Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Det jag säger är att ränteavdraget kostar staten ca 30 miljarder per år.
Och det är fel.
Vad du försöker säga är att avsaknad av dubbelbeskattning är en kostnad för staten. Jag tror inte ens du får med förhärdade kommunister på den saken.
Nu tvivlar jag på att du har någon lön, men hur många skulle vilja få sin lön dubbelbeskattad, och den därmed rejält minskad.
Det är iaf inte så att jag hör att folk skriker efter detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Ränteavdraget är en historisk rest från tiden efter andra världskriget med höga räntor och reglerad kreditmarknad
Nej. Det är en ren och skär konsekvens av de principer som skattesystemet bygger på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Nej jag ser ingen skillnad på avdrag o bidrag faktiskt, om man tar ett banklån så borde man få betala vad det faktiskt kostar
Så i din värld är arbetsgivarnas avdrag för lönekostnader bidrag. Det är nämligen en ren konsekvens av vad du skriver.