Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarsemestern
Har det inte framkommit mycket nytt sedan 2004? Ny granskning av telefonlistor, återfunna byxor, ändrade uppgifter från huvudvittnet, ett DNA från brottsplatsen som nu är identifierat?
Jag uttryckte mig slarvigt där. Det jag syftade på var att läget för Kaj Linna egentligen inte har förändrats särskilt mycket sedan 2004. Bevisningen mot Linna var mycket bristfällig redan då, och har väl möjligen ytterligare försvagats lite grann sedan dess. Jag menar som Leif GW Persson, att det där räckte egentligen inte ens för häktning 2004. Och ännu mindre nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarsemestern
Domarna i sig sammanfattar väl på ett begripligt sätt hur det resonerats.
Nej, och du vill inte själv förklara när 'habet' frågar dig vad du och åklagaren menar med att gärningsmannen måste finnas i den här "mindre kretsen" bestående av fyra personer: Nils, Bertil, Linna och Nils pappa. Jag tror inte att du kommer att svara nu heller, men jag skall dra det igen.
Om de här fyra personerna känner till rånplanerna så kan naturligtvis någon annan som har utbytt information med någon i den här kretsen också känna till rånplanerna. T.ex. kan Nils eller hans pappa ha utbytt information med de kriminella man sammanträffade med kvällen innan rånet. Gärningsmannen skulle t.ex. också kunna vara Marcus W (punkt 13 i den muntliga bevisningen), som vittnade om att han var med i bastun när Linna enligt åtalet skall ha berättat om rånplanerna.
Efter att man har slagit fast att gärningsmannen måste vara någon av de här fyra så tar man genom uteslutningsmetoden bort Nils och Bertil, eftersom de anses ha alibi. Nils pappa förbigås med tystnad, och ensam kvar blir Kaj Linna.
Det som är obegripligt i domen är alltså dels att man slår fast så bestämt att ingen annan kan vara inblandad, och dels att Nils pappa omotiverat försvann ur diskussionen. Det intryck jag får är att det här är ett skenresonemang för att kunna få Kaj Linna fälld, och det finns ingen logik i resonemanget.