2017-05-19, 10:13
Medlem
Samtliga "bevis" angående påstådda "rånplaner" är sprungna ut Nils fantasifulla berättelser. Såväl Bertil, hans far samt Nils far (dvs deras berättelser är endast hörsägen kring sagan om "avvärjningsresan").
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-19 kl. 10:52.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
I huvudsak är det ju uppgifter som huvudvittnet berättat om Kaj Linna och hans rånplaner. Uppgifter han inte tagit tillbaka eller ändrat. Sen kommer lite stödbevisning som exempelvis att Kaj Linna helt saknar alibi för när det är som mest kritiskt under mordkvällen samt hans vägran att ta kontakt med polisen när han förstod att han var misstänkt.

Ingenting av det är ju ens i närheten av att räcka för ens att väcka åtal.
Det fattar väl du också?
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Jag håller med om att rätt person "kan" vara dömd men det "kan" också vara fel person som är dömd och så kan/vill vi ju inte ha det. Därför krävs bevis och nu har man efter 13 år kommit fram till att bevisningen var för dålig.

Enligt intervjuer i "spår" så kollade man inte DNA på Nils i den första utredningen. Ett exempel på dålig utredning, poliserna arbetade emot varandra och en av poliserna var "jävig".

Som jag ser det då kan alltså det mesta Nils säger vara sant, men det "kan" också vara så att han skyddar någon helt annan person men säger att det var Kaj.

Han "kan" till och med veta att Kaj skulle resa den kvällen och att rånet utfördes den kvällen just pga att Kaj skulle kunna bli misstänkt.

Eftersom det inte finns några som helst spår av Kaj på brottsplatsen och eftersom det finns alternativa förklaringar på att någon annan "kan" ha gjort det så ska inte Kaj dömmas.

Enkelt i min värld.

Att Kajs telefon var avstängd under kvällen är besvärande för honom. Men hade den varit påslagen och inte befunnit sig i närheten av Karlamark hade han heller inte blivit dömd.

Om ni förstår hur jag menade.
Jag håller med dig i vissa delar ovan. Efterdom vi inte har något spår från GM på BP, så borde Linna ha gods möjligheter att gå fri oavsett om han är GM eller inte.

Hans problem är dock att han nekat i sten till att ha något att göra med allt som händer från att han stänger av tfn 18:20 på tisdagen till 23:14 på onsdagen då han ringer Nils. Han nekar till allt som har med avvärjningsresan att göra trots att Nils och Nils far vittnar om att de åkt från Älvsbyn mot Piteå. Han har ingen vettig förklaring till varför han väntar 24h med att åka söderut, eller varför han försöker nå Nils 3 ggr på mordkvällen. Han nekar till att stämt träff med Nils på mordkvällen, fastän Nils far styrker att Nils åkte till mötet och Nils faktiskt kopplat upp mobilen vid platsen i fråga. Han drar en orimlig berättelse om att han fått ett skavsår av nya skor, trots att han suttit hemma hela onsdagen och därefter i bil 10 timmar innan det blödande såret på foten ses av IE i Iggesund.

Lägg till detta vittnesmål av Bertil om att Nils berättat för honom om Linnas planer innan rånmordet.

Endast en blind kan bortse från att mängder med fakta pekar mot Linna. Frågan är om det skall räcka till fällande dom, där är jag mindre säker.
Citera
2017-05-19, 10:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag kan heller inte släppa tanke på 2 gärninsmänn. Fans ju fotspår som tydde på 2 personer vid parkerade bilen vid "karlahatten" enligt Jan Olsson. Dessutom ska 2 olika tejpar ha förekommit.

Tänk om en person gick genom skogen och en annan kom den riktiga vägen för att "hålla utkik) så att ingen obehörig kom för nära. Sen tog de brödernas bil tillbaka tillsammans. Bara en tanke.
Kan inte uteslutas.

Men vi vet att mordvapnet också användes på Sune (det hittas i vart fall i huset). Det innebär rimligen att samma GM varit i ladan och huset. Sune såg bara en GM.

Vi har absolut inget som styrker två GM på gården. En medhjälpare kan iofs ha gömt sig i den vita bilen som TF såg, men det ändrar inte rättsläget såvida inte Linna kommer med en helt ny historia.
Citera
2017-05-19, 10:19
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Jag kan heller inte släppa tanke på 2 gärninsmänn. Fans ju fotspår som tydde på 2 personer vid parkerade bilen vid "karlahatten" enligt Jan Olsson. Dessutom ska 2 olika tejpar ha förekommit.

Tänk om en person gick genom skogen och en annan kom den riktiga vägen för att "hålla utkik) så att ingen obehörig kom för nära. Sen tog de brödernas bil tillbaka tillsammans. Bara en tanke.

Det finns inte mycket som talar för att det var två gärningsman på brottsplatsen när mord och grovt rån begicks. Den enkla lösningen är ofta den rätta.

Att två tejpsorter förekommit säger inte mycket. Skulle två gärningsmän kommit överens om att använda varsin tejp på offret redan innan? Kom igen nu.

Ett vittne har sett en person krypa in i ladan och det ska vara före brottet begås. Brodern som blir överfallen i huset ser en enda gärningsman.

Skospåren på parkeringen är till skillnad från dessa vittnesmål inget som definitivt kan kopplas till dådet.
Citera
2017-05-19, 10:21
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Ingenting av det är ju ens i närheten av att räcka för ens att väcka åtal.
Det fattar väl du också?

Åtalet som helhet, och inte bara det jag tog upp, visade sig vara framgångsrikt. Det höll i 13 år. Eller syftar du på något annat åtal?
Citera
2017-05-19, 10:24
Medlem
Citat:
Tror du att huvudvittnet är gärningsmannen? Trots hans kroppsmått, hans familj som ger honom alibi och hans telefonsamtal? Vem kan han ha fått uppgifterna om rånet från om inte Kaj Linna? Det är en viktig fråga.

"Nils" har i vart fall inte legat och sprattlat med benen i nån glugg. Det är jag helt säker på.

Han kan ha fått uppgifterna om rånet från vem som helst. Om jag mins rätt så hade bröderna och Bertil just gjort en deal som innebar att Bertil inte skulle få några fler pengar av bröderna. Nils var mellanhanden i den affären.

Jag ser inget som talar för att Kaj som inte varit på platsen på många år "måste" varit den som gett Nils information. Han var ju och besökte bröderna i närmare anslutning till mordet och kan lika gärna ha planerat det själv, skaffat en "pundare" som skulle utföra det och sen gick det snett.

Man får komma ihåg att Nils och framförallt Bertil visste mycket mer om bröderna och Karlamark vid den här tiden. Att Kaj skulle planerat rånet är ju nått som bara kommer från Nils.
Citera
2017-05-19, 10:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Som ni vet har försvaret inte fått begärda utskrifter av ljudupptagningar från tidigare domstolsförhandlingar, och detta orsakar dröjsmål i dag. Vdb lokalpoliser har sin vana trogen trotsat order och helt enkelt skitit i att framställa dessa.
De har antagligen fullt upp med att sitta här på Flashback och försvara utredningen och åtalet. Sådant här kommer nog i så fall också att bli tydligt när skiten en vacker dag träffar fläkten. Någon här som vet när de där utskrifterna av ljudupptagningarna kan tänkas bli klara?
Citera
2017-05-19, 10:28
Medlem
Citat:
Åtalet som helhet, och inte bara det jag tog upp, visade sig vara framgångsrikt. Det höll i 13 år. Eller syftar du på något annat åtal?

Rak fråga!

Tycker du att Kaj blev dömd på tillräcklig bevisning?
Citera
2017-05-19, 10:29
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vintersagan
Snusprillan var inte ens med som en del av förundersökningen vid de förra rättegångarna. Dessutom vittnade en av teknikerna i rättegången att de inte hittat spår av snus, cigaretter eller annat. Det var alltså inte känt för domstolen då att snus hittats som inte tillhörde Kaj Linna.

Hade det ändrat bevisläget mot Kaj Linna på ett övertygande sätt, om det varit känt för domstolen att det hittats DNA-spår som inte kom från Kaj Linna?

Jag tycker du ska fråga <Draifos> om det tidigare oidentifierade DNA-spåret.

Citat:
Nu har snuset matchats mot en ambulansförare. På vilket sätt är det till Kaj Linnas nackdel? Snuset nämndes väl i resningsanökningen som något som hittats och inte tagits med trots att det redan vid tiden för förra rättegången var känt att snuset inte kom från Kaj. Varför matchades snusprillan mot Kaj 2004 om den inte bedömdes ha någon relevans? Den placerades ju trots allt i slasken.

Det är till Kaj Linnas nackdel eftersom han inte kan ha det som argument längre till att han är oskyldig. <Draifos> har ju haft det som argument och nu kan han inte ha det längre.

DNA-spåret borde givetvis ingått i det offentliga förundersökningsprotokollet som försvaret delgavs.

Citat:
Den största orsaken till att Kaj beviljades resning var att huvudvittnet ändrat sina uppgifter. Hur anser du att huvudvittes ändrade uppgifter påverkar hans trovärdighet? Vidare bygger vittnesmålen från huvudvittnets far och Bertil till stora delat på uppgifter som huvudvittnet berättat för dom. Hur anser du att trovärdigheten för dessa vittnesmål ska bedömas? Gör de indiciekedjan som ledde till att Kaj Linna dömdes för mord och grovt rån starkare eller svagare enligt din mening?

Att det stora skälet till resningen var huvudvittnets ändrade berättelse är vi ense om. Fortfarande är hans uppgifter mycket stark bevisning eftersom han inte ändrat sig om vem som han fick uppgifterna av eller hur det gick till. Eftersom även andra i kretsen vittnar om att det är som han säger styrker det hans uppgifter.

Att huvudvittnet ändrat sig om andra saker försvagar hans trovärdighet och även åtalet i stort då. Det är domstolen som avgör om det inte håller längre. Det mest sannolika är väl att åtalet ogillas eftersom det har skett i liknande ärenden. Det ändrar dock inte att Kaj Linna är den mest sannolika gärningsmannen.
Citera
2017-05-19, 10:31
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Rak fråga!

Tycker du att Kaj blev dömd på tillräcklig bevisning?

Rakt svar: ja. Åtalet, som domstolarna fick presenterade för sig, såg bättre ut då än nu när huvudvittnet på vissa punkter ändrat sin berättelse.
Citera
2017-05-19, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag håller med dig i vissa delar ovan. Efterdom vi inte har något spår från GM på BP, så borde Linna ha gods möjligheter att gå fri oavsett om han är GM eller inte.

Hans problem är dock att han nekat i sten till att ha något att göra med allt som händer från att han stänger av tfn 18:20 på tisdagen till 23:14 på onsdagen då han ringer Nils. Han nekar till allt som har med avvärjningsresan att göra trots att Nils och Nils far vittnar om att de åkt från Älvsbyn mot Piteå. Han har ingen vettig förklaring till varför han väntar 24h med att åka söderut, eller varför han försöker nå Nils 3 ggr på mordkvällen. Han nekar till att stämt träff med Nils på mordkvällen, fastän Nils far styrker att Nils åkte till mötet och Nils faktiskt kopplat upp mobilen vid platsen i fråga. Han drar en orimlig berättelse om att han fått ett skavsår av nya skor, trots att han suttit hemma hela onsdagen och därefter i bil 10 timmar innan det blödande såret på foten ses av IE i Iggesund.

Lägg till detta vittnesmål av Bertil om att Nils berättat för honom om Linnas planer innan rånmordet.

Endast en blind kan bortse från att mängder med fakta pekar mot Linna. Frågan är om det skall räcka till fällande dom, där är jag mindre säker.

Lite av problemet i det du säger är att det inte 3 oberoende vittnen utan far, son och "kompis". De är dessutom småkriminella, en har "pressat" bröderna på pengar och minst 2 har drogproblem.

Jag ger inte mycket för deras trovärdighet som vittnen.

Pekar mycket på Linna? Ja

Kan de finns andra förklaringar där de här 3 är inblandade och Kaj faktiskt är oskyldig? Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in