2017-05-24, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
- Vittne EL ser glugg-passagen 19:40-19:42.
- Den vita bilen är borta och har ersatts av brödernas bil c:a 21:30.
- Sune anger strax efter 21 för överfallet, om jag minns rätt.
- Det finns även ett larm till hemtjänst i huset som kan kopplas till överfallet (via strörmavbrott tror jag?). Osäker på vad tidsangivelsen är exakt, men jag tror det är c:a 21 där också.

Det här har jag missat lite, tanken är alltså att mördaren har suttit i ladan och väntat på att Roger ska komma ut och mata djuren!? Vet man när Roger gick ut?
Citera
2017-05-24, 10:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Min bedömnkng är att han har den avstängd hela tiden eftersom det är missade upplopplingar hela dagen den 14/4. Ett skäl för Linna att göra så kan vara att han inte var hemma utan ute i annat ärende, t.ex. fixade med annan bil.
Att han skulle ha stängt av mobilen för att han t.ex. "fixade med en annan bil" låter konstigt. Man behöver nog inte krångla till det så mycket. En annan (och fullt rimlig) förklaring till de missade samtalsförsöken under hela dagen den 14/4 kan vara att telefonen var strömlös. Linna påbörjade sin resa söderut den 13/4, men vände i Älvsbyn tillbaka hem när han insåg att han inte hade fått med sig några nycklar han skulle ha med sig (nycklarna hade skickats till honom med posten, och låg i brevlådan hemma i Vistträsk). Linna kan ha missat att sätta telefonen på laddning över natten eftersom laddaren t.ex. låg nedpackad i någon väska. Problem med laddning/batteri är väl också vad Linna själv har berättat om. Det kan finnas flera fullt naturliga förklaringar till att Linna var svår att nå på mobilen hela dagen den 14/4, och den absolut minst troliga förklaringen måste i alla fall vara 'farbror_barbros' tidigare föreslagna, dvs. att han planerade att råna någon senare på kvällen.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-24 kl. 11:04.
Citera
2017-05-24, 10:58
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
- Vittne EL ser glugg-passagen 19:40-19:42.
- Den vita bilen är borta och har ersatts av brödernas bil c:a 21:30.
- Sune anger strax efter 21 för överfallet, om jag minns rätt.
- Det finns även ett larm till hemtjänst i huset som kan kopplas till överfallet (via strörmavbrott tror jag?). Osäker på vad tidsangivelsen är exakt, men jag tror det är c:a 21 där också.

Det kan inte vara så att det är Roger själv som sticker ut genom gluggen?
Citera
2017-05-24, 11:03
Medlem
habets avatar
Citat:
Min bedömnkng är att han har den avstängd hela tiden eftersom det är missade upplopplingar hela dagen den 14/4. Ett skäl för Linna att göra så kan vara att han inte var hemma utan ute i annat ärende, t.ex. fixade med annan bil.

Ja, hur som helst så har jag med denna dialog fått fram det jag ville. D.v.s. du här i tråden har påstått om att Linna medvetet har slagit av telefonen under exakt den, enligt dig, "kritiska" tiden och det har varit ett tydligt bevis för att han utfört brottet. Det har nu utmynnat i att din bedömning är att han medvetet har haft den avslagen och orsaken till det gissar du t.ex. skulle kunna vara att han är ute och fixar en vit bil.
Citera
2017-05-24, 11:26
Medlem
mymyselfs avatar
Det finns inga fingeravtryck som binder Kaj Linna till mordplatsen. Inte heller några skospår, inget DNA och ingen träff i mobilmaster. Det närmaste är ett vittne som sett en person med blå byxor krypa in genom ett fönster. Ett frågetecken har hittills rätats ut och det är den färska snusprilla som man hittade på mordplatsen. Den har nu, 13 år senare, visat sig komma från ambulanspersonal.

Det som pekar ut Linna är den berättelse som huvudvittnet, som DN valt att kalla för Nils, gett och det är också hans mediaintervjuer som gjort att målet tas om.
Nils har ändrat sig på några avgörande punkter.
En av de viktigaste bitarna är en så kallad avvärjningsresa som han gjorde i syfte att tala Linna tillrätta om de planer som, enligt Nils, gick ut på att göra en stöt mot bröderna. Här har Nils hoppat mellan olika versioner, bland annat att det var för att köpa knark i Piteå, medan Linna nekat till att den ägt rum. I rätten var han åter tillbaka i att den ska ha ägt rum, även om den motsägs av telefonpositioneringar.
Citera
2017-05-24, 11:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ja, hur som helst så har jag med denna dialog fått fram det jag ville. D.v.s. du här i tråden har påstått om att Linna medvetet har slagit av telefonen under exakt den, enligt dig, "kritiska" tiden och det har varit ett tydligt bevis för att han utfört brottet. Det har nu utmynnat i att din bedömning är att han medvetet har haft den avslagen och orsaken till det gissar du t.ex. skulle kunna vara att han är ute och fixar en vit bil.
Bra att du är uppmärksam, den där var inte helt lätt att förstå. De här eviga insinuationerna är väl det enda som återstår av den s.k. indiciekedjan nu. Det är antagligen på den här nivån det kommer att hamna i Jens Göranssons slutplädering i hovrätten.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-24 kl. 11:48.
Citera
2017-05-24, 11:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Det finns en annan poäng som vissa här har bortsett ifrån (tycker jag)

Sommarsemestern verkar ju ha tagit sommarsemester från tråden men han har vid flera tillfällen påtalat att "Kaj" måste vara Sveriges mest otursförföljda människa med tanke på att telefonen varit avslagen just då brottet begåtts.

Häng med nu!

