Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-11, 22:56
  #20737
Medlem
Pratar ni 40 timmar inklusive/exklusive föreläsningar och dylikt?
Citera
2017-12-11, 22:58
  #20738
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grixlermajn
Hinner inte svara på alla dina dumheter. Men det är inte "barockt", problemet är att det flesta inte har den disciplin som krävs för att hålla 50 timmar/vecka genom programmet. Men det är som sagt en disciplinär fråga.

Men fortsätt intala dig att det handlar om begåvning och inte hårt arbete, en vacker dag kanske du förstår. För din del måste min tes vara klart mer fördelaktig varför jag inte förstår din envishet.

Bemöt i sak istället. Hävdar du att antalet med toppbetyg (du surrade till och med om 100 % AB med marginal) är lika många som pluggar mellan 40 och 50 timmar i veckan? Fantastiskt.

Tack och hej. Visserligen en snygg slutkläm, men det fråntar inte faktumet att du har fel i sak.
Citera
2017-12-11, 22:59
  #20739
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Pratar ni 40 timmar inklusive/exklusive föreläsningar och dylikt?

Inklusive.
Citera
2017-12-11, 23:02
  #20740
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Inklusive.

Inklusive mina flashbackinlägg pluggade jag 60 h i veckan!
Citera
2017-12-11, 23:43
  #20741
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Inklusive mina flashbackinlägg pluggade jag 60 h i veckan!

Haha, vågar man fråga om fördelningen?

I syfte att inte gå allt för mycket OT måste jag bara påpeka att 40 timmar i veckan (inkl. allt) är vad i vart fall SU:s juridiska institution ställer upp som riktmärke för att erhålla betyget B (så har i alla fall jag tolkat det). Det är naturligtvis en grav felbedömning utifrån de allra flestas förutsättningar.

Rent allmänt blir frågan om vilken tid som krävs ganska meningslöst att diskutera eftersom det, liksom det mesta, är en individuell fråga. Mitt råd till blivande eller nuvarande juriststudenter som känner sig ängsliga över den saken är att sluta fokusera på hur mycket tid du behöver lägga ner och istället fokusera på att göra jobbet (läsa, skriva, diskutera och lyssna) så bra som möjligt. Ibland tar det lång tid och ibland tar det kort tid.
Citera
2017-12-11, 23:45
  #20742
Medlem
Grixlermajns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Bemöt i sak istället. Hävdar du att antalet med toppbetyg (du surrade till och med om 100 % AB med marginal) är lika många som pluggar mellan 40 och 50 timmar i veckan? Fantastiskt.

Tack och hej. Visserligen en snygg slutkläm, men det fråntar inte faktumet att du har fel i sak.

Du vet inte vem som har rätt i sak, troligtvis har vi båda fel. Även om jag tror att du har mest fel. Grunden för min idé är att hårt arbete ger goda resultat, din att alla arbetar lika hårt men att vissa är mer begåvade och således får bättre betyg. Jag anser alltså att disciplin är ett större problem på programmet än begåvningen.

50 timmar (ink f/s) är enligt mig tillräckligt för AB. Jag menar vidare att det är få som lägger ner den tiden. De flesta sysslar med andra saker, tex umgås med vänner, sportar, jobbar, praktiserar, lagar mat, osv. Det är inte många som hinner med 50 timmar effektiva studier. De som gör det får enligt mig AB. Och så pratar jag inte om de som säger sig plugga mycket, men i själva verket varvar pluggandet med att prata med kompisarna på snapchat/facebook, då halveras ganska snabbt de effektiva studierna och du kommer inte att nå 50 effektiva timmar. Lägg dessutom till att de flesta under sin studietid vill hinna med att träffa tjejer/killar, festa, osv. Det gör att 50 timmar effektivt varje vecka är väldigt mycket plugg. Du ska dessutom hinna pendla fram och tillbaka till skolan, tvätta kläder, laga mat, osv.

Av den anledningen blir det väldigt få som kommer upp i dessa 50 effektiva timmar, det förutsätter också att du är aktiv och antecknar på föreläsningar och seminarier. Som sagt det ska vara effektiva 50 timmar. På det viset kommer du att hinna lära dig mer än de flesta och hamna i topp skicktet på programmet genom hårt arbete. Oavsett din begåvning kontra de andra kursarna. Jag vet att detta fungerar då jag tillämpar det själv, samtidigt som jag vet andra som gör det. Alla som gör det får uteslutande AB. Samtidigt har jag personer i min närhet som är minst lika begåvade som jag, som inte lägger ner samma tid. De får inte AB. Av den anledningen har jag dragit slutsatsen att de personer som är beredda att offra en del av det roliga i livet och lägga ner ett par timmar mer än det normala, också får topp betyg, i princip oavsett begåvning.
Citera
2017-12-12, 00:09
  #20743
Medlem
anteri17s avatar
Jag låter ovanstående inlägg förbli obemött. Det kan om inte annat tjäna som exempel för hur man ändrar och vrider sin tes, och hur man lyckas fylla mycket text med lite innehåll.

Jag är ganska klar.
Citera
2017-12-12, 06:02
  #20744
Medlem
Grixlermajns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag låter ovanstående inlägg förbli obemött. Det kan om inte annat tjäna som exempel för hur man ändrar och vrider sin tes, och hur man lyckas fylla mycket text med lite innehåll.

Jag är ganska klar.

Okej, tråkigt att du känner så. Känner mig också ganska klar.
Citera
2017-12-12, 06:07
  #20745
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag låter ovanstående inlägg förbli obemött. Det kan om inte annat tjäna som exempel för hur man ändrar och vrider sin tes, ]och hur man lyckas fylla mycket text med lite innehåll.

