2017-05-23, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
...en person som dessutom vet om vad som hänt i Kalamark innan brottet ens har upptäckts!
Och som i år försäger sig angående det handskrivna brevet till åkl. som han inte sett eller upplysts om att det faktiskt var – handskrivet! Man har sett mer sofistikerade brottsutredningar med mer öga för detaljer på tv i Poirot eller Mord och inga visor!

Ja snälla lyft blicken lite. Linna är ju fullständigt perifer i helhetsbilden av vilka som ringt, träffat och gjort affärer med bröderna.

Vad binder Linna till gärningen i Kalamark? Inte en svajande/avstängd telefon i alla fall. Som på samma sätt var "nere" flera dagar innan.

Kjesaren är naken.
Citera
2017-05-23, 09:33
Medlem
arne99s avatar
Vet inte om detta varit postat innan, om så ursäkta för dubbelpost, läste några sidor bakåt men såg inget då.
---

SÄSONG 1 – KALAMARKSMORDET,
http://sparpodcast.com/#s01

Lyssna på avsnitt 5 och 24minuter in och framåt, och min undran blir då, är det för att undvika "rättsskandal" som man låter Linna sitta?
http://aca.st/de101b

En ren spekulation,
Det som avhandlas där stämmer också rätt bra in på Brattås också med samma "modus" om man lyssnar igenom pod'en "I brottets spår" som avhandlar detta fall under några avsnitt.
Och om det nu rör sig om en seriemördare och om nu ytterligare fallit offer då man inte förstått att jaga "rätt" gärningsman/män efter dubbelmordet 2005 för att upprätthålla ett "sken"? så vore nog skandalen mer än gigantisk.
Citera
2017-05-23, 10:06
Medlem
Förlorar min oskuld med följande fråga: Är det ingen här som varit/är på rättegången i Umeå?
Citera
2017-05-23, 10:14
Medlem
EbonLundins avatar
Är det Liverapportering någonstans i dag? Kollat runt men har inte hittat nåt...
Citera
2017-05-23, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Om man pekas ut av en person som nyligen tagit emot 140.000 kr svart av den mördade och hans bror, har svårförklarliga telefonsamtal och uppkopplingar runt mordtillfället, har begått ett inbrott i en butik nyligen, har varit påtänd kvällen innan och dessutom hävdar att han åkt runt i området kvällen innan där han inte ens mins vem som körde bilen under den resan.

Om man blir utpekad av en sån person då? Lika besvärande?

Och dessutom kan bindas till en plats han inte har nån anledning att vara på mitt i natten efter mordet? Vakna upp nu alla som tror på Kaj som gärningsman.
Som nån tidigare skrivit en himla massa gånger, "den enkla förlaringen är oftast den rätta"....eller hur var det?
Citera
2017-05-23, 10:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
En fråga till dig Barbro!

Tror du att Nils är inblandad?

(Oavsett Kajs skuld)
Bra fråga. Till en början trodde jag det inte, för det verkade så obegripligt att han dels går till polisen, dels fortsätter att ge intervjuer vilka till sist ger Linna resning. Mina tankar är ungefär som följer:
1. Nils känner till bröderna och att de åtminstone ibland har 10 000-tals kronor i kassaskåpet.
2. Nils har planerat inbrott med Kaj förut.
3. Nils åker enligt uppgift till Kalamark med Linna dagen innan rånmordet. De umgås också flitigt under påskhelgen.
4. Nils försöker nå Linna frenetiskt under onsdagen och fram på natten. Det har inget vettigt samband upprättat, utan det är först när Linna ringer upp från fast tfn som de får kontakt.
5. Nils och Bertil har intensiv kontakt hela morddagen samt dagen efter. Bertil vittnar om att Nils berättat om planerna innan rånmordet. Nils är också snabb med att berätta för sin pappa att det är Linna som har "stöt"-planer.
6. Nils berättar självmant för polisen om rånplanerna inklusive skoterspår, loge, lucka, tejp.

Punkterna 1-3 talar för att Nils är med i planeringen. Punkterna 4-6 talar för att han inte varit med i själva utförandet tillsammans med Linna.

Baserat på ovanstående tror jag att Nils deltagit i planeringen av rånet, men att han dragit sig ur på tisdagkvällen. Kanske insåg han att detta skulle kunna gå snett, eller så blev han och Linna oense om något.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-23 kl. 11:11.
Citera
2017-05-23, 10:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
De för honom mest besvärande indicierna är enligt undertecknad dels att han skjuter upp resan söderut först en vecka sedan ytterligare ett dygn, dels att han med perfekt precision saknar alibi för avvärjningsresan och rånmordet. I det läget är det för mig mycket väsentligt om hans tfn bara fungerade dåligt eller om han faktiskt stängt av den. Om du läser samtalslistan i FUP med mastuppkopplingar före, under och efter nämda tidsperiod, så kan du bilda dig en egen uppfattning om det. Min slutsats är solklar.

Tisdag den 13 april, "Avvärjningsresan"
Du antyder att några misslyckade försök att nå Linna på mobilen den 13/4 visar att han med "perfekt precision" skall ha velat göra sig oanträffbar just under den tid då den sk. avvärjningsresan påstås ha ägt rum. Exakt vid vilka tidpunkter gjordes dessa misslyckade försök att nå Linna den 13/4?

