2017-05-24, 19:30
Medlem
brutalares avatar
Borde inte ni som vill att det ska bli dyrare att bo att man ska ta bort ränteavdraget? Det blir ju mer likt marknadshyra, nämligen dyrare att bo och då bor man inte större än vad man behöver.
Citera
2017-05-24, 19:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Borde inte ni som vill att det ska bli dyrare att bo att man ska ta bort ränteavdraget? Det blir ju mer likt marknadshyra, nämligen dyrare att bo och då bor man inte större än vad man behöver.

Problemet är att som systemet är upplagt så går det inte att ta bort ränteavdraget utan att det får allvarliga konsekvenser på andra områden.

Och varför får du för dig att alla som är för marknadshyror bara är för dyrare hyror? Det kan lika gärna vara lägre hyror.
Citera
2017-05-24, 20:10
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är att som systemet är upplagt så går det inte att ta bort ränteavdraget utan att det får allvarliga konsekvenser på andra områden.

Och varför får du för dig att alla som är för marknadshyror bara är för dyrare hyror? Det kan lika gärna vara lägre hyror.
Vilka konsekvenser då? Är det någon gång man ska gå in och peta på dom så är det när räntorna är låga.

Det blir svårt med lägre hyror när typ 90% av alla svenska kommuner har bostadsbrist. Men ja några enstaka slitna hyresrätter mitt i ingenstans kanske kan bli lägre.
Citera
2017-05-24, 20:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vilka konsekvenser då? Är det någon gång man ska gå in och peta på dom så är det när räntorna är låga.
därför att det inte bara berör bostäder utan även annan konsumtion iom att det berör alla typer av lån. Och att det skulle vara en gigantisk skattehöjning.

Får vi minskad en minskad konsumtion så kommer arbetslösheten att öka och bostadspriser att falla. Det är inte helt enkelt att ta bort ränteavdragen hux flux...

Citat:
Det blir svårt med lägre hyror när typ 90% av alla svenska kommuner har bostadsbrist. Men ja några enstaka slitna hyresrätter mitt i ingenstans kanske kan bli lägre.

Det beror på hur man definierar bostadsbrist. Hyresrättsbristen är ju avhandlad sedan länge i den här tråden och vad den beror på.
Citera
2017-05-24, 21:12
Medlem
Citat:
Marknadshyra är det billigaste. Marknaden pressar ned kostnaderna så långt det går.
Marknadshyra är eftersträvansvärt bara av det skälet.

------------------------------------
Tar man bort skatt på inkomst av kapital försvinner som en konsekvens avdrag för underskott av kapital.

Detta har vi varit igenom så många ggr. Måste folk utbildas igen.
Citera
2017-05-24, 21:19
Bannlyst
Citat:
Beskriv då hur pengarna överförs från hyresgäster till oss med "ägt" boende!

Jag är mycket nyfiken på hur du får ihop detta sinnessjuka resonemang

Vilka betalar i slutändan ränteavdragen? Det är precis som med en subvention. Det kallas bara olika och fungerar bara olika rent skattetekniskt, men betyder samma sak i slutändan.
Citera
2017-05-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det jag säger är att ränteavdraget kostar staten ca 30 miljarder per år.
Och det är fel.

Vad du försöker säga är att avsaknad av dubbelbeskattning är en kostnad för staten. Jag tror inte ens du får med förhärdade kommunister på den saken.

Nu tvivlar jag på att du har någon lön, men hur många skulle vilja få sin lön dubbelbeskattad, och den därmed rejält minskad.
Det är iaf inte så att jag hör att folk skriker efter detta.

Citat:
Ränteavdraget är en historisk rest från tiden efter andra världskriget med höga räntor och reglerad kreditmarknad
Nej. Det är en ren och skär konsekvens av de principer som skattesystemet bygger på.

Citat:
Nej jag ser ingen skillnad på avdrag o bidrag faktiskt, om man tar ett banklån så borde man få betala vad det faktiskt kostar
Så i din värld är arbetsgivarnas avdrag för lönekostnader bidrag. Det är nämligen en ren konsekvens av vad du skriver.
Citera
2017-05-24, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Vilka betalar i slutändan ränteavdragen? Det är precis som med en subvention. Det kallas bara olika och fungerar bara olika rent skattetekniskt, men betyder samma sak i slutändan.
De "betalas" av de som beskattas för inkomst av kapital.

En av principerna som skattesystemet bygger på, är att inkomster inte skall beskattas flera ggr. Därför medges avdrag för att inte det skall uppstå.

Eftersom räntan beskattas av mottagaren skall den som betalar räntan medges motsvarande avdrag.

Det borde inte vara svårt att förstå.
Citera
2017-05-24, 21:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus

Nej bidrag och avdrag är långt ifrån samma sak. Att få en skattelättnad betyder inte att det kostar något. Vems var pengarna från början?
Citera
2017-05-24, 22:24
Medlem
brutalares avatar
Citat:
därför att det inte bara berör bostäder utan även annan konsumtion iom att det berör alla typer av lån. Och att det skulle vara en gigantisk skattehöjning.

Får vi minskad en minskad konsumtion så kommer arbetslösheten att öka och bostadspriser att falla. Det är inte helt enkelt att ta bort ränteavdragen hux flux...
Jag förstår vad du menar att man inte vill få ner konsumtionen. Samtidigt kanske man inte kan avskaffa ränteavdraget utan bara halvera det långsamt. Folk har ändå fått mera i plånboken igenom jobbskatteavdraget.

Är det så hemskt om bostadspriserna minskar lite? Dom har ju ökat sinnessjukt mycket senaste åren.
Citera
2017-05-24, 22:24
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tar man bort skatt på inkomst av kapital försvinner som en konsekvens avdrag för underskott av kapital.
Då kan vi väl göra det då? Är väl inte hela världen?
Citera
2017-05-25, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Och alla hyresgäster får sin lägenhet subventionerad. Rättvist!

Av vem och hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in