Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Absolut att det är en diktatur men de har börjat ändra på sig även om väldigt lite sedan de öppnade sin marknad, handel är den absolut effektivaste vägen att öppna upp för nya tankar och idéer i ett land där sådant är begränsat, sedan så kan man inte jämföra Saudiarabien med Kina då det ena är en nationalstat och den andra är ett kalifat av kungadömen som snarare är likt Israel, Kina är mer likt Iran än Saudiarabien och västvärlden (förutom USA och Israel dock) har även börjat normalisera tanken av handel med dessa länder så länge man inte säljer vapen till dem.
Antika Israel kanske, Israel är det enda demokratiska landet inom en väldigt stor radie i det området.
Kina är bland annat den största exportören av tortyrredskap i världen så ja, det är nog vettigare att jämföra dem med en annan rutten stat som Iran som också håller skenval.
Jag är inte enbart anti normaliseringen av Kina, jag är väldigt anti normaliseringen av alla diktaturer och människorättskatastrofer som Saudi, Iran, Nordkorea och andra
främst muslimska och vänsterländer.
Att de skulle ha "börjat ändra på sig" tror jag när jag ser det, dvs när det kommer bevis, att USA och EU börjat handla med Kina är inget bevis på att de är på bättringsvägen, utan bevis är det snarare ett bevis på att man slutat bry sig, alternativt ser dem som ett föredöme.