2017-05-06, 11:03
Medlem
Och naturligtvis går tankarna till den lilla pojken Kevin och hans familj som också får leva med denna tragedi resten av sina liv 🌹
Citera
2017-05-06, 11:04
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Dom där x antal mördarna gick väl fria Innan ex.vis Bergwall dök upp på scenen som en typisk sv. syndabock?
Dvs Bergwall m.fl. har enbart satt fart på en svensk rättscirkus :-)

Dvs då får vi tacka Sture för att någon "fått en pinne i röven".
Problemet är det att rättsstaten Sverige inte gått att hantera varken fallet Kevin eller Tomas Quick.
Den som borde ta tag i detta är justitieminister Morgan Johansson. För att det inte ska hända igen.
Tyvärr verkar Morgan Johansson sakna juridisk utbildning och intresse för saken. Han får lita till sina undersåtar.
Miljoner av skattemedel måste ha spenderats på fallet Tomas Quick. Till ringa eller ingen nytta.
Och fler lär det gå åt.

Sverige är ett av få jämförbara länder i Europa där ministrar kunde utnämnas som chef för departement utan att ha någon som helst relevant utbildning inom området.
Möjligen en efterleva av decennier av SAP:s vanstyre.
Politisk merit/nepotism smällde högre än formell utbildning.

Jag kan börja på en oändlig lista:
Stefan Löfven - Ingen akademisk utbildning alls. Fd svetsare.
Morgan Johansson - Justitieminister. Fil.kand.
Sven-Erik Bucht - Landsbygdsminister. Utbildning noll. Engelskautbildning vid 60 års ålder för 0.5 miljoner på statens bekostnad.
Mona Sahlin - Tidigare minister, tilltänkt statsminister. Utbildning noll

Omvärden baxnar.

Morgan måste agera. Frågan är om han fattar det själv.
Inga fler Kevin-fall är önskvärda och det kan finnas liknande fall inom upptåg. Speciellt i segregerade områden där socialtjänsten har gett upp eller inte hunnit med.
Citera
2017-05-06, 11:25
Medlem
Beatriceaurores avatar
Keopatra skriver:
"Sedan var det andra tider för 20 år sedan, jag tänker på psykiatrin
Då ansåg man att det var pga föräldrarna som barn hade psykisk sjukdom el störning
Därför isolerades barnen från föräldrarna
Idag vet man bättre, gudskelov"

Men det är tyvärr så att föräldrarna, uppväxtmiljön, har en mycket stor betydelse för hur ett barn formas. Men idag har pendeln svängt, nu är man så rädd för att kränka föräldrar att man ängsligt vill lägga all förklaring angående psykiska problem hos barn på biologiska orsaker, något fel i huvudet som barnet måste ha fötts med, anser man.

Men, att föräldrarna stängdes ute vid förhören var rätt otäckt, faktiskt. Stackars pojkar.

Lille Kevin verkar ha levt vind för våg. Ingen brydde sig om att han som inte kunde simma lekte vid sjön, och inte förrän sent på kvällen noterar man att fyraåringen inte kommit hem. Kevin verkar ha levt ett farligt liv, utan det skydd som en fyraåring ska ha. Oövervakade (oälskade?) barn råkar lätt ut för jobbiga och farliga händelser, ibland kanske för att de uppför sig provocerande.
Sådana barn är också pedofilers önskedröm.
Citera
2017-05-06, 11:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Däremot tror jag inte att familjen (som jag känner en oerhörd sympati för efter att sett det första avsnittet), är så förslagna att dom är ute efter skadestånd.

Det var ju också ett sätt att se på det. Sympati är nog bland de sämsta egenskaper någon kan ha när de ska bedöma vad som hänt. Empati är däremot en bra egenskap. Den här programserien kommer inte att ge några svar, men jag är tämligen övertygad om att de åstundar ett rejält skadestånd.

---

Kevins oblida öde och händelserna runt det understryker tyvärr en verklighet, nämligen att många barn far illa och att det finns alldeles för många dåliga föräldrar. I TV-programmet Ondskan nämnde även utredaren att det som visade sig i Arvika inte är ovanligt även på andra ställen, nämligen att små barn får leva vind för våg.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-05-06 kl. 11:35.
Citera
2017-05-06, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013

Att polisen var tuffa gentemot barnen som förekom i utredningen det har jag full förståelse för
En fruktansvärd händelse där polisen till varje pris ville få fram sanningen
Har man inget att dölja då tar man ingen skada heller, barn som vuxen

Men fortsättning följer på onsdag
Det är väl inget som sagt att polisen var "tuffa" mot barnen.
Citera
2017-05-06, 11:58
Medlem
Barn kan va jäkligt elaka mot varandra .Men det som Kevin utsattes för är en vuxnares handling och dessutom skulle dom inte ha sprungit hem och sagt att Kevin låg i vattnet .I det läget är barn knäpptysta...Men vad jag förstår sprang dom hem och berätta.det går liksom inte ihop
Citera
2017-05-06, 12:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Barn kan va jäkligt elaka mot varandra .Men det som Kevin utsattes för är en vuxnares handling och dessutom skulle dom inte ha sprungit hem och sagt att Kevin låg i vattnet .I det läget är barn knäpptysta...Men vad jag förstår sprang dom hem och berätta.det går liksom inte ihop

Vad jag inte förstår är hur du kan dra sådana slutsatser utan egentligen veta vad som skett.
Citera
2017-05-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var ju också ett sätt att se på det. Sympati är nog bland de sämsta egenskaper någon kan ha när de ska bedöma vad som hänt. Empati är däremot en bra egenskap. Den här programserien kommer inte att ge några svar, men jag är tämligen övertygad om att de åstundar ett rejält skadestånd.

Kevins oblida öde och händelserna runt det understryker tyvärr en verklighet, nämligen att många barn far illa och att det finns alldeles för många dåliga föräldrar. I TV-programmet Ondskan nämnde även utredaren att det som visade sig i Arvika inte är ovanligt även på andra ställen, nämligen att små barn får leva vind för våg.

Ondskan är ju just ett snyggt namn på ett program.
Det är nog först på senare år i Sverige som barn inte ska gå lösa. Fyraåringar som knallar omkring för sig själva var inget konstigt när jag var barn. Och ännu mindre än så.
Citera
2017-05-06, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
35.35 in i programmet

Vänskapen med Sture fortsatte även efter att Lena själv började ge honom terapi

https://www.youtube.com/watch?v=EJmCli9lyAc

Nej, han är inte vårdpersonal och kan inte riskera någon "patientintegritet" via uppgifter hon själv frivilligt lämnar.

Sluta hitta på regelverk som inte existerar.

Det är en enstaka mening....allt övrigt om henne handlar om henne som patient. han hade kunnat klippa annorlunda. DJ har ingen skyldighet att ta hänsyn till sådant här då han inte är sjukvårdspersonal, men man kan visa omdöme om sköra patinter och inte exploatera dem och kränak deras integritet. Det handlar om omdöme, att inte vara en idiot, och vissa medkänsla i en svår situation, även om man anser att hon är helt ute och cyklar. han valde annorlunda, men han kanske sköter det bättre i Kevinfallet och har lärt sig på vägen.
Citera
2017-05-06, 12:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Ondskan är ju just ett snyggt namn på ett program.
Det är nog först på senare år i Sverige som barn inte ska gå lösa. Fyraåringar som knallar omkring för sig själva var inget konstigt när jag var barn. Och ännu mindre än så.

Fyraåringar var nog att ta i. Jag skulle vilja påstå att de som lät så små barn kuta omkring för sig själva var lätträknade även när jag var barn för länge länge sedan. Däremot var det vanligt med att barn från lekskoleåldern (6 år) vistades ute utan tillsyn.

Det programmet (med Hasse Aro döpt till Ondskan för att belysa att barn kan vara onda) lyfte fram var att många barn inte togs om hand alls. De hade usel tandstatus, fick felaktig kost och saknade fullständigt vuxennärvaro och goda förebilder.
Citera
2017-05-06, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Den manlige polisförhöraren gjorde sig till vän och bussig lekkamrat till bröderna, sparkade fotboll med dem, hade skoj med dem, blev deras snälle kompis.
När han sedan gick in i rollen som utfrågare var han förstås fortfarande pojkarnas vän, de kunde inte hålla isär hans roller. De ville fortsätta att vara hans vän såklart, ville behålla honom som sin kompis. Då svarade de kanske på ett sånt sätt att han inte skulle ta avstånd från dem, de ville säkert ha kvar honom som sin hyggliga kamrat. Då ville de kanske svara "rätt" på frågorna.
Alhem påpekade också felaktigheten i detta i Opinion Live.

Det där är ju dubbelsidigt, det är helt korrekt att barn inte berättar för vem som helst om vad som helst och att det tar tid att berätta. Finns massor med stöd för det i forskningen från incestfall.

Alhem talar utifrån dagens kunskap om ett 20 år gammalt fall. Det är som att kritisera alla lobotomi som gjordes på 50-talet, man gjorde då vad man trodde vara bäst. Om 30 år kommer hälften av all vår kunskap vi har idag att betraktas som helt knäpp.
Citera
2017-05-06, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Ja, herregud vilka stolpskott det finns. Som dessutom tror att de har nåt att komma med. Sorgligt.

Såhär är det:

DJ kommer att bevisa, så klart att t.o.m. alla idioter i tråden fattar, att Kevin-fallet är ännu ett av alla fall som SÅC fuckat upp grundligt.

Som Linda Nordlund skrev i SvD den 24 april:

"Kevinutredningen borde granskas på nytt – tillsammans med det åttiotal andra mordutredningar där Sven Å Christianson varit inblandad."

80 utredningar där ett psykfall i en sekt gått in och "känt" hur ligger till.

Allt dom där Norell-dårarna vidrört måste rivas upp. Helst i går.

Fy fan vad vidrigt!

Edit: artikeln var införd i SvD 27/4.

Ja, det fanns inget av det i program ett i alla fall. Kan mycket väl vara så att SÅC fått dem att tippa över att tro att det var bröderna istället för att förhöra dem utifrån vad de vet. men det betyder inte att bröderna inte är relevanta, de är knutna till tid och plats. Kevin är död när bröderna kommer hem ca 1745 och han lever en timme innan. Men inga frågor i programmet handlade om vad bröderna borde kommit ihåg, istället vad de inte kom ihåg. TO säger själv att det finns inget mer i sakfrågan förutom erkännandet, utan några utredningstekniska missar, vilket alltid finns och som man alltid kan ha olika åsikter om. Jag tror TO försöker göra en TQ av det hela i form av ett tillbakataget erkännande, men det är inte alls samma sak när det gäller vad barn har sagt. Man har bedömt deras vittnesmål som tillräckligt sannolika för att peka ut dem som gm enligt LUL, med lägre beviskrav, och därefter avslutat utredningen då man inte ansett att fler förhör skulle ge något. Man kan ha gjort en felbedömning, men det betyder inte att det är ett nytt TQ-fall. De är bara skäligen misstänkta. Finns många fall där man inte når fram till rättegång, men anser sig veta vem gm är, men bevisen räcker inte.

Däremot är det helt rätt att det finns många fall där folk dömts baserat på Norells teorier och där det finns rättsskandaler utan substans avseende gm. detta är dock inget sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in