Citat:
Ursprungligen postat av
Markunator
Citat:
Helt OK. Det är din midja, det är din bakdel. Om kostomläggning, måltidsdagbok och detaljerad kalorispecifikation är omöjliga så är det väl bara att ge upp? Hur hade du annars tänkt att få ihop det? ”Bli smal utan att göra någonting som emot initialt” liksom?
Okej, så vad ska jag göra, då? Berätta. För jag vill inte äta broccoli.
Vad du vill och inte vill är rätt oväsentligt när det gäller viktminskning. Din kropps ämnesomsättning tar nämligen inte hänsyn till vad du råkar tycka om saker och ting. Det verkar som att du redan att vet att det handlar om
nettokalorier (hur mycket du väljer att stoppa in i kroppen minus det du låter den göra av med genom fysisk ansträngning), men samtidigt verkar det som att du vägrar att ta till dig att det också handlar om hur dessa nettokalorier är sammansatta.
Allt jobbigt snack om proteiner, kolhydrater och fett har ju precis just med den här nettokalorisammansättningen att göra och du ger intryck av att vägra ta till dig resonemang om det här. Så vad du ska göra för att gå ner i vikt, givet att du slipper göra sånt som du inte vill eller inte vågar eller inte känner för, kan jag faktiskt inte svara på. Det kan inga näringsfysiologer göra heller. Det är upp till dig att ta ställning till vad som är viktigast av att bli smalare och att slippa äta sånt som du inte vill äta. Det kan inte jag eller någon annan hjälpa dig med.
Citat:
Citat:
Citat:
I stort sett, ja. Ibland glömmer jag t.o.m. bort början av en mening när nån pratar med mig.
Vad tänker du göra för att ändra på det?
Ingen aning. Jag kan ingenting om hur sånt fungerar. Jag har ADD. Jag kan inte sluta ha ADD.
Många andra människor skriver minneslappar. Eller skapar minnesramsor. Eller använder en anteckningsapp på sin mobiltelefon. Eller spelar in sina samtal med andra människor och lyssnar igenom eller renskriver dem efteråt. Så vad kan
du göra för att hålla dig påmind om vad andra har sagt till dig?
Citat:
Jag har ADD. Jag kan inte sluta ha ADD.
Den som har förlorat ett ben i en olycka är benlös. Den benlöse kan inte sluta vara benlös. Han kan däremot lära sig att gå med protes eller med hjälp av krycka. Det är jättejobbigt, det känns konstigt och det är väldigt orättvist. Men alternativet är att inte kunna förflytta sig - rumsligt.
Du har ADD. Du kan inte sluta ha ADD. Du kan däremot lära dig hur du kan mildra den verkan din ADD har. Det är jättejobbigt, det känns konstigt och det är väldigt orättvist. Men alternativet är att inte kunna förflytta sig - i livet.
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Din problematiska situation handlar om din passivitet och att du saknar verktyg och mod för att bryta den. Därför är praktiskt taget alla förändringar som innebär att du bryter dina mönster och kommer ut ur isoleringen i din lägenhet av godo. Sopsortera, jogga på Uppsala Högar, ta en buss tur och retur till Vendel eller vandra längs Långhundraleden.
Ja, och jag vet inte hur jag ändrar på det.
Hur tänker du ta reda på hur du ändrar på det?
Jag har ingen jävla aning.
Många andra människor googlar när de behöver ta reda på något. Eller slår i uppslagsverk. Eller frågar någon kunnig person om råd. Eller signalerar till sin omgivning att de behöver hjälp att bringa klarhet kring något. Så vad kan
du göra för att ta reda på hur du kan bryta din passivitet och hur kan slippa vara så rädd för allt nytt?
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Din problematiska situation handlar om din passivitet och att du saknar verktyg och mod för att bryta den. Därför är praktiskt taget alla förändringar som innebär att du bryter dina mönster och kommer ut ur isoleringen i din lägenhet av godo. Sopsortera, jogga på Uppsala Högar, ta en buss tur och retur till Vendel eller vandra längs Långhundraleden.
Sopsortera? Vad snackar du om?! Jag sorterar redan mina sopor!
Go figure...
Vad fan ska det betyda?
Det betyder "ja du, det kan du ju fundera på". Sopsortering var alltså ett
exempel. Byt ut "sopsortering" mot "halvklackning av promenadskor" eller "sandblästring av metallstaket" eller något annat som innebär att du bryter din isolering.
Citat:
Citat:
Så vem skall se till att du går ner i vikt?
Jag.
Ok. Hur?
Citat:
Jag tänker bara inte jogga.
Det är självklart att du inte måste jogga. Det viktiga är att du utsätter din kropp för fysisk ansträngning. Vilket fysisk ansträngning tänker du utsätta din kropp för?
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Varför skulle jag vilja sticka till Vendel eller Långhundraleden, förresten?
Varför skulle någon vilja sitta inne i en lägenhet och vara olycklig hela dagarna och hoppas på att helt plötsligt förlora oskulden? Att besöka Vendel och att vandra längs Långhundraleden är betydligt mer givande, fast det kan jag förmodligen inte övertyga dig om.
Jag vet inte ens vad de är för nåt eller varför jag skulle vilja besöka de ställena.
Betyder det att du känner till Uppsala Högar? Skulle det kännas enklare att åka dit? Då så, börja planera en utflykt. Skippa joggningen!
Det är självklart att du inte vet varför du skulle vilja besöka ställen och platser som du inte känner till! Men det är precis lika självklart att du inte vet varför du
inte skulle vilja besöka dem. Så därför gav jag dig två tips på intressanta platser i närheten av Uppsala - det handlar om tio-tjugo minuters bussresa - där du kan få helt andra upplevelser än vad du är van vid.
För hur är det nu igen? Du
vill väl få andra upplevelser än dem du är van vid? Bläddra till trådstarten och se vad som är trådens grundtema. Visst tusan handlar det om att du vill få uppleva något du ännu inte har upplevt? So wie so - åk till Vendel, vandra längs Långhundraleden, ta dig upp för Uppsala Högar. Eller vadsomhelst som du själv kommer på.
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Liggeriet är - det hävdar jag fortfarande - ett underordnat problem.
Inte för mig.
Det vet du faktiskt inte. Du vet ingenting om vad liggande innebär. Det du vet är vad avsaknaden
av din föreställning om liggande innebär. See?
Jag vet visst vad det innebär, och jag förstår förresten inte ens vad du menar med det.
Ok, jag formulerade mig oklart. Visst kan du veta hur begreppet definieras, naturligtvis. Men du kan inte ha någon erfarenhet av det du inte har erfarit, om det kan du endast ha en
föreställning. Så det du saknar idag är vad du
föreställer att liggande innebär. Och vad jag menar med det här är inte att banalisera ditt behov av att ha sex med kvinnor - det behovet är 100% legitimt och 100% begripligt och inte det minsta skamligt - utan att försöka poängtera att du har andra behov som är mer angelägna att tillgodose givet var du befinner dig idag. De här andra behoven ger möjligen inte samma påtagliga klåda som behovet att ha sex med kvinnor så därför märks de kanske inte lika mycket.