2017-05-29, 19:21
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Mkt kommer fram när FUP blir offentligt. Sekretess på många detaljer.

Det är inte alls säkert att fup någonsin blir offentlig. Det sker bara om någon (vid tiden vuxen) gärningsman åtalas i domstol. Enda alternativa vägen är om någon utomstående som nu har den läcker den i sin helhet, men det har jag svårt att tro.

Alltså:

Fup blir inte offentlig vid avslutad lul-utredning mot bröderna eller någon annan, den blir inte offentlig om man förklarar att bröderna tycks oskyldiga och ingen annan gärningsman går att hitta (fu läggs ner alt. fortsätter vara öppen eftersom det numera inte är någon preskriptionstid på mord), den blir inte offentlig om fu läggs ner pga ändrad brottsrubricering vilket leder till preskription, och den blir inte offentlig om Kevins död visar sig vara ett olycksfall.
Citera
2017-05-29, 20:06
Medlem
Är det nån som har prenumeration på DN?

Intresserad av denna artikeln:

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/roland-paulsen-sven-a-christiansons-bok-om-kevin-fallet-nagot-av-det-mest-makabra-jag-last/
Citera
2017-05-29, 20:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Det är inte alls säkert att fup någonsin blir offentlig. Det sker bara om någon (vid tiden vuxen) gärningsman åtalas i domstol. Enda alternativa vägen är om någon utomstående som nu har den läcker den i sin helhet, men det har jag svårt att tro.

Alltså:

Fup blir inte offentlig vid avslutad lul-utredning mot bröderna eller någon annan, den blir inte offentlig om man förklarar att bröderna tycks oskyldiga och ingen annan gärningsman går att hitta (fu läggs ner alt. fortsätter vara öppen eftersom det numera inte är någon preskriptionstid på mord), den blir inte offentlig om fu läggs ner pga ändrad brottsrubricering vilket leder till preskription, och den blir inte offentlig om Kevins död visar sig vara ett olycksfall.

Kan bröderna idag som vuxna själva få ut FUP?
Och i så fall läcka...
Citera
2017-05-29, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazvdoe
Är det nån som har prenumeration på DN?

Intresserad av denna artikeln:

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/roland-paulsen-sven-a-christiansons-bok-om-kevin-fallet-nagot-av-det-mest-makabra-jag-last/

Läs den i sin helhet här:
https://unvis.it/dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/roland-paulsen-sven-a-christiansons-bok-om-kevin-fallet-nagot-av-det-mest-makabra-jag-last
Citera
2017-05-29, 20:18
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
https://unvis.it/dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/roland-paulsen-sven-a-christiansons-bok-om-kevin-fallet-nagot-av-det-mest-makabra-jag-last
Tack för den artikeln. Den gjorde att jag fick flera aha-upplevelser och stärktes i min tro på att Kevin-fallet är en stor rättsskandal.
Citera
2017-05-29, 20:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Tack så mycket, väldigt intressant artikel.

Någonstans hamnar man nära logiken att skyldiga häxor flyter och man kastar dem i vattnet - oskyldiga sjunker och drunknar. Hur man än beter sig kommer den häxanklagade att dödas.

Om vi skulle förutsätta att bröderna skulle varit helt oskyldiga och verkligen inte delaktiga i Kevins död 1998. Hur skulle en 5-åring och en 7-åring bete sig under 31 förhör hos polisen?

Skulle de inte just bete sig på det sätt som framgick ut filmsekvenserna från förhören? Är det inte just på detta virriga, snurriga, barnsliga sätt ett oskyldigt barn beter sig under förhör??
Eller hur menar SÅC att ett riktigt oskyldigt barn skulle betett sig och svarat??
Citera
2017-05-29, 20:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Och i så fall läcka...

Det beror på polisen. Troligen kan de få läsa och se valda delar där de själva figurerar. Kanske inte. Men knappast få ut stor delar av materialet i förundersökningen. Det råder ju förundersökningssekretess, inte för att man aktivt letar efter en alternativ mördare, utan främst för att kunna hemlighålla bättre.

Det finns upprörande fall där brottsoffer inte få veta vilka brottsliga handlingar som begåtts mot dem genom att polisen förvägrar dem det.
Citera
2017-05-29, 20:34
Medlem
Citat:

Tack sä mycket! Riktigt intressant och välskriven artikel! Man kan ju inte låta bli att gotta sig när Christiansson sågas rätt av gång på gång igen!
Citera
2017-05-29, 20:37
Bannlyst
Citat:
Och i så fall läcka...

Polisen är skyldig att delge allt material till de "åtalade", så det är klart de kan, men först då FUP är klar om det går till bevistalan. Inte innan dess. men de kan ju delge om de förhörs igen. Läggrs FU ner, då lär de aldrig se den.
Citera
2017-05-29, 20:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det beror på polisen. Troligen kan de få läsa och se valda delar där de själva figurerar. Kanske inte. Men knappast få ut stor delar av materialet i förundersökningen. Det råder ju förundersökningssekretess, inte för att man aktivt letar efter en alternativ mördare, utan främst för att kunna hemlighålla bättre.

Det finns upprörande fall där brottsoffer inte få veta vilka brottsliga handlingar som begåtts mot dem genom att polisen förvägrar dem det.

Tack för svar!
Viss sekretess måste naturligtvis finnas framförallt för att eventuellt kunna få tag i en framtida mördare som känner till saker som ingen annan kan uppge. Och naturligtvis för att skydda inblandade barn från känsliga utlämnande detaljer.

Men detta hemlighetsmakeri i ett fall som med Kevin ger ju en obehaglig känsla av rättsosäkerhet. Någon är både utredare och domare - försvarare fanns inte ens då - och när "domen" är avkunnad stängs allt och hemligstämplas. Ingen möjlighet att säga emot eller kontrollera, varken för någon inblandad eller utomstående. Riktigt obehagligt!
Citera
2017-05-29, 20:48
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Och i så fall läcka...

Ja, det kan dom och det blir extremt svårt att neka inblandade personer. Advokaterna har redan i dag tillgång till Sandbergs FU.

Det är en rättighet dom har, men det delas inte ut någon FU till allmänheten då det handlar om underåriga. Vi kommer få pressmeddelande till hösten, och där kommer bröderna avskrivas helt enkelt eftersom Sandberg och åklagare har dom skäligen misstänkta för mord i dagsläget rent formellt.

Citat:
Misstänktas rätt till insyn i förundersökningar
Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Lagändringarna ska börja gälla den 1 april 2017.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/misstanktas-ratt-till-insyn-i-forundersokningar_H401JuU10
Senast redigerad av Moosky 2017-05-29 kl. 20:55.
Citera
2017-05-29, 20:56
Medlem
Citat:

Ja det var ju klart läsvärd, men sen detta med tredjepersonsförklaringar är ju nåt som i princip alla håller på med. Inte visste Sandberg att han misslyckades med utredningen för att han spelar bandy och inte pallar med att förlora, t.ex. Det talar ju Dan om för honom och för oss. Typisk tredjepersonsförklaring.

Jag tror jag vill göra en Magro och be nån sammanfatta Publicistklubbens debatt. Till skillnad från Magro lovar jag att inte klaga på sammanfattningen i så fall...

GW är väl sjuk, har man sett skymta i pressen. Apropå att han ska sett sliten ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in