Vissa personer påpekar att Kaj och Nils (vittnet) träffats under den tiden som telefonen varit avslagen, båda säger det dessutom själva. Kvällen för avvärjningsresan. Vad som sades och hur länge de träffades är de dock oense om.

Nils VET rimligtvis att det är problem med Kajs telefon. Allt annat är faktiskt otänkbart (med tanke på den täta kontakt de har och med tanke på att Kaj eventuellt ska bo i Nils lägenhet i Stockholm mm.

Nils har ju försökt nå Kaj på den avstängda telefonen och på nått sätt har de ändå stämt träff (eller träffat på varandra) så han måste faktiskt ha koll på det.

När Nils några veckor senare pekar ut Kaj så VET redan Nils att Kajs telefon inte ger honom alibi.

(Kaj kan fortfarande vara skyldig/delaktig men att Nils "bara har tur att Kajs telefon var avslagen just då" kan vi nog glömma.)
Snabb kommentar:
Nils pekar ut Linna för polisen redan söndag 18/4, så veckor är det inte frågan om. Sedan vet jag inte varför Nils skulle tro att det var fel på Linnas telefon. Han ringer ju honom ett antal gånger dagen efter mordet (liksom veckan innan) och då fungerar den utmärkt.

Däremot vet han att Linnas tfn inte gick att nå på mordkvällen 19:37, men om han tänkt sätta dit (en oskyldig) Linna så var det rätt dumt stt ringa honom då. Hade Linna svarat så hade han fått alibi. Betydligt troligare är att Nils då inser att Linna är i Kalamark.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-24 kl. 12:09.
Citera
2017-05-24, 11:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Det kan inte vara så att det är Roger själv som sticker ut genom gluggen?
Det framgår av FUP att någon ställt en lastpall eller liknande mot dasset för att klättra upp. Det är GM som tar sig in.

Det finns också gott om spår efter överfallet inne och utanför ladan. Roger har inte varit i gluggen.
Citera
2017-05-24, 11:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Däremot vet han att Linnas tfn inte gick att nå på mordkvällen 19:37, men om han tänkt sätta dit (en oskyldig) Linna så var det rätt dumt stt ringa honom då. Hade Linna svarat så hade han fått alibi.
Huvudanledningen här var väl i så fall att råna bröderna, och inte att sätta dit Linna. Sedan kanske inte "Nils" är så där jättesmart som du tror heller.

Citat:
Det framgår av FUP att någon ställt en lastpall eller liknande mot dasset för att klättra upp. Det är GM som tar sig in.

Det finns också gott om spår efter överfallet inne och utanför ladan. Roger har inte varit i gluggen.
Att någon skulle ha ställt lastpallen där av den anledningen är ren spekulation, och det bygger på helt på antagandet om att gärningsmannen tog sig in den vägen. Många är för övrigt skeptiska till hela gluggteorin nuförtiden.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-24 kl. 11:58.
Citera
2017-05-24, 11:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Jag tar inte ställning och säger att du har rätt men jag tror absolut att det är fullt möjligt. Har varit inne på samma tänkte, särskilt tanken att Linna ändå ska åka och att man planerar in brottet efter det. Avvärjningsresan har ju inte ägt rum i form av en avvärjningsresa iallafall, det är väll alla överens om oavsett tron på Linnas skuld.

Det är definitivt så pass "möjligt" att det inte går att utesluta om man ser till tänkbara gärningsmän.
Hur skulle Nils kunna veta den 13/4 att Linna avbrutit sin resa söderut?
Citera
2017-05-24, 12:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Hur skulle Nils kunna veta den 13/4 att Linna avbrutit sin resa söderut?
Intressant fråga. I så fall skall man alltså ha hunnit ner till Pitetrakten innan man fick veta det. Kolla i telefonlistorna.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-24 kl. 12:02.
Citera
2017-05-24, 12:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att han skulle ha stängt av mobilen för att han t.ex. "fixade med en annan bil" låter konstigt. Man behöver nog inte krångla till det så mycket. En annan (och fullt rimlig) förklaring till de missade samtalsförsöken under hela dagen den 14/4 kan vara att telefonen var strömlös. Linna påbörjade sin resa söderut den 13/4, men vände i Älvsbyn tillbaka hem när han insåg att han inte hade fått med sig några nycklar han skulle ha med sig (nycklarna hade skickats till honom med posten, och låg i brevlådan hemma i Vistträsk). Linna kan ha missat att sätta telefonen på laddning över natten eftersom laddaren t.ex. låg nedpackad i någon väska. Problem med laddning/batteri är väl också vad Linna själv har berättat om. Det kan finnas flera fullt naturliga förklaringar till att Linna var svår att nå på mobilen hela dagen den 14/4, och den absolut minst troliga förklaringen måste i alla fall vara 'farbror_barbros' tidigare föreslagna, dvs. att han planerade att råna någon senare på kvällen.
Linna är ju Sveriges mest otursförföljda männinska, så allt är väl möjligt.

Han har ju en gigantisk otur att mobiltelefonen laddat ur precis den 14/4 när rånmordet sker i Kalamark. Linna ringer Nlls kl. 18:01-18:12, men då räknar Nils blixtsnabbt ut att hans kompanjon kan henomföra rånet med start 19:40 och ändå skylla på Linna... Av någom anledning ringer Nils Linna 19:37 vilket hotade stt sabba hela planen om Linna bara haft tfn på laddning. Nils har också span på Linna så att han vet att Linna verkligen är hemma och inte börjat åka söderut förrän vid 22-tiden. Linna har ännu mer otur som inte ringer Nils förrän 23:14 i Skellefteå. Hade han ringt en timme tidigare hade han gått fri. Otur hela dagen lång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in