Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 17:24
  #16861
Medlem
lampross avatar
Om nu print är destinerat att gå under, Riktigt Snart Nu, varför hör man då så sällan om nerläggningar?

Det som varit nyss i den vägen är bara marginella tidningar som norska Aftenpostens kvällsupplaga (las ner 2012, morgontidningen är kvar). Och engelska Independent (print nerlagd 2016). Men det var ändå en så förhållandevis ny tidning, startad 1986; en marginell uppstickartidning. Huvuddelen engelska blaskor är så vitt jag vet kvar i print.

Och här i tråden förutspåddes till exempel SvD:s nerläggning efter valet 2014. Men se den överlevde.

Print har nio liv. Som antytt i tråden av insiktsfulla, man håller det under armarna av prestigeskäl. För när printupplagan försvinner, försvinner i princip allt. Imagen raderas ut, man blir en sajt bland andra.

My two cents.
Citera
2017-05-22, 18:40
  #16862
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Jag är förvånad över schibsteds passivitet....ännu mer gäller det Svd.
Det kan ju vara ungefär samma sak som när fastighetsägare väntar ut att deras fastigheter ska förfalla för att kunna riva dem och bygga nytt. Schibsted är ju affärsmän och vill helt enkelt tjäna pengar och det kan ju vara så att de har planer för Aftonbladet och SvD men att dessa inte riktigt går att genomföra med massvis av griniga journalister som sätter sig på tvären. Om man låter det hela självdö så kan man istället bygga upp någonting från resterna. Varumärkena kommer nog i sig ha ett rätt stort värde även om det händer.
Citera
2017-05-22, 19:24
  #16863
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Om nu print är destinerat att gå under, Riktigt Snart Nu, varför hör man då så sällan om nerläggningar?

Det som varit nyss i den vägen är bara marginella tidningar som norska Aftenpostens kvällsupplaga (las ner 2012, morgontidningen är kvar). Och engelska Independent (print nerlagd 2016). Men det var ändå en så förhållandevis ny tidning, startad 1986; en marginell uppstickartidning. Huvuddelen engelska blaskor är så vitt jag vet kvar i print.

Och här i tråden förutspåddes till exempel SvD:s nerläggning efter valet 2014. Men se den överlevde.

Print har nio liv. Som antytt i tråden av insiktsfulla, man håller det under armarna av prestigeskäl. För när printupplagan försvinner, försvinner i princip allt. Imagen raderas ut, man blir en sajt bland andra.

My two cents.

Tidningen Metro till salu, flyttar huvudkontoret till London.
Lite citat:

"Varför vill du sälja tidningen?

– Man kan säga att framtiden i print är sjunkande. I vår värld vill vi satsa på allt digitalt"


– Det betyder inte att jag tycker att tidningsprodukten inte skulle vara spännande, men den har ett bäst före-datum.

http://www.dn.se/kultur-noje/tidningen-metro-till-salu/

Kanske print läggs ner snart trotts allt?
Citera
2017-05-22, 21:46
  #16864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Tidningen Metro till salu, flyttar huvudkontoret till London.
Lite citat:

"Varför vill du sälja tidningen?

– Man kan säga att framtiden i print är sjunkande. I vår värld vill vi satsa på allt digitalt"


– Det betyder inte att jag tycker att tidningsprodukten inte skulle vara spännande, men den har ett bäst före-datum.

http://www.dn.se/kultur-noje/tidningen-metro-till-salu/

Kanske print läggs ner snart trotts allt?

Jag är mest förundrad över att Qviberg inte såg detta.

Å andra sidan överenstämmer det med de framgångsrika entreprenörer jag känner. De har inte de främsta intellekten men har sanslöst driv och arbetsförmåga. De fokuserar på möjligheter, inte problem. Det Qviberg förlorade på denna affär tar han igen och mycket därtill på något annat.

Jag öppnade förövrigt en Metro i förra veckan och måste säga att den verkar ha blivit bättre igen. Längre och mer relevanta artiklar framförallt.
__________________
Senast redigerad av avec 2017-05-22 kl. 22:20.
Citera
2017-05-23, 04:17
  #16865
Medlem
MinNalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Räkna om vad?

Ja, Att printa Papperet, skriva (lön),utdelning via hela Sverige.
Undrar hur mycker det kostar att flyga eländet till Gotland?????
Citera
2017-05-23, 05:20
  #16866
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Tidningen Metro till salu, flyttar huvudkontoret till London.
Lite citat:

"Varför vill du sälja tidningen?

