Citat:
"Nils" har i vart fall inte legat och sprattlat med benen i nån glugg. Det är jag helt säker på.
Han kan ha fått uppgifterna om rånet från vem som helst. Om jag mins rätt så hade bröderna och Bertil just gjort en deal som innebar att Bertil inte skulle få några fler pengar av bröderna. Nils var mellanhanden i den affären.
Jag ser inget som talar för att Kaj som inte varit på platsen på många år "måste" varit den som gett Nils information. Han var ju och besökte bröderna i närmare anslutning till mordet och kan lika gärna ha planerat det själv, skaffat en "pundare" som skulle utföra det och sen gick det snett.
Man får komma ihåg att Nils och framförallt Bertil visste mycket mer om bröderna och Karlamark vid den här tiden. Att Kaj skulle planerat rånet är ju nått som bara kommer från Nils.
Han kan ha fått uppgifterna om rånet från vem som helst. Om jag mins rätt så hade bröderna och Bertil just gjort en deal som innebar att Bertil inte skulle få några fler pengar av bröderna. Nils var mellanhanden i den affären.
Jag ser inget som talar för att Kaj som inte varit på platsen på många år "måste" varit den som gett Nils information. Han var ju och besökte bröderna i närmare anslutning till mordet och kan lika gärna ha planerat det själv, skaffat en "pundare" som skulle utföra det och sen gick det snett.
Man får komma ihåg att Nils och framförallt Bertil visste mycket mer om bröderna och Karlamark vid den här tiden. Att Kaj skulle planerat rånet är ju nått som bara kommer från Nils.
Att Kaj Linna inte haft närmare koppling till Kalamark på många år kan tala för att han inte hade med saken att göra men han var involverad i försäljningen av kassaskåpet och kanske var det så att rånplanen egentligen kom från huvudvittnet själv? Det är väl knappast en slump att han själv blev misstänkt för att ha planerat rånet tillsammans med Kaj Linna?
Antingen är Kaj Linna oskyldig eller så är han den som haft kanske mest otur i hela Sverige? Fått ta skulden för ett rånmord han inte begick under just de timmarna då hans alibi är som mest osynligt, något som huvudvittnet knappast kan ha vetat på förhand? Och när han blir synlig igen via mobilnätet är han angelägen om att kontakta huvudvittnet?
som sätter dit en kompis som saknar alibi för två kvällar i rad. Inte så konstigt att TR/HR väljer att tro på Nils version då Linna inte presenterat något rimligt alternativ.