2017-05-26, 11:51
  #13225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Därför att skattesystemet är upplagt så. Det har redan förklarats så många gånger nu av master Alpha. Även hyresgäster gynnas indirekt av avdrag eftersom hyresvärdar har 100% avdragsrätt för räntor. Men detta bemöter du aldrig...



"Bristen" har ni inom vänster godtyckligt hittat på genom att efterlysa hyresrätter under marknadspris. Denna "brist" kommer aldrig någonsin att byggas bort.

Om inte ni själva tar tag i det och gör löpande kapitaltillskott till förlustverksamhet förstås...

Varför gör ni inte det?

Nej skattesystemet är inte uppbyggt på att X måste avskaffas för att Y avskaffas. Det är skitsnack.
Hyresvärdar kan få behålla sina ränteavdrag. Privatpersoner med eget boende ska inte ha ränteavdrag utan fastighetsskatt. Det är enda sättet att få ner priserna så folk inte belånar sig för livet för att kunna bo i en sketen etta.

Jag är inte vänster tackar som frågar. Men du som är kommunist begriper väl inte det. "Om inte jag får får inte du!" = kommunism.
Bristen har uppstått pga invandringen, inget annat. Men du kan få sitta och gapa om dina regleringar och skit bäst du vill.
En person som inte kan enkel matte är ingen idé att försöka prata med. Lös de här problemen för mig Kurtan;
1. Om du har 3 äpplen och ska dela med 3 personer hur många äpplen var får varje person?
2. Om du har 3 äpplen och det kommer två personer till från gatan och ansluter sig till ditt sällskap på 3 personer och dessa vill också ha varsitt äpple, hur många äpplen får var och en av personerna?

I båda exemplen så får du inte dela upp äpplena eftersom de i så fall inte ger tillräckligt med näring.

Staten kan använda skattepengar till att bygga nya bostäder istället för att bekosta ränteavdragen för privatpersoner. Eftersom staten bestämt att vi ska ha ett inflöde av Orcher från Mordor så får staten även stå för byggandet. Byggbolag bygger om någon betalar för det. Dvs staten, dvs du. Gråt över det om du vill men staten har ett ansvar mot sina medborgare (och tydligen mot resten av världen också numera, ivrigt påhejad av idioter som dig).
Citera
2017-05-26, 11:51
  #13226
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Oj vad svårt det var att skilja ett avdrag från ett bidrag.

Vad som visats är att det inte är staten som betalar överhuvudtaget medan om man ska ha investeringsstöd till nya hyresrätter så handlar det om rena bidrag till hyresgäster generellt oavsett inkomst och skattebetalande.

Skillnaden mellan bidrag och avdrag i den här frågan är inte särskilt stor. Såvida man inte lider av total aspergers och måste ha de rätta etiketterna på ketchup och tomatsås.
Citera
2017-05-26, 11:53
  #13227
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Därför att skattesystemet är upplagt så. Det har redan förklarats så många gånger nu av master Alpha. Även hyresgäster gynnas indirekt av avdrag eftersom hyresvärdar har 100% avdragsrätt för räntor. Men detta bemöter du aldrig...



"Bristen" har ni inom vänster godtyckligt hittat på genom att efterlysa hyresrätter under marknadspris. Denna "brist" kommer aldrig någonsin att byggas bort.

Om inte ni själva tar tag i det och gör löpande kapitaltillskott till förlustverksamhet förstås...

Varför gör ni inte det?

Exakt. Man undrar varför det är så?
Citera
2017-05-26, 20:24
  #13228
Medlem
oVERGROWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag är inte vänster tackar som frågar. Men du som är kommunist begriper väl inte det. "Om inte jag får får inte du!" = kommunism.
Bristen har uppstått pga invandringen, inget annat.

Är du missunnsam socialist/kommunist eller missunnsam sverigedemokrat? Eller är du helt enkelt en misantrop? Tror inte Kurt-Sune är kommunist, du verkar däremot älska när vi skattebetalare betalar en del av din hyresavgift till din reglerade hyresrätt.
Citera
2017-05-26, 20:31
  #13229
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Exakt. Man undrar varför det är så?

