2017-05-20, 10:51
Medlem
7-åringen måste naturligtvis ha klart för sig om han har gjort det eller inte, i den åldern kommer man ihåg det. Efter att ha sett dokumentären så blir man väldigt tveksam minst sagt att bröderna har något med detta att göra. O andra i sidan stämmer uppgiften om att att storebrodern visat våldsamma tendenser som tex strypning tidigare så är det ett väldigt lustigt sammanträffande minst sagt måste jag säga.
Citera
2017-05-20, 10:54
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claan719

Vem pratar om dokumentären ? Den har framställts på så sätt att bl.a. vi ska sitta här och ifrågasätta vad som verkligen hände, förstår ni inte det ? Det kallas berättarteknik !!
Det är Eva som vittnat om att Christian vid upprepade tillfällen tagit stryptag om Robin.
Är berättartekniken okey eller skulle det framställas annorlunda?
Vilka felaktigheter och vad har utelämnats och vad mer skulle tagits med om dokumentären skulle ha framställts mera neutral.
Har båda bröderna berättat om stryptagen?När i så fall?Undrar om dom kommer ihåg nåt nu?Togs detta upp i dokumentären?
Citera
2017-05-20, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
7-åringen måste naturligtvis ha klart för sig om han har gjort det eller inte, i den åldern kommer man ihåg det. Efter att ha sett dokumentären så blir man väldigt tveksam minst sagt att bröderna har något med detta att göra. O andra i sidan stämmer uppgiften om att att storebrodern visat våldsamma tendenser som tex strypning tidigare så är det ett väldigt lustigt sammanträffande minst sagt måste jag säga.

Kanske det, men å andra sidan hade han väl aldrig kvävt sin lillebror med en pinne utan använt händerna?
Citera
2017-05-20, 10:55
Medlem
Citat:

Han minns absolut. SÅ enda chansen vi har att få någon form av klarhet i det här är om han berättar, så som han minns det, vad som hände. Är han skyldig så ligger det inte direkt i hans intresse att göra det, utan att falla in i förnekelse och hänvisa till suggestion är en enklare psykologisk utväg. Därför är jag relativt säker på att det här fallet aldrig kommer få ett tydligt svar.
Citera
2017-05-20, 10:56
Bannlyst
Citat:
Därför är det väldigt konstigt att t ex Lambertz som lagt sig i, inte visar upp det bandade förhöret när hon säger det.
För det måste väl finnas?
Citera
2017-05-20, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Inget av dina citat stärker din tes som var att "väldigt många" trodde att föräldrarna ALDRIG fick vara med i förhör. Det är fakta att de stängdes ut från många förhör.
Är du inte ens läskunnig?

I dokumentären så visas det när föräldrar är med på förhör.
Din tes är att SVT har vilselett publiken eftersom många inte fattade detta.

Då kan man minst lika gärna anklaga SVT för att vara vinklade åt andra håller när det uppenbarligen finns idioter som fortfarande tror att bröderna hade något med detta att göra efter att ha sett dokumentären. De kanske skulle varit ÄNNU tydligare för att du skulle fatta.

I del 1 sa mamman och pappan att de inte fick vara med vid förhören. Då var del många som uppfattade att det var så! Det skrevs även i artiklar och hänvisades till denna "fakta". Är det då vilseledande? Jag tror det är ett exempel på dramaturgiskt grepp för att inledningsvis väcka sympatier. Senare i dokumentären visade det sig inte stämma.
Citera
2017-05-20, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Kanske det, men å andra sidan hade han väl aldrig kvävt sin lillebror med en pinne utan använt händerna?

Ja sant, men oavsett vilket är det väl inget normalt beteende? Jag bråka mycket med min storebror när vi var små men han försökte aldrig strypa mig som tur var
Citera
2017-05-20, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55

Hur långt är steget att ta från att använda händer till en pinne ?
Vi vet heller inte om pinnen är mordvapnet, det är ett antagande.
Mitt antagande är att han dog på flytbryggan där han hittades.
Jag tror, och det här är min egen spekulation, att Kevin hade flytt upp på flytbryggan och där tog det stopp.
Citera
2017-05-20, 10:58
Bannlyst
Citat:
Jag tror, och det här är min egen spekulation, att Kevin hade flytt upp på flytbryggan och där tog det stopp.
I vilket förhör berättade styvmamman att C brukade ta stryptag?
Citera
2017-05-20, 11:00
Medlem
Citat:

Om man brukar ta stryptag på någon, så gör man nog det, och inte trycker en pinne eller trycker hans hals mot en kant. Om det inte är en lek som går fel då, det är ju möjligt

Men Sandberg sa ju i sitt sommarprat att det inte var en lek utan kallhamrat mord :-P
Citera
2017-05-20, 11:01
Medlem
Citat:
Han minns absolut. SÅ enda chansen vi har att få någon form av klarhet i det här är om han berättar, så som han minns det, vad som hände. Är han skyldig så ligger det inte direkt i hans intresse att göra det, utan att falla in i förnekelse och hänvisa till suggestion är en enklare psykologisk utväg. Därför är jag relativt säker på att det här fallet aldrig kommer få ett tydligt svar.

Det här har naturligtvis inte gått rätt till, förhören osv. Är bröderna oskyldiga måste ju någon annan vara skyldig, vem skulle det vara? Självklart om storebrodern har gjort det så kommer han aldrig erkänna det.
Citera
2017-05-20, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
Som sagt, om styvmamman sagt något om att C gillade att ta strypgrepp så gissar jag att hon sagt det när hon var på psyket.
I vilket fall spelar uttalandet föga roll.

Varför måste hon sagt de när
Hon va på psyket? Du vägrar ju ta in ny fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in