2017-05-20, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
"Men förundersökningsledaren Rolf Sandberg minns erkännandet som detaljerat.
– Det riktiga erkännandet fick vi när den äldre pojken berättade och gav klartecken till den yngre att "okej, vi berättar nu". Det var på slutet vi fick hela historien."

Men den historien är givetvis inte bandad.

Så. Som sagt. Mängder av indicier men inga direkta bevis.
Dokumentären som har vinklats vill bara peka på polisernas dåliga arbete, inte att pojkarna var oskyldiga. Försök se lite objektivt och klarsynt på det hela så är det inte så svårt att gissa vad som hände den där dagen.
Citera
2017-05-20, 11:50
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Det kommer nog inte dyka upp på band för det har inte bandats. Däremot ska det finnas i ett förundersökningsprotokoll.

Då måste detta styrkas av flera och uppfattas som avvikande av fler för att man ska kunna fästa någon vikt vid hennes oro. Endast hennes egen oro utgör inte uppgifter som det ska fästas någon större uppmärksamhet vid, om det däremot framkommer uppgifter om att även andra föräldrar eller vuxna varit bekymrade och kontaktat familjen i ärendet så kan man börja ta med detta i resonemanget.

I nuläget är det en uppgift som bör ligga i slasken, och det finns ett antal omständigheter som är mycket besvärande för hela utredningen.
  • Pojkarna klarade inte att bära Kevin denna sträcka.
  • Det saknas släpskador på kroppen och släpspår i marken.
  • Pojkarna har alibi för tidpunkten.
  • Det finns ingen teknisk bevisning.
  • Det finns inga vittnesuppgifter.
  • Det finns inget erkännande.

Som jag skrivit tidigare så har man frångått dom normala förundersökningsprinciperna på ett flertal punkter vilket diskvalificerar hela förundersökningen, den saknar allt rättsligt värde.
  • Pojkarna fick aldrig brottsmisstanken uppläst för sig.
  • Familjen fick ingen advokat vid sin sida trots att det rörde sig om ett misstänkt mord.
  • Familjen utsattes för rättsvidriga upprepade övergrepp gränsande till tortyr.

Nu ska förundersökningen öppnas upp igen (göras om) men den kommer förmodligen aldrig bli offentlig då den inte kommer leda till åtal. Fallet kommer bara lösas om vi får ett erkännande och om vederbörande kommer med sådana uppgifter som bara är kända av förövaren själv och polisen, om det nu finns några sådana omständigheter kvar som går att använda.

/Provokatör
Citera
2017-05-20, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag har lite svårt att förstå påståendet om att dokumentären skulle vara vinklad. Sådana påståenden används för att misskreditera eller avfärda en källa för att upphovsmakaren skulle ha en viss agenda.
Dokumentären talar givetvis för brödernas fördel men det är inte detsamma som att den skulle vara vinklad. En vinklad dokumentär betyder att väldigt relevant information ska ha utelämnats vilket skulle vara...?

Direkta utpekningar, erkännanden eller indicier som talar emot pojkarna.
Citera
2017-05-20, 11:52
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag har lite svårt att förstå påståendet om att dokumentären skulle vara vinklad. Sådana påståenden används för att misskreditera eller avfärda en källa för att upphovsmakaren skulle ha en viss agenda.
Dokumentären talar givetvis för brödernas fördel men det är inte detsamma som att den skulle vara vinklad. En vinklad dokumentär betyder att väldigt relevant information ska ha utelämnats vilket skulle vara...?
Låt oss säga att det är supervinklat. Fakta kvarstår ändå = övergrepp på barn
Förhören är ju underkända av i princip alla. Då spelar det ingen roll om programmet är vinklat
Citera
2017-05-20, 11:55
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:

Skulle det finnas menar du?
Citera
2017-05-20, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Det är väl det alla i detta forum gör just nu? Eller har du FUP?
Jag uttalar mig om bandade förhör. Absolut inte hörsägen.
Citera
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Pratar vi om samma saker. Vad är det du inte ser? Övergreppen. Den totalt genomusla utredningen. Bristen på rättsäkerhet.
Citera
Medlem
Exebulars avatar
En del går på hörsägen. Andra går på vad de facto såg i dokumentären. Inspelningarna är klara och tydliga. Pojkarna har inte en susning. Att sedan polisen försöker sy ihop en indiciekedja full av brister är en annan sak
Citera
2017-05-20, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Som inte är inspelat bara "minnesanteckningar" ingen advokat, inga föräldrar. Vad ger det för trovärdighet? Vad skulle en domstol säga om sånt?
Just noll trovärdighet
Tänk till nu lite. En erfaren snut får ett erkännande och spelar inte in det. Hur troligt är det?
Jag håller fullständigt med dig.
Citera
2017-05-20, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag beklagar.
Men pojkarna har aldrig nämnt något om strypning eller lastpallar eller....
Fatta att det finns fler lösningar än den lättaste.
Tydligen fanns det gott om pedofiler i närheten, t ex.

Pojkarna KAN VARA skyldiga, men det pekar åt att de är oskyldiga.

Med bättre,rätt utbildade förhörsledare kan en annan sanning kommit fram.
Citera
2017-05-20, 11:59
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
Jag uttalar mig om bandade förhör. Absolut inte hörsägen.
Finns inga bandade erkännanden.
Citera
2017-05-20, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Finns inga bandade erkännanden.
Öhh...jag tror du förväxlar mig med en annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in