2017-05-29, 16:54
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blinkalilla
Hej!
Jag har sökt in till juristprogrammet i Lund, jag fick ett bra HP-resultat så jag hoppas att det ska räcka 😊. Finns här någon som läser i Lund och vill dela med sig lite om hur det är? Något som ni önskar att ni visste när ni började läsa på programmet?
-Dejta/bli aldrig ett par tillsammans med en juristjävel, det blir bara trubbel. Gänga gärna med en jurist, men stanna där.
-Skaffa ett extrajobb som ger lite kulor, annars blir det knapert liv några år.
-Gå med i klubbmästeriet (eller vad de kallar det i Lund) och ha kul!
-Var snäll med nördarna, det kan vara bra för framtiden.
-Var alert från början, tappa inte tempo. Svårt att ta igen sen.
-Ät rätt, sov mycket och träna gärna.
-Studentkorridorslivet är kul.
-Köp en bra cykel med ett rejält jävla lås.
-Never wear your best pants when you go to studentfest.
-En skön säng är viktigt. Du kommer att älska den.
-Köp en bok "Pasta på 10000 sätt" och läs den.
-Lär dig göra eget vin eller sprit. Läs om "plastbrännaren" här på forumet. Du kommer att spara mycket pengar och bli en hjälte när andra har dåligt med cash till spritfesterna i korridoren.

Så! Lycka till!
Citera
2017-05-29, 17:29
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Detta är givetvis olika för alla, men vad anser ni om att plugga/eller inte plugga veckan innan en större tenta? Förutsatt att studenten legat i under hela kursen, dvs inte slöat utan verkligen gjort vad som ankommer denne osv.

Köra gasen i botten, maxa extentor, gå genom litteraturen, anteckningar, rättsfall osv tills kvällen innan tentan?
eller på ett översiktligt sätt gå genom samtliga anteckningar, sedan vila ut dagarna innan?

Tråden hatar allmängiltiga sanningar, så ta mitt svar som ett undantag.

Rimligen finns det, för medelpersonen, en tentapluggsinsats som är optimal. Om vi ska ställa ytterligheterna mot varandra så kommer en insats om 10 timmar/dag i två veckor skapa bättre tentaresultat än att inte läsa alls. Jag tror också, om man nu orkar, att så hårt tentaplugg som möjligt är bäst, med viss nedtrappning de sista dagarna.

Däremot så finns det en viss fara att nöta 10 timmar/dag i flera veckor; juridik är ju mycket att tänka, och eftertänksamhet är en egenskap som många gånger premieras. Risken vid monsterplugg är att tänkandet får stå tillbaka för inlärning av tentairrelevant detaljkunskap.

Gör vad du vill med mitt inlägg. Jag är bara T2 , men med bra studieresultat hittills.
Citera
2017-05-29, 18:58
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Detta är givetvis olika för alla, men vad anser ni om att plugga/eller inte plugga veckan innan en större tenta? Förutsatt att studenten legat i under hela kursen, dvs inte slöat utan verkligen gjort vad som ankommer denne osv.

Köra gasen i botten, maxa extentor, gå genom litteraturen, anteckningar, rättsfall osv tills kvällen innan tentan?
eller på ett översiktligt sätt gå genom samtliga anteckningar, sedan vila ut dagarna innan?
Personligen pluggade jag ca 8–10h per dag, tre–fyra veckor innan tentan. Detta varvat med ordentligt med sömn samt många träningspass under veckorna. Dagen innan tentan tog jag ledigt från sedvanligt plugg och fokuserade istället på att förbereda det rent praktiska inför tentan; kolla över flikar i böckerna, se till att inget otillåtet material slank med till tentan och förbereda allting inför tentadagen (boka taxi, fixa eventuellt fika etc).

Det utkristalliserade sig även en tradition bland mig och mina vänner att gå och se halvkassa filmer på bio dagen innan tentan, vilket jag upplevde som rätt avslappnande.