Bara för att föregå mig själv och en rad svar, så kan vi t.ex. nämna 3:12 -reglerna. Ränteavdrag finns enkom för att göda bostadsmarknaden, som i sin tur står för en betydande del av tillväxten.

Vad som händer när tillväxten avtar kan ni fråga en grek eller en spanjor om.
Citera
2017-05-26, 20:39
  #13230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Bara för att föregå mig själv och en rad svar, så kan vi t.ex. nämna 3:12 -reglerna. Ränteavdrag finns enkom för att göda bostadsmarknaden, som i sin tur står för en betydande del av tillväxten.

Vad som händer när tillväxten avtar kan ni fråga en grek eller en spanjor om.
Ränteavdragen göder väl bankerna också?
Kunden ser "extrapris" på räntekostnaden och kan betala ett högre pris.
Fast banken får större volymer så kanske en symbios mellan långivare/byggare.
Bostadsköparen mår bra så länge räntan är låg och jobbet är kvar men om något ändras i jobbstatus/ränteläge så kan svetten börja droppa i pannan.
Kan bostadsköparen bli bostadssäljare har rätt timing och sedan köper något mer ocentralt och billigare så kan den sova gott om nätterna.
Citera
2017-05-27, 09:07
  #13231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW
Är du missunnsam socialist/kommunist eller missunnsam sverigedemokrat? Eller är du helt enkelt en misantrop? Tror inte Kurt-Sune är kommunist, du verkar däremot älska när vi skattebetalare betalar en del av din hyresavgift till din reglerade hyresrätt.

Visst är han kommunist. Enligt hans egna vrickade logik så är han en inbiten råkommunist då hans argument mot att bygga är "Inte mina skattepengar eftersom jag inte får fördelar av det" = Avundsjuk kommunism enligt Kurtan.
Citera
2017-05-27, 13:41
  #13232
Medlem
slemhogs avatar
Det kommer aldrig införas marknadshyror på befintligt gammalt bestånd. Folk har suttit i 10-20-30 år och köat i Stockholm. Att snuva dom på den kölappen för en bruksvärdeshyresrätt med dräglig hyra skulle orsaka uppror och är djupt kränkande, orättvist och bananrepublikmetoder. Att folk ska suttit gjort miljoner i boökningar och dom som hållit sig borta från detta ska bli belönade med marknadshyra nu är bara ren ondska, jag går i taket bara jag tänker på det även om jag tjänat en del bra pengar själv på borättökningar. Det kommer även bli uppror från dom som bor i bruksvärdeshyresrätt.
Snart är renovräkningarna borta också så hyresgäster får inflytande och kan välja stambyte av badrum bara för en 500-700 kr hyreshöjning vilket är OK.

Asgamarna i tråden kommer bara max se marknadshyror på nyproduktion i värsta fall, men troligtvis kommer presumtionshyror att behållas som är nästan på marknadsnivån som gäller i Norge och Danmark om räknar in deras högre löner. Presumtionshyror som förrädarna HGF och socialdemokratiska utredare permamenterat även efter 15 år. Av någon anledning byggs det inte hyresrätter om inte hyresvärdar får permamentera en direktavkastning som nu är uppe i 8-10% på nyproduktion och i samma nivå som i vissa högavkastningländer för HR!! Det går inte ihop och är en lögn.
För några år sen var det 7-8% direktavkastning med presumtionshyresnivåer på en del projekt runt om i Stockholm och då var hyrorna 1000-1500 kr lägre.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-05-27 kl. 13:51.
Citera
2017-05-27, 14:01
  #13233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det kommer aldrig införas marknadshyror på befintligt gammalt bestånd. Folk har suttit i 10-20-30 år och köat i Stockholm. Att snuva dom på den kölappen för en bruksvärdeshyresrätt med dräglig hyra skulle orsaka uppror och är djupt kränkande, orättvist och bananrepublikmetoder. Även från dom som bor i bruksvärdeshyresrätt. Snart är renovräkningarna borta också så hyresgäster får inflytande och kan välja stambyte av badrum bara för en 500-700 kr hyreshöjning vilket är OK. .