– Man kan säga att framtiden i print är sjunkande. I vår värld vill vi satsa på allt digitalt"


– Det betyder inte att jag tycker att tidningsprodukten inte skulle vara spännande, men den har ett bäst före-datum.

http://www.dn.se/kultur-noje/tidningen-metro-till-salu/

Kanske print läggs ner snart trotts allt?
Marginella printpublikationer försvinner. De stora har en i sammanhanget förunderlig staying power.

Det var vad jag menade med mitt inlägg igår.
Citera
2017-05-23, 05:51
  #16867
Medlem
Det hade varit intressant att se statistik för hur många som klickar för att betsla en krona för att läsa innehåll som tidigsre bara hittades i veckotidningar, tex nu i Sydsvenskan:
Åtta härsksrtekniker - lär dig lämna igen det gula maktspelet

Länken går till retorikknep listade av Elaine eksvärd.

Jag blir bara irriterad när jag hittar allt mindre fakta-nyheter i gammelmedia som berättar om vad som händer och ger analyser (tex pågående manifestation av irakier igen utanför Migrationsverket) samtidigt som Media försöker tjäns pengar på sådant här.

Under de senaste två åren har jag i stort sett helt slutat läsa tidningar som Sydsvenskan och Aftonbladet. Använder appen omni Och läser sedan hellre utländska tidningar för nyheter om andra länder. Gissar andra gör likadant.

Hoppas gammelmedia skärper till sig,
Citera
2017-05-23, 17:21
  #16868
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Om nu print är destinerat att gå under, Riktigt Snart Nu, varför hör man då så sällan om nerläggningar?

Det som varit nyss i den vägen är bara marginella tidningar som norska Aftenpostens kvällsupplaga (las ner 2012, morgontidningen är kvar). Och engelska Independent (print nerlagd 2016). Men det var ändå en så förhållandevis ny tidning, startad 1986; en marginell uppstickartidning. Huvuddelen engelska blaskor är så vitt jag vet kvar i print.

Och här i tråden förutspåddes till exempel SvD:s nerläggning efter valet 2014. Men se den överlevde.

Print har nio liv. Som antytt i tråden av insiktsfulla, man håller det under armarna av prestigeskäl. För när printupplagan försvinner, försvinner i princip allt. Imagen raderas ut, man blir en sajt bland andra.

My two cents.

Jag tror inte att prestige väger så tungt om/när ekonomin blir för svår. Om SvD ville satsa på prestige skulle de komma ut 1-3 gånger i veckan, ta 50 kr för premiumprodukten print och göra en fullständig makeover av en stor del av journalistiken. Inte minst kulturjournalistiken à la Lisa Irenius. Vem gillar den?
Citera
2017-05-24, 09:53
  #16869
Medlem
GoEks avatar
Av någon "anledning" ligger Aftonbladet ensamt och prominent på på bordet i SVT Morgon studion medans kameran förföriskt sveper runt. Har Helin och Stjärne höjt korruptionen inom SVT till nya höjder?
Citera
2017-05-25, 13:54
  #16870
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Mycket intressant att just Anticimex lyfts fram. Anticimex tjänar grova pengar på asylmottagandet. Varje rum på asylcenter totalsaneras var femte vecka mot vägglöss & liknande, så Anticimex har bråda dagar.

Är inte det snudd på hets mot folkgrupp när Anticimex satsar på en nyhetstidning på arabiska?

Menar Anticimex att araber kommer med löss?

Eller satsar Anticimex på andra grupper som kan behöva stöd, som t.ex. fattigpensionärer, boende i glesbygd m.fl. också? I så fall är det kanske inte hets mot folkgrupp...

Citera
2017-05-25, 15:15
  #16871
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är inte det snudd på hets mot folkgrupp när Anticimex satsar på en nyhetstidning på arabiska?

Menar Anticimex att araber kommer med löss?

Eller satsar Anticimex på andra grupper som kan behöva stöd, som t.ex. fattigpensionärer, boende i glesbygd m.fl. också? I så fall är det kanske inte hets mot folkgrupp...

Varför skull det vara hets mot folkgrupp att marknadsföra sig mot en kommersiellt intressant målgrupp?
Citera
2017-05-25, 15:17
  #16872
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är inte det snudd på hets mot folkgrupp när Anticimex satsar på en nyhetstidning på arabiska?

Menar Anticimex att araber kommer med löss?

Eller satsar Anticimex på andra grupper som kan behöva stöd, som t.ex. fattigpensionärer, boende i glesbygd m.fl. också? I så fall är det kanske inte hets mot folkgrupp...

Gissningsvis vill Anticimex värva personal bland araber & liknande, för att dom skall kunna åka ut till "orten" utan att bli utsatta för stenkastning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback