2017-05-31, 08:52
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Men berätta gärna, för det är det enda viktiga, var i rättegångsbalken står det som du påstår? För du menar väl inte att det är sant bara för att du säger det?
Var i rättegångsbalken? Ja du, strax under paragrafen som säger att den som frikänns är oskyldig kanske.
Citera
2017-05-31, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det var lite synd att tråden hamnade under "Aktuella ämnen" när Linna släpptes ut igår. Det har varit flera tusen inne och läst här, och naturligtvis blir det en massa ogenomtänkta inlägg från människor som bara läser rubriker i tidningarna. Förhoppningsvis kan de mer intressanta diskussionerna om rättssäkerheten, och om hur polisen eventuellt kommer att gå vidare med utredningen, återupptas när det har lugnat ner sig lite.
Den ansvariga utredaren för Kalamarksmordet, Iwan Wikström, glädjer sig över dagens besked att Kaj Linna släpps på fri fot i väntan på dom.

– Jag blir oerhört glad för Linnas skull. Men också förbannad på rättsväsendet. Här har både åklagaren Mikael Lundquist, hovrätten och tingsrätten ett ansvar, säger Iwan Wikström.

När Kalamarksmordet inträffade den 14 april 2004 var Iwan Wikström biträdande chef för länskriminalen och den som initialt höll i Kalamarksutredningen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/wikstrom-inget-annat-an-en-skandal
Wikström har också bidragit med pusselbitar till de nuvarande utredarna, bland annat om den vita bilen vid Kalahatten på mordkvällen – och vem som kan ha kört den.
– Det är inte Linna, så mycket kan jag säga...

https://pastebin.com/G9YqVM1w
Tidigare överåklagare Sven-Erik Alhem tror att Linna-fallet kommer att "röra om i rättsapparatsgrytan":
– Ja, det är många som kommer att darra, åklagare och hela utredningsapparaten. Det uppstår ju en uppsjö med frågetecken över hur rättsapparaten har skött sig, säger Alhem.
http://www.kuriren.nu/nyheter/mycket-talar-for-en-friande-dom-9077601.aspx
För den som inte alls känner till fallet kan man kanske enklast förklara det här som en motsvarighet till t.ex. Sture Bergwall-fallet. Åklagarna ger sig av olika anledningar på fel snubbe. Skillnaden är väl att här måste man dessutom hela tiden ha förstått det själva.

Tack för intressanta länkar! En stor skillnad mellan Bergwall och Linna är den att Bergwall tidigare dömts för ett antal mycket grova brott. Linna har aldrig visats vara våldsam och än mindre dömts för våldsbrott (utöver domar i TR/HR i Kalamarksmålet som nu fallit).
Citera
2017-05-31, 09:07
Medlem
Jellohs avatar
Samhället gjorde rejäla inbesparingar under 12 år medan han satt inlåst i alla fall. Gud vet vad han kunnat ställa till med ute i frihet på den tiden. Skuld spelar mindre roll, jag är själv finne så jag har förstahansinformation om vilket jävla värdelöst wt-pack vi är.
Citera
2017-05-31, 09:13
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyabin
Jag förstår inte, du menar alltså att en domstol kan döma någon för att vara "sannolikt skyldig"?

Misstänkt är en person innan dom avkunnats. Graden av misstanke påverkar vilka tvångsmedel polis och åklagare kan bruka under förundersökning. En domstol finner den tilltalade skyldig eller icke skyldig, dess uppgift är ej att fastslå oskuld. En person funnen icke skyldig skall dock anses vara oskyldig.
Av staten men inte av dig och mig. Om en domstol finner att någon är med till visshet gränsande sannolikhet skyldig skall personen frikännas. Men det innebär samtidigt att personen kommer att få dras med allas misstankar om hans skuld även i fortsättningen. Men tyck du att han är oskyldig om du vill.
Citera
2017-05-31, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Av staten men inte av dig och mig. Om en domstol finner att någon är med till visshet gränsande sannolikhet skyldig skall personen frikännas. Men det innebär samtidigt att personen kommer att få dras med allas misstankar om hans skuld även i fortsättningen. Men tyck du att han är oskyldig om du vill.

Sluta med dina totalt förvirrade hemmasnickrade begrepp kring om bevisstyrka. Du vet uppenbarligen inte någonting om detta.
Citera
2017-05-31, 09:30
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Sluta med dina totalt förvirrade hemmasnickrade begrepp kring om bevisstyrka. Du vet uppenbarligen inte någonting om detta.
Jo du, det vet jag. Du kan däremot ingenting om saken. Oförmågan att bemöta mig i sak vittnar tydligt om det. Du är en av alla okunniga gaphalsar i tråden som inte en klarar av den enklaste hobbyjuridiska diskussion.
Citera
2017-05-31, 09:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo du, det vet jag. Du kan däremot ingenting om saken. Oförmågan att bemöta mig i sak vittnar tydligt om det. Du är en av alla okunniga gaphalsar i tråden som inte en klarar av den enklaste hobbyjuridiska diskussion.

Det var ju du som skrev att juridik brukar ha en mycket undanskymd plats i trådar som denna. Är det något som definitivt bör elimineras från både trådar och diskussioner så är det »hobbyjuridik«. Vad människor tror och tycker är en sak. Sådant ställer till med mycket helvete hela tiden. Rättsapparaten ska däremot vara »tyckande-neutral« och förhålla sig till påtagligheter, inte till kryptiska resonemang.
Citera
2017-05-31, 09:51
Medlem
Citat:

Ditt hemmasnickrade begrepp i inlägg ovan; "till visshet gränsande sannolikhet skyldig".

I vilken rättskälla finner du detta?

Svarar du på det med hänvisning till rättskällan får du all respekt.
Citera
2017-05-31, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Du undrar inte hur många som är rädda för att Kaj Linna ska hämnas för att dom golade?

Polisen kommer lägga ned ärendet

Nils lär väl kolla en extra gång att dörren är låst innan han går och lägger sig. Om inte annat så har ju Kaj snart lite stålar att leja nån annan att ordna upp saken medan han själv är långt borta. Detta gäller ju oavsett om Kaj är skyldig i Kalamark eller ej. Är han oskyldig så har han ju all anledning att vara upprörd på Nils. Och är han skyldig så kan han nog vara rätt så sur ändå.
Citera
2017-05-31, 10:00
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Min tanke igår, karln är skyldig o har nya lurigheter på g. Huvudvittnet skulle jag inte vilja vara idag o veta den du satt på livstid nu är ute..
Han är skyldig till 100%. Precis som Thomas Quick....
Citera
2017-05-31, 10:35
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Knäckfrågan är väl inte om Kaj har gjort det eller inte, egentligen. Utan om bevisningen är tillräcklig. Det är den inte, och då ska han inte dömas. Så ser vårt rättssystem ut, och just den företeelsen får väl anses vara bra!
Citera
2017-05-31, 10:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Knäckfrågan är väl inte om Kaj har gjort det eller inte, egentligen. Utan om bevisningen är tillräcklig. Det är den inte, och då ska han inte dömas. Så ser vårt rättssystem ut, och just den företeelsen får väl anses vara bra!

Det som inte är bra är att de nu, 13 år efteråt, kommit på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in