Jag är ganska klar.
Det - om något - bör du faktiskt kunna uttala dig om. Är ju trots allt ditt expertisområde. Den slutsatsen kan jag med säkerhet dra efter empiriska studier av denna tråd.

(Då håller jag ändå med dig i sak den här gången.)
__________________
Senast redigerad av Invandrargrabb 2017-12-12 kl. 06:11.
Citera
2017-12-12, 10:00
  #20746
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havetsfling
Om man studerar 40h/vecka, får man 100% AB då eller mycket nära?
Men herregud vilket tjat om hur mycket man måste plugga för att få AB.
Förstår ni inte att det är individuellt? Bara för att du pluggar +40 timmar/v så är du inte garanterad AB på någon kurs. Men det underlättar!

Du BÖR dock plugga +30 timmar/vecka för att få ha chansen till "okej" betyg. Men det kan lika gärna räcka med 10-20 timmar, om du råkar ha fallenhet för ett ämne.

Jag hade t.ex. otroligt lätt för straffrätt och skatterätt. Men stora problem med statsrätt och rättshistoria. Straffrätten och skatterätten = 15-20 tim/vecka och fick AB. Statsrätten +40 tim/vecka och klarade tentan på tredje försöket. Rättshistorian 60 tim/veckan och fick B på femte försöket.

Men det är som med allt annat. Ju mer du tränar ju bättre blir du. Peter Forsberg tränade ishockey stenhård många jäva timmar per vecka och blev jätteduktig ishockeyspelare. Jag tränade ishockey 3-5 timmar per vecka och blev inte ens div.3-spelare. Men jag har lagt ner bra många fler timmar på att studera juridik än Peter Forsberg. Och jag blev jurist, inte han.
Citera
2017-12-12, 13:24
  #20747
Medlem
Grixlermajns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Men herregud vilket tjat om hur mycket man måste plugga för att få AB.
Förstår ni inte att det är individuellt? Bara för att du pluggar +40 timmar/v så är du inte garanterad AB på någon kurs. Men det underlättar!

Du BÖR dock plugga +30 timmar/vecka för att få ha chansen till "okej" betyg. Men det kan lika gärna räcka med 10-20 timmar, om du råkar ha fallenhet för ett ämne.

Jag hade t.ex. otroligt lätt för straffrätt och skatterätt. Men stora problem med statsrätt och rättshistoria. Straffrätten och skatterätten = 15-20 tim/vecka och fick AB. Statsrätten +40 tim/vecka och klarade tentan på tredje försöket. Rättshistorian 60 tim/veckan och fick B på femte försöket.

Men det är som med allt annat. Ju mer du tränar ju bättre blir du. Peter Forsberg tränade ishockey stenhård många jäva timmar per vecka och blev jätteduktig ishockeyspelare. Jag tränade ishockey 3-5 timmar per vecka och blev inte ens div.3-spelare. Men jag har lagt ner bra många fler timmar på att studera juridik än Peter Forsberg. Och jag blev jurist, inte han.

Jag tror att alla förstår att det är individuellt (även jag). Men min poäng är att begåvningsvariationen inte är så stor att den kan mäta sig med nedlagt arbete. Förutsatt att en normalbegåvad person arbetsmässigt presterar utöver det normala. Vilket jag anser att 50 timmar/vecka effektivt studerande är. Det ska röra sig om kontinuerligt slit, vecka efter vecka, inte någon person som plötsligt får känsla och lyckas överträffa sig själv en vecka, för att därefter falla tillbaka i gamla rutiner.

Det finns aldrig några garantier, jag är mycket väl medveten om det. Dagsform spelar roll. Men skulle en person följa min rekommendation på 50 timmar effektivt studerande (genom hela kursen) och inte lyckas få AB på det mesta (100 % om ej dagsformen sviker), då tror jag dessvärre den personen utgör ett undantag. Ett form av dumhuvud på programmet. Det är inte helt ovanligt att människor betalar för högskoleprov osv. Samtidigt finns det alltid personer som ges högre betyg än vad de förtjänar på gymnasiet.

Att jämföra Peter Forsbergs prestationer med att lyckas få AB på juristprogrammet tycker jag är lite missvisande. Klart att talang spelar roll, även inom juristprogrammet, men jag pratar inte om de fåtal personer som besitter extrema talanger. Jag menar att studenterna på juristprogrammet generellt sett har ungefär samma förutsättningar. Varför det generellt sett kommer vara mängden arbete som styr hur pass bra betyg du får. Sen finns det såklart alltid personer som sticker ut, men de är enligt mig få.

Jag tror att Peter Forsberg, om han velat, hade blivit en minst lika duktig jurist som vem som helst. Det är inte speciellt höga inträdeskrav varför han hade kommit in om han velat, och väl inne hade hans pannben "suddat ut eventuella begåvnings brister". Begåvningsbrister är inte att jämställa med ett dumhuvud (se ovan).

Att du hade otroligt lätt för olika kurser har att göra med att du var intresserad av de kurserna. Det är perfekt för människor som saknar disciplin (pratar inte om dig), för är något inte jobbigt, utan snarare roligt, blir det mycket lättare att lägga ner den tid som krävs för att få AB. Men om det däremot kommer en jobbig kurs, då måste du ha disciplin nog att studera precis lika hårt som du gjorde på den kursen du tyckte var intressant och rolig. Då får du under förutsättning att du är normalbegåvad AB, efter 50 timmar/veckas effektiva studier.

Citera
2017-12-12, 13:39
  #20748
Medlem
Sobofieds avatar
Vi får väl helt enkelt empiriskt undersöka huruvida din pluggtakt garanterar 100 % AB genom att du postar dina resultat. Hur stor del av programmet har du genomfört?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback