Citat:
Det där plötsliga "God Jul!" som Robin sa med ett liksom litet skratt tror jag bara var en sorts nervös överloppshandling, en sån som man kan se hos hundar som börjar gäspa för att de känner sig osäkra och förvirrade. Jag uppfattade inte God Jul! som en sorts lustigt försök att nämna ett namn. Robin var pressad, visste inte vad han skulle svara, förstod inte vart förhörsledarna ville komma. För honom var kanske God Jul ett snurrigt svar på snurriga frågor.Jag är inte ute efter att skuldbelägga, eftersom bevisning saknas och alla är att anse som oskyldiga tills motsatsen bevisas. Jag har dock en fundering kring denna tonåring. Min fundering är följande:
Om vi ponerar att det stämmer att Kevin ringde på dörren till Robin i sällskap av en äldre pojke för att de ville leka med honom. Pappan i familjen sade nej till att låta Robin gå ut och leka, då de skulle ha gäster. Kevin gick vidare med den äldre pojken - kan det vara samma tonåring som åsyftas då?
Om vi även ponerar (märk väl: ytterst hypotetiskt) att tonåringen är av utländsk härkomst och vi då spolar fram tiden till tidpunkten då Robin förhörs och uppger namn som "God Jul" när han ombeds att namnge de äldre pojkarna - kan det vara samma tonåring som åsyftas? Då är det, i min mening, inte så förvånande att en femåring inte klarar av att uppge rätt namn, eftersom tonåringen då skulle ha haft ett svåruttalat sådant.
Någon som är inne på samma spår?
Om vi ponerar att det stämmer att Kevin ringde på dörren till Robin i sällskap av en äldre pojke för att de ville leka med honom. Pappan i familjen sade nej till att låta Robin gå ut och leka, då de skulle ha gäster. Kevin gick vidare med den äldre pojken - kan det vara samma tonåring som åsyftas då?
Om vi även ponerar (märk väl: ytterst hypotetiskt) att tonåringen är av utländsk härkomst och vi då spolar fram tiden till tidpunkten då Robin förhörs och uppger namn som "God Jul" när han ombeds att namnge de äldre pojkarna - kan det vara samma tonåring som åsyftas? Då är det, i min mening, inte så förvånande att en femåring inte klarar av att uppge rätt namn, eftersom tonåringen då skulle ha haft ett svåruttalat sådant.
Någon som är inne på samma spår?
Om det var så som du funderar, att Kevin och den äldre pojken ringt på dörren men fått nej till lek eftersom familjen skulle få gäster, då skulle den som öppnat dörren kommit ihåg och berättat detta. Det fanns i så fall ingenting skrämmande eller traumatsikt i den händelsen, inget skäl alls till "Bortträngda minnen".