Mitt upplägg skedde efter devisen att om jag inte har förstått materialet innan så kommer inte en ytterligare dag helt plötsligt få mig att förstå. Snaraste är det, som någon skrev ovan, nyttigt att låta all information "sätta sig" lite. Ett vanligt klassiskt misstag är att dagen innan börja tvivla på sig själv och sina tidigare kunskaper/slutsatser.
Citera
2017-05-29, 20:15
Medlem
Sobofieds avatar
Jag hade tvångstankar och läste på i kön utanför tentasalen. Det spelade så klart ingen roll och jag var egentligen aldrig så stressad heller, men det satte sig en fix idé om att varje minut spelade roll och kanske kanske är det där sista man dubbelkollar just den fråga som kommer osv. Själv upplägget med tentor gjorde att jag aldrig kände mig färdigpluggad; jag kanske "kunde allt" men tyckte en minuts extra repetition aldrig kunde göra skada.

Å andra sidan lär det som sagt inte göra någon positiv skillnad heller, och det är väl särskilt dumt att hålla på så om man känner av hetsen mycket. Then again, vilken jurstud har någonsin tagit till sig tips om att stressa mindre..
Citera
2017-05-29, 20:31
Medlem
JackSm1ths avatar
Jag presterade bäst och var som mest avslappnade om jag hade festat lite dagen före. Inte så att man var bakis på tentan, men 5-6 bärs kvällen före så sov man så gott sen.
Det var nog mest för att jag till dom tentorna hade pluggat mest också. haha.
Citera
2017-05-29, 23:06
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Skriva augustitentan går ju alltid.
Citera
2017-05-29, 23:33
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Andersson
Skriva augustitentan går ju alltid.

Är det planen? /skriver imorgon.
Citera
2017-05-30, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Jag presterade bäst och var som mest avslappnade om jag hade festat lite dagen före. Inte så att man var bakis på tentan, men 5-6 bärs kvällen före så sov man så gott sen.
Det var nog mest för att jag till dom tentorna hade pluggat mest också. haha.

Inte för att jag har pluggat på juristprogrammet, än, men du kan ju inte på allvar se det där som ett seriöst råd? Oavsett hur mycket man har pluggat innan tentan är det destruktivt att förtära alkohol dagen innan en tenta. Varför inte göra det timmen efter att man har skrivit den?
Nåja, alla är olika, och det kanske fungerade för dig
Citera
2017-05-30, 03:28
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12
Inte för att jag har pluggat på juristprogrammet, än, men du kan ju inte på allvar se det där som ett seriöst råd? Oavsett hur mycket man har pluggat innan tentan är det destruktivt att förtära alkohol dagen innan en tenta. Varför inte göra det timmen efter att man har skrivit den?
Nåja, alla är olika, och det kanske fungerade för dig
Alla är olika. Viktigast är sömnen dagen före. Dricka 5-6 öl kanske gjorde att jag sov bättre. 8-9 timmar före istället för 6 timmar. 5-6 öl 12 timmar före kan knappast påverka mycket? Vad vet jag?
Citera
2017-05-30, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Alla är olika. Viktigast är sömnen dagen före. Dricka 5-6 öl kanske gjorde att jag sov bättre. 8-9 timmar före istället för 6 timmar. 5-6 öl 12 timmar före kan knappast påverka mycket? Vad vet jag?

Det här fick mig att tänka på en annan sak. Hur mycket dricks det ute bland jurister och advokater i form av after works etc?
Citera
2017-05-30, 11:30
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Nu ska tilläggas att jag skriver min första juridiktenta någonsin (Ujiken) och har gett mig fan på att komma in på JP till höst, har ni några tips nu inför tentan?
Citera
2017-05-30, 17:23
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Såvitt jag vet så är det inga lärosäten som tvångstillgodoräknar kurser från andra lärosäten även om man söker "samma" program, så att byta lärosäte borde nästan garanterat få önskad effekt så länge som du inte aktivt ansöker om att få tillgodoräkna redan klarade poäng.

Det är med all sannolikhet inte möjligt att börja om på programmet på samma lärosäte dock, även om det på vissa utbildningar finns möjlighet att höja betyg på en redan klarad kurs genom att helt enkelt skriva en ny tenta i samma kurs.

Vilket juristprogram tillämpar detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in