2017-09-27, 21:32
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
”Tidigare har man sagt: de unga kommer. Idag finns inte skäl att tro att det sker per automatik”, medger Jan Helin.

https://www.journalisten.se/nyheter/jan-helin-oberoendet-mer-utsatt-nagonsin
Citera
2017-09-27, 21:48
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
”Tidigare har man sagt: de unga kommer. Idag finns inte skäl att tro att det sker per automatik”, medger Jan Helin.

https://www.journalisten.se/nyheter/jan-helin-oberoendet-mer-utsatt-nagonsin
Den linkende artikkelen ligger bak betalingsmur ...
Citera
2017-09-28, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Jag tror inte att den extremt höga räckvidden hos tidningarna som inte vill redovisa sin upplaga varit medvetet påhittad. Det kan istället vara så att personer som blir tillfrågade i konsumentundersökningar om de läser en viss tidning fortsätter svara ja trots att de på senare tid bara gjort det sporadiskt. Speciellt om man frågar äldre som fram till nyligen läst samma tidning i många år. Dvs tidningarnas upplaga sjunker mycket snabbare än vad folk hinner glömma dem. Då får man absurt höga räckviddstal i förhållande till upplagan.

Förmodligen svarar många ja som har läst aftonbladet på nätet, inte papper, vilket blåser upp räckvidden.

Eftersom sajterna är så tunna brukar iaf jag klämma av "alla" MSM på 10 min per dag.

Presenteras frågorna som ställs i räckvidsundersökningarna? Ställer de frågan "har du läst X idag"?
Citera
2017-09-30, 06:23
Medlem
Hlewagastirs avatar
Tidigare i veckan såg jag att Stampen-tidningen TTELA tagit in en sponsrad annons: (FB) Kommunala bolaget Trollhättans Energi sponsrar tidningsartikel om eretriansk ingenjör

Efter att ha googlat på "innehållet presenteras av" kan jag konstatera att den var toppen på ett isberg. Fick 232 träffar på olika Stampen-tidningar. De som köpt artiklar var följande:
Citat:
Arvato Financial Solutions
Bonava
Boon Edam
Fastighetsbyrån
Fonus
Ford, Garmin & Sats
Freedom Finance
Hamburg on Tour
Hudiksvalls kommun
Hööks Hästsport AB
ICA Maxi Flygstaden
Kronfönster
Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän
OS
PostNord
Riksbyggen
Rolling Stones
Svensk Fastighetsförmedling
Svenska Skydd
Telia
Tibergs Möbler
Trollhättan Energi
Visit Norway
XL-BYGG Byggcenter Varberg
Mest förvånad blev jag över OS, trodde sportnyheter sålde sig själva. Aldrig tidigare sett att någon krävt betalt av mottagaren för reklam, men se denna plusmärkta annons för Rolling Stones: http://www.ttela.se/nyheter/regionalt/cyklar-300-mil-för-att-se-rolling-stones-1.4576272

Jag tycker att köpta artiklar borde skämma bort läsare? Har inte sett att detta är vanligt hos andra än Stampen, vilket jag tolkar som ett utspel av ekonomisk desperation. Förekommer de i papperstidningarna också?
Citera
2017-09-30, 10:29
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Tidigare i veckan såg jag att Stampen-tidningen TTELA tagit in en sponsrad annons: (FB) Kommunala bolaget Trollhättans Energi sponsrar tidningsartikel om eretriansk ingenjör

Efter att ha googlat på "innehållet presenteras av" kan jag konstatera att den var toppen på ett isberg. Fick 232 träffar på olika Stampen-tidningar. De som köpt artiklar var följande:

Mest förvånad blev jag över OS, trodde sportnyheter sålde sig själva. Aldrig tidigare sett att någon krävt betalt av mottagaren för reklam, men se denna plusmärkta annons för Rolling Stones: http://www.ttela.se/nyheter/regionalt/cyklar-300-mil-för-att-se-rolling-stones-1.4576272

Jag tycker att köpta artiklar borde skämma bort läsare? Har inte sett att detta är vanligt hos andra än Stampen, vilket jag tolkar som ett utspel av ekonomisk desperation. Förekommer de i papperstidningarna också?

Aftonbladet har fått pisk ett par gånger då de inte varit så tydliga med att det är en sponsrad artikel. De kör ofta sponsrade artiklar
Citera
2017-09-30, 11:45
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Den 16 oktober flyttar ett kraftigt decimerat Värmlands Folkblad in i nya lokaler vid Stora Torget mitt i Karlstad.

