Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-24, 07:27
  #11989
Medlem
Vill du jobba i en gruva utan risktillägg?
Vill du jobba som anläggningsdykare utan risktillägg?

Nehe, varför ska risk helt plötsligt inte kosta något? Om nu inte risk kostar något för dig antar jag att du inte har någon hemförsäkring eller a-kassa heller.
Citera
2017-02-24, 07:45
  #11990
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Rättvisa? Varför ska det vara dyrare att bo utan kapitalrisk?

Därför att någon annan satsat pengarna kanske?

Svårt det där med att förstå skillnaden på mitt och ditt för en vänsterpartist förstår jag?

Ägt boende är billigare i genomsnitt över tid pga att service och risk inte ingår.

Men blir det kärvare tider kan det tillfälligt vara billigare att hyra.

Att hyra är att försäkra sig kan man säga och sånt kostar.
Citera
2017-02-24, 07:52
  #11991
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kabelryckarn
Vill du jobba i en gruva utan risktillägg?
Vill du jobba som anläggningsdykare utan risktillägg?

Nehe, varför ska risk helt plötsligt inte kosta något? Om nu inte risk kostar något för dig antar jag att du inte har någon hemförsäkring eller a-kassa heller.

Jobb och bostad är två vitt skilda saker så din liknelse faller platt.

Jag har inte sagt att risk inte ska kosta något.
Citera
2017-02-24, 08:49
  #11992
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Jag har inte sagt att risk inte ska kosta något.

Men var det inte precis det du sa här:
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Rättvisa? Varför ska det vara dyrare att bo utan kapitalrisk?

Om du inte betalar mer för att slippa ta kapitalrisken måste någon annan ta den risken utan att få betalt för det.
Citera
2017-02-24, 11:19
  #11993
Medlem
Citat:
Jobb och bostad är två vitt skilda saker så din liknelse faller platt.
Just det, ekonomisk risk har inget med saken att göra här eller i mitt exempel? Din världsbild måste vara mycket enkel när inget hänger ihop med det andra.

Kompensation vid invaliditet är till stor del kompensation för utebliven inkomst (ekonomisk risk).
Citera
2017-02-24, 15:14
  #11994
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men var det inte precis det du sa här:


Om du inte betalar mer för att slippa ta kapitalrisken måste någon annan ta den risken utan att få betalt för det.

Nej är du villig att ta en kapitalrisk så ska du betala för det. Den som hyr ska bo billigare än den som äger just därför att man bor utan chans att profitera på sitt ägande.
Citera
2017-02-24, 16:05
  #11995
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Nej är du villig att ta en kapitalrisk så ska du betala för det. Den som hyr ska bo billigare än den som äger just därför att man bor utan chans att profitera på sitt ägande.

Den som hyr riskerar inte att få betala för att kylskåp eller spis går sönder. Den som hyr måste däremot betala omtapetsering och byte av vitvaror vare sig det behövs eller inte. Vidare måste de som hyr betala städning av gemensamma utrymmen, trädgårdsskötsel m.m. medan den som äger kan välja att göra det jobbet själv mot billigare avgift. Hyran ska även räcka till att betala fastighetsägarens banklån. Bostadsrättsinnehavare betalar själva det mesta av sina lån. Kort sagt ska hyran täcka fler gemensamma utgifter än bostadsrättsavgiften. Därför är det dyrare att hyra.
Citera
2017-02-24, 17:34
  #11996
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Den som hyr riskerar inte att få betala för att kylskåp eller spis går sönder. Den som hyr måste däremot betala omtapetsering och byte av vitvaror vare sig det behövs eller inte. Vidare måste de som hyr betala städning av gemensamma utrymmen, trädgårdsskötsel m.m. medan den som äger kan välja att göra det jobbet själv mot billigare avgift. Hyran ska även räcka till att betala fastighetsägarens banklån. Bostadsrättsinnehavare betalar själva det mesta av sina lån. Kort sagt ska hyran täcka fler gemensamma utgifter än bostadsrättsavgiften. Därför är det dyrare att hyra.

Vadå måste betala omtapetsering och byte av vitvaror vare sig det behövs eller inte. Det behöver då inte jag göra och jag hyr bostad i ett kommunägt fastighetsbolag. Omtapetsering får jag göra själv om jag anser det nödvändigt och vitvaror byts ut när dom går sönder. Det är strunt att hyran täcker så mycket mer av gemensamma utgifter än bostadsrättsavgiften. Det finns massor av fastigheter utan tillhörande trädgårdar och städning av trapphus etc utförs ytterst ytterst sällan, förekommer det ens överhuvudtaget, av bostadrättsinnehavarna själva.

Och det finns ett stort bestånd av hyresfastigheter som är byggda för 50-60-70 år sen och icke är belånade längre, men även där tycker marknadsfundamentalister att det ska råda marknadshyra för att läget är attraktivt eller vad dom nu hittar på för diffus anledning att pungslå hyresgäster.
Citera
2017-02-24, 18:28
  #11997
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Nej är du villig att ta en kapitalrisk så ska du betala för det. Den som hyr ska bo billigare än den som äger just därför att man bor utan chans att profitera på sitt ägande.

Hehe gratisätare är ni hela bunten på vänsterkanten. Ni ska bara ha och ha men aldrig betala vad det kostar.

Och så har ni mage att kalla högern för "egoister"...
Citera
2017-02-24, 18:39
  #11998
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hehe gratisätare är ni hela bunten på vänsterkanten. Ni ska bara ha och ha men aldrig betala vad det kostar.

Och så har ni mage att kalla högern för "egoister"...

Vi på vänsterkanten betalar men vi vill inte betala för att göda en fet gris för att den ska bli ännu lite fetare.
Citera
2017-02-24, 19:58
  #11999
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Därför att någon annan satsat pengarna kanske?

Svårt det där med att förstå skillnaden på mitt och ditt för en vänsterpartist förstår jag?

Ägt boende är billigare i genomsnitt över tid pga att service och risk inte ingår.

Men blir det kärvare tider kan det tillfälligt vara billigare att hyra.

Att hyra är att försäkra sig kan man säga och sånt kostar.


Inte för mig, 3600 :- för 42 m2 i närförort, det är 600 -1000 kr billigare per månad än nettokostnaden för en motsvarande bostadsrätt när jag räknat på det. Man ska även ut med handpenning på 400 000 kr. Varför är ägt boende billigare över tid när jag sparar nästan 10000 kr/år på att hyra och investerar mina pengar i annat?

Det är nog snarare du som vill att det ska vara dyrare, inte sant?
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-02-24 kl. 20:13.
Citera
2017-02-24, 20:26
  #12000
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Vi på vänsterkanten betalar men vi vill inte betala för att göda en fet gris för att den ska bli ännu lite fetare.

Fast du säger ju indirekt att du inte vill betala vad det kostar och då måste mellanskillnaden betalas av någon annan isåfall?!

Bo i hyres med full service är inte billigt. Särskilt inte nya hyresrätter...

För att det ska bli billigt måste någon annan betala för att det ska vara just "billigt"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback