2017-05-25, 22:42
  #13213
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Vilka betalar i slutändan ränteavdragen? Det är precis som med en subvention. Det kallas bara olika och fungerar bara olika rent skattetekniskt, men betyder samma sak i slutändan.

Det är långivarna som betalar detta och som jag visade i följande inlägg är det ett rent nollsummespel för skattebetalarna. Egentligen även för både låntagare och långivare eftersom om inte staten skulle lägga sig i detta kan räntan bara justeras för att uppnå exakt samma effekt för låntagare och långivare.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja egentligen är det bara ett nollsummespel. Om jag lånar ut 1,000,000 kr till dig och tar 1,5% i ränta för det får jag in 15,000 kr brutto men får betala 4500 kr i skatt för den ränteintäkten, du å din sida får ett ränteavdrag på 4500 kr. Staten agerar alltså bara mellanhand, tar 4500 kr från mig och ger dessa oavkortat till dig.

Man kan förstås fråga sig varför staten ska hålla på med det då det bara handlar om att skyffla pengar från långivaren till låntagaren. Exakt samma effekt får vi om vi istället justerar ned räntan från 1,5% till 1,05% så varför ska staten hålla på med denna administration då den inte ger någon som helst effekt?
Citera
2017-05-25, 23:14
  #13214
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det har redan visats i tråden att ränteavdrag i själva verket är ett nollsummespel.

Ska man ta bort det måste hela skattesystemet göras om i grunden.

Med samma argument kan man alltså kalla bidrag ett nollsummespel, så länge bidragstagaren bidrar lika mycket eller mer till den totala skattebasen.
Citera
2017-05-25, 23:17
  #13215
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Med samma argument kan man alltså kalla bidrag ett nollsummespel, så länge bidragstagaren bidrar lika mycket eller mer till den totala skattebasen.

Men det gör de förstås sällan så vida vi inte pratar om de som får barnbidrag. Bidrag som baseras på inkomst ges till de med sämre ekonomisk ställning.
Citera
2017-05-25, 23:45
  #13216
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men det gör de förstås sällan så vida vi inte pratar om de som får barnbidrag. Bidrag som baseras på inkomst ges till de med sämre ekonomisk ställning.
radera
__________________
Senast redigerad av MassimoMaximus 2017-05-25 kl. 23:58.
Citera
2017-05-25, 23:52
  #13217
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Men det går inte att utesluta och särskilt inte i vissa fall.

Vad är det du försöker säga?
Citera
2017-05-26, 05:19
  #13218
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Med samma argument kan man alltså kalla bidrag ett nollsummespel, så länge bidragstagaren bidrar lika mycket eller mer till den totala skattebasen.

Oj vad svårt det var att skilja ett avdrag från ett bidrag.

Vad som visats är att det inte är staten som betalar överhuvudtaget medan om man ska ha investeringsstöd till nya hyresrätter så handlar det om rena bidrag till hyresgäster generellt oavsett inkomst och skattebetalande.
Citera
2017-05-26, 05:38
  #13219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Oj vad svårt det var att skilja ett avdrag från ett bidrag.

Vad som visats är att det inte är staten som betalar överhuvudtaget medan om man ska ha investeringsstöd till nya hyresrätter så handlar det om rena bidrag till hyresgäster generellt oavsett inkomst och skattebetalande.

Varför ska de med lån ha skattelättnader? Avdragen är en form av minskad skatt om du inte vill kalla det för bidrag.

Dessutom så kan man inte införa marknadshyra innan man byggt bort bristen vilket vissa av oss påpekat genom hela tråden men du vill inte göra detta. Så ditt snack om att man måste ändra skattesystemet i grunden är bara skitsnack. Det går utmärkt att imorgon sluta med ränteavdragen utan att ändra något annat.
Citera
2017-05-26, 06:47
  #13220
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Varför ska de med lån ha skattelättnader? Avdragen är en form av minskad skatt om du inte vill kalla det för bidrag.
Därför att skattesystemet är upplagt så. Det har redan förklarats så många gånger nu av master Alpha. Även hyresgäster gynnas indirekt av avdrag eftersom hyresvärdar har 100% avdragsrätt för räntor. Men detta bemöter du aldrig...

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Dessutom så kan man inte införa marknadshyra innan man byggt bort bristen vilket vissa av oss påpekat genom hela tråden men du vill inte göra detta. Så ditt snack om att man måste ändra skattesystemet i grunden är bara skitsnack. Det går utmärkt att imorgon sluta med ränteavdragen utan att ändra något annat.

