2017-05-28, 21:32
Medlem
Sayyeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att kausalitet skulle fungera enarådande, exklusivt, utan undantag ... i alla scenarier (såväl spekulativa som icke-spekulativa).
I sådana fall är naturligtvis kausaliteten mellan skaparen och och skapandet rådande, men (med den "materialistiska/vetenskapliga" metoden) ofalsifierbar.
Citera
2017-05-28, 21:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Med hjälp av nån hittapå-förmåga av transcendental, esoterisk, super-logisk eller rent av megaloman karaktär

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej det är helt vanlig matematik jag pratar om. .

Helt vanlig ABSOLUT matematik? (Ironi)
Citera
2017-05-28, 21:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Japp, det finns bl.a. semantisk akrobatik (~retorik,demagogi) och det finns "sund semantik" (~enligt principerna i "General Semantics"), och det är naturligvis viktigt vilken version man användar.

Citat:
Det sånt du säger när det börjar bli jobbigt.

Det är sånt jag säger, när jag vill skilja mellan semantsik akrobatik och "sund" semantik.

Citat:
Ska vi använda matematik istället för ord?

Nej. Men det är möjligt att använda principerna i General Semantics som ett ideal.
Citera
2017-05-28, 21:41
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Naturligvis tar jag ställning till sånt som E=mc^2. Dock inte som ett auktoritetsargument.
Du har alltså räknat ut det själv?
Citera
2017-05-28, 21:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayyed
I sådana fall är naturligtvis kausaliteten mellan skaparen och och skapandet rådande, men (med den "materialistiska/vetenskapliga" metoden) ofalsifierbar.

Visst. Det är möjligt att "låsa" en sån diskussion som denna med hjälp av t.ex. "absoluta parametrar", så det blir en självbekräftande predeterminerat konklusion som marknadsförs.
Citera
2017-05-28, 21:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Naturligvis tar jag ställning till sånt som E=mc^2. Dock inte som ett auktoritetsargument.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du har alltså räknat ut det själv?

Jag har självständigt tatt ställning till Einsteins metafysik ... och är inte så imponerat av den som många andra är.
Citera
2017-05-28, 21:50
Medlem
526s avatar
Citat:
I ditt a priori-perspektiv.

I materialismens a priori-perspektiv.

Så NU dugar relativismen.

Om det öht finns. Sen återstår ju problemet med vilken absoluthet som postuleras.

Citat:
Helt vanlig ABSOLUT matematik? (Ironi)

Citat:
Det är sånt jag säger, när jag vill skilja mellan semantsik akrobatik och "sund" semantik.

Nej. Men det är möjligt att använda principerna i General Semantics som ett ideal.

Bogomil . . . ursäkta med du framstår som lite korkad, full och lätt arrogant
Vi kommer inte längre.

Debatt om absolutism och relativism får du ta i någon av de här trådarna. (eller starta en ny)
(FB) Objektivism - ? - Relativism
(FB) Relativismen - religion eller validerad ism? (här citeras du i startinlägget)
Senast redigerad av 526 2017-05-28 kl. 22:00.
Citera
2017-05-28, 22:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bogomil . . . ursäkta med du framstår som lite dum i huvudet. Jag tror du är full.

Och det var så den självutnämnde "förmågan" igen. Denna gång i form av ad hominem-förringande av mina argument.

Citat:
Debatt om absolutism och relativism får du ta i någon av de här trådarna. (eller starta en ny)

Är det inte lite sent i diskussionen du försöker disengagera dig från frågan om absoluthet?

(P.g.a. FBs nya format är mina möjligheter för att gå längre tillbaka i tråden och hitta referenser tyvärr begränsade).
Senast redigerad av Bogomil 2017-05-28 kl. 22:14.
Citera
2017-05-28, 22:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag har självständigt tatt ställning till Einsteins metafysik ... och är inte så imponerat av den som många andra är.

E=mc2 är inte metafysik eller hur, det är fysik. Vad är det för fel på E=mc2 ? Att rörelse saknas i ekvationen? Eller? Vad är det som gör att du inte är så imponerad?
För du har väl inte räknat på den och kommit fram till att något är fel?
Citera
2017-05-28, 22:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
E=mc2 är inte metafysik eller hur, det är fysik.

E=mc^2 ledde till vissa metafysiska spekulationer hos Einstein.

Citat:
Vad är det för fel på E=mc2 ? Att rörelse saknas i ekvationen? Eller? Vad är det som gör att du inte är så imponerad?

Det är som sagt Einsteins metafysiska spekulationer jag är kritisk till.

Desutom är jag som tidigare sagt skeptisk till konsekvensen av E=mc^2 (~ ljushastighets-gränsen även för information) p.g.a. quantum-entanglement.
Citera
2017-05-28, 22:14
Medlem
526s avatar
Citat:
E=mc2 är inte metafysik eller hur, det är fysik. Vad är det för fel på E=mc2 ? Att rörelse saknas i ekvationen? Eller? Vad är det som gör att du inte är så imponerad?
För du har väl inte räknat på den och kommit fram till att något är fel?
Han gör inga uttalanden om något själv. Han bara försöker hacka ner andra.
Han vet att om han uttalade sig om något (allra minst e=mc2) skulle han bli sågad med fotknölarna med sin egna retoriska gegga.
Det är bara att fråga vad han har för belägg och bevis och säga att det är semantik och postulat, etc.
Han är nämligen relativist. Det betyder att man inte behöver ta ställning för något alls.

Och när han ger anger källor säger han "västlig nutidig (ordet finns inte) akademisk metafysik"
Det blir inte mer godag - yxskaft än så.

– Vad har du för vetenskapliga belägg?
– Västlig vetenskap
Citera
2017-05-28, 22:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Han gör inga uttalanden om något själv. Han bara försöker hacka ner andra.

Korrekt. Jag fungerar överlag som kritiker.

Citat:
Han vet att om han uttalade sig om något (allra minst e=mc2) skulle han bli sågad med fotknölarna med sin egna retoriska gegga.
Det är bara att fråga vad han har för belägg och bevis och säga att det är semantik och postulat, etc.

Citat:
Han är nämligen relativist. Det betyder att man inte behöver ta ställning för något alls.

En sån version av filosofisk relativism finns också, men det är inte den jag användar.

Citat:
Och när han ger anger källor säger han "västlig nutidig (ordet finns inte) akademisk metafysik"

Du har rätt. Det var dansken som smög sig in, det skulle ha varit nutida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in