1. Mja. Ifall man ser till helheten så bodde runt 60% av väljarkåren i brukshyrebostäder en gång i tiden. Idag är det gissningsvis runt 5-15%. Det innebär att brukshyrorna försvaras av en minoritet och att det är troligt att sådana försvinner i framtiden eller att ett nytt system konstrueras. Därutöver är brukshyrestagarna splittrade. ca. 1/3 av dem skulle sannolikt få lägre hyror med riktiga marknadshyror.
2. Det är möjligt att vissa köavgifter kommer att kunna återvinnas juridiskt.
3. Sverige är rent juridiskt en bananrepublik. Det är politikernas fel. Förövrigt är stora delar av brukshyresbeståndet i internationell mening stöldgods. Däremot är Sverige avtalsbundet att inte vara en bananrepublik emedan det juridiska systemet blivit så överväldigande att det ofta är som så att knappt en juris kandidat examen eller professor i juridik kan hålla koll på paragraferna.
4. Det kan vara svårt att ta ifrån brukshyresbrukarna deras avtal utan skadestånd. Troligen kommer frågan att lösas som så att den som vill ha kvar sin brukshyra får det tills den dör, flyttar, vräks eller annars avsäger sig brukshyran (kanske rationellt i typ småstäder i Sverige, knappast troligt i Stockholm).
5. Det där är bara ett förslag i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Asgamarna i tråden kommer bara max se marknadshyror på nyproduktion i värsta fall, men troligtvis kommer presumtionshyror att behållas som är nästan på marknadsnivån som gäller i Norge och Danmark om räknar in deras högre löner. Presumtionshyror som förrädarna HGF och socialdemokratiska utredare permamenterat även efter 15 år. Av någon anledning byggs det inte hyresrätter om inte hyresvärdar får permamentera en direktavkastning som nu är uppe i 8-10% på nyproduktion och i samma nivå som i vissa högavkastningländer för HR!! Det går inte ihop och är en lögn.
För några år sen var det 7-8% direktavkastning med presumtionshyresnivåer på en del projekt runt om i Stockholm och då var hyrorna 1000-1500 kr lägre.

1. Systemet är självbalanserande. För att hålla dagens brist i gång krävs inverkan av i 1:a hand planmonopolet och i 2:a hand hyresregleringarna samt i 3:e hand kompetitiva lägenhetsupplåtelser som tex. bostadsrätt eller 3D fastighetsbildningar som ägarlägenheter.
2. Ifall du tror att S är något annat än rationella och pragmatiska så är du född i farstun. S är mycket väl medvetna om hur bostadsbyggnader byggs, varför de byggs och vem som bygger dem. S har över tid köpt väldigt många fastighets och byggbolag samt exproprierat väldigt många fastigheter. Brukshyrorna skyddas genom permanenteringen av presumptionsshyrorna samtidigt som värdarna i de flesta fall är avtalsbundna till brukshyror och har byggt sina byggnader med typ 50-60% statlig finansiering.
3. Det är ungefär vad man får vid investering i räntebärande papper. Vad är roligast: att gå till banken och köpa ett papper eller att jobba hårt i 5-15år och därefter få samma avkastning?, pappret känns väldigt kompetitivt i sammanhanget.
4. Politikerna kan inte se sådant där ifall det inte är pengar från skattebetalarna. För politikerna är det viktigaste flexibiliteten i systemet. dvs. att en hyresgäst ska kunna få en bra eller acceptabel hyreslägenhet - där personen behöver den. Det är även viktigt för näringslivet (näringslivet ej lika med organisationen Svenskt näringsliv) liksom viktigt för medborgarna.
5. Subventionerade bostäder är helt tillåtet under de olika marknadsdoktrinerna. Det offentliga får subventionera byggen av pensionärsbostäder, studentlägenheter, handikappbostäder, bostäder för fattiga etc. osv.
__________________
Senast redigerad av BehindRayban 2017-05-27 kl. 14:11.
Citera
2017-05-27, 22:32
  #13234
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Finns ingen skillnad alls egentligen utom när det gäller hyresrätter.

