2017-05-23, 01:18
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarmannen
Har det framkommit exakt vad "Nils" visste som bara någon med insyn i utredningen kunnat veta?
Ja. Förutom att han redan från början känner till detaljer som kan liknas vid själva gärningen, så är flera av hans egna utsagor ytterligt graverade för honom själv. Jag har tagit upp detta i tidigare inlägg
https://www.flashback.org/sp60777720
Där skrev jag detta:
Citat:
I första polisförhöret uppger Nils att han har telefonkontakt med Linna fredag 15/4, dvs. 1,5 dygn efter gärningen, då Linna ska ha vidgått att han genomfört den: "Sen på fredag efter klockan, när det kom ut i tidningen det här, då hade jag haft ett samtal med Håkan och då ringde antingen jag upp Kaj eller Kaj upp mig och berättade mer ingående om det här."
Problemet är bara att hans samtal med Kaj -då Nils alltså redan läst om brottet i tidningen OCH pratat med Håkan- äger rum på morgonen, före brottets upptäckt, så tidsmässigt kan några uppgifter därom har absolut inte nått media vid det laget!

Sedan i ett annat inlägg detta, från årets förhör innan rättegången:
https://www.flashback.org/sp60777255

Citat:
I första förhöret nämner förhörsledaren det anonyma brevet till åkl. om att Nils ska få en miljon, och då verkar han så förvånad. I det andra förhöret tar FL upp brevet igen, Nils vill se det, men det är inte tillgängligt.
Han spekulerar då i att hans moster kan ligga bakom, men undrar i så fall varför hon skickar ett handskrivet brev när hon har dator.
Problemet är bara att INGEN har nämnt att det var handskrivet, och mig veterligen har ingen heller reagerat på detta än i dag!
Nils har sannolikt själv skrivit eller åtminstone författat brevet, för att förstärka den negativa bilden av Kaj inför resningen.
Citera
2017-05-23, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Det här var före "smartphone"-tiden, alltså 13 år sedan
all utrustning var lite annorlunda tekniken går framåt

ursäkta kunde inte hålla mig

Det behövs knappast pekskärm för att meddela om nedkopplingsintention -- modem för uppringt internet gjorde detta långt innan Kaj Linna installerade kassaskåp. Någon som vet hur GSM-protokollet funkar får gärna svara dock.
Citera
2017-05-23, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Man kan ju tycka att Polisen borde ha ställt den frågan genom FUP, om nyckeln alltså..

Vi kan nog endas om att förundersökningen var väldigt dåligt genomförd och vinklad. Frågade de om nyckeln och fick ett svar som inte passade in på Kaj så tog man nog helt enkelt inte med det.
Citera
2017-05-23, 07:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Barbro et. al, läs nu detta och lägg sedan på luren...

Efter dussintals inlägg om Kajs avstängda/ej nåbara telefon 13-14/4 2004 kan det vara på sin plats med lite upplysning om rättstillämpning.

I svensk straffrätt (faktiskt i hela EU) tillämpas s.k. oskyldighetspresumtion, vilket innebär att den tilltalade är att betrakta som oskyldig tills motsatsen har bevisats och fastställts i dom. Därför bär åkl. bevisbördan, och den tilltalade har ingen skyldighet att aktivt bidra till denna, t.ex. genom förklaringar om varför hans telefon förefaller onåbar under viss tid.
Åkl. kan alltså inte -i syfte att bevisa något- lägga en sådan förklaringsbörda på den tilltalade, annat än i undantagsfall då domstolen kan ålägga en sådan, och något sådant föreligger inte här.
Det som talar för att Linna är GM är Nils vittnesmål plus ett antal indicier. Ett av de viktigaste är att Linna inte bara saknar alibi precis för tiden för avvärjningsresan och mordkvällen, utan också av allt att döma har stängt av telefonen just under den tiden.

Linnas och hans försvar inser också detta, och har därför gjort vad de kan för att förklara detta med dåligt batteri och laddare till telefonen. Som jag påvisade i min replik till Draifos igår saknar detta helt trovärdighet, för Linnas mobil kopplar upp alldeles utmärkt både innan den 13/4 (21 ggr i rad under 13 dygn) och den 15/4 (16 ggr!). I periden däremellan misslyckas alla 11 försök att koppla upp sig mot Linnas tfn.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-23 kl. 07:34.
Citera
2017-05-23, 07:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Det behövs knappast pekskärm för att meddela om nedkopplingsintention -- modem för uppringt internet gjorde detta långt innan Kaj Linna installerade kassaskåp. Någon som vet hur GSM-protokollet funkar får gärna svara dock.
Jag är 99% säker på att GSM har uppstartsmeddelande och förmodligen också för nedkoppling, men helt okunnig om dessa lagras någonstans. Såvitt jag förstått finns bara den info som vi ser i samtalslistan från Tele2.
Citera
2017-05-23, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om någon kan förklara på ett begripligt sätt hur något i dessa samtalslistor skulle kunna anses vara besvärande för Kaj Linna så är det väl intressant. Tills dess betraktar jag det där som jämförbart med statistikövningarna i Göran Lambertz söndagsbetraktelser. Det känns faktiskt lite som att det egentliga syftet kan vara att avleda uppmärksamheten från den massiva avsaknaden av bevisning som mot Linna.

Blir man misstänkt för ett mord och när ens egna alibi synas visar det sig att man har haft mobilen avslagen under den aktuella tiden så ÄR det besvärande.

