2017-05-14, 22:10
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är tråkigt om du tar illa vid dig, men det kan ibland finnas anledning att ifrågasätta vittnesmål.

Bra inställning. Finns det ibland också anledning att ifrågasätta vad Kaj Linna sagt?
Citera
2017-05-14, 22:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Bra inställning. Finns det ibland också anledning att ifrågasätta vad Kaj Linna sagt?
Naturligtvis skall du försöka tänka själv, och vara kritisk till allt du läser.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-14 kl. 22:15.
Citera
2017-05-14, 22:15
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Naturligtvis skall du vara kritisk till allt du läser.

Det är en utmärkt inställning du har. Är du själv lika kritisk till alla i utredningen, allt från vittnen till Kaj Linna själv?
Citera
2017-05-14, 22:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är en utmärkt inställning du har. Är du själv lika kritisk till alla i utredningen, allt från vittnen till Kaj Linna själv?
Ja, jag finner ett visst nöje i att försöka vara objektiv. Om jag sedan lyckas med det får andra bedöma. Men hur var det nu med Linnas eventuella pengaskuld till IE?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-14 kl. 22:21.
Citera
2017-05-14, 22:36
Medlem
Citat:
Ja, jag finner ett visst nöje i att försöka vara objektiv. Om jag sedan lyckas med det får andra bedöma. Men hur var det nu med Linnas eventuella pengaskuld till IE?

Av förhör, s 241, i FUP framgår att Linna drev en restaurang tillsammans med IE. Det gick inte bra och slutade med att, enligt IE, hon stod (själv) med skulder på 325 000 kr som var gemensamma.

Vidare i det förhöret berättar hon detaljer om inbrottet som Linna ska ha berättat, dessa kan knappast ha kommit från Nils, IE var knappast en kompis till Nils?

Så där kan finnas en bas för åtalet om inbrott?
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-14 kl. 22:43.
Citera
2017-05-14, 22:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Av förhör, s 241, i FUP framgår att Linna drev en restaurang tillsammans med IE. Det gick inte bra och slutade med att, enligt IE, hon stod (själv) med skulder på 325 000 kr som var gemensamma.

Vidare i det förhöret berättar hon detaljer om inbrottet som Linna ska ha berättat, dessa kan knappast ha kommit från Nils, IE var knappast en kompis till Nils?

Så där kan finnas en bas för åtalet om inbrott?
Tack. Huruvida en skuld på 325 000 kr sedan kan anses ha utgjort en anledning för IE att falskeligen tillvita Kaj Linna brottslig gärning (HR, s.8) är naturligtvis upp till rätten att bedöma. Som jag förstår det kan IE mycket väl anse sig ha blivit snuvad på de här pengarna av Linna. Frågan är alltså om åklagaren ens informerade rätten om att den här skulden fanns?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-14 kl. 23:30.
Citera
2017-05-14, 23:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Frågan är varför du är mer trovärdig än IE?
Det som gör 'Lawenforcement' mer trovärdig än IE är väl främst att 'Lawenforcement' inte tycks ha personliga kopplingar till någon av de inblandade. 'Lawenforcement' verkar inte heller (till skillnad från flera andra här i tråden) ha varit inblandad i den tidigare utredningen.
Citera
2017-05-14, 23:45
Medlem
Citat:
Tack. Huruvida en skuld på 325 000 kr sedan kan anses ha utgjort en anledning för IE att falskeligen tillvita Kaj Linna brottslig gärning (HR, s.8) är naturligtvis upp till rätten att bedöma. Som jag förstår det kan IE mycket väl anse sig ha blivit snuvad på de här pengarna av Linna. Frågan är alltså om åklagaren ens informerade rätten om att den här skulden fanns?

Linna nämner själv i förhöret den 23 juli att han pysslade med "nätverksverksamhet" och att det trillade in lite pengar då och då.

En tanke slog mig - har någon blivit blåst av Linna i ett pyramidspel kan det ju finnas en motivbild att hämnas...
Citera
2017-05-15, 00:32
Medlem
Citat:
Tänk efter nu. Hur skulle telefonavlyssning av huvudvittnet kunnat ske med honom i häktet där han beläggs med restriktioner?

Nej, det hade varit mindre framgångsrikt. Men för att lagligen få avlyssna krävs viss grad av misstanke som genom försöket att häkta Nils kunde/skulle underbyggas (i efterhand).
Citera
2017-05-15, 07:41
Medlem
Jag tror Linna är skyldig. Men han är inte ensam gärningsman. Någon av de här andra herrarna är högst delaktiga.
Citera
2017-05-15, 08:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SollentunaMicke
Jag tror Linna är skyldig.
Vad är det som får dig att tro att Linna är skyldig?
Citera
2017-05-15, 09:29
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Vad är det som får dig att tro att Linna är skyldig?

Jag kan tänka mig att han eller hon tänker på indiciekedjan.

Vad är det som får dig att tro att Kaj Linna är oskyldig? I något tidigare inlägg har du tagit upp DNA-spåret som ett tecken på att han inte var skyldig. Innebär det att du nu tror att han är mer skyldig än innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in