingsrätten kan dock inte bortse från möjligheten att [Nils] har varit delaktig i planeringen och lagt skulden på Kaj Linna för att skydda någon annan, som eventuellt handlat på [Nils] uppdrag."
(Tingsrättens dom, s.27)
Citera
2017-05-31, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Nils lär väl kolla en extra gång att dörren är låst innan han går och lägger sig. Om inte annat så har ju Kaj snart lite stålar att leja nån annan att ordna upp saken medan han själv är långt borta. Detta gäller ju oavsett om Kaj är skyldig i Kalamark eller ej. Är han oskyldig så har han ju all anledning att vara upprörd på Nils. Och är han skyldig så kan han nog vara rätt så sur ändå.
Ja det är inte otroligt med dom pengarna men Linna kanske är trött på allt men Nils bör flytta för säkerhetsskäl ändå

Sedan vet väl Linna att anstiftan till mord kan bli livstid
Citera
2017-05-31, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det framgår av intervjuer med Kaj Linna att hans irritation inte i första hand riktar sig mot "Nils". Enligt Linna har "Nils" bara har agerat så som man kan förvänta sig av en kriminell som vill skylla på andra för att skydda sig själv eller någon annan. Linnas kritik riktar sig i stället mot det svenska rättssystemet, där man kan dömas till livstids fängelse bara för att någon annan påstår att man har begått ett brott.

Hade väl låtit illa om han hade sagt att han ville hämnas på huvudvittnet iofs? Både om det var på laglig eller alternativ väg.
Citera
2017-05-31, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Jag undrar jag. Om du verkligen är nämndeman borde du definitivt känna till att det inte finns fler än en lagman på en tingsrätt (och på en hovrätt också för den delen).

Nej du. Du får allt läsa på igen. Vid en hovrätt är varje ordförande för en avdelning lagman.
Citera
2017-05-31, 15:26
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Jag tror tyvärr att kaj inte tagit itu med så mycket annat än att se till att få ett välfyllt bankkonto.
Och med stor sannolikhet slutar det med att han återfaller i brott.
Man skönjer i hans blick en mörk hemlighet
Ögonen på folk talar alltid sanning, munnen kan däremot ljuga.
Utan att spekulera i din identitet så vill du helt klart framstå som en 'lirare' i verklighetens närkrets. Grattis, eller Gratis, till att du nu kan lämna detta sura äpple om Kajs ersättning bakom dig. För det kan du väl?
Citera
2017-05-31, 15:31
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Kan inte smälta att de stal ett sista halvår av honom.
Vafan var det för "oerhört mycket jobb" som åklagaren lade ner sista året på fallet?
Hade inte ett skit mer att komma med än luffaren Mikael Lundqvist.
T.o.m mindre. Göransson måste ju vara rökt ett bra tag framöver på nå mycket kvalificerade mål?
Observera dock, AoB, att detta kommer att fläska på hans skadestånd rejält, eftersom det är framför allt under denna tid som fallet uppmärksammats stort i media, och detta läggs till grund för bedömningen av beloppet.
Citera
2017-05-31, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Hade väl låtit illa om han hade sagt att han ville hämnas på huvudvittnet iofs? Både om det var på laglig eller alternativ väg.

å andra sidan hade väl han knappast haft 20 miljoner på (väg till) fickan om han aldrig blivit åtalad?
Citera
2017-05-31, 16:10
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Nu är det dags för rättsväsendet att utreda rätt gärningsman!
Så mycket i detta ärende är helt fucked up.
Betänk följande:
Polis och åklagare har ett team om kanske 5-10 poliser och 1 åklagare med assistenter. Utöver detta NFC, och utredningsresurser.
Den åtalade har en advokat som inte får en bråkdel av sin nedlagda tid ersatt av staten. Plus egna utredningsresurser måste läggas ut privat.
Balansen här är rättsvidrig.
1. Se över balansen i resurser mellan åtalad och staten,
2. Skapa ett oberoende resningsinstitut, jfr ex Norge.
Nej, 'balansen' i dagens rättskipning överlag är snarare åt helvete åt andra hållet, skulle jag vilja påstå, med ständiga ifrågasättanden av åldersbestämning, utvisning osv.
Om man däremot har ett vattentätt fall av rättsröta, som Linna, lär det inte saknas kvalificerade intressenter som ställer upp kostnadsfritt (okej då: 'Pro Bono').
Citera
2017-05-31, 16:15
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag är inte insatt i alla yrkestitlar och behöver inte vara det heller, men givetvis har du rätt. Det jag menar är den juristutbildade domaren som är ordförande i varje förhandling. Alla dessa är inte heller färdiga domare. Jag har inte koll på alla grader inom juridiken.
Men du anser utan vidare att du kan sätta dig till doms över andra människor?
Vad ser du som din roll i dömandet? Svara snabbt nu, innan du har konsulterat Wikipedia osv.
Citera
2017-05-31, 16:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Om han blir frikänd när domen kommer den 15 juni så kan det kanske vara på sin plats att återigen titta lite närmare på några av de punkter som talar för och emot KL.

http://www.nsd.se/nyheter/16-punkter-detta-talar-for-och-emot-kaj-linna-nm4546452.aspx

Det finns ett flertal obesvarade frågor fortfarande och punkt 4 och 8 i den första listan kan väl fortfarande anses som rätt besvärande?

Samtidigt finns det flera saker som talar emot KL som GM och punkterna 1, 3 och 4 i den andra listan är väl kanske de som väger tyngst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in