Redaktionen minskade med en tredjedel i våras när webben, redigeringen och en stor del av sportbevakningen flyttades över till NWT. De kvarvarande tjugotalet journalister sitter för närvarande i de stora lokalerna intill tryckeriet i industriområdet Våxnäs i nordvästra utkanten av Karlstad. Men alla andra avdelningar är borta; annonsproduktionen, marknadsavdelningen, kundtjänst och administrationen. Många fick flytta över i NWT-huset i maj, och ett antal fick sluta.

Citat:
Ursprungligen postat av Johan Ekberg
Det är en sorglig känsla när man kommer ner på nedervåningen och ser att där sitter det ingen längre. Ännu sorgligare känsla får man när man går ner i tryckeriet. Tryckpressen låter inte längre, alla blev varslade där och sista tryckningen gick i somras.

Det är väldigt tomt i lokalen. Så länge vi är här kommer vi att gå och jämföra med det som tidigare har varit.

Det har varit otroligt jobbigt att se goda vänner och fantastiska kolleger försvinna från arbetsplatsen. Nu har jag hört att de flesta av journalisterna som fick sluta har fått nya jobb, det är några få som går arbetslösa. Det har löst sig ganska bra för många av dem, vilket är glädjande.

https://www.journalisten.se/nyheter/flyttlasset-gar-vf-efter-tuff-var
Citera
2017-09-30, 13:27
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Den 16 oktober flyttar ett kraftigt decimerat Värmlands Folkblad in i nya lokaler vid Stora Torget mitt i Karlstad.

Redaktionen minskade med en tredjedel i våras när webben, redigeringen och en stor del av sportbevakningen flyttades över till NWT. De kvarvarande tjugotalet journalister sitter för närvarande i de stora lokalerna intill tryckeriet i industriområdet Våxnäs i nordvästra utkanten av Karlstad. Men alla andra avdelningar är borta; annonsproduktionen, marknadsavdelningen, kundtjänst och administrationen. Många fick flytta över i NWT-huset i maj, och ett antal fick sluta.

Gammelmedia är som ett snötyngt hustak i slutet av april: Det droppar bort lite hela tiden och ibland rasar det ner större sjok som aldrig mer kommer att komma upp på taket igen.

Fler och fler uppblåsta, självgoda och stöddiga journalister får nu brutalt vakna upp och skrämt stirra in i verklighetens fula tryne.

Gråter jag? Se nedan:

Citat:
Det är en sorglig känsla när man kommer ner på nedervåningen och ser att där sitter det ingen längre. Ännu sorgligare känsla får man när man går ner i tryckeriet. Tryckpressen låter inte längre, alla blev varslade där och sista tryckningen gick i somras.

Det är väldigt tomt i lokalen. Så länge vi är här kommer vi att gå och jämföra med det som tidigare har varit.

Det har varit otroligt jobbigt att se goda vänner och fantastiska kolleger försvinna från arbetsplatsen.

Jag tröttnar aldrig på att läsa texter från gråtande och klagande journalister. Det är som ljuv musik som går rakt in i själen och fyller mig med en fridfull och upphöjd glädje
Citera
2017-09-30, 14:57
Medlem
Citat:

Otroligt upplyftande att läsa. Skrattade en del när jag såg det hela framför mig.
Citera
2017-09-30, 18:30
Medlem
Det var bara en tidsfråga, men nu har JP (jönköpingsposten) lagt 80% av sina artiklar bakom en betalvägg(premium). Betänk då att de knappast har en endaste kompetent reporter som kan stava till Journalistik.
Citera
2017-09-30, 18:44
Medlem
ace_secs avatar
Citat:

Härlig lördagsläsning.
Citera
2017-10-01, 12:25
Medlem
Demokraturdns avatar
10,6% lägre annonsintäkter i "populärpress" på ett år.
https://www.dagensmedia.se/medier/tidskrifter/sa-stuvar-aller-media-om-saljet-6873656
Citera
2017-10-01, 16:05
Medlem
Vossevangens avatar
Kilde er fane nr.7 i dette excel-arket:

http://hugin.info/131/R/2120987/808128.xlsx

Annonseinntekter AB:

2014: 252'
2015: 199'
2016: 157'
2017 1 halvår: 71'

Annonseinntekter Sv D: