2017-05-18, 18:10
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Mycket bra att försvaret dryftar detta, jag påpekade det själv här i tråden för ett par dagar sedan, i min sammanställning av Nils' motsägelser!

I min värld är det ett tecken på att personen inte är vid sina sinnen, hur väl kan man lita på en person som inte kan avgöra sin egen längd i förhållande till en välbekant väns längd?
Senast redigerad av mymyself 2017-05-18 kl. 18:30.
Citera
2017-05-18, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
I min värld är det ett tecken på att personen inte är vid sina sinnen, hur väl kan man lita på en person som inte kan avgöra sin egen längd i förhållande till en välbekant väns längd?

Gränsen mellan galenskap och geni har väll aldrig varit så hårfin som nu, är "Nils" inte vid sinna fulla sinnens bruk.......

Eller spelar han teater för att dölja/lotsa fram utvecklingen till något som passar honom själv?
Citera
2017-05-18, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det här som DN skriver idag stämmer. Det lät faktiskt lika illa redan 2004/2005:
"Den berättelse som huvudvittnet lämnar är onekligen vag och full av luckor. Dessutom har den på flera punkter visat sig vara felaktig. Det är förstås mänskligt att ha svårt att minnas detaljer som hände för mer än 13 år sedan. Men vittnets berättelse var vag och otydlig redan när Kaj Linna fälldes."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/stefan-lisinski-huvudvittnets-berattelse-vag-och-full-av-luckor/

Sedan kanske det är en petitess i sammanhanget, men kommer även domen för stölden mot Konsumbutiken fyra år tidigare att rivas upp nu om Linna frikänns för Kalamarksmordet? Det borde väl bli den logiska konsekvensen om rätten inte längre fäster tilltro till Nils berättelser?

Själva tanken med att ta upp de här två brotten i klump vid en och samma rättegång måste ju också ha varit att brotten ansågs vara beroende av varandra på något sätt.
Domen: https://minfil.org/I7k5r4bcbd/B_49-05__B_938-04_.pdf

Eftersom Linna inte sökt och beviljats resning för inbrottet kommer den domen inte kunna ändras i detta mål.
Citera
2017-05-18, 19:00
Medlem
Jag hoppas att Linnas advokat ställer frågan till Nils imorgon varför den sk "avvärjningsresan" dök upp först efter tre veckor efter det första förhöret år 2004! Han hade alltså tre veckor på sig att konstruera denna saga som man 2004 missade inte kunde stämma med mastuppkopplingar mm.
Citera
2017-05-18, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Jag hoppas att Linnas advokat ställer frågan till Nils imorgon varför den sk "avvärjningsresan" dök upp först efter tre veckor efter det första förhöret år 2004! Han hade alltså tre veckor på sig att konstruera denna saga som man 2004 missade inte kunde stämma med mastuppkopplingar mm.

Den frågan kom ju idag, jag sa att det är Kaj Linna som är skyldig redan i första förhöret svarade han. Sen visste/mindes han som vanligt inte mer.
Senast redigerad av Klas1981 2017-05-18 kl. 19:33.
Citera
2017-05-18, 19:32
Medlem
Imorgon ska Bertil förhöras!

En annan sak jag funderat på länge innan jag "tog bladet från munnen" är, kan man verkligen ha att ens telefon är uppkopplad i ett samtal som alibi?

Vet någon om hur samtalstrafiken mellan Bertil och Nils såg ut alla andra dagar då det inte mördades och rånades på gårdar i Norrland?

Det är ju oerhört lämpligt att de ringt varandra, jag vet inte avståndet mellan deras lägenheter mm men om man ringer upp varandra och lägger av telefonerna, sen åker en av personerna ut på äventyr och den andra lägger på efter lämplig tid. Eller så har man en besökare som pratar i telefonen.

Det här har diskuterats alldeles för lite den sista tiden. Samtidigt har jag aldrig hört något resonemang om att det skulle vara konstigt att Nils och Bertil pratade med varandra rätt lång tid under mordkvällen. Det talar kanske för att allt är som det ska...

Vore ändå intressant att se om de pratade 2-3 timmar med varandra ofta på kvällarna.
Citera
2017-05-18, 19:39
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981

En annan sak jag funderat på länge innan jag "tog bladet från munnen" är, kan man verkligen ha att ens telefon är uppkopplad i ett samtal som alibi?

Vet någon om hur samtalstrafiken mellan Bertil och Nils såg ut alla andra dagar då det inte mördades och rånades på gårdar i Norrland?

Det är ju oerhört lämpligt att de ringt varandra, jag vet inte avståndet mellan deras lägenheter mm men om man ringer upp varandra och lägger av telefonerna, sen åker en av personerna ut på äventyr och den andra lägger på efter lämplig tid. Eller så har man en besökare som pratar i telefonen.

Det här har diskuterats alldeles för lite den sista tiden. Samtidigt har jag aldrig hört något resonemang om att det skulle vara konstigt att Nils och Bertil pratade med varandra rätt lång tid under mordkvällen. Det talar kanske för att allt är som det ska...

Vore ändå intressant att se om de pratade 2-3 timmar med varandra ofta på kvällarna.

Ja det är intressant. Jag har virrat bort mig i alla samtal och manipulerade telefonlistor men idag kom det på tal i rättegången att Nils ringt sig själv, alltså till sin andra egna telefon. Han hade ingen förklaring till det men var överrens med övriga om att det kan se märkligt ut.
Citera
2017-05-18, 19:43
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:

Jag la ner alldeles för mycket tid på de där telefonlistorna och försökte göra en sammanställning. Jag vet inte om någon mer än jag förstår mitt diagram (jag gör det knappt själv) men jag försökte så gott det gick:

Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Jag har suttit och försökt pussla ihop den förbannade telefonlistan. Det var ett jävla sjå och jag är långt ifrån färdig eftersom det är fruktansvärt mycket samtal. Hur fan såg deras telefonräkningar ut egentligen? Det var ju inte direkt gratis att ringa på den tiden.

Här är i alla fall samtalen från morddagen: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qtvruOb41u_A2DBzn_eBqrun8QrYRdV0tXwXHg-9qpQ

Jag har också börjat slå ihop samtalstiden under perioden feb-april som står längst ner. Det är jag däremot inte klar med, men det är en ganska bra fingervisning.
I domarna står det också att samtalen mellan Nils och Bertil ska ha varit 3,34 timmar men jag får det till 4,51 timmar.

Var också beredda på att jag kan ha missat något, räknat dubbelt eller liknande. Det är en jävla massa räknande, men såvitt jag kan se är en del frågetecken utredda.

Nu minns jag inte exakt vad diskussionen kom fram till, men samtalet 21.21 finns inte utan det är 22.21 det ägde rum. Tror fortfarande det kan vara en felskrivning från domstolen, men det skulle funnits fler samtal från fadern den dagen och några såna hittar jag inte. Däremot ett samtal tidigt dagen efter, eller har jag missat det?

Det konstigaste av allt är samtalen mellan 18-20. Det okända numret hittar jag inte någon annanstans i listorna och det enda rimliga hade ju varit att kolla upp det numret eftersom det ändå är vid en ganska kritisk tidpunkt. Det är flera överlappningar som är jävligt konstiga och det hade ju suttit på sin plats om RÅ hade orkat bringa klarhet i det för detta blev jag inte mycket klokare på.
Att man inte heller har kollat upp var fler samtal kopplades upp är ett jävla mysterium.
Citera
2017-05-18, 19:45
Medlem
Citat:

De pratade 100-tals ggr under våren och 5 tim den 14/4 och 1 tim 20 min fr 21.00! "Sjoo".
Citera
2017-05-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
I materialet står det att Nils beskriver Kaj som en lång person på närmare 190 centimeter. Betydligt längre än honom själv. Står du fast vid den beskrivningen?

Nils svarar ja, bortsett från att han hade angett fel längd på sig själv.

Advokaten poängterar att Linna faktiskt är kortare än Nils. Närmare 180 cm.

- Du är ju längre än Kaj. Ändå beskriver du honom som längre än dig själv, poängterar advokaten.

Om du umgås med någon vet du väl om han är längre eller kortare än dig själv, det är liksom det första man lägger märke till när man pratar med någon, svamlar denna Nils även på detta? Är han förståndshandikappad på något sätt?
Citera
2017-05-18, 21:42
Medlem
"Nils" verkar vara så deprimerad att han inte orkar bry sig, tänka eller svara/prata ordentligt om någonting. Inte bara i rätten, utan även under avlyssnade telefonsamtal med familj och bekanta. En gissning är att han har dåligt samvete för att han satt dit Linna. Förmodligen vet han att Linna är oskyldig.
Citera
2017-05-18, 22:12
Medlem
Diavlos avatar
http://www.kuriren.nu/nyheter/gw-linna-bor-rimligen-frikannas-nm4549230.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in