Citat:
Ursprungligen postat av
Klas1981
En fråga till dig Barbro!
Tror du att Nils är inblandad?
(Oavsett Kajs skuld)
Bra fråga. Till en början trodde jag det inte, för det verkade så obegripligt att han dels går till polisen, dels fortsätter att ge intervjuer vilka till sist ger Linna resning. Mina tankar är ungefär som följer:
1. Nils känner till bröderna och att de åtminstone ibland har 10 000-tals kronor i kassaskåpet.
2. Nils har planerat inbrott med Kaj förut.
3. Nils åker enligt uppgift till Kalamark med Linna dagen innan rånmordet. De umgås också flitigt under påskhelgen.
4. Nils försöker nå Linna frenetiskt under onsdagen och fram på natten. Det har inget vettigt samband upprättat, utan det är först när Linna ringer upp från fast tfn som de får kontakt.
5. Nils och Bertil har intensiv kontakt hela morddagen samt dagen efter. Bertil vittnar om att Nils berättat om planerna innan rånmordet. Nils är också snabb med att berätta för sin pappa att det är Linna som har "stöt"-planer.
6. Nils berättar självmant för polisen om rånplanerna inklusive skoterspår, loge, lucka, tejp.
Punkterna 1-3 talar för att Nils är med i planeringen. Punkterna 4-6 talar för att han inte varit med i själva utförandet tillsammans med Linna.
Baserat på ovanstående
tror jag att Nils deltagit i planeringen av rånet, men att han dragit sig ur på tisdagkvällen. Kanske insåg han att detta skulle kunna gå snett, eller så blev han och Linna oense om något.