"Bristen" har ni inom vänster godtyckligt hittat på genom att efterlysa hyresrätter under marknadspris. Denna "brist" kommer aldrig någonsin att byggas bort.

Om inte ni själva tar tag i det och gör löpande kapitaltillskott till förlustverksamhet förstås...

Varför gör ni inte det?
Citera
2017-05-26, 06:52
  #13221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Varför ska de med lån ha skattelättnader? Avdragen är en form av minskad skatt om du inte vill kalla det för bidrag.

Dessutom så kan man inte införa marknadshyra innan man byggt bort bristen vilket vissa av oss påpekat genom hela tråden men du vill inte göra detta. Så ditt snack om att man måste ändra skattesystemet i grunden är bara skitsnack. Det går utmärkt att imorgon sluta med ränteavdragen utan att ändra något annat.

Tanken är väl att man betalar skatt efter hur mycket resurser man har så att en del av ens överskott går till att bidra till det offentliga? Är man fast med dyra lån och måste betala räntor varje månad så har man ju inget överskott att betala skatt för längre? Man måste ju bo och det finns ju inte direkt några alternativ.

Man kan ju jämföra med reseavdrag till jobbet egentligen? Varför skall staten subventionera resor till och från arbetet? Eller varför skall staten subventionera arbetskläder? Sanningen är att staten inte subventionerar något alls i de fallen. Folk betalar själva med sina egna inkomster.

Det går heller inte att bygga bort bostads bristen utan att införa marknadshyra. Det finns inget sätt att veta hur mycket som skall byggas exempelvis utan att folk anpassar sin efterfrågan och väljer alternativ efter marknadspriserna.

Alla måste ju inse att situationen nu där det byggs bostadsrätter och dyra exklusiva hyresrätter, med presumtionshyra, för de rika och för asylbedragare som kommunen betalar för men inte något alls för resten är sämre än det värsta tänkbara scenario som skulle kunna bli följden av marknadshyror.
Citera
2017-05-26, 06:54
  #13222
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Dessutom så kan man inte införa marknadshyra innan man byggt bort bristen vilket vissa av oss påpekat genom hela tråden men du vill inte göra detta.

Problemet är bara att det uppstår ett moment 22, eftersom det bevisligen är ytterst få byggbolag som vill bygga hyresbostäder där de inte kan ta ut mer än bruksvärdeshyra. Ser man specifikt till den grupp som starkast förespråkar bruksvärdeshyra så framgår det tydligt att just den gruppen är allra minst villiga av alla att skaka fram några pengar för att bekosta byggandet av nya lägenheter som kan hyras ut till bruksvärdeshyra. Resultatet blir då, föga förvånande, att det även fortsättningsvis inte byggs särskilt mycket nya hyreslägenheter.

Det går likaledes bra att se att i takt med att man infört möjligheten ta ut högre hyra i alla fall några år efter byggandet så har intresset för att bygga ökat. Skulle man ta steget fullt ut och tillåta dessa hyror utan tidsbegränsning så är det alltså fullt rimligt att utgå från att viljan att bygga skulle öka ytterligare. Detta är givetvis fullt möjligt att genomföra utan att för den skull ändra hyresnivåerna i befintligt bestånd och för befintliga hyresgäster. Skulle man dessutom möjliggöra att hyresnivån går upp i samband med byte av hyresgäst så skulle dessutom mer pengar bli tillgängliga för att bygga fler hyreslägenheter.

Sammantaget är det enkelt att se att om man släpper tanken på att alla hyreslägenheter måste ha bruksvärdeshyra så kommer intresset för att bygga hyreslägenheter att gå upp, och på några års sikt kommer det att kunna finnas betydligt fler hyreslägenheter.
Citera
2017-05-26, 09:48
  #13223
Medlem
kurt-sunes avatar
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/bidrag-till-byggforetag-minskar-konkurrensen-17318

Bidrag till byggföretag minskar konkurrensen.

De relativt billiga hyresbostäderna finns redan bland de befintliga bostäderna och skapas inte i nyproduktionen. Utformningen gynnar därför de personer som redan befinner sig på bostadsmarknaden, då kraven på att fördela lägenheterna utifrån bostadskötid gör det svårare för dem som står utanför bostadsmarknaden att ta sig i
Citera
2017-05-26, 11:50
  #13224
Medlem
http://www.dn.se/ekonomi/bromsat-byggande-pressar-upp-priserna/

Inga nyheter direkt. detta problem har påpekats länge men bara som en liten påminnelse.
__________________
Senast redigerad av Alpoxen 2017-05-26 kl. 11:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in