Sen att det till 99.9% betyder att man är inblandad i mordet för den sakens skull är iallafall jag inte med på.

Det finns en sak här som jag är fundersam på, OM Kaj verkligen åkt iväg (och han är ingen dumskalle) varför inte lämna mobilen kvar på ett ställe där den tar emot signal? Att stänga av den är ju mer misstänkt.

Många misstänker ju Nils för att han skickat sin mobil med sin pappa.

Den tanken tycker jag kompenserar lite för det besvärande i att den varit avslagen.
Citera
2017-05-23, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det besvärande att Linna sett till att hans mobil inte kopplar upp, och därmed kan geografiskt bestämmas, från tisdag e.m. 13/4 till onsdag 23:14 14/4.

Väldigt besvärande om man pekas ut av en god vän som GM i ett rånmord.

Om man pekas ut av en person som nyligen tagit emot 140.000 kr svart av den mördade och hans bror, har svårförklarliga telefonsamtal och uppkopplingar runt mordtillfället, har begått ett inbrott i en butik nyligen, har varit påtänd kvällen innan och dessutom hävdar att han åkt runt i området kvällen innan där han inte ens mins vem som körde bilen under den resan.

Om man blir utpekad av en sån person då? Lika besvärande?
Citera
2017-05-23, 07:49
Medlem
Citat:
Det som talar för att Linna är GM är Nils vittnesmål plus ett antal indicier. Ett av de viktigaste är att Linna inte bara saknar alibi precis för tiden för avvärjningsresan och mordkvällen, utan också av allt att döma har stängt av telefonen just under den tiden.

Linnas och hans försvar inser också detta, och har därför gjort vad de kan för att förklara detta med dåligt batteri och laddare till telefonen. Som jag påvisade i min replik till Draifos igår saknar detta helt trovärdighet, för Linnas mobil kopplar upp alldeles utmärkt både innan den 13/4 (21 ggr i rad under 13 dygn) och den 15/4 (16 ggr!). I periden däremellan misslyckas alla 11 försök att koppla upp sig mot Linnas tfn.

En fråga till dig Barbro!

Tror du att Nils är inblandad?

(Oavsett Kajs skuld)
Citera
2017-05-23, 08:13
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro

Skall erkänna att där tar mina kunskaper slut

Det här är vare sig ett "protokoll" eller har något med internet att göra direkt(GSM) där och då, det är doc inte helt ointressant med internet för jag gissar att internet har drivit fram att telefonen skall svara på frågan om jag "kommer tillbaka" eller inte på mobilnätet.

GSM är flera avancerade standarder eller system för kommunikation, fokus var då som nu att möjliggöra en större mängd kommunikation, något som då hände genom att mobilen blev digital istället för analog

Varför det är möjligt idag har nog främst med standarder och utveckling att göra.
Gissar att det då faktiskt var mer intressant för utvecklarna att foka på allt annat som stabilitet och hastighet, ett problem var ju att man kunde ju inte bara byta teknik utan var tvungen att hålla sig till standard, standarder gör att utvecklingen i vissa delar går mycket långsamt eller inte alls, man måste byta standard och ibland utveckla en standard utifrån den gamla (bakåt kompatibilitet)

Men svaret på din fråga är ändå lätt, går det att utläsa på samtalslistorna när mobilen stängs av på olika sätt, nej, då ingick det inte i den dåvarande standarden........... även fast det tekniskt sätt inte skulle ha varit omöjligt att ha det så .... även på den tiden
Senast redigerad av Diavlo 2017-05-23 kl. 08:40.
Citera
2017-05-23, 08:28
Medlem
Mantillas avatar
Citat:

Men Barbro, när jag säger: "åkl. har bevisbördan, och den tilltalade har ingen skyldighet att aktivt bidra till denna, t.ex. genom förklaringar om varför hans telefon förefaller onåbar under viss tid", tycker du då ändå att det finns anledning att framhärda med ditt resonemang kring detta?
Det är ju ovidkommande, och om denna HovR gör samma misstag som den förra och fäster sig vid sådana oväsentligheter så lär vi ha den absolut värsta rättsskandalen någonsin.
Citera
2017-05-23, 08:34
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Blir man misstänkt för ett mord och när ens egna alibi synas visar det sig att man har haft mobilen avslagen under den aktuella tiden så ÄR det besvärande.
Men Vad bygger du detta uttalande på? Det är ju rent skitsnack! Läs mitt inlägg så får du reda på vad som verkligen gäller. https://www.flashback.org/sp60811393
Citera
2017-05-23, 08:46
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Om man pekas ut av en person som nyligen tagit emot 140.000 kr svart av den mördade och hans bror, har svårförklarliga telefonsamtal och uppkopplingar runt mordtillfället, har begått ett inbrott i en butik nyligen, har varit påtänd kvällen innan och dessutom hävdar att han åkt runt i området kvällen innan där han inte ens mins vem som körde bilen under den resan.

Om man blir utpekad av en sån person då? Lika besvärande?

...en person som dessutom vet om vad som hänt i Kalamark innan brottet ens har upptäckts!
Och som i år försäger sig angående det handskrivna brevet till åkl. som han inte sett eller upplysts om att det faktiskt var – handskrivet! Man har sett mer sofistikerade brottsutredningar med mer öga för detaljer på tv i Poirot eller Mord och inga visor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in