Är det brist på lediga objekt på hemnet menar du?

Däremot så trissas priset på ägt boende upp av att hyresmarknaden inte fungerar. Och då får ni socialister ha det exakt som ni vill...

Förstår att ni är nöjda

DU kör på med samma argument som totaltkrossats flera månader sen av mig. Norge har ingen hyresreglering endå stigera borättpriserna i princip lika mycket där. Hur förklarar du det om hyresregleringen är orsaken till priserna stiger? Det var alltså hyresregleringen som sänkte priserna 1991-1996 också och på 70/80-talet?
Släng dig i väggen, hela du är en lögn och din fakta stämmer inte. Sen håller du käften när du blir totalägd av mig som plockar isär dom flesta argument av din felaktiga verklighet.
Citera
2017-05-28, 07:00
  #13235
Medlem
Returpappers avatar
Hallå alla bostadstorskar på FB, nya perspektiv.

Krisen: En kvarts miljon nyanlända ska hitta bostäder i kommunerna


Citat:
Bostadsbristen för de flyktingar som nu successivt får uppehållstillstånd, ser ut att förvärras betydligt. Under fem år väntas över en kvarts miljon nyanlända behöva varaktig, egen bostad ute i kommunerna.
Räkna med förvärrad bostadskris, inte minst för svaga grupper som nyanlända och unga.

https://www.svd.se/krisen-en-kvarts-miljon-nyanlanda-ska-hitta-bostader-i-kommunerna/i/senaste
Citera
2017-05-28, 13:04
  #13236
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
därför att det inte bara berör bostäder utan även annan konsumtion iom att det berör alla typer av lån. Och att det skulle vara en gigantisk skattehöjning.

Får vi minskad en minskad konsumtion så kommer arbetslösheten att öka och bostadspriser att falla. Det är inte helt enkelt att ta bort ränteavdragen hux flux...

När du inför marknadshyror kommer konsumtionen minska som mest, då det är den nedre halvan av befolkningen, låt dom kalla arbetarklass, som konsumerar upp hela sina löner och verkligen konsumerar. Det är allmänt känt att att den överväldigande majoriteten arbetare sätter sprätt på hela sina löner på ikea konsumtion, resturanger, krogen, nöjen, kläder och annat skräp. Dom sparar inte pengar och är kroniskt fattiga många och kommer alltid vara det. Klientelet som hamnar i lyxfällan härstammar från denna grupp
Det är inte övre medelklass som konsumerar, dom sparar mer och lägger sitt överskott mest i aktier och sparkonton andra ting som inte genererar konsumtion och högkonjunktur.

Så varför pratar du om minskad konsumtion som något negativt när du själv vill minska konsumtionen rejält i samhället genom att höja kostnader för denna grupp och minska deras konsumtions marginaler som till största del bor i bruksvärdeshyresrätter med ok hyra nu? Alla vet att en 1a kommer kosta minst 8000-10 000 kr i storstadsområdena precis som dom gör i alla andra länder med marknadshyror, tex Barcelona ( trots dåliga löner) Norge, Danmark, Finland, Usa, England osv osv.

Som vanligt håller inte dina argument, du är en jävla flopp och lögnare som inte ens kan argumentera ur ett verklighetsperspektiv. Såhär ser verkligheten ut som jag beskriver den och det vet alla normala människor. Så varför håller du på och motsäger dig själv och ljuger? Jo för att du vill berika dig själv och hatar dessa grupper. Några köer bryr du dig inte överhuvudtaget om, då hade du inte röstar för att allmänyttan ska ombildas och mer massinvandring, då utbudet minskar och efterfrågan ökar radikalt. Det är ju därför köerna såg ok ut så sent som år 2008 jämfört med idag när det är total kollaps i större delen av landet att få en bruksvärdeshyresrätt.

Man kan ha delade åsikter om marknadshyror och bruksvärdeshyror beroende på hur man är funtad, men att komma med lögnargument som dig som motsäger sig själv ganska ofta är ju helt sanslöst.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-05-28 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in