Onsdag den 14 april, Rånmordet i Kalamark
Du antyder att några misslyckade försök att nå Linna på mobilen den 14/4 visar att han med "perfekt precision" skall ha velat göra sig oanträffbar just under den tid då rånmordet i Kalamark skall ha ägt rum. Exakt vid vilka tidpunkter gjordes dessa misslyckade försök att nå Linna den 14/4?

Inget mer svammel nu. Bara de exakta tidpunkterna.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-23 kl. 10:50.
Citera
2017-05-23, 10:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Om man pekas ut av en person som nyligen tagit emot 140.000 kr svart av den mördade och hans bror, har svårförklarliga telefonsamtal och uppkopplingar runt mordtillfället, har begått ett inbrott i en butik nyligen, har varit påtänd kvällen innan och dessutom hävdar att han åkt runt i området kvällen innan där han inte ens mins vem som körde bilen under den resan.

Om man blir utpekad av en sån person då? Lika besvärande?
Nu är det faktiskt Linna som är dömd för själva inbrottet. Nils fixade larmet.
Nils har ett mycket gott alibi för hela mordkvällen. Jag kan inte se att vi ska behöva dra det igen.
Citera
2017-05-23, 10:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu är det faktiskt Linna som är dömd för själva inbrottet. Nils fixade larmet.
Nils har ett mycket gott alibi för hela mordkvällen. Jag kan inte se att vi ska behöva dra det igen.
Du vet mycket väl att Linna dömdes uteslutande på utpekande av "goda vänner" även för Konsuminbrottet 2000. Dels ett utpekande från just "Nils", vars vittnesmål ansågs trovärdigt eftersom han även här kunde redogöra för detaljer kring brottet som inte var allmänt kända, och dels ett utpekande från en före detta flickvän (IE) som mycket väl kan ha ansett sig ha blivit snuvad på 325 000 av Linna i samband med en avslutad restaurangrörelse. Inga vittnen, ingen teknisk bevisning. Linna nekar.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-23 kl. 11:03.
Citera
2017-05-23, 11:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Men Barbro, när jag säger: "åkl. har bevisbördan, och den tilltalade har ingen skyldighet att aktivt bidra till denna, t.ex. genom förklaringar om varför hans telefon förefaller onåbar under viss tid", tycker du då ändå att det finns anledning att framhärda med ditt resonemang kring detta?
Det är ju ovidkommande, och om denna HovR gör samma misstag som den förra och fäster sig vid sådana oväsentligheter så lär vi ha den absolut värsta rättsskandalen någonsin.
Det är väl uppenbart av den här tråden att frågan om Linna stängt av tfn 13-14/4 är väsentlig. I annat fall skulle de som hävdar hans oskuld bara acceptera det och gå vidare. Det gör man inte, därför att en avsiktlig nedsläckning av mobiltelefonen under ganska precis tiden för en påstådd avvärjningsresa plus ett mord är ett väldigt starkt indicium för att Linna är inblandad.

För att dra en Joy Rahman-indicium-parallel:
det hamnar väl någonstans mellan bonaden och T-gul.

Edit: se inlägg som följer från Draifos. Knappast en oväsentlig fråga, denna.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-23 kl. 11:16.
Citera
2017-05-23, 11:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du vet mycket väl att Linna dömdes uteslutande på utpekande av "goda vänner" även för Konsuminbrottet 2000. Dels ett utpekande från just "Nils", som också är den som har pekat ut honom som gärningsman för Kalamarksmordet, och dels ett utpekande från en före detta flickvän (IE) som mycket väl kan ha ansett sig ha blivit snuvad på 325 000 av Linna i samband med en avslutad restaurangrörelse. Inga vittnen, ingen teknisk bevisning. Linna nekar.
Jag är helt på det klara med bevisningen mot Linna för inbrottet. Menar du att beskrivningen från Klas att Nils begått inbrott är korrekt, fastän det är Linna som dömts för själva inbrottet?
Citera
2017-05-23, 11:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tisdag den 13 april, "Avvärjningsresan"
Du antyder att några misslyckade försök att nå Linna på mobilen den 13/4 visar att han med "perfekt precision" skall ha velat göra sig oanträffbar just under den tid då den sk. avvärjningsresan påstås ha ägt rum. Exakt vid vilka tidpunkter gjordes dessa misslyckade försök att nå Linna den 13/4?

Onsdag den 14 april, Rånmordet i Kalamark
Du antyder att några misslyckade försök att nå Linna på mobilen den 14/4 visar att han med "perfekt precision" skall ha velat göra sig oanträffbar just under den tid då rånmordet i Kalamark skall ha ägt rum. Exakt vid vilka tidpunkter gjordes dessa misslyckade försök att nå Linna den 14/4?

Inget mer svammel nu. Bara de exakta tidpunkterna.
Varför läser du inte listan själv?
Hoppas du att jag skall citera ur minnet och skriva fel klockslag?

Om jag minns rätt är det 8 misslyckade försök i rad att koppla upp sig mot Linnas mobil från 18:20 den 13/4 fram till 18-tiden den 14/4. Linna kopplar sedan upp själv kl. 23:14. Men varför skall vi förlita oss på mitt minne när du snabbt och lätt kan kolla det själv.

Svammel: är det vad du vanligen kallar inlägg med exakta klockslag hämtade direkt från operatörens samtalslistor? Bäst du visar hur det skall göras rätt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-23